Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag uppmanar samtliga banägare och arrangörer att leverera bättre tjänst och produkt. Om det kräver en högre anmälningsavgift så är jag helt klart berädd att betala för det.

Bättre produkt? Bättre Tjänst?
Specificera gärna så vet banägare och arrangörer vad det är du menar.

Som det var efter första tävlingen på Mantorp i år framfördes inget till Kinda, STCC eller Mantorp Park om det som tjafsades om i en trådhär på SH.

Så skulle man kunna tjäna pengar på verksamheten i form av.

- Högre priser på uthyrning av banan.
- Högre priser på anmälningsavgifter.
- Flera anmälda till tävlingar och träningar.
- Högre försäljning av mat och dryck i resturangen.
- Intäckter på entre till tävlingarna.
- Flera internationella tävlingar skulle kunna köras med stor publik.
- Sponsorer skulle vara mera intresserade av att synas på banan.
- Intäckter på aktiviteter.

Och får man en sån verksamhet att fungera och ökar omsättningen

Fel forum för att gnälla men (en sista) den där åtgärdlistan är spiken i kistan för vilken verksamhet som helst,,,,,,,,,, tror du på fullaste allvar att fler kommer om det blir dyrare att tävla och titta på tävlingar, för vad är det för fel på de som tävlar SM m,m .

Kaxigt att höj Pro Superbike till skyarna och såga SM-Tävlingarna.

Bättre produkt? Bättre Tjänst?
Specificera gärna så vet banägare och arrangörer vad det är du menar.

Som det var efter första tävlingen på Mantorp i år framfördes inget till Kinda, STCC eller Mantorp Park om det som tjafsades om i en trådhär på SH.

Ska jag vara ärlig så tror jag benägarna och arrangörerna vet vad som borde åtgärdas. Men så länge man hoppas på att någon ska komma dit och göra det gratis så lär det inte hända så mycket.

Fel forum för att gnälla men (en sista) den där åtgärdlistan är spiken i kistan för vilken verksamhet som helst,,,,,,,,,, tror du på fullaste allvar att fler kommer om det blir dyrare att tävla och titta på tävlingar, för vad är det för fel på de som tävlar SM m,m .

Kaxigt att höj Pro Superbike till skyarna och såga SM-Tävlingarna.

Är du inte läskunnig eller bara dum? Jag har väll just skrivit att SM-Tävlingarna bjuder på bättre racing än vad STCC/ProSuperbike gör.
Men STCC förpackar sin produkt i en finare låda, och genom att investera pengar i den lådan som gör att det i alla fall ser bra ut. Så får man ett överskott som man kan investera i en ännu finare låda. och så har man skapat en uppåtgående spiral som ger margnialer över till mera förbättringar.

Nej, jag tror inte att ett högre pris kommer locka flera åskådare. Även om det finns massor med produkter och aktiviteter som ökat i försäljning just för att man tagit ett högre pris.

Men däremot är jag helt övertygad om att om man kan leverera en bättre produkt/tjänst/event, så kommer det locka mera publik. Och då kan man finansiera dom högre kostnaderna genom det ökande besöksantalet.
i form av entreavgift, matförsäljning. Lockar man mera publik blir det lättare med sponsorer och då kan förarna betala en högre anmälningsavgift.

Last edited:
Ska jag vara ärlig så tror jag benägarna och arrangörerna vet vad som borde åtgärdas. Men så länge man hoppas på att någon ska komma dit och göra det gratis så lär det inte hända så mycket.

Är du inte läskunnig eller bara dum? Jag har väll just skrivit att SM-Tävlingarna bjuder på bättre racing än vad STCC/ProSuperbike gör.
Men STCC förpackar sin produkt i en finare låda, och genom att investera pengar i den lådan som gör att det i alla fall ser bra ut. Så får man ett överskott som man kan investera i en ännu finare låda. och så har man skapat en uppåtgående spiral som ger margnialer över till mera förbättringar.

Nej, jag tror inte att ett högre pris kommer locka flera åskådare. Även om det finns massor med produkter och aktiviteter som ökat i försäljning just för att man tagit ett högre pris.

Men däremot är jag helt övertygad om att om man kan leverera en bättre produkt/tjänst/event, så kommer det locka mera publik. Och då kan man finansiera dom högre kostnaderna genom det ökande besöksantalet.
i form av entreavgift, matförsäljning. Lockar man mera publik blir det lättare med sponsorer och då kan förarna betala en högre anmälningsavgift.

Läskunnig eller dum, jag tolkade ett av dina inlägg annorlunda än dig.
Om jag ska tro nått om STCC:s framgångsrecept så få man nog gå tillbaka i tiden ett antal är när Johan Thoren lyckades med RACE tror jag det hette från början.
TV-Tid är en framgångskoncept, vem fan fixar sånt.

Så länge man arbetar med gratis arbetskraft kan man inte ställa krav, bara vara nöjd med det man får.

Jag hoppas dock att du är medveten om att t.o.m. MotoGP bedrivs med gratisarbete. Man får inte en spänn för att vara flaggvakt där. Får man inte ställa krav på MotoGP eller WSBK:s arrangemang?

Man får inte blanda ihop äpplen och päron, alla tävlingar drivs kanske inte med ett vinstintresse men jag tvivlar på att någon tävling drivs med ideellt arbete som mål för det hela - det är väl självklart att man vill tjäna in lite kosing på tävlingen så man kan göra den bättre nästa år. Den uppfattningen har iaf jag fått av alla arrangörer, ideella som kommersiella.

Du har en massa idéer onekligen, kan du inte använda dem för att förbättra sporten? Eller åtminstone maila en lista på saker du skulle vilja se så att arrangörerna har en chans att se vad det är du tänker på.

Det gäller alla men det gäller också att framföra dem på rätt ställe. Med tanke på hur trådarna generellt ser ut här på SH (denna inkluderad) så tar man inte särskilt allvarligt på det som skrivs här - alltså är SH inte rätt ställe. Och kanske man, ve och fasa, måste vara med på ett sånt där ryggdunkarmöte och det vore ju för hemskt.

.

Om vi nu inte vet vad som måste göras bättre kan du väl upplysa oss om det? Ge mej en lista så ska jag ordna det!(gratis, naturligtvis)

Högfartshögern på falken måste ha skördat en hel del offer.

Pga. vad`? Dvs. konkret vad anser du skulle behöva förändras/göras för att den delen av Falken skall bli säkrare än idag?

Genom årens lopp vet jag ett par allvarliga incidenter i eller i direkt anslutning till den kurvan MEN samtliga (enl. mitt taskiga minne) har varit förarmisstag alt. orsakat av oljespill motsv.

Skall man göra den delen säkrare skall man i så fall minska radien och göra den skarpare så man får ner hastigheten! Fast vad blir det då av Falkenberg som motorbana??? Den är ju en viktig del i hela karraktäristiken av den banan, anser jag!

Nåväl, upp till konkret nivå! Vad och hur skulle en förändring se ut för att den skulle bli säkrare för rr?

Är det?
LMS är väl den enda klubben som äger någon bana?
Om man var någorlunda insatt så kanske man visste att man satsade pengar tidigare på ett nytt kanslihus, som genererat rätt mycket pengar från start genom uthyrda lokaler.
Halkbanan och förarutvecklingsföretagen på sviestad generar också en hel del pengar.
De övriga banorna är ägda av företag...

Falkenberg ägs av FMK i övrigt är jag beredd att hålla med dig!

Last edited:
Högfartshögern på falken måste ha skördat en hel del offer.

Högfartshögern på Falkenberg har de ju redan pajat med en chikan ...
Jag vet bara om en allvarlig olycka som hänt där och den kunde ha hänt varsomhelst ...

Men däremot är jag helt övertygad om att om man kan leverera en bättre produkt/tjänst/event, så kommer det locka mera publik.

Kan du vara mer konkret, dvs. börja på en lista med handfasta åtgärder som arrangörerna får hjälp på traven i sitt idéellt tänkande!

Hur hade du tänkt dig övergången från idag idéellt arrangemang av rr till komersiellt om inte du mfl. med visioner om uppåtgående spiraler bara genom att... inte engagerar er?

Bedrivs utbildning som kan vara till hjälp och som idéella föreningar har råd att skicka sina representanter på? Var, av vilka?

Söker konkreta förslag som de som idag jobbar häcken av sig kan utvärdera och hoppa på om de anser det vara bra!

Rent generellt är det mycket "uppe i det blå" och för lite "down to earth" som både "Liwa1" & "Nr18" påpekat. Det är, när man lägger ner en himla massa timmar och kostnader idéellt för att ett fåtal skall kunna få köra tävlingar inte till gagn för någon. MEN deras arbete underlättas om vi alla hjälps åt!

Jag vet bara om en allvarlig olycka som hänt där och den kunde ha hänt varsomhelst ...

Tror du tänker på högern efter rakan och inte högfartshögern, eller?

Last edited:

Du tänker på fel kurva, MC doktorn menar kurvan innan publikkullen på baksidan.

Du tänker på fel kurva, MC doktorn menar kurvan innan publikkullen på baksidan.

Jo jag förstod det, men det är (var) ingen högfartskurva jämfört med den efter rakan. DÄR gick det fort och det var den mest utslagsgivande kurvan på hela banan. Den gav också ett flyt som nu torde vara totalt borta.
Kommer inte riktigt ihåg ... över kullen körde man väl på 4:an? Berodde iofs på om det var med- eller motvind på rakan ...

Pga. vad`? Dvs. konkret vad anser du skulle behöva förändras/göras för att den delen av Falken skall bli säkrare än idag?

Nåväl, upp till konkret nivå! Vad och hur skulle en förändring se ut för att den skulle bli säkrare för rr?

!

Kolla 1.40 in i Utube länken hur Petter räddar hojen och honom från en krasch.
Vad händer om man går rakt fram och tappar kontrollen när farten är mellan 150 och 200. ERF 08 gick en av där tror jag ? mår inte bra idag.
Få ner farten eller öka avåkningenszonen.

Kolla 1.40 in i Utube länken hur Petter räddar hojen och honom från en krasch.
Vad händer om man går rakt fram och tappar kontrollen när farten är mellan 150 och 200. ERF 08 gick en av där tror jag ? mår inte bra idag.
Få ner farten eller öka avåkningenszonen.

Japp, en utökning av den redan befintliga relativt stora avåkningszonen skulle öka säkerheten där. Speciellt i slutet av den befintliga zonen.

Minns ni masskraschen i ERF 2009 där ??? spillde ut en mängd olja inför denna kurva!? Kanske bara tur men storleken på avåkningszonen (rakt fram) i kombination med däcken gjorde att det slutade lyckligt!

Är denna kurva det farligaste stället på Falken (ute efter prioriteringar i den mån banägare mfl. läser tråden)?

Finns andra banor/ställen på banor som är farligare?

Har hänt mer än en allvarlig olycka i den kurvan, folk som misslyckades med bromsningen hade ett fint 90-graders räcke att pricka på högersidan innan man gick in i svängen.
Den var riktigt, riktigt ball, synd att den är borta.
Det går dock fortare på snabbhögern på baksidan..

Du har helt rätt.
banägarna och arrangörerna har skapat en fruktansvärd dålig situation där banägarna och arrangörerna är beroende av idiell personal.

.......

Det finns bara 2 alternativ:

1. Man säljer en otroligt exklusiv tjänst/vara i få upplagor och har en hög avkastning per tjänst/vara.

2. Man säljer större upplagor och kan sänka avkastningen per tjänst/vara.

Jag är övertygad om att RR i Sverige, oavsett "paketering" tyvärr inte är så exklusivt så alt.1 är möjligt.
Det finns helt enkelt för få välbeställda som är beredda att betala.

Nu har vi bara diskuterat "avkörningszoner" och dessa olyckor. Det finns en allvarlig olyckstyp som händer på alla banor. Det påkörning av liggande förare efter en vurpa (t.ex highsider) eller sammankrokning efter en racingstart. Dessa olyckor kan bara lindras lite genom bra skyddsutrustning. Många av dessa tillbud har ofta slutat lyckligt genom tur och andra förares skicklighet.

Nu har vi bara diskuterat "avkörningszoner" och dessa olyckor. Det finns en allvarlig olyckstyp som händer på alla banor. Det påkörning av liggande förare efter en vurpa (t.ex highsider) eller sammankrokning efter en racingstart. Dessa olyckor kan bara lindras lite genom bra skyddsutrustning. Många av dessa tillbud har ofta slutat lyckligt genom tur och andra förares skicklighet.

Banägare/arrangörer har svårt att "bygga bort" denna typen av olyckor utan har mer med startprocedurer/utbildning av förare mm. att göra. Och är väl kanske inte riktigt det som fn. diskuteras i denna tråden!

Har hänt mer än en allvarlig olycka i den kurvan, folk som misslyckades med bromsningen hade ett fint 90-graders räcke att pricka på högersidan innan man gick in i svängen.
Den var riktigt, riktigt ball, synd att den är borta.
Det går dock fortare på snabbhögern på baksidan..

Tyvärr oFFkeFF, så är det så att Elwe pratar om den bansträckning som fanns från allra första början på den svart vita tiden, där rakan avslutades med en "fullfart" höger sväng ner mot botten på backen som finns nu. Det fanns då inget annat än några gunnebostängsel innan vägen mellan Falkenberg och Ullared. Körde man av där då, så fanns det inga räcken eller annat som hinder, bara gräsytor flera hundra meter brett ner mot vägarna.

Tyvärr oFFkeFF, så är det så att Elwe pratar om den bansträckning som fanns från allra första början på den svart vita tiden, där rakan avslutades med en "fullfart" höger sväng ner mot botten på backen som finns nu. Det fanns då inget annat än några gunnebostängsel innan vägen mellan Falkenberg och Ullared. Körde man av där då, så fanns det inga räcken eller annat som hinder, bara gräsytor flera hundra meter brett ner mot vägarna.

Fanns det en annan snabbhöger innan chicanen kom till? Som var ännu snabbare?

Fanns det en annan snabbhöger innan chicanen kom till? Som var ännu snabbare?

Om du tänker dig att banan bara forsätter i en svag höger sväng, från där chikanen nu börjar, ner mot botten på svackan. Det kan vi kalla fartsväng.

Men det är klart, förr var det ju bara oduglingar som körde och som inte kan jämnförars med dagens förare, enligt vissa.

Ta Anderstorp som ett annat exempel, den skapa svängen efter rakan ,var mycket flackare förr. Då var det inte tal om så mycket broms och nerväxlingar, då gick det ruggigt fort genom den kurvan mot idag. Det blev långa flygturer för en del ibland.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP