Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Om du tänker dig att banan bara forsätter i en svag höger sväng, från där chikanen nu börjar, ner mot botten på svackan. Det kan vi kalla fartsväng.

Men det är klart, förr var det ju bara oduglingar som körde och som inte kan jämnförars med dagens förare, enligt vissa.

Ta Anderstorp som ett annat exempel, den skapa svängen efter rakan ,var mycket flackare förr. Då var det inte tal om så mycket broms och nerväxlingar, då gick det ruggigt fort genom den kurvan mot idag. Det blev långa flygturer för en del ibland.

Den kurvan på anderstorp togs uten broms av F1 1977, endast en nerväxling och fullgas. Till 1978 byggdes den om radikalt, till dess nuvarande form.

Kan tänka mig att den här diskussionen liknar dem i den lokala borderline-klubben :näsblod

Existerar inte nyanser i era liv? Är allt svart eller vitt? Finns det ingenting mellan kommersiellt och ideellt?

För att inte tala om visioner, usch så hemskt de är när folk funderar högt om förändringar. Då ska man raskt trycka ner dem och förklara att den som inte gräver diket inte heller ska ha några synpunkter på hur djupt det ska vara, vilket håll det ska gå åt osv. (Gnäll inte på att räcket är för nära om du inte själv är beredd att åka dit och flytta räcket....)

Det är bara att inse att vissa aldrig förverkligar sina eventuella visioner, de nöjer sig med det de har och är det inte ärtsoppa med pannkaka på torsdagen blir livet jobbigt och konstigt.

Istället för att ifrågasätta och föreslå är det nog klokast att gå över till att tiga och konstatera.

Japp, en utökning av den redan befintliga relativt stora avåkningszonen skulle öka säkerheten där. Speciellt i slutet av den befintliga zonen.
Finns andra banor/ställen på banor som är farligare?

Jag tror banägarna är medvetna om detta men pengar finns inte och den krassa verklighet är att säkerhet och pengar går hand i hand tror jag.

Bara att inse att svensk-rr är en sport som inte lockar så många på något sätt kändes det som den dog när den internationella scenen försvann från ARC på 90 talet.

Initiativet med att locka internationella förare syndes tydligt då Karlskogamotorstadium var tvungen att bygga om trösen för att kunna arrangera EM.

Synd att det inte är Golf vi håller på med då hade säkert kommunen och sponsrorer erbjudit sig att finansiera och medlemsavgifter på flera tusen kronor hade aldrig varit ett problem.

Last edited:
Istället för att ifrågasätta och föreslå är det nog klokast att gå över till att tiga och konstatera.

Precis som Eskilsson så uppmanar jag då dig att framföra dina idéer. Problemet är aldrig idéerna utan sättet de framförs på. Min kommunikationslärare sa det på ett bra sätt förra veckan:

"A message is not what is sent but what is received"

Och hur saker mottas har inte bara med deras innehåll att göra.

Hursomhelst, när inte ens börsnoterade AIK klarar sig utan ideellt arbete ser jag inte varför man måste göra det i en sport som inte genererar ens en fraktion av pengarna som världens största publiksport gör.

'Nytänket' som svensk RoadRacing uppenbarligen behöver kommer ju aldrig komma om inte de som besitter tänket gör nåt åt det - då kan man sitta och gnälla på SH hur mycket som helst, det kommer inte hända ett skit ändå. Så funkar det väl även i den svenska företagsvärlden, det gör det definitivt här i Australien.

Det finns så himla mycket man inte känner till.... Om vi nu tar Falken så känner jag Helena, Sven-Göte och de andra som jobbar där väl. Ringde igår och Helena flabbade och sa "jag läser på Sporthoj att du och andra ska göra banorna i Sverige säkra!!! Lycka till" och jag tyckte väl att "visst det är väl en bra och viktig diskussion?". Det fortsatte men en diskussion om vad man skulle kunna göra på Falken och jag tyckte att framför allt borde man flytta däcktravarna i vänster bankant i nyhem. "Det går inte" sa Helena då. För om man flyttar dem så kommer miljö och hälsa och ska ha vattenprov fån marken nedanför. Man är rädd att däcken läcker ämnen ner i grundvattnet och om man rör runt ökar detta läckaget. Så antingen ligger de kvar eller så tas de bort. "Fint, ta bort dem då!" tyckte jag käckt. "Vi äger inte marken många meter bakom tdravarna" fick jag veta då..... Krångligt. Får väl föreslå att köpa in 15 meter mark till!!!
Högfartarn som skördat ett antal lårben och gjort motorcyklar riktigt korta (som MCdoktorn så riktigt påpekar) är också svår att göra något åt. På kullen ligger ett fornminne och det rör man inte!
Så det är inte lätt.....

Snart är väl alla RR banor fornminnen ,,, tyckte jag såg mig en maskros växa sig igenom asfalten på kullen sist :tuttar

Det har ju framförts önskemål om dom farliga ställena som borde byggas om, men det har ju kommit rätt få förslag på >200 inlägg. Som nån skrev, när man sitter på hojen så tittar man inte efter staket, vassa kanter och korta sandfållor, det finns gott om andra saker att fokusera på. Skador i asfalten brukar man upptäcka :rolleyes: men resten försvinner i periferin. Borde man inte samlas några förare och oberoende av i första hand banägaren gå runt banan och i godan ro gå igenom säkerheten? Och då titta på allt från nakna räcken till tex Gelleråsens grymt knöliga gräsmattor och korta sandfållor osv. Då får man ju något konkret att prata om, istället för som det är nu, när det bara är konceptet säkerhet vi pratar om, inte konkreta brister, generellt sett.

• Gilla
Reaktioner: R2
Om du tänker dig att banan bara forsätter i en svag höger sväng, från där chikanen nu börjar, ner mot botten på svackan. Det kan vi kalla fartsväng.

Men det är klart, förr var det ju bara oduglingar som körde och som inte kan jämnförars med dagens förare, enligt vissa.

Ta Anderstorp som ett annat exempel, den skapa svängen efter rakan ,var mycket flackare förr. Då var det inte tal om så mycket broms och nerväxlingar, då gick det ruggigt fort genom den kurvan mot idag. Det blev långa flygturer för en del ibland.

Jo, alltså, jag har åkt kurvan innan chicanen kom till. Hajar inte om det var en ännu snabbare innan dess?

Jo, alltså, jag har åkt kurvan innan chicanen kom till. Hajar inte om det var en ännu snabbare innan dess?

Jo, så var det nog. Någonstans där chikanen nu börjar så vek du in lite försiktigt och höll nog rätt fullt ända ner i Nyhem.

Precis som Eskilsson så uppmanar jag då dig att framföra dina idéer. Problemet är aldrig idéerna utan sättet de framförs på. Min kommunikationslärare sa det på ett bra sätt förra veckan:

Hursomhelst, när inte ens börsnoterade AIK klarar sig utan ideellt arbete ser jag inte varför man måste göra det i en sport som inte genererar ens en fraktion av pengarna som världens största publiksport gör.

'Nytänket' som svensk RoadRacing uppenbarligen behöver kommer ju aldrig komma om inte de som besitter tänket gör nåt åt det - då kan man sitta och gnälla på SH hur mycket som helst, det kommer inte hända ett skit ändå. Så funkar det väl även i den svenska företagsvärlden, det gör det definitivt här i Australien.
Prexis så är det.

Japp, rätt så.

Av tråden som kunnat blivit bra och fått fram underlag till banägare, arrangörer med flera blev det bara pannkaka. Mycket gnäll och när man ber om konkreta saker så blir det inget. Det känns rätt vanligt här på SH.

Japp, rätt så.

Av tråden som kunnat blivit bra och fått fram underlag till banägare, arrangörer med flera blev det bara pannkaka. Mycket gnäll och när man ber om konkreta saker så blir det inget. Det känns rätt vanligt här på SH.

Vi fick ett konkret förslag till Anderstorp, apropå säkerheten: Ordna en restaurang.:va

Jag har skrivit i tråden om de tre ställen där vi hade olyckor i år eller där det kommer att hända en olycka och där jag anser att man måste förbättra säkerheten.

Men eftersom jag inte är intresserad av att gå på möten 25 mil hemifrån, inte har lust att gräva på Gelleråsen eller sätta upp softfence på Mantorp har jag kontaktat Svemo istället för att få deras syn på saken.

