I övrigt så har jag skrivit ett förtydligande om ämnet i min blogg
www.eskilsson-racing.se
Jag tycker att du han en del vettiga åsikter, och jag förstår att det för er som kört PRO SBK och Provatcupen känne rer frustrerade över att ligga bakom en pacecar och vingla ett helt race.
Men jämförelsen mellan att arrangera roadracingtävlingar och vanlig komersiell handel med tjänster eller produkter haltar lite tycker jag.
Eftersom roadracingen idag (och kommer inte att bli det inom överskådlig framtid) inte är någon stor publiksport så har arrangören inte några intäkter i "grinden" och dom stora sponsorerna lyser med sin frånvaro.
Det spelar ingen roll hur mycket arrangörerna sliter med marknadsföring inför tävlingar, dom försöker i grund och botten sälja en produkt som inte kunden vill ha. Det finns inget intresse för RR ute i stugorna, och all reklam i världen kan inte ändra på det.
Jag är helt säker på att vi skulle kunna ha fullt avlönad stab med funktionärer på alla tävlingar i SM och SO redan nästa säsong, och innan dess skicka dom på en jättebra utbildning för funktionärer så allt blir perfekt.
Det är helt genomförbart, men då skulle våra anmälningsavgifter vara typ 50.000:-/tävling istället för 2500:-
Men allt är inte nattsvart, och jag tror att med lite hårt arbete (som redan görs av bl.a Hulth, Luff, PRO SBK, mfl) så kan vi komma en bit på väg till att få några människor som trots allt är beredda att betala för att få ta del av produkten Roadracing.
Du skriver att varje gång du är och tävlar så ser du minst 10 saker som man skulle tjäna pengar på, och då tycker jag att du ska skriva ner dom 10 sakerna på ett papper, eller i ett mail och lämna det till respektive arrangör på varje tävling. Då skulle du bidra till att vi kommer en bit på väg.
Men jag tror ändå inte att vi kommer att komma så långt att vi kommer kunna driva runt en RR tävling med enbart avlönad personal och funktionärer.
Och jag tror faktiskt inte att dom problem som du nämnt ute på tävlingarna beror på att funktionärerna där jobbar gratis, utan på att dom inte har rutin, rätt utbildning eller har fått rätt instruktioner innan tävlingen.
Jag tror fakiskt att en funktionär som jobbar ideellt kan göra ett minst lika bra jobb, om inte bättre, än en som har lön. Den som jobbar ideellt gör det för att dom är intresserade eller tycker det är roligt, inte bara för en lönecheck....