Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nånstans 1988 blev det en förändring inom svensk roadracing. Fram till dess utgick det startersättning till förarna. Det var flaggspel, parader, drillflickor och hela paketet. I slutet av 80-talet vek publiksiffrorna markant neråt, med följd att man efter en tävling i falkenberg gick runt bland förarna och ödmjukt bad om ett bidrag för att rädda klubben från konkurs. Efter det racet har alla roadracingtävlingar i landet finansierats med startavgifter.
I en sak är jag överens med Eskilsson och sandström, marknadsföringen måste lyftas ordentligt. Kommer publiken får vi stora fördelar. Dock kan vi inte avlöna funkisarna förrän vi har inkomsten. Moment 22, om man vill.

Det är ju det jag sagt hela tiden. :tummenupp

Dock tror jag att vi från förare, arrangör, personal, marknadsföring måste ta det första spadtaget för att komma ur moment 22.

Det kommer inte börja med att publiken kommer och betalar för ett halvdant arrangemang, för att det sen ska komma in pengar.

Och som jag sagt tidigare så är det inte dom gratisarbetande funkisarna som är det stora problemet. Det är dom visionslösa styrelserna som förlitar sig på gratisfunkisarna.

Jag har skrivit i tråden om de tre ställen där vi hade olyckor i år eller där det kommer att hända en olycka och där jag anser att man måste förbättra säkerheten.

Men eftersom jag inte är intresserad av att gå på möten 25 mil hemifrån, inte har lust att gräva på Gelleråsen eller sätta upp softfence på Mantorp har jag kontaktat Svemo istället för att få deras syn på saken.

Lillan: Har du tid och ork så starta en ny tråd och fråga efter vad som kan förbättras så kan den här tråden gå i graven :tummenupp

Dina förslag har jag radat upp tidigare, du är en av dem 5 (tror jag det var) som kom med konkreta förslag. Resten typ gnällde på RR men kommer inte med konkret utan t ex hänvisar att arrangörerna vet vad dom ska göra. Eller så hackar man på varandra.

Nä någon ny tråd ser jag ingen mening med. Den här tråden var bra från start av dig. Sen att den spårade ur och inget konkret kom fram än några få saker på 172 inlägg. Sen finns ingen anledning att sitta och läsa på ytterligare en till blogg om problemen i RR. Det är sprida skurar med lite här och lite där. Att sammanställa allt och hålla till ett forum där någon (jag hade då tänkt mig föra saken vidare och ta tag i allt) tar det vidare till STCC, olika arrangörer, banägare, SVEMO och förarna var en tanke. Men det känns som dum idé när det inte vad jag ser går att få ut något vettigt en ur en tråd som handlade om säkerheten.

Nånstans 1988 blev det en förändring inom svensk roadracing. Fram till dess utgick det startersättning till förarna. Det var flaggspel, parader, drillflickor och hela paketet. I slutet av 80-talet vek publiksiffrorna markant neråt, med följd att man efter en tävling i falkenberg gick runt bland förarna och ödmjukt bad om ett bidrag för att rädda klubben från konkurs. Efter det racet har alla roadracingtävlingar i landet finansierats med startavgifter.

På den tiden fanns det ju ett intresse från massmedia för att det fanns också ett antal förare som stod sig bra i konkurrensen ute i världen.
Flygvapnetsponsrade Lindén / Tunhage tror jag var en magnet för massmedia och då vågade fler haka på sponsorståget.
Spiken i kistan var ju när VM-tävlingarna på Anderstorp försvann, åren efter fanns ju knappt skithus på banorna, duschen det var väl nån spolplatta nånstans. Den uppryckning som har var på banorna är ju främst i depåerna, bra får man väl säga till STCC fast det bär emot.

I en sak är jag överens med Eskilsson och sandström, marknadsföringen måste lyftas ordentligt. Kommer publiken får vi stora fördelar. Dock kan vi inte avlöna funkisarna förrän vi har inkomsten. Moment 22, om man vill.

1978 så körde Ronnie Peterson ihjäl sig på Monzabanan, efter denna tragiska olycka så gick en stor del av motorsverige i graven.