Lillan: Har du tid och ork så starta en ny tråd och fråga efter vad som kan förbättras så kan den här tråden gå i graven :tummenupp

Vi fick ett konkret förslag till Anderstorp, apropå säkerheten: Ordna en restaurang.:va

Du skrev så här....

Om vi nu inte vet vad som måste göras bättre kan du väl upplysa oss om det? Ge mej en lista så ska jag ordna det!(gratis, naturligtvis)

Var står det i din text att du menade saker om säkerheten????

Det finns mycket som kan förbättras på Anderstorp.

Och om man ser affärsmöjligheter i sin verksamhet och tjänar pengar.
Så kan man fixa säkerheten och förbättringar på banan utan att vänta tills en olycka har hänt eller att gratispersonal kommer och gör åtgärderna gratis.

Tex den där jävla gropen ut på långa rakan. Eller stupet i utkanten av kurvan ut på långa rakan kanske kunde åtgärdas.

I övrigt så har jag skrivit ett förtydligande om ämnet i min blogg www.eskilsson-racing.se

I övrigt så har jag skrivit ett förtydligande om ämnet i min blogg www.eskilsson-racing.se

Jag tycker att du han en del vettiga åsikter, och jag förstår att det för er som kört PRO SBK och Provatcupen känne rer frustrerade över att ligga bakom en pacecar och vingla ett helt race.
Men jämförelsen mellan att arrangera roadracingtävlingar och vanlig komersiell handel med tjänster eller produkter haltar lite tycker jag.

Eftersom roadracingen idag (och kommer inte att bli det inom överskådlig framtid) inte är någon stor publiksport så har arrangören inte några intäkter i "grinden" och dom stora sponsorerna lyser med sin frånvaro.

Det spelar ingen roll hur mycket arrangörerna sliter med marknadsföring inför tävlingar, dom försöker i grund och botten sälja en produkt som inte kunden vill ha. Det finns inget intresse för RR ute i stugorna, och all reklam i världen kan inte ändra på det.

Jag är helt säker på att vi skulle kunna ha fullt avlönad stab med funktionärer på alla tävlingar i SM och SO redan nästa säsong, och innan dess skicka dom på en jättebra utbildning för funktionärer så allt blir perfekt.
Det är helt genomförbart, men då skulle våra anmälningsavgifter vara typ 50.000:-/tävling istället för 2500:-

Men allt är inte nattsvart, och jag tror att med lite hårt arbete (som redan görs av bl.a Hulth, Luff, PRO SBK, mfl) så kan vi komma en bit på väg till att få några människor som trots allt är beredda att betala för att få ta del av produkten Roadracing.

Du skriver att varje gång du är och tävlar så ser du minst 10 saker som man skulle tjäna pengar på, och då tycker jag att du ska skriva ner dom 10 sakerna på ett papper, eller i ett mail och lämna det till respektive arrangör på varje tävling. Då skulle du bidra till att vi kommer en bit på väg.

Men jag tror ändå inte att vi kommer att komma så långt att vi kommer kunna driva runt en RR tävling med enbart avlönad personal och funktionärer.

Och jag tror faktiskt inte att dom problem som du nämnt ute på tävlingarna beror på att funktionärerna där jobbar gratis, utan på att dom inte har rutin, rätt utbildning eller har fått rätt instruktioner innan tävlingen.
Jag tror fakiskt att en funktionär som jobbar ideellt kan göra ett minst lika bra jobb, om inte bättre, än en som har lön. Den som jobbar ideellt gör det för att dom är intresserade eller tycker det är roligt, inte bara för en lönecheck....

Du skrev så här....

Var står det i din text att du menade saker om säkerheten????

Det finns mycket som kan förbättras på Anderstorp.

Och om man ser affärsmöjligheter i sin verksamhet och tjänar pengar.
Så kan man fixa säkerheten och förbättringar på banan utan att vänta tills en olycka har hänt eller att gratispersonal kommer och gör åtgärderna gratis.

Tex den där jävla gropen ut på långa rakan. Eller stupet i utkanten av kurvan ut på långa rakan kanske kunde åtgärdas.

Trådens namn är en ledtråd till vad vi diskuterar:tummenupp

Eftersom roadracingen idag (och kommer inte att bli det inom överskådlig framtid) inte är någon stor publiksport så har arrangören inte några intäkter i "grinden" och dom stora sponsorerna lyser med sin frånvaro. Det spelar ingen roll hur mycket arrangörerna sliter med marknadsföring inför tävlingar, dom försöker i grund och botten sälja en produkt som inte kunden vill ha. Det finns inget intresse för RR ute i stugorna, och all reklam i världen kan inte ändra på det.
Det där köper jag inte. Folk vet inte ens att tävlingarna körs så det är ju inte så konstigt att det inte finns något intresse.

Från en säker källa vet jag att MotoGP-sändningarna på Eurosport på slutet snittade 60.000 tittare i Sverige. Det tyder på att det finns ett intresse för sporten. Det gäller alltså att informera den potentiella publiken om att det finns evenemang som de skulle gilla att besöka.

Men om de flesta tävlingar arrangeras av ideela föreningar som inte har pengar till att göra reklam för sina evenemang är det svårt att få publik. Det är här jag tror att svensk RR måste tänka om och låta någon med visioner och förmåga ta på sig att arrangera och promota tävlingarna.

Som sagts tidigare i tråden kommer RR aldrig att bli större än vad det är så länge det är idel ideela krafter som driver "cirkusen".

Jag minns så väl ett besök på Gelleråsen någon gång på 80-talet när de annordnade en RR-tävling och det var en jäkla massa folk på plats, flyguppvisning med Viggen osv. Helt underbart! :)
För att inte tala om publikfesterna i mitten av samma årtionde på Anderstorp när MotoGP kom på besök.

Trådens namn är en ledtråd till vad vi diskuterar:tummenupp
Och du hjälper inte direkt till med den typen av inlägg och försök till förlöjligande av Eskilsson. Förstod du verkligen inte att restaurangen inte hade ett skit med säkerheten att göra och att något helt annat diskuterades?

Last edited:
Och du hjälper inte direkt till med den typen av inlägg och försök till förlöjligande av Eskilsson. Förstod du verkligen inte att restaurangen inte hade ett skit med säkerheten att göra och att något helt annat diskuterades?

Om vi har en tråd om säkerhet, och jag får ett förslag på att fixa restaurangen tycker jag inte att jag behöver förlöjliga Eskilsson, det lyckas han bra med själv. Tycker du att en restaurang hör hemma i tråden om säkerhetsförbättringar? Jag skrev dessutom ingenstans vem det var som gav förslaget.
Nu har jag fått ett par förslag på förbättringar av säkerheten, och ska se om vi kan åtgärda det. För säkerhets skull ska vi inte göra det ideellt, jag tänker ta betalt för mitt jobb.

Om vi har en tråd om säkerhet, och jag får ett förslag på att fixa restaurangen tycker jag inte att jag behöver förlöjliga Eskilsson, det lyckas han bra med själv. Tycker du att en restaurang hör hemma i tråden om säkerhetsförbättringar? Jag skrev dessutom ingenstans vem det var som gav förslaget.
Okej, vi glömmer det :tummenupp

Håll oss gärna uppdaterade på vilka förändringar ni planerar att göra osv, alltid kul med banor som vill förbättra sig.

Jag minns så väl ett besök på Gelleråsen någon gång på 80-talet när de annordnade en RR-tävling och det var en jäkla massa folk på plats, flyguppvisning med Viggen osv. Helt underbart! :)
För att inte tala om publikfesterna i mitten av samma årtionde på Anderstorp när MotoGP kom på besök.

?

Nånstans 1988 blev det en förändring inom svensk roadracing. Fram till dess utgick det startersättning till förarna. Det var flaggspel, parader, drillflickor och hela paketet. I slutet av 80-talet vek publiksiffrorna markant neråt, med följd att man efter en tävling i falkenberg gick runt bland förarna och ödmjukt bad om ett bidrag för att rädda klubben från konkurs. Efter det racet har alla roadracingtävlingar i landet finansierats med startavgifter.
I en sak är jag överens med Eskilsson och sandström, marknadsföringen måste lyftas ordentligt. Kommer publiken får vi stora fördelar. Dock kan vi inte avlöna funkisarna förrän vi har inkomsten. Moment 22, om man vill.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP