Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
En sanning med modifikation; platsen som förarrepresentant är väl ledig, om jag har rätt info? Tror att Nordgren har avslutat den anställningen, men jag är inte säker, nån som vet?
Håkan Olsson tog över
 
Jag försöker iaf förändra, vad gör du förutom att gnälla?

Nu är du ute på en tunn gren. Det första du ska göra om du vill förändra är att förändra din attityd till de som gör något för sporten idag. Att sitta på SH och hacka dagarna i ända leder inte till hälften så mycket förändring som att faktiskt engagera sej och göra nåt på riktigt. Ta ett par timmars time-out från hackandet och studera in dej på uppbyggnaden av Svemo så skulle du ha betydligt bättre förutsättningar att komma nån vart.


Denna tråden skulle handla om säkerheten på banor, inte om hur man förändrar roadracingsverige. Det kan vi starta en ny tråd om. Kan ingen fylla i de konkreta säkerhetsproblemen i Liwas lista? Den är faktiskt ett bra initiativ för att verkligen höja säkerheten.

Håkan Olsson tog över

Håkan är förbundskapten, inte förarrepresentant.
 
Last edited:
Märk väl att förar representantens "anställning" är helt ideell och obetald är bäst att påpeka, så att inte någon primadonna hugger på det också.
 
En sanning med modifikation; platsen som förarrepresentant är väl ledig, om jag har rätt info? Tror att Nordgren har avslutat den anställningen, men jag är inte säker, nån som vet?
Det stämmer att den numer är vakant, tyvärr. Håkan Olsson tog över efter Nordgren om jag inte har fullständig alzheimers men verkar inte vara kvar som det.
 
Efter att ha läst en hel massa text i den här tråden med mycket hack hit o dit gällande kommersiellt här och ideelt där.

Som hyfsat involverad i ideel verksamhet blir jag nyfiken.

Ni "kommersiella" anhängare med börsen fulla med pengar. Vad är det som hindrar er från att starta ett företag med enda anledningen att arrangera Roadracing tävlingar? Då får ni ju allt kommerciellt och kan avlöna alla som hjälper till och deltagarna får betala den prislapp det kostar.

Ni menar på att folk saknar visioner och är fast i gammalt tänkande. Ja, så är det kanske, men ändå så händer det mer i deras värld än i er, för ni gnäller mest på ett forum om hur världen KUNDE ha varit. Eller?
Vad hjälper det att ha visioner om man inte gör nåt med dom?

Att ha åsikter på ett forum ger inte ett förbannat smack om man inte, så som Liwa här, strukturerar upp det och sen även ser till att det händer nåt.
Jag är nyfiken på om trådskaparen har någon plan med den här tråden utöver att skapa ännu en tråd med idisslande. Eller finns det en plan att samla ihop åsikter och strukturerat presentera dessa var det är lämpligt?

Jag är också nyfiken på vad det är som är så fel med "gratisarbete"?

Visst, det är kanske inte helt kul att jobba för någon som sedan tjänar pengar på just den insatsen, men för helvete. Om det arbetet i sin tur kan hindra någon från att bryta nacken, är det då inte värt det???????

Politiskt sett är jag hyfsat blå i mitt tänkande, men ibland undrar jag var den svenska "sosse-andan" tagit vägen.
 
Högfartshögern på falken måste ha skördat en hel del offer.
 
Efter att ha läst en hel massa text i den här tråden med mycket hack hit o dit gällande kommersiellt här och ideelt där.

Som hyfsat involverad i ideel verksamhet blir jag nyfiken.

Ni "kommersiella" anhängare med börsen fulla med pengar. Vad är det som hindrar er från att starta ett företag med enda anledningen att arrangera Roadracing tävlingar? Då får ni ju allt kommerciellt och kan avlöna alla som hjälper till och deltagarna får betala den prislapp det kostar.

Ni menar på att folk saknar visioner och är fast i gammalt tänkande. Ja, så är det kanske, men ändå så händer det mer i deras värld än i er, för ni gnäller mest på ett forum om hur världen KUNDE ha varit. Eller?
Vad hjälper det att ha visioner om man inte gör nåt med dom?

