Vi får betala för Irak

Men du är välkommen att presentera din egen beräkning. :rofl

Regeringen har gjort en, 2003 var den uppe i 40-50 miljarder, efter det kom kriget i Irak, ingen som vet...

Jan Ekberg, professor vid högskolan i Växjö, har gjort beräkningar på regeringens uppdrag. I fokus för Ekberg stod deltagande i arbetslivet. Inte bara den öppna arbetslösheten utan öven hur stor andel av dem i yrkesaktiv ålder som inte stod till arbetsmarknadens förfogande. Han fann stora skillnader mellan olika grupper.

Utifrån läget 1992 kom Ekberg fram till att andelen i arbete för infödda svenskar var 79%, medan den för invandrade före år 1970 var 73% och sedan minskade successivt, ju senare man invandrat. För invandrade 1988-92 var siffran bara 33%.

Ekberg såg till tre typer av kostnader:

1. offentliga transfereringar (olika former av bidrag och utbetalningar)

2. offentlig konsumtion (sjukvård, barnomsorg, utbildning mm)

3. invandringsspecifika kostnader (hemspråk, svenska, tolkning mm)

Ekberg gjorde under 1990-talet ett antal olika beräkningar, men kom 1997 fram till siffran 30 miljarder kronor.

På DN Debatt den 28/12 -03 skrev Bo Södersten, ekonomiprofessor:

"Svensk invandrarpolitik har under de senaste tjugo åren varit helt misslyckad. Integrationen har uteblivit och nettokostnaderna för invandringen har stigit i höjden så att de i dag ligger runt 2-3 procent av bruttonationalprodukten eller 40-50 miljarder i kronor räknat."

I Danmark kom forskargruppen DREAM under finansministeriet på 1990-talet fram till siffran 33 miljarder danska kronor - så mycket kostade invandringen till Danmark.

Vid en jämförelse får han beakta att

· en dansk krona motsvarar 1,25 svenska.

· Sveriges folkmängd är nästan dubbelt så stor

· Sverige har ungefär dubbelt så många invandrare per capita som Danmark.

· Ålderstrukturen är sämre bland invandrarna i Danmark än i Sverige.

Dessutom tog DREAM inte med alla typer av kostnader för invandringen.

Jan Ekberg har heller inte fått med alla kostnader. Han redovisade en nettosiffra, där han dragit ifrån samtliga skatteinbetalningar från invandrare. Bristerna i ett sådant beräkningssätt är uppenbara.

Bruttosiffran i Ekbergs beräkningar - från början av 1990-talet - låg på cirka 100 miljarder kr.

Lars Jansson kom i sin bok fram till att invandringen år 1999 kostade 267 miljarder kronor.

http://www.bgf.nu/svic/306/9.html

Vilken miljövänlig konferens :näsblod

Se där nu har dom också stulit tid från firman du jobbar på :D

allt är Iraks fel :rolleyes:

Hihi...exakt!! Sen behöver dom ju inte veta att jag hellre sitter å kollar hojar genom fönstret som kommer förbi på slangen än att jobba!! :)

Jan Ekberg har heller inte fått med alla kostnader. Han redovisade en nettosiffra, där han dragit ifrån samtliga skatteinbetalningar från invandrare. Bristerna i ett sådant beräkningssätt är uppenbara.

http://www.bgf.nu/svic/306/9.html
Så du plockar fram siffror som du tror är helt neutrala från BGF??? Menar du på fullt allvar att den sidan inte har någon form av syfte som kan påverkar vilka redovisningar dem tycker är ok eller inte?

Varför är det förresten uppenbart att räkna bort skatteintäkter från invandrare?

*ASG* Fan smart du e!!:pannkyss De ska jag säga till min chef nästa gång han ertappar mig!! :tungan

Å nu kan jag meddela att hela jävla motorvägen från Arland kryllar av snutar!! Verkar ju dyka upp "fint" folk hela dan i olika omgångar!! :rolleyes:

Så du plockar fram siffror som du tror är helt neutrala från BGF???

jag vet inte vad BGF är för nåt, jag googlade men det räknades på uppdrag av regeringen, får väl googla lite till.

26 000 flyktingar/år bara från Irak lär inte vara gratis, de kommer ju inte i arbete direkt om man säger så.

DREAM är väl inte alltför objektiva

DREAM-gruppen er en uafhængig institution, der har som hovedformål at udvikle, vedligeholde og foretage økonomiske analyser med den økonomiske model Danish Rational Economic Agents Model, DREAM.

Rapporter
Indvandrere, offentlige udgifter og finanspolitisk holdbarhed

Indvandring, integration og samfundsøkonomi

Indvandringens betydning for den offentlige økonomi

http://www.dreammodel.dk/

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=640275&rss=554

Å nu kan jag meddela att hela jävla motorvägen från Arland kryllar av snutar!! Verkar ju dyka upp "fint" folk hela dan i olika omgångar!! :rolleyes:

åh vad det tickar kulor.

*ASG* Fan smart du e!!:pannkyss De ska jag säga till min chef nästa gång han ertappar mig!! :tungan

Hälsa chefen :D

Last edited:
jag vet inte vad BGF är för nåt, jag googlade men det räknades på uppdrag av regeringen, får väl googla lite till.

26 000 flyktingar/år bara från Irak lär inte vara gratis, de kommer ju inte i arbete direkt om man säger så.
Även om jag inte delar dina åsikter i denna fråga så brukar du ju vara vettigare än de flesta på SH så jag tror nog att du förstår vad det är för sida och hur neutral den är i sin rapportering om du kollar in den. Det är ju så att det är enkelt att plocka vissa saker ur sina sammahang och få dem till något annat än vad de var från början och googlar man med orden "kostnad för invandring" så kan man nog hitta både det ena och det andra. Frågan är väl bara hur objektivt det är. Jag kan lugnt påstå att jag inte tror att det finns en enda som har skrivit i denna tråd, mig själv inkluderat, som har minsta lilla pejling i denna fråga, utan att det mest är försök att rationalisera sin egen rasism eller humanism.

Om jag inte kommer ihåg fel var BGF AH17:s stora kunskapsbank...

Jag fattar för övrigt fortfarande inte varför det skulle vara fel i att ta med inkomster som invandringen genererar i form av t.ex. skatter.

Last edited:
Jag fattar för övrigt fortfarande inte varför det skulle vara fel i att ta med inkomster som invandringen genererar i form av t.ex. skatter.

Självklart finns det positiva sidor men mängden osv. gör väl att det kanske börjar bli påfrestande, vad det kostar måste man väl våga presentera, betalda semester resor till sina hemländer låter i mesta laget.

DREAM då som jag länkade till, är dom seriösa?

Ska vi ta emot fler flyktingar och deras landsmän tycker att det är lämpligt så vore det väl bra om dom engagerar sig i lösningar osv. för att försörja osv. fler flyktingar.

Last edited:
Jaha så var det dags igen, bara för att företagen inte vill lägga ut jobben till ex. Indien så är de rasister. :dummer

Vi måste vara det mest rasistiska landet på jorden, som svensk får man inleda alla samtal med "jag är svensk, alltså rasist" så är det avklarat.

Bland de internationella företagen är det vanligt att lägga utveckling i låglöneländer som Indien. Men i Sverige går det trögt. Experter anklagar de svenska företagsledarna för att vara både fega och rasistiska.

http://www.idg.se/2.1085/1.164455

Last edited:

För en gång skull har du helt rätt, hur känns det?
Eller rätt och rätt, du ställer en fråga som är relevant, om man ska vara rättvis.

Vi får nog vänta ett tag till. :lol

Det är väl upp till regeringen att fixa så att vårat land inte blir ett "lyxparadis" för folk som kommer hit.

Och hur, i en demokrati, får man den förändringen? Jo, man vädrar sin åsikt och sen när det är dags för val så kommer det fram svart på vitt vad folk prioriterar. När SD i nästa val får fler röster än MP & KD trots att dom inte ens är ett "riktigt" parti är ju missnöjet ganska utbrett och förhoppningsvis så tar det styrande partiet/partierna till sig av folkets åsikter.

Det är enbart i innersta stockholm där svenskar är majoriteten... sedan ett par byhålor runtom landet har jag sett att det fortfarande finns hopp i, men med integrationspolitikens om är så kommer det svämma över även där, och det kommer ploppa upp 10 nya kebab/pizza ställen.

