Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
tycker att det är mycket internet gnäll på många nu.
kolla förarmötena i pro exempelvis.där är det ofta prat om säkerhet och verkligen ett försök till att få en förändring.de offrar bantid för att banan ska sopas ordentligt exempelvis.
om man öppnar luffs mail så tror jag inte där ligger många konkreta förslag om hur banan borde byggas om mailade av medlemmar på sh.
helt klart är att jag tror på petter när han säger att han verkligen ska försöka att få till en förä'ndring.folk ens visar sig på klubbmötena eller liknande,det är nog tyvärr få i denna disskussion.
tror att problemet är att alla jävlar ska ha betalt för minsta handtag de gör i dagens läge då internet och tv upptar hela deras viktiga fritid.
om alla jobbade en dag ideelt av alla licensierade förare med nått kreativt på alla banor,då hade vi nog fått väldigt fina banor på nått år eller 2 och banägaren kunde då använda sina införtjänade pengar på boxar,markbeläggning eller varmvatten i dusharna:)

Menar du att förarna bryr sej om ifall det finns banlicens? Vet ett flertal arrangörer som glatt kört flera säsonger på Gotland(är numera förbesiktigad, men inte färdig), och Kinnekulle(saknar banlicens).

Säkert finns det det även om det inte är en majoritet av förarna som har den blekaste aning om att banlicens existerar eller vad det är/innebär och därför inte bryr sig!

Men banlicensen är ju till för tävling inte utbildning där det går betydligt långsammare och är större marginaler vid omkörningar mm..ja, ja allt det här vet du redan men jag skriver i ett öppet forum där andra också läser.

Sedan gagnar självklart hög säkerhet ALLA oavsett vad syftet med körningen är eller hur fort man kör... I know!

Ärligt talat så vet jag inte vad en indragen banlicens skulle innebära, du har betydligt bättre koll på sånt. Min tanke var att tex SMC och en del försäkringsbolag skulle se det som ett problem men det kanske också struntar i säkerheten. En banlicens är ju ett kvitto på att säkerheten håller en viss nivå.

Nej, SMC struntar inte i säkerheten även om vi emellanåt använder banor som inte gått igenom banbesiktningarna för banlicens (tävling). Och vi (flertalet av oss i alla fall) är väl medvetna om merparten av bristerna man har på dessa banor ex. Kinnekulle Ring i jämförelse med ex. Anderstorp.

Vi har tex. alltid haft ambulans och läkare med på våra utbildningsdagar oavsett om vi kört dem på Kinnekulle ring eller Falkenberg. Orsaken är uppenbar...säkerheten för deltagarna och instr.

Last edited:
Så här korkad är väl inte ens du? säg att du skojar...
Det var du som skrev det, inte jag:
SO körs lika ideellt som alla andra SM tävlingar.
Som jag skrev, utveckla gärna vad du menar, om det är möjligt.

tror att problemet är att alla jävlar ska ha betalt för minsta handtag de gör i dagens läge då internet och tv upptar hela deras viktiga fritid. om alla jobbade en dag ideelt av alla licensierade förare med nått kreativt på alla banor,då hade vi nog fått väldigt fina banor på nått år eller 2 och banägaren kunde då använda sina införtjänade pengar på boxar,markbeläggning eller varmvatten i dusharna:)
Ska vi aktiva ställa upp en dag och hjälpa till gratis så att tex Mike Luff, ARC, Mantorp kan tjäna mer pengar?

Brukar du hjälpa IKEA en dag om året med att städa deras parkering?

:va

Last edited:
Ska vi aktiva ställa upp en dag och hjälpa till gratis så att tex Mike Luff, ARC, Mantorp kan tjäna mer pengar?

Brukar du hjälpa IKEA en dag om året med att städa deras parkering?

:va

Nu hade du otur när du tänkte. Menar du att banorna tjänar mer pengar för att förarna hjälper till att göra banorna säkrare? Den logiken får inte jag ihop iallafall....

Nu hade du otur när du tänkte. Menar du att banorna tjänar mer pengar för att förarna hjälper till att göra banorna säkrare? Den logiken får inte jag ihop iallafall....
Då föreslår jag ödmjukast att du läser om vad igelhammar skrev :)

Det gick ut på att utövarna skulle hjälpa till på de företagsägda banorna gratis vilket skulle innebära att banorna sparade pengar. Att göra det på Sviestad eller Falkenberg är en annan femma.

Det finns de som brinner för sporten och de som inte gör det. Den dagen eldsjälarna tar slut har vi ingen sport kvar till priser som folk har råd med. Men samma debatt finns i alla sporter och alla har samma problem. Snart kommer man inte kunna spela ungdomsfotboll utan att betala 20 000 kr i medlemsavgift för tränare och andra officiella funktioner kräver betalt.

Den debatten hör inte riktigt hemma här tyvärr men den hänger bra ihop med säkerheten.

Det finns de som brinner för sporten och de som inte gör det. Den dagen eldsjälarna tar slut har vi ingen sport kvar till priser som folk har råd med. Men samma debatt finns i alla sporter och alla har samma problem. Snart kommer man inte kunna spela ungdomsfotboll utan att betala 20 000 kr i medlemsavgift för tränare och andra officiella funktioner kräver betalt.

Den debatten hör inte riktigt hemma här tyvärr men den hänger bra ihop med säkerheten.
Nej, det hör egentligen inte hemma här men...

Det finns en stor skillnad mellan den lokala fotbollsföreningen och banägare. Fotbollsföreningen har inte som mål att tjäna pengar, det har banägaren.

Min fru är kassör i byns innebandyförening så jag vet en hel del om vart pengarna tar vägen :)

Nu vet jag inte riktigt vilken värld du lever i men det kan ju vara så att de som bor nära banorna vet vad som krävs för att få saker gjorda? Utan ideellt arbete hade vi inte haft en enda RoadRacingtävling i Sverige det senaste året så om du inte anser att det är viktigt för att du inte bor på landet kanske du ska ta och omvärdera och kanske sätta dig in lite i hur det funkar att driva en bana och arrangera tävlingar. Ideellt arbete är ett krav.

Och om du anser att alla de timmar jag suttit i möte det senaste året bara har varit fika och ryggdunk bakom slutna dörrar då tycker jag fan att du får kamma dig och skaffa en verklighetsuppfattning.
Tror du vi kan planera en tävling samma dag den ska genomföras?
Tror du det är en lätt uppgift att bestämma om curbs när vi är minst två olika sektioner som ska dela på banan - och har olika uppfattning för att vi som RR-sektion tänker på er säkerhet - och en tredje instans som ska stå för pengarna?
Tyvärr är det just den här storstadsmentaliteten som får folk att sluta att ställa upp ideellt. Som om vi inte har nog svårt att få folk att ställa upp redan.

Ta en spade och gräva lite. Fy fan.

Nu blandar du och ger lite i din argumentation.
Men jag har varit delaktig i olika idrottsklubbar inom både cross och ishockey, som både utövare och tränare i längre tid än du är gammal.
Så tro mig, jag vet vad jag pratar om.

Dessutom så lever jag i en värd där det gång på gång visar sig att en verksamhet inte kommeri gång på allvar förens man slutar att jaga gratisarbete, och i stället börjar driva en företagsveksamhet, som innebär både högre utgifter, men framför allt högre inkomster.

SO körs lika ideellt som alla andra SM tävlingar.

Välkommen till verkligheten, nu blev det efter mycket om och men en lyckad SM helg trots allt, men det blir svårare och svårare för varje år.

.

Du får nog definiera vad du menar med idiellt arbete i så fall.
För helt klart finns det ett vinsintresse i det som luff gör.

Karlskoga motorstation är hans företag och allt han gör är för att utveckla sin verksamhet så att han har något att sälja, för att kunna försörja sig själv och sina anställda. Precis som vilket annat företag som helst i sverige.

om du sen menar att han har idiell personal som står på en flaggpostering, så är inte det samma sak som en idiell verksamhet.

Får jag bara fråga dig en liten sak..
Hur mycket roadracing kör du eller har du kört?

Edit: vill bara förtydliga att jag tycker att du gör ett kannonjobb på LMS på dom tävlingar och träningar jag sett dig där. Men du verkar ha lite svårt att se förarnas synvinkel i dom frågor som diskuteras på sporthoj.

Det verkar nästa som du tror att banorna i sverge finns för att enusiastiska idiellt arbetande personer ska ha någon stanns att ta vägen på eftermiddagarna och helgerna. "Lite som den där gamle farbrorn man alltid hittar i en boxningslokal", som vandrar omkring och berättar anektdoter om matcher på den svart/vita tiden.

Last edited:
Dessutom så lever jag i en värd där det gång på gång visar sig att en verksamhet inte kommeri gång på allvar förens man slutar att jaga gratisarbete, och i stället börjar driva en företagsveksamhet, som innebär både högre utgifter, men framför allt högre inkomster.

Jag tror inte det finns en enda bana i Sverige som 'jagar gratisarbete'. Tror du på fullaste allvar att en enda banägare vågar låta vemsomhelst göra förändringar i eller kring banan? Att säga till kalle crossåkare och rolle roadracingpilot att komma in en helg och lägga asfalt? Det låter inte klokt. Det var nog länge sen du satt i några klubbstyrelser/ryggdunkarklubbar va?

Men, humour me. Varifrån kommer de högre inkomsterna om man skulle driva valfri bana som företagsverksamhet? Kommer det fler åkare bara för att det råkar vara ett företag?

om du sen menar att han har idiell personal som står på en flaggpostering, så är inte det samma sak som en idiell verksamhet.

Men till syvende och sist hade du inte kört en enda meter på den banan utan ideellt arbetande personer.

Men du verkar ha lite svårt att se förarnas synvinkel i dom frågor som diskuteras på sporthoj.

Det verkar nästa som du tror att banorna i sverge finns för att enusiastiska idiellt arbetande personer ska ha någon stanns att ta vägen på eftermiddagarna och helgerna.

Jag är övertygad om att Mike Luff inte hade försökt driva SO som företag om han inte brann för sporten. Men kan du inte räkna upp hur många tävlingar som bedrivs utan ideellt arbete? Hade du velat betala alla skälig lön för att få köra en tävling?

Jag har inte kört så mycket roadracing men mitt problem är inte att jag inte ser saker ur förarnas perspektiv utan att jag ser det som jag anser är bäst för sporten. Det må vara att det inte är bäst för enskilda förare, det skiter jag faktiskt i, de förarna borde också kunna se längre än sin egen karriär.

Och tro mig, många gånger ville jag gärna vara på andra ställen än på banan men det finns faktiskt folk som gör saker för andra utan att kräva betalt - välkommen till min värld.

"Lite som den där gamle farbrorn man alltid hittar i en boxningslokal", som vandrar omkring och berättar anektdoter om matcher på den svart/vita tiden.
Elwe? :D

Och tro mig, många gånger ville jag gärna vara på andra ställen än på banan men det finns faktiskt folk som gör saker för andra utan att kräva betalt - välkommen till min värld.
Jag tycker att du gör ett kanonjobb och nominerade dig därför som årets manliga funktionär, men...

Man kan ju se en klar skillnad på tex Sviestad som drivs ideellt och Gelleråsen. Organisationen är klart sämre inom LMS och inför i stort sett varje träning kommer frågan upp om det blir någon träning eller inte. Det finns ingen som ansvarar för träningarna som helhelt, det bygger istället på att såna som du ställer upp gratis, ofta med kort varsel. Så är det inte på Gelleråsen eftersom det är en inkomstkälla som de inte har råd att avstå ifrån.

Jag skulle kunna tänka mig att betala mer för träningarna/tävlingarna på Sviestad om det tex kom ut curps och om det alltid var klart med träningarna ett par månader i förväg. Äter ute för mer pengar på tisdagsträningarna än jag betalar för att köra.

Last edited:
Så tro mig, jag vet vad jag pratar om.

Det verkar nästa som du tror att banorna i sverge finns för att enusiastiska idiellt arbetande personer ska ha någon stanns att ta vägen på eftermiddagarna och helgerna.

Det finns i den här tråden någon/några som tycks sikta på att försöka erövra titeln "Funkisens bästa vän" under det här året.

Det skulle vara kul att vara med vid LMS funkisfest och höra leve ropen skalla, om någon av klubbens förare blev vald.
Det kanske är så att motsvarigheten finns i Luffens upplägg på årets avslutningsfest.
Vi har väl här sett några riktigt heta pretendenter till titeln yttra sig i nämnda tråd.

jag vet vad jag pratar om.

Karlskoga motorstation är hans företag och allt han gör är för att utveckla sin verksamhet så att han har något att sälja, för att kunna försörja sig själv och sina anställda. Precis som vilket annat företag som helst i sverige.

Du vet inte rkitigt vad du pratar om när bollar mellan företagsamhet och idiellt arbete.
På en SM-tävling så anställer du 30 funktionärer och sen visar du upp hur du räknar hem den verksamheten och talar om för de aktiva hur mycket den kostnaden bli på, tala sen om vad du fick för svar.

Sen var ju den här tråden till för att diskutera säkerhet,,, och nu är det mest du som styr här och inte pratas det så mycket säkerhet i dina inlägg.

Kom ner på jorden och läs på lite om hur den idiella världen funkar.

En fråga bara: Funktionärer och flaggposeringar är inte samma sak?????? Vad menar du????????

Ja du sandstream ... vad kommer du att ha att berätta om 25-30 år?
Hur ni gnällde och gnällde på Internet och ändå gjorde ingen något av det ni ville ha gjort ... "men jäkla va kul vi hade" ... :)

Men till syvende och sist hade du inte kört en enda meter på den banan utan ideellt arbetande personer.

Jag är till det absolutaste övertygad om att...

Gör man en motorbana så pass bra att...

- Asfalten var hel, ren, fin och utan gropar.
- Läktare fanns runt banan och åskådarna kunde sitta under tak om det regnade.
- Resturangen erbjöd bra mat alla dagar i veckan så att folk åkte dit och käkade (på samma sätt som man gör till en golfclubb, eller motorbanor utomlands.
- Tävlingarna fungerade felfritt och gav underhållande racing.
- Säkerheten var hög.
- Man erbjuder underhållande aktiviteter som gocart, minimoto mm

Så skulle man kunna tjäna pengar på verksamheten i form av.

- Högre priser på uthyrning av banan.
- Högre priser på anmälningsavgifter.
- Flera anmälda till tävlingar och träningar.
- Högre försäljning av mat och dryck i resturangen.
- Intäckter på entre till tävlingarna.
- Flera internationella tävlingar skulle kunna köras med stor publik.
- Sponsorer skulle vara mera intresserade av att synas på banan.
- Intäckter på aktiviteter.

Och får man en sån verksamhet att fungera och ökar omsättningen så blir kostnaderna för funkisar och flaggisar en smal sak.

Men först måste kvaliten upp. Och sen kan man börja tjäna pengar.
Och så länge man förlitar sig på gratisarbete så får man intäckter därefter.

Att tänka på när man vill locka sponsorer och publik och utövare, är att...
En bana konkurerar inte bara med andra banor, dom kunkurerar med all annan underhållning och indrott. Vill man att publiken skall komma och titta måste man erbjuda en bättre produkt än tex derby på globen.

Och vill man att företag ska köpa reklamplatser på motorbanan i stället för i Globen så gäller det att publiken kommer till motorbanan.

Och ni kan ju gå till Globens arena och sen hur många gratisarbetare det finns där.

Ni som inte automatiskt ser en sån här uträkning när man pratar ekonomi, och ser det som en möjlighet. Ni är nog faktiskt inte så företagssamma, och ser förmodligen inte sammanhanget mellan eran insatts på jobbet och företagets ekonomi heller.

Nu vet jag att det är flera på forumet som vill hacka på mig och säga att jag inte uppskattar dom personer som jobbar idielt, för det är ett uttjatat kort som ni gillar att spela ut. Men så är inte fallet.
Jag tycker att alla som jobbar idielt gör en toppeninsatts.
Problemet är att banorna förlitar sig på dom eldsjälar som jobbar gratis, och det handlar mest om att släcka bränder på det som förfaller. I stället för att investera i framtiden och framtida intäckter.

Det finns i den här tråden någon/några som tycks sikta på att försöka erövra titeln "Funkisens bästa vän" under det här året.

Det skulle vara kul att vara med vid LMS funkisfest och höra leve ropen skalla, om någon av klubbens förare blev vald.
Det kanske är så att motsvarigheten finns i Luffens upplägg på årets avslutningsfest.
Vi har väl här sett några riktigt heta pretendenter till titeln yttra sig i nämnda tråd.

Jag gillar funktionärer. Men jag gillar inte gratis arbete.

Jag jobbar inte själv gratis och jag begär inte gratishjälp heller.
Just för att jag tycker att det är viktigare att fokusera på vad resultatet kan innebära för framtiden, än att hålla kostnaden nera för tillfället.

Last edited:
Säg att startavg. idag ligger på tex 2000:- för en helg för att täcka banhyra, ambulans etc.

Det krävs ca 100 st funkisar för ett SM, säg då att vi beslutar att avlöna samtliga med 500:- per dag, det blir 1000:- på en helg plus sociala avg och annat trams så kanske man är uppe i 2000:- gånger 100 funkisar = 200000:-

200000:- skall snytas ur näsan eller läggas ovanpå startavg.

Med 200 st förare så blir det 1000:- som läggs på, då ligger startavg. på 3000:- Med färre förare så blir det ännu dyrare.

Ni som tror att klubbarna tjänar fett med deg på att köra SM kan be att få läsa årsredovisningen i er respektive klubb, det har ni full rätt till.

Ännu ett meningslöst inlägg i säkerhetstråden...

Last edited:
Säg att startavg. idag ligger på tex 2000:- för en helg för att täcka banhyra, ambulans etc, det krävs ca 100 st funkisar för ett SM, säg då att vi beslutar att avlöna samtliga med 500:- per dag, det blir 1000:- på en helg plus sociala avg och annat trams så kanske man är uppe i 2000:- gånger 100 funkisar = 200000:-

200000:- skall snytas ur näsan eller läggas ovanpå startavg.

Med 200 st förare så blir det 1000:- som läggs på, då ligger startavg. på 3000:- Med färre förare så blir det ännu dyrare.

Ni som tror att klubbarna tjänar fett med deg på att köra SM kan be att få läsa årsredovisningen i er respektive klubb, det har ni full rätt till.

Ännu ett meningslöst inlägg i säkerhetstråden...

Här märker vi tydligt skillnaden mellan hur en gratisarbetare tänker och hur en entreprenör/företagare tänker. Och jag tror faktiskt vi har mera företagsverksamhet i Stockholm än det är på landsbygden.

Hade SM varit en bra produkt så hade man kunna ta betalt för inträde.
Kunde man få locka dit 2000 personer och få dom att betala 50kr i entre så har du 100.000kr
Får man dom sen att handla lunch och kanske en glass mm och du tjänar 50kr till på varje person så har du ytterligare 100.000 och vips så var dom 200.000kr framtrollade till funkisarna.

Om då tjänsten blir bättre och det finns åskådare så är det lättare för alla förare att få sponsorer och då är 1000kr mera i startavgift inga problem heller.
har vi då 200 förare så finns det ytterligare 200.000kr att investera i saker som gör att det kommer 4.000 besökare nästa gång.

Du får då en uppåtgånde ekonomisk spiral.

I ProSuperbike betalar vi 5500kr i startavgift + moms.
Och jag kör Prosuperbike för att det är gratis, hör och häpna.

Pga den publik som finns och hur bra den produkten är, så har jag redan på första året fått in över 100.000kr i sponsorpengar. Trots att jag ligger mellan 15-20 plats.

Nästa år kommer jag nog kunna köra roadracing med sån vinst att det även betalar träningsläger och andra tävlingar.

Sen är STCC är ett lysande exempel på hur man kan sabbotera en hel organisations ryckte och varumärke. Dom har i år använt sig av den funkispersonal som varit för bilförare och som funkisar till våra mc-race. Och hur har det gått????

Dom har snålat på den biten, och resultatet är så katastrofalt att mc-intresserade skiter i att gå till tävlingarna och kolla. Sponsorer drar sig ur.
Och företag vill inte investera i satsningar som rör ProSuperbike för att dom tycker att det fungerar så dåligt. Och nej, det är inte bara funkisarna, Tävlingsledningen har gjort sina grodor dom med. Men dom flesta grejjer är faktiskt funkisarnas misstag eller snarare okunskap.

Men trots det så visar STCC att man kan driva motrosport med vinst om man erbjuder en bra produkt. Och SM arrangörerna visar gång på gång att man har svårt att få en mindre bra produkt att ens täcka sina kostnader, så man måste förlita sig på gratisarbete.

Antingen går spiralen uppåt eller så går den neråt. Det är bara att välja.

Edit: kan även tilläga att väldigt många sponsorer och publik frågar om det inte finns tävlingsdagar där det bara är hojjar. För dom där bilarna är ju i alla fall inget roliga att titta på, det händer ju inget. Dom kör sakta och på kö.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...