Att ha åsikter på ett forum ger inte ett förbannat smack om man inte, så som Liwa här, strukturerar upp det och sen även ser till att det händer nåt.
Jag är nyfiken på om trådskaparen har någon plan med den här tråden utöver att skapa ännu en tråd med idisslande. Eller finns det en plan att samla ihop åsikter och strukturerat presentera dessa var det är lämpligt?

Jag är också nyfiken på vad det är som är så fel med "gratisarbete"?

Visst, det är kanske inte helt kul att jobba för någon som sedan tjänar pengar på just den insatsen, men för helvete. Om det arbetet i sin tur kan hindra någon från att bryta nacken, är det då inte värt det???????

Politiskt sett är jag hyfsat blå i mitt tänkande, men ibland undrar jag var den svenska "sosse-andan" tagit vägen.

Ingenting hindrar oss från att göra det.

Men vi pysslar med annat.

Jag driver mitt företag Stockholm Reklambyrå som är en liten reklambyrå som trots begränsad omsättning ger så pass mycket pengar att jag kan leva gott utan att igentligen göra någon större arbetsinsatts på dagarna.
Jag är i stället på roadracingbanan och kör hoj. Något som i framtiden också ska ge mig pengar. Jag har ca 50-60 dagar på banan per sommar och kör närmare 1000mil. Så i dagsläget är jag inte intresserad och har inte tid att driva någon motorcykelcirkus. Men kanske i framtiden.

Sandis driver Hemabiobutiken. Hur det går för honom vet jag inte.
Men han köpte just en sprillans BMW 1000 R för att köra rookie med, så helt utan deg lär han inte vara. Och vad jag vet så sitter han mest och surfar SH på dagarna.

Något som kännetecknar både mig och Sandis är att vi tjänar pengar på vår iderikedom, visioner och förmåga att skapa affärer.


För övrigt är ditt inlägg om att "gnälla på sporthoj hjälper inte" väldigt gammalt och förlegat. Bevisligen har det om och om igen givit massor med resultat att man lyfter upp problem och diskuterar det i det offentliga rummet.
Att skriva på sporthoj är bara ett ställe, båda jag och Sandis pratar flitigt med personal på banan, personal från svemo, sponsorer mm.
 
Last edited:
Ingenting hindrar oss från att göra det.

Men vi pysslar med annat.

Jag driver mitt företag Stockholm Reklambyrå som är en liten reklambyrå som trots begränsad omsättning ger så pass mycket pengar att jag kan leva gott utan att igentligen göra någon större arbetsinsatts på dagarna.
Jag är i stället på roadracingbanan och kör hoj. Något som i framtiden också ska ge mig pengar. Jag har ca 50-60 dagar på banan per sommar och kör närmare 1000mil. Så i dagsläget är jag inte intresserad och har inte tid att driva någon motorcykelcirkus. Men kanske i framtiden.

Sandis driver Hemabiobutiken. Hur det går för honom vet jag inte.
Men han köpte just en sprillans BMW 1000 R för att köra rookie med, så helt utan deg lär han inte vara. Och vad jag vet så sitter han mest och surfar SH på dagarna.

Något som kännetecknar både mig och Sandis är att vi tjänar pengar på vår iderikedom, visioner och förmåga att skapa affärer.

Det är kul med framgång. Jo, det är faktiskt sant, jag tycker det o det är bara att gratulera er båda :tummenupp
Men hur många utövare sitter i er sits?

Skillnaden mellan er två och mig är den att den tid jag lägger ner gynnar många. Den tid ni lägger ner, gynnar er själva...
 
Hur svårt kan det vara att förstå att absolut inget motorsportevenemang idag bär alla sina kostnader utan de är beroende av att folk arbetar ideellt/gratis för att det ska gå ihop.

Den dagen klubbarna tröttnar på att ställa upp är hela motorsportsverige illa ute.
Tyvärr är vi redan en bra bit på väg dit i hela idrottsvärlden.

Du har helt rätt.
banägarna och arrangörerna har skapat en fruktansvärd dålig situation där banägarna och arrangörerna är beroende av idiell personal.

Tänk om sjukvården eller lokala matbutiken fungerade så.
Att det krävdes idiell personal för att annars fick man stänga direkt på dagen.
Om ledningen på ett företag drev ett företag så skulle dom få kicken på dagen.

Idiellt arbete är ingen framtid och skapar inga möjligheter för utveckling och tillväxt inom sporten.

Personerna som i dag jobbar idiellt för att roadracing skall fungera skall ha all heder. Med ledningarna som inte kan skapa bättre verksamhet än att den kräver gratisarbete ska ha en stor spark i röven för att vakna upp.

Det är kul med framgång. Jo, det är faktiskt sant, jag tycker det o det är bara att gratulera er båda :tummenupp
Men hur många utövare sitter i er sits?

Skillnaden mellan er två och mig är den att den tid jag lägger ner gynnar många. Den tid ni lägger ner, gynnar er själva...

Jag tror att dom flesta utövarna innom roadracing sitter i den situationen.
Annars hadde dom inte råd att köra roadracing.

Däremot verkar dom lokala förarna på banorna klara sig på mindre ekonomi för sin roadracing. Och det är även dom som sitter i styrelserna för banorna.
Och då har dom med sig sitt "sparapengartänk" till banans verksamhet.
Dom vill bara ha så låga kostnader som möjligt, i stället för att se möjligheterna.
 
Last edited:
Du har helt rätt.
banägarna och arrangörerna har skapat en fruktansvärd dålig situation där banägarna och arrangörerna är beroende av idiell personal.

Tänk om sjukvården eller lokala matbutiken fungerade så.
Att det krävdes idiell personal för att annars fick man stänga direkt på dagen.
Om ledningen på ett företag drev ett företag så skulle dom få kicken på dagen.

Idiellt arbete är ingen framtid och skapar inga möjligheter för utveckling och tillväxt inom sporten.

Personerna som i dag jobbar idiellt för att roadracing skall fungera skall ha all heder. Med ledningarna som inte kan skapa bättre verksamhet än att den kräver gratisarbete ska ha en stor spark i röven för att vakna upp.
I princip alla idrotter kräver ideell verksamhet i någon form, berätta varför Svensk RR skulle vara ett undantag.
 
Alla räkneexempel här är skitfina och räknar med att alla investeringar i banor, läktare, caféer och fan och hans moster är betalda, klara och finns på plats. Hur många banor har det?

Vad kostar det att bygga den perfekta banan med perfekta läktare, stora fina caféet där rika Stockholmare kan dricka sitt kaffe, restaurangen där alla som betalt 500:- i inträde vill köpa skitfin (alternativt skitsunkig) mat för 50-1000:-.

Den banan finns inte, ingen bana är i närheten. Motorsport är grymt oglamouröst förutom i den yttersta toppen. Att ta steget dit kräver att någon slantar upp många, jävligt många, miljoner. Hade den personen funnnits hade vi haft banan. Ingen här har startkapital att bygga den Perfekta Banan<tm> som lockar fina tanter med mycket blingbling.

Våra banor ligger alla långt ifrån tätort, restaurangerna är underbara för oss som kör men inget höjdare för besökande, läktarna är i betong alternativt jord och så vidare. Att som litet företag/ideell förening/privatperson/löksoppa och gå in och FÖRST försöka göra jättesatsningen finns inte.

Annars kan väl ni, som har så fina och lyckade företag, se till att dra igång det? Verkar ju vara lätt att tjäna en massa pengar på det? Lägg ner era nuvarande firmor eller låt anställda sköta dem, slanta upp XX miljoner och bygg en ny bana med dessa förutsättningar så får vi se hur länge det håller.

För övrigt borde tråden döpas om till Sveriges RR-utsikter och det överlägset största hotet mot RR i Sverige är att våra eldsjälar som mest får spott och spä tröttnar och lägger av. Då kommer avgifterna stiga till det 10-dubbla och ingen kommer ha råd. Fast då blir det iofs fullständigt 100% säkert!
 
Jag tror att dom flesta utövarna innom roadracing sitter i den situationen.
Annars hadde dom inte råd att köra roadracing.

Däremot verkar dom lokala förarna på banorna klara sig på mindre ekonomi för sin roadracing. Och det är även dom som sitter i styrelserna för banorna.
Och då har dom med sig sitt "sparapengartänk" till banans verksamhet.
Dom vill bara ha så låga kostnader som möjligt, i stället för att se möjligheterna.

Jag tror att du tror fel :D Jag kan inte säga säkert, för jag känner inte alla men vad jag vet är det rätt många som slutat köra av den enkla anledningen att det är för dyrt och många jobbar röven av sig med både ett och två jobb för att finansiera sin racing.

Det är möjligt att den lokala bonderejsaren har det "tänket", men som du ser så är det också denna bonderejsares insatser som gör att man kan köra överhuvud taget.
Man jobbar väl för det man tror på?

Och i ärlighetens namn, din glädjekalkyl kanske KAN funka om man lägger ner en enorm tid och kraft på att marknadsföra sig. Men även sådant kostar ju och vem har råd att vara först på plan?

För du tror väl inte på allvar man kan driva en sådan affärsidé utan ett rejält kapital i ryggen? O vips är du tillbaks på ruta ett...
 
Däremot verkar dom lokala förarna på banorna klara sig på mindre ekonomi för sin roadracing. Och det är även dom som sitter i styrelserna för banorna.
Och då har dom med sig sitt "sparapengartänk" till banans verksamhet.
Dom vill bara ha så låga kostnader som möjligt, i stället för att se möjligheterna.

Är det?
LMS är väl den enda klubben som äger någon bana?
Om man var någorlunda insatt så kanske man visste att man satsade pengar tidigare på ett nytt kanslihus, som genererat rätt mycket pengar från start genom uthyrda lokaler.
Halkbanan och förarutvecklingsföretagen på sviestad generar också en hel del pengar.
De övriga banorna är ägda av företag...
 
MRK äger Knudan och dom har skickat in massa kosing dom senaste åren på att bygga nya fina toa/duschar samt ny resturang, ny asfalt är det oxo som är slät och fin, körde där senast i fredags och kan försäkra er om att banan numera är kanonfin med bra grepp.

Det är tröttsamt när klubbar, förbund och banägare svartmålas och kallas för bakåtsträvare av folk som inte ens vet hur Svensk RR fungerar, man gissar och spekulerar hejvilt utan några skrupler alls.
 
Sammanställning

9 sidor

173 inlägg

Konkreta förslag där säkerhet bör förbättras = 5

Av 173 inlägg hackas det på varandra i ca 50 inlägg


Gelleråsen
- Räcket på rakan flyttas 10 -15 meter utåt
- Asfaltera om depåsvängen
- Softfence längs räcket på rakan

Falkenberg
- Ta bort däckstravarna längs vänster bankant i Nyhem

Svistad
- Flytta räcket vid kurvan ut till start/mål rakan.

Mantorp
- Mer softfence
- Åtgärda Pariskurvans avåkningszon samt där Lundh gick av.


Gemensamt
- Sand eller lekakulor vid avåkningszoner
- Mer softfence och airfence



Känns som det är mer hackande på varandra än prat om säkerhet.

Att någon enstaka själv pratar med SVEMO och banor gör sällan någon nytta. Om den här tråden ska göra nytta så se till att jobba för säkerheten ihop med varandra istället för tjafsa och hacka på varandra.

När man har sammanställt klara och konkreta punkter bör alla aktiva åkare kunna skriva under och det skickas sedan till SVEMO och banägarna. Att förvänta sig att allt ska ändras sedan på en gång är inget man ska tro. Men det kan starta en tanke som sedan kan starta att förändringar sker.

Att hacka på varandra ger ingen förändring på säkerheten på banorna, om det nu är det ni vill förändra.

/Liwa1
 
Våra primadonnor verka tro att det som genererar pengar till verksamheten för banägarna är dom få stora tävlingarna.
Fel, fel, fel. Det är den verksamhet som sker övriga dagar om året som gör att dom håller sig igång och kan återinvestera i anläggningarna. Så många dagar finns inte på året så att det går att vältra sig i pengar för varken Luff eller någon av de andra ägar konstellationerna.
 
Det är en sketen biltävling, därför brist på säkerhet.

Det är ju bra publisitet att vara med på STCC tävlingarna. men om man ser det från läktaren, så tycker jag att det är ett patetiskt event där bilbranschen slickar varandras rövar,,,,,,,,, ALLT handlar om BILAR, till och med på läktaren för när det var dags för hojarna att tävla så gick folk omkring som i en djävla hönsgård så man fick ju mota bort folk så man kunde se vad som hände på banan.

Mitt omdöme om STCC är dyr flåffig mat, upptagna läktare (av TOOLs) och dåligt kaffe.:mad:

Men tur att man fick se en riktigt go fajt i Pro Superbike:tummenupp

Kan bara hålla med dig. STCC suger röv!
 
Sammanställning

*klipp*

Känns som det är mer hackande på varandra än prat om säkerhet.

Att någon enstaka själv pratar med SVEMO och banor gör sällan någon nytta. Om den här tråden ska göra nytta så se till att jobba för säkerheten ihop med varandra istället för tjafsa och hacka på varandra.

När man har sammanställt klara och konkreta punkter bör alla aktiva åkare kunna skriva under och det skickas sedan till SVEMO och banägarna. Att förvänta sig att allt ska ändras sedan på en gång är inget man ska tro. Men det kan starta en tanke som sedan kan starta att förändringar sker.

Att hacka på varandra ger ingen förändring på säkerheten på banorna, om det nu är det ni vill förändra.

/Liwa1

Bra sammanfattat Liwa :tummenupp
Och kan bara hålla med i det du skriver :tummenupp :tummenupp

Att göra något konkret är betydligt mer stimulerande och framåtdrivande.
Är aktiv i en förening där vi jobbar mot ett och samma mål - att göra det bästa för motorsport och säkerheten.
När vi får idéer till förbättringar så *vips* händer oftast förändringen omgående, då vi ett gäng peronser som är ideellt arbetande och som känner ett otroligt engagemang för att göra det bästa för motorsporten och säkerheten. Det är konstruktivt och konkret arbete.

En början att förbättra säkerheten på dom svenska banorna är att få in "Liwas" lista till rätt personer. Gnällande bakom ryggen hjälper sällan till förbättringar...

I all välmening och utan baktankar.

Åsa.
 
Våra primadonnor verka tro att det som genererar pengar till verksamheten för banägarna är dom få stora tävlingarna.
Fel, fel, fel. Det är den verksamhet som sker övriga dagar om året som gör att dom håller sig igång och kan återinvestera i anläggningarna. Så många dagar finns inte på året så att det går att vältra sig i pengar för varken Luff eller någon av de andra ägar konstellationerna.

Jag vet att verkamheten som sker övriga dagar driver banan.
Och det är just därför som jag menar att det inte spelar någon roll hur flitigt en idiell flagvakt viftar med sin flagga. Eller hur fort en funkis får bort en hoj från banan. Eller hur bra besiktningspersonalen letar efter fel på motorcykeln.
Det är bra att det finns duktiga funkisar oavsett om dom får betalt eller inte.
Men det kommer inte föra svensk motorsport framåt.

Det måste till ett nytt tänk. Som man sen jobbar för.
Och i det tänket finns inte idell verksamhet med.

Det måste vara avlönad ledning och avlönad personal.
Personer som får betalt kan man ställa krav på. Uppfyller dom inte kraven får dom lämna plats för bättre personal.

Så länge man arbetar med gratis arbetskraft kan man inte ställa krav, bara vara nöjd med det man får.

Och det är nog just det argumentet som folk lyckas idiotförklara sig själva med. - "Du kan inte ställa krav och gnälla, för jag gör faktiskt det här idielt. utan mig skulle svensk motorsport dö."

Jag uppmanar samtliga banägare och arrangörer att leverera bättre tjänst och produkt. Om det kräver en högre anmälningsavgift så är jag helt klart berädd att betala för det.

Kan bara hålla med dig. STCC suger röv!

Nej där har du fel. STCC är grymt. I filmen göta kanal finns ett utryck som låter. "Det är mest glass och ballonger". Och så är det med STCC, mest glass och ballonger. Men det gör i alla fall att det kommer 8000 - 25000 personer till läktarna. Och dom personerna som kommer dit, gör att vi förare kan finansiera våran roadracing. Flera av förarna livnär sig uteslutande på att köra roadracing i STCC/prosuperbike.


Dock har dom misslyckats totalt med en sak i år. Deras funkisar. och som någon annan skrev tidigare så var det idiell personal.


Men, race-mässigt sett så tycker jag att det är roligare att kolla på en SM-Helg eller SO, än det är på STCC.

Jag tror på fullaste allvar att SM/SO skulle kunna leverera en bättre produkt med mer publik än vad STCC kan. Men det kräver ett nytt tänk innom RR.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top