Man får inte glömma kungliga Nacka :mattias (utstötta Fisksätra borträknade).

Fråga SD om deras valmanifest...om tex , skolor, sjukvård, miljö, arbetslöshet..:va :va :rolleyes: :va ...VA, Vad menar du ? blir oftast svaret.

De har lite att jobba med innan valet om de ska bli trovärdiga..:D

Se svaret till Nursey så har du nog en rätt starkt anledning till att folk väljer att lägga sin röst på SD.

Jaha så var det dags igen, bara för att företagen inte vill lägga ut jobben till ex. Indien så är de rasister. :dummer

Vi måste vara det mest rasistiska landet på jorden, som svensk får man inleda alla samtal med "jag är svensk, alltså rasist" så är det avklarat.

Bland de internationella företagen är det vanligt att lägga utveckling i låglöneländer som Indien. Men i Sverige går det trögt. Experter anklagar de svenska företagsledarna för att vara både fega och rasistiska.

http://www.idg.se/2.1085/1.164455

Jag tycker absolut inte att ni skall känna att ni är rasister för att ni tycker som ni tycker. Så VET jag att det inte är.
Vissa är lite naiva i sitt tankesätt bara och det är min högst personliga åsikt!

Och till dreggel..när jag äntligen HADE skrivit ett långt svar (som jag tror du skulle gillat) så fick jag meddelandet att det var för många inloggade på SH och jag fick återkomma senare så det inlägget gick om intet :(.

Klart man får och måste (!) diskutera sånna här frågor. Men om du som du säger generaliserar lite extra när du förklarar hur du känner och kanske överdriver lite så måste du ju vara beredd på åsikter om det?
Det betyder inte att jag tycker du är rasist:pannkyss

Jag känner väldigt mycket för Irakier eftersom halva min familj kommer därifrån och dom har varit med om och bevittnat vidriga saker.
Men jag vet att det finns en massa äckliga fuckon som sitter o slösar bort våra skattepengar OCKSÅ. Jag kände bara att dom som verkligen gör något av sin tillvaro blev ihopklumpade med slöfockarna.

Det är inte slöfockarna som skall ha möte. Det är dom människorna som aktivt försöker "laga" irak som skall träffas, för att hjälpa sig själva. Och det går inte i Irak eftersom det är alldelles för infekterat.

Last edited by a moderator:
är av den åsikten att man stannar i sitt land och kämpar för förändring, om det så kostar livet.
frihet och demokrati gör man sig förtjänt av, förtryck och förföljelse lika så.

Jag tycker absolut inte att ni skall känna att ni är rasister för att ni tycker som ni tycker. Så VET jag att det inte är.
Vissa är lite naiva i sitt tankesätt bara och det är min högst personliga åsikt!

Jo men minsta lilla grej så dyker rasist alltid upp, man tröttnar liksom.

Jag känner väldigt mycket för Irakier eftersom halva min familj kommer därifrån och dom har varit med om och bevittnat vidriga saker.
Men jag vet att det finns en massa äckliga fuckon som sitter o slösar bort våra skattepengar OCKSÅ.

Att tråden heter som den gör osv. betyder inte att allt är Iraks fel, många invandrare kommer från andra länder, USA har inte lyckats så bra i Irak, så ta det inte personligt

"
50.000 irakier flyr sina hem varje månad. Medan FN-chefen Ban Ki-Moon vädjar om att fler länder ska bistå de irakiska flyktingarna stänger Iraks grannar sina gränser.

Antalet irakiska flyktingar uppgår i dag till hisnande fyra miljoner människor, varav cirka hälften finns kvar i landet som internflyktingar. Av de som flytt landet har det stora flertalet hamnar i Syrien och Jordanien, som dignar under flyktingströmmen."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=640275&rss=554

Det är inte slöfockarna som skall ha möte. Det är dom människorna som aktivt försöker "laga" irak som skall träffas, för att hjälpa sig själva. Och det går inte i Irak eftersom det är alldelles för infekterat.

Jo, de som håller mötet kunde tänka lite längre än att släpa mötet till en storstad som kräver 1700 poliser + massa annat.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...