Svensk motorsport idag är något som är svårt att driva med vinst och därmed påverkas tyvärr även säkerheten då det kostar mycket pengar som idag inte finns.

Klubbarna kämpar och gör så gott dom kan för att vi ska få utöva denna underbara sport, det behövs alltid fler frivilliga.

Här kommer några förslag på förbättringar.

Anderstorp
Säkerhet
Kanten i kurvan ut på långa rakan
Hålet i asfalten ut på långa rakan

Övrigt
Restaurang
Tak till läktare
Flera läktare

Gelleråsen
Säkerhet
Räcket på start och mål
Räcket in i depåkurvan. (finns ett litet hål man kan köra i om man kommer ut på gräset, annars drar man rätt in i räcket.
Asfalten blir snorhal och många kraschar direkt vid lite regnstänk

Övrigt
Toaletter. Är det stor publik räcker det inte med 10 toaletter.
Tak till läktare
Gropig asfalt

Knutstorp
Säkerhet
Räcket till vänster på start/mål rakan sitter för nära.
Många räcken behöver något mjukt dämpande

Övrigt
Taskigt med el.
Fler läktare och tak till läktarna

Falkenberg
Säkerhet
Chikanen i starten är som gjord för krascher. Hojarna hinner inte undan då det tar tvärstopp.
Mera utrymme till vänster om högfartshögern.

Övrigt
Toaletter nere i depån.
Fler läktare och tak till läktarna

Sen borde samtliga banor höjja standarden på aktiviteter på banan som ger intäkter. Dvs, resturanger, kaffeer, gocart, minimotor, mm.
Får man folk att komma till banan och göra roliga saker eller bara äta sin lunch. Så blir det också lättare att få dit folk sen när det är tävlingar och event som kostar inträde.

Dock har Knutstorp och Gelleråsen helt ok resturang.
Men folk väljer nog att åka till den lokala golfbanan och äta i stället, tex i karlskoga där dom har betydligt bättre resturang på golfklubben.

Sen vet jag att det är ett långt och hårt arbete att göra motorsport till en publiksport i sverige. Och Mike Luff klarar inte det själv men han gör ett bra jobb i alla fall. Alla motorbanor måste höjja nivån så att motorsport får en högre status.

Och det kanske inte går att ändra svensk motorsport till den nivån jag och många med mig önskar inom närmaste åren. Men det som sker nu är att man jobar åt fel håll och försöker bromsa sig ur den uppförsbacken som råder. Och det vet vi ju alla hur bra det går att bromsa sig ur en uppförsbacke!!!

Last edited:
Klubbarna kämpar och gör så gott dom kan för att vi ska få utöva denna underbara sport, det behövs alltid fler frivilliga.
Det är på sätt och vis beundransvärt men vi kommer ingen vart om det fortsätter på den vägen.

Jag har inte tävlat så länge men varit med på flera tävlingar varje år sedan 2005 och är man inte redan såld på RR är det riktigt tråkiga tillställningar. Jämför gärna med STCC som iaf försöker att arrangera saker runt omkring, det lockar ju folk.

Ta dit andra saker som är häftiga, stuntförare som underhåller publiken mellan racen, kändisar som får åka med på bakpå några varv, annordna billjudtävlingar, ta ett par varv med en gammal F1:a, osv osv osv osv.
Möjligheterna är hur många som helst men så länge allt ska göras så billigt som möjligt och intresset av att dra in pengar för att kunna växa år för år är i princip noll kommer vi att få köra inför närmast tomma läktare.

Det är på sätt och vis beundransvärt men vi kommer ingen vart om det fortsätter på den vägen.

Jag har inte tävlat så länge men varit med på flera tävlingar varje år sedan 2005 och är man inte redan såld på RR är det riktigt tråkiga tillställningar. Jämför gärna med STCC som iaf försöker att arrangera saker runt omkring, det lockar ju folk.

Ta dit andra saker som är häftiga, stuntförare som underhåller publiken mellan racen, kändisar som får åka med på bakpå några varv, annordna billjudtävlingar, ta ett par varv med en gammal F1:a, osv osv osv osv.
Möjligheterna är hur många som helst men så länge allt ska göras så billigt som möjligt och intresset av att dra in pengar för att kunna växa år för år är i princip noll kommer vi att få köra inför närmast tomma läktare.
Så sant men problemet är att det idag är för få som roddar tävlingar, dom har inte tid att fixa en massa extraevent, allt krut läggs på att genomföra tävlingarna, tråkigt men sant.

Om fler hjälper till på riktigt och fixar fram kontakter/extraevent som roddas på plats så kan det funka.

Nu talar jag för HMS del men vet inte hur andra klubbar ställer sig till detta.

På den tiden fanns det ju ett intresse från massmedia för att det fanns också ett antal förare som stod sig bra i konkurrensen ute i världen.
Flygvapnetsponsrade Lindén / Tunhage tror jag var en magnet för massmedia och då vågade fler haka på sponsorståget.
Spiken i kistan var ju när VM-tävlingarna på Anderstorp försvann, åren efter fanns ju knappt skithus på banorna, duschen det var väl nån spolplatta nånstans. Den uppryckning som har var på banorna är ju främst i depåerna, bra får man väl säga till STCC fast det bär emot.

Uppryckningen i depåerna är inte tack vare STCC, den är trots STCC.

Här kommer några förslag på förbättringar.

Anderstorp
Säkerhet
Kanten i kurvan ut på långa rakan
Hålet i asfalten ut på långa rakan

Övrigt
Restaurang
Tak till läktare
Flera läktare

!

Dessa punkter jobbar vi redan på, tveksamt dock om vi kan hitta en lösning utan att bygga om hela banan.
Läktare? Räcker det inte med de 10 000 läktarplatser som finns där? Det har inte varit fullt på läktarna sedan 1991. Att investera i fler läktarplatser då känns onödigt. Tak till läktare kostar ett par miljoner, var ska slantarna tas från? Redan idag är det svårt att få folk att betala extra för att sitta på läktare, att höja de låga läktarpriserna känns svårt.
Restaurang är under upphandling, vi diskuterar med ett par lokala krögare om att starta en lunchrestaurang på området. Detta kräver dock en investering på 1 miljon för att bygga en helt ny byggnad. Den nuvarande är vattenskadad och får inte användas till mer än servering.

Du har bra synpunkter, det enda som saknas är finansiering. Om du nu inte kan hjälpa till att bygga grejer så kanske du kan hjälpa till med det du är bra på, att tjäna pengar? Kan du ställa upp med riskkapital till detta? Det borde vara en säker investering?

Uppryckningen i depåerna är inte tack vare STCC, den är trots STCC.

om det ska vara riktigt nog så var det Johan Thoren som började sända BTCC i SVT och sedan kom STCC nånstans ifrån,,,, så vi Tackar Johan för att skithusen står upp i depåerna

Hej alla förare och andra intresserade
Många skriver att de vill ha högre säkerhet runt banorna som att klä vissa nakna Armcoräcken med air/softfences, räta ut, platta till och flytta vissa saker x meter åt något håll. Räcken, vallar och däck mm är ju bara passiva/statiska skydd som till stor del ska skydda publik, funktionärer och från att komma in på en annan ban del mot färdriktningen mm.
Har ni inte missat en sak i diskussionen eller som ni kanske glömt?
Det är att vi funktionärer som står för den aktiva säkerheten där "ute" på banorna.
Är det inte bättre att få till fler bättre utbildade funktionärer runt en bana för att skydda/hjälpa dig när du har gått omkull? Hjälp till å ragga lite nya funkisar! Var och en för sin klubb och hemma bana så ska vi nog kunna höja säkerheten lite till efter nästa säsong.
-Ja du läste rätt! För att bli en allround och fullfjädrad funktionär så tar det (minst) en säsong innan du har fått någorlunda "kläm" på allt. Beroende på hur många rejs du är med på och vem du har med dig som mentor/lärare på posteringen/-arna. (Det betyder inte att man kan hantera allt och behärskar alla situationer). Vi behöver ju inte "kunna så mycket" där "ute". Bara vifta med en flagga då och då enligt vissa personer. Verkligheten är dock en annan.
Ett litet axplock av arbetsuppgifter bara på en postering: normal flaggning, blå flaggning, bärgning i leca/sand-rullar/rullar inte, sanering av vätskor, brandsläckning, 1:a hjälpen, radio etc.
Med andra ord satsa på kompetenta och få fram fler väl utbildade funkisar om vill ha säkerhet. Det är min mening i alla fall.
Ursäkta att en ideell funktionär la sig i diskussionen.

PS.
Angående betalning av funktionärer så kan vi säkert sätta upp en lapp i depån med priser på vad det kostar att bli bärgad av 1,2,3 el. 4 funkisar i den eller den svängen, sanering, körning med skamkärra mm alla pengarna vi tjänade skulle gå till... vet inte. Nå'n fond...
-Kom med ett förslag! Jag är med för att jag gillar RR och det är för dyrt för att köra, så jag sponsrar sporten med min kropp istället.DS.

Här kommer några förslag på förbättringar......

Tack Anders för att du specade upp vad du ser som brister om säkerhet och annat. Tack även ni andra som börjar ta upp saker istälet för "hacka" på varandra.

Nu börjar det hända saker i alla fall. Tänk att man ska behöva "gnälla" på dem som gnäller och vill ha förbättring innan det börjar hända saker som går att göra vettiga saker av.

Ikväll hoppas jag kunna sätta mig och sammanställa sakerna på min lista. Innan jag går vidare med allt kommer jag självklart lägga ut det här.

En annan sak bara. är det någon som vet vilka hemska pengar en del banor får lägga ut för att just grannar klagar på buller och annat från motorbanan? Då menar jag inte pengar på att bygga bullervallar eller sådana saker, utan kostnader för administrativa kostnader för göra bullermätningar om och om igen, näringsliver, naturen, grannar som inte hämtar ut papper från kommunen och som man måste delge på något sätt. Så länge grannar klagar men inte hämtar ut papper kan inget gå vidare osv. Tänk om banan kunna lägga 700 000 på annat än sådant nästan varje år! Men den här biten komemr dom inte från och är återkommande år till år.

Har ni inte missat en sak i diskussionen eller som ni kanske glömt? Det är att vi funktionärer som står för den aktiva säkerheten där "ute" på banorna. Är det inte bättre att få till fler bättre utbildade funktionärer runt en bana för att skydda/hjälpa dig när du har gått omkull?
Jag vet vilket bra jobb ni gör där ute och är väldigt tacksam för att ni ställer upp :tummenupp

Men om ni så är 200 st där ute så hjälper det inte mig när jag kört rakt in i ett oskyddat armcoräcke. Jag vill ha mjuka saker att köra in i om olyckan är framme :)

P.s På Norska Öppna i juli i ösregn var det en kille som highsidade ut på start/mål på Gelleråsen, precis där Joppe gick av. Han hade en jäkla tur och gled parallellt med armcoräcket, kunde ha slutat mycket värre. D.s

Jag är helt säker på att vi skulle kunna ha fullt avlönad stab med funktionärer på alla tävlingar i SM och SO redan nästa säsong, och innan dess skicka dom på en jättebra utbildning för funktionärer så allt blir perfekt.
Det är helt genomförbart, men då skulle våra anmälningsavgifter vara typ 50.000:-/tävling istället för 2500:-

Tittar man tex på WorldSuperBike så har de inte anställda funktionärer till banan etc, 80% av funktionärerna kanske är frivilligarbetare.

Lönen de får är att stå närmast banan och kolla på det de älskar, hojkörning. Ofta får de även en 'trackday' på banan.

Tittar man tex på WorldSuperBike så har de inte anställda funktionärer till banan etc, 80% av funktionärerna kanske är frivilligarbetare.

Lönen de får är att stå närmast banan och kolla på det de älskar, hojkörning. Ofta får de även en 'trackday' på banan.

vet du vad en trackday på dessa banor kostar! det är en rätt bra svart lön med andra ord:tummenupp

vet du vad en trackday på dessa banor kostar! det är en rätt bra svart lön med andra ord:tummenupp

1500-1800:- svenska brukar en trackday kosta. Nu blir det ju inte den summan för banbolaget om de låter några hjälpa till och sedan få köra.

Tex Lms har väl haft funkiskörningar ?

Någon skillnad?

1500-1800:- svenska brukar en trackday kosta. Nu blir det ju inte den summan för banbolaget om de låter några hjälpa till och sedan få köra.

Tex Lms har väl haft funkiskörningar ?

Någon skillnad?
Fast fortfarande bygger de ju på närhet till banan. Vi som tex bor i Stockholm åker nog inte ner till LMS och är flaggvakt en helg för att få åka en tisdagsträning gratis. Det är inte värt det, vare sig tids eller pengamässigt. Trist? Javisst!

Fast fortfarande bygger de ju på närhet till banan. Vi som tex bor i Stockholm åker nog inte ner till LMS och är flaggvakt en helg för att få åka en tisdagsträning gratis. Det är inte värt det, vare sig tids eller pengamässigt. Trist? Javisst!

Engelsmännen åker längre än så för att få vara flaggvakter på WSBK, MotoGp, BSB etc

Och de behöver mer eller mindre vara flaggvakter ett tiotal gånger på vanliga klubbarrangemang etc för att komma tillräckligt högt upp på listan för att få vara med på de stora arrangemangen.

Det finns inga träningar i England där du betalar 300:- för ett årskort och sedan 50:- per träning. Varje träning kostar 1500-1800:- och då blir det billigt i alla fall.

Engelsmännen åker längre än så för att få vara flaggvakter på WSBK, MotoGp, BSB etc

Och de behöver mer eller mindre vara flaggvakter ett tiotal gånger på vanliga klubbarrangemang etc för att komma tillräckligt högt upp på listan för att få vara med på de stora arrangemangen.

Det finns inga träningar i England där du betalar 300:- för ett årskort och sedan 50:- per träning. Varje träning kostar 1500-1800:- och då blir det billigt i alla fall.
Jo, jag skulle åka ganska långt för att få vara flaggvakt på ett MotoGP också, men kanske inte lika långt för att stå i snålblåsten och flagga KM på Sviestad... Vilket kanske är dumt, eftersom MotoGP knappast har problem med att få ihop slantar till att betala flaggisar med, och våra svenska tävlingar behöver allt stöd dom kan få.

Att jämföra priserna känns lite sådär också, iom att dom har en ganska annorlunda prisbild. En hyresrätt där kostar ju 3-4ggr jämfört med en motsvarande i Stockholm, tex.

Men visst, får man alla att lägga bara lite till, då blir det ju en del pengar i slutändan. Som Perra och Eskilsson skriver, vi måste synas mer, bli mer mediala och kunna erbjuda en produkt som folk är villiga att betala för. Bättre upplevelse på plats där publiken är mer involverad, lite stunt å show mellan racen, PA som funkar osv. Kanske erbjuda livesändningar på nätat som kostar att titta på? Eller gratis iom den reklamexponering det erbjuder?

På min gamla flygklubb hade vi liknande problem, inget unikt för oss iofs, men medelåldern steg ett år för varje år som gick, och vi blev färre och färre medlemmar. Så jag ringde ut en reporter en kväll när vi hade jobbkväll i bygglokalen, så han gjorde ett reportage om klubben och vårt jobb med planen. Vi fick ut dom på sommaren och bjöd med dom upp att flyga också. Då fick vi reklam, vi förmedlade klubbandan, vi visade hur kul det är att flyga osv, alldeles gratis dessutom! Hur ofta ser vi reportage om hojklubbarna i tidningarna? Om tävlingar, känslan i depån, spänningen på racen, att det är en sport för alla osv? Det kanske skrivs massor och jag bara har missat det, eftersom jag sällan läser tidningar och bor i fel stad, men rätta mig gärna om jag har fel!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey