Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Jo men om man nu fnyser åt 80000 som bidrag och tycker att det räcker inte till nått så är det ju så att det krävs ju också vissa mänskliga prestasioner och för att det ska hända nått.
Som jag sa och som du tar upp om lobbyister det är ju där man kanske ska lägga lite krut, men det krävs ju en grupp envisa individer som kan företräda er förare,,,,,,,,,, låter djävligt byråkratiskt men det enda vägen om det ska hända nått konstruktivt.

Här går det ju diskutera saker i oändlighet och det kanske är bra men nån måste sammanställa allt också.

Om du missade länken så här har du den igen, där ser du ju lite hur man delar ut pengar. http://www.rf.se/Sok/?quicksearchquery=bidrag
Nej, 80000 är fortfarande massor med pengar, men eftersom sånt här är otroligt dyrt så blir det i sammanhanget inte speciellt mycket. Självklart måste vi ställa upp och jobba, men alla är ju inte medlemmar i LMS, Karlskoga MF, ARC osv. Jag kan engagera mig i min klubb, men då sträcker det sig till att tvätta fönstren och påta lite i rabatterna runt klubbstugan, det gör inte ett skit för säkerheten på Sviestad. Och att åka dit med en spade och börja gräva i ett hörn känns inte så konstruktivt heller. Och även om man är med i LMS och bor i tex Stockholm, som många gör, så känns det iaf som ett stort steg att sätta sig i bilen och åka 40 mil för en dags jobb med att bära däck, gräva sandfållor osv. Visst, jag vet att det krävs, men det är ändå svårt att få ihop. Dessutom måste ju nån styra upp det, dra ihop grejer, folk osv. Att alla påtar på sitt håll leder ingen vart heller.

Föreningsmöten med kaffe och bulle och en massa ryggdunkningar i ett slutet rum för inbördesbeundran är sjukt förlegat. Det har du rätt i.
Man klarar ju inte ens av att besluta om kurbs eller läcktare på en racingbana.

Att uttrycka sin åsikt och stå för den i det öppna debatten i det offentliga rummet, är betydligt starkare än att fika i föreningsrummet.
Precis! Som jag skrev ovan så bor ju många tex LMS'are inte ens i Linköping, eller i dess närhet. Då åker man knappast 10-50 mil för att gå på ett medlemsmöte.

• Gilla
Reaktioner: R2
Det finns ju fler saker som kan göras och på egen hand dessutom.
Hur tror ni alla andra idrottsklubbar får det att gå ihop?

Sälja salami, loppmarknader, lotter osv. osv.
Allt detta ger ju pengar till föreningen så de kan investeras i det man vill ha.

Allt detta ger ju pengar till föreningen så de kan investeras i det man vill ha.
Visst, men det bygger tyvärr också på närhet! Jag tror att väldigt få här uppe skulle bry sig om jag sålde lotter/salami/osv åt LMS/KMF/ARC/... utanför Globen eller på Plattan. Antagligen skulle 98% inte ens veta vad jag pratade om :huvet Få vet ju ens vad roadracing är, vissa tror att det är sånt där som Tony Richardsson körde, eller att det är nått med cross. Och ju längre bort från banorna i Sverige man kommer, desto mindre är nog intresse och kunskap hos den breda massan, tyvärr.

Jag vet att jag låter negativ å bitter, men såhär ser tyvärr verkligheten ut. Vi exponeras för lite för att någon utanför den inersta kretsen ska känna till oss. Jämför med greyhound-tävlingarna. Det var ingen som visste vad en greyhound va för något, tills man kunde spela på dom! Eller en så trivial sak som språk, jag personligen suger på språk, men har läst både engelska å tyska i skolan. På tyska kan jag knappt berätta vad jag heter, inte ens förolämpa folk längre. Men engelska är jag hygglig på. Tyska hör vi aldrig, engelska matas vi med jämt! Och i Tyskland, där ALLT dubbas kan dom inte en stavelse engelska...

Nu luddade jag kanske till det, men jag tror att vi måste synas och höras mer! Vi måste visa hur jävla kul det är med RR, att vi är vänner i depån, trots att vi slåss på banan (till skillnad från tamefan alla andra sporter), att vi har verksamhet från småttingar till 60-åringar osv, hur vi arbetar för säkerhet, miljö osv. Det som sprids i media idag är ju hur farligt det är så fort nån gör illa sig, och hur miljö/bullerfarliga vi är. Inte ens resultaten hamnar ju i resultatlistorna. Först då tror jag det blir lätt(are) att sälja lotter utanför Ica, ha loppis på klubbparkeringen, insamlingar bland företag osv, när pengarna går till något man kan bry sig om. Men fram tills dess är nog tyvärr bara hårt arbete från oss själva som leder nån vart.

Som dom flesta andra som kör roadracing, så tjänar jag nog betydligt bättre på att jobba på mitt vanliga jobb. Än att sälja falukorv på loppis.

Och jag betalar gärna pengar i form av medlemsavgifter mm, eller fixar sponsorer om jag vet att det går till bra saker. Som tex säkerhet.

Sen märker man en stor skillnad på utövarna från olika delar av landet.
Och det verkar som att billiga avgifter och idiellt arbete är viktigare ju längre ut på landet och ju närmare banorna man kommer.

Dom som bor vid banan har en helt annan möjlighet att bara åka förbi banan efter jobbet och sätta sig i ett möte eller bara ta en spade och gräva lite.

Bor man 20-30 mil från banan och man får 40-60 mil tur/retur för att sitta i ett möte eller spika lite i ett plank. Så blir det inte lika intressant.

Orden som kommer från Neutral & gsxr1100 mm påtalar ganska tydligt att vi utomsoknes inte har rätt att yttra oss i frågor gällande roadracing, då vi inte har möjlighet att svänga förbi banan på kvällen och fika lite.

Vi har roadracing-klubbar här i stockholm också, som inte har någon bana. Men dom fyllar i alla fall vårat största behov med ett medlemsskap som krävs för att vi ska få vår licens.

Är våra åsikter som utövare inget värda bara för att vi inte har en dialekt som Kolmårdstroll?

Är erat änskemål att vi ska byta till lokala klubbar, bara för att vi inte har möjlighet att komma på fikakvällar i klubbstugan?

Som dom flesta andra som kör roadracing, så tjänar jag nog betydligt bättre på att jobba på mitt vanliga jobb. Än att sälja falukorv på loppis.

Och jag betalar gärna pengar i form av medlemsavgifter mm, eller fixar sponsorer om jag vet att det går till bra saker. Som tex säkerhet.

Sen märker man en stor skillnad på utövarna från olika delar av landet.
Och det verkar som att billiga avgifter och idiellt arbete är viktigare ju längre ut på landet och ju närmare banorna man kommer.

Dom som bor vid banan har en helt annan möjlighet att bara åka förbi banan efter jobbet och sätta sig i ett möte eller bara ta en spade och gräva lite.

Bor man 20-30 mil från banan och man får 40-60 mil tur/retur för att sitta i ett möte eller spika lite i ett plank. Så blir det inte lika intressant.

Orden som kommer från Neutral & gsxr1100 mm påtalar ganska tydligt att vi utomsoknes inte har rätt att yttra oss i frågor gällande roadracing, då vi inte har möjlighet att svänga förbi banan på kvällen och fika lite.

Vi har roadracing-klubbar här i stockholm också, som inte har någon bana. Men dom fyllar i alla fall vårat största behov med ett medlemsskap som krävs för att vi ska få vår licens.

Är våra åsikter som utövare inget värda bara för att vi inte har en dialekt som Kolmårdstroll?

Är erat änskemål att vi ska byta till lokala klubbar, bara för att vi inte har möjlighet att komma på fikakvällar i klubbstugan?

Vad är detta för sandlådementalitet? Vad har fikakvällar i klubbstugan med säkerheten på banan att göra? Kolmårdstroll? Skärpning!!

Tycker man kan göra en jämförelse med motogp.
Där är det mycket högre farter ,men också mycket bra avåkningszoner m,m .
Där sätter de säkerheten först , tror inte Rossi eller någon av de andra stjänorna kör om de tycker att säkerheten är usel.
Det där tycker inte jag stämmer. Det finns flera banor som de kör i MotoGP där avåkningszonerna inte är så stora. Kolla t.ex. en medåkningsfilm ifrån Laguna Seca in till och ut ur korkskruven. Det går bra fort där och armco-räckena är inte långt ifrån asfalten.

Det är ganska svårt i handbolls- eller bandyklubben också att sälja men det genererar faktiskt en hel del pengar.

Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att villigheten till att göra sådana här insatser är ganska låg hos förare.

Det beror ju främst på att i lagidrotter där ungdomsverksamheten är stor finns ju en hel del föräldrar och barn som utför dessa sysslor.
Det är mer sällan A-laget eller juniorerna gör det.

Men faktum kvarstår:
Varje år åker tusentals föreningar på cuper nationellt och internationellt för pengar de själva har jobbat ihop.

.....Och jag betalar gärna pengar i form av medlemsavgifter mm, eller fixar sponsorer om jag vet att det går till bra saker. Som tex säkerhet.
.......

Om du betalar eller raggar sponsorer är ju perfekt.

Det är väl inte så konstigt att folk tittar snett på dig om du har en massa synpunkter på hur något ska lösas men lyser med din frånvaro då jobbet ska göras/betalas.
Det är en fullt naturlig reaktion.

Säkerheten då!​

Har ni förare nått öråd eller så där ni kan öva påtryckningar på banägare/arrangörer när det handlar om säkerhet.

Jag var med lite i RR-sväng på 80-talet då vet jag i allafall på Mantorp var det förare med och hade synpunkter om säkerheten inför tävlingar, så att man placerade ut ballar t,ex. Jag tror att Västra MK på nått sätt hade hand om Mantorp eller om det var nån form av hemmabana, för jag vet att det var Stockholmare som håll i trådarna vid tävlingarna.

Hur som helst så borde väl nån föra det på tal så att banägarna tar sig en titt och förklarar hur de ser på säkerheten.

Det är väl inte så konstigt att folk tittar snett på dig om du har en massa synpunkter på hur något ska lösas men lyser med din frånvaro då jobbet ska göras/betalas. Det är en fullt naturlig reaktion.
Varför ska en utövare betala/fixa sponsorer till en enskild bana som drivs som ett företag med vinstintresse? Tror du blandar ihop vinstdrivande företag, som driver tex Gelleråsen och Mantorp, med lokala idrottsföreningar.
Men vi kan vända på frågan istället.
Vem har du tänkt ska göra/bekosta ett airfence på Anderstorp om vi bestämmer att det behövs på en viss plats runt banan?
Företaget som driver banan och tjänar pengar.

Så återigen får du gärna förklara exakt vad det är JAG ska betala åt dessa företag?

Håller för övrigt med Eskilsson om att det råder en trist mentalitet från vissa håll, speciellt dem som han nämner, som går ut på att vi som inte bor i anslutning till banan och som inte är där annat än när vi kör ska knipa. Det för inte sporten framåt och det är minst sagt otroligt att ni inte lärt er något alls de senaste åren.

Last edited:
Varför ska en utövare betala/fixa sponsorer till en enskild bana som drivs som ett företag med vinstintresse? Tror du blandar ihop vinstdrivande företag, som driver tex Gelleråsen och Mantorp, med lokala idrottsföreningar.

Så återigen får du gärna förklara exakt vad det är JAG ska betala åt dessa företag?

Håller för övrigt med Eskilsson om att det råder en trist mentalitet från vissa håll, speciellt dem som han nämner, som går ut på att vi som inte bor i anslutning till banan och som inte är där annat än när vi kör ska knipa. Det för inte sporten framåt och det är minst sagt otroligt att ni inte lärt er något alls de senaste åren.

Du får betala det på något sätt iallafall. Priset för banhyra stiger om man måste investera en massa i ombyggnader. Stiger banhyran så stiger startavgiften.

Du får betala det på något sätt iallafall. Priset för banhyra stiger om man måste investera en massa i ombyggnader. Stiger banhyran så stiger startavgiften.
Det är jag fullt medveten om och villig att betala för. Jag förstod bara inte snacket om att sälja salami och sen ge pengar till tex ARC med R1 Wannabe kommer säkert att förklara.

Fast det känns mycket rimligare än att några ska sälja chokladbollar på torget å skänka pengarna till ett vinstdrivande företag samtidigt som resterande 98% bara åker snålskjuts.

Och ja, många juniorlag samlar in pengar till cuper mm, men då är dom kanske 20 pers i laget + föräldrar som samlar ihop pengar till sin egen resa. Dom ger inte pengarna till kommunen så att dom kan bygga om nån gympasal nånstans.

.

När det är ett företag som äger banan så är det enkelt för dem att ta mer betalt för den tid du ska vara på banan. Problemet uppstår när du är en sådan minoritet så banägaren hellre håller priset på en lägre nivå och får fler som hyr banan men behöver inte anpassa den speciellt åt dig.

Så återigen får du gärna förklara exakt vad det är JAG ska betala åt dessa företag?.

Se ovan.
Betalar du Anderstorp tillräckligt med pengar så lovar jag att de kommer att klä hela banan med Airfence om du vill och kan betala för det varje gång du ska åka.

Håller för övrigt med Eskilsson om att det råder en trist mentalitet från vissa håll, speciellt dem som han nämner, som går ut på att vi som inte bor i anslutning till banan och som inte är där annat än när vi kör ska knipa. Det för inte sporten framåt och det är minst sagt otroligt att ni inte lärt er något alls de senaste åren..

Du har ingen förståelse för att någon tröttnar när du kräver något men inte är beredd att varken betala eller hjälpa till med jobbet?

Det är jag fullt medveten om och villig att betala för. Jag förstod bara inte snacket om att sälja salami och sen ge pengar till tex ARC med R1 Wannabe kommer säkert att förklara.

Då är problemet löst:tummenupp

Last edited:
Du har ingen förståelse för att någon tröttnar när du kräver något men inte är beredd att varken betala eller hjälpa till med jobbet?
Men återigen, det är en ofantlig skillnad på en vanlig icke vinstdrivande förening och ett företag. Företaget driver banan för att tjäna pengar och även om vi inte är så många som tävlar kan en indragen banlicens från Svemo innebära ett stort ekonomiskt tapp för banägaren (det är inte bara tävlingarna som försvinner, det blir nog svårare att hyra ut för bandagar också).

Jag tror inte att Mantorp eller Gelleråsen slänger ut hojarna om Svemos besiktningsman kräver att de ska utöka säkerheten med 50-100 meter softfence. Om de betyder en något högre startavgift tror jag de flesta glatt betalar det för att slippa sitta i rullstol ett halvår.

Men återigen, det är en ofantlig skillnad på en vanlig icke vinstdrivande förening och ett företag. Företaget driver banan för att tjäna pengar och även om vi inte är så många som tävlar kan en indragen banlicens från Svemo innebära ett stort ekonomiskt tapp för banägaren (det är inte bara tävlingarna som försvinner, det blir nog svårare att hyra ut för bandagar också).

Jag tror inte att Mantorp eller Gelleråsen slänger ut hojarna om Svemos besiktningsman kräver att de ska utöka säkerheten med 50-100 meter softfence. Om de betyder en något högre startavgift tror jag de flesta glatt betalar det för att slippa sitta i rullstol ett halvår.

Menar du att förarna bryr sej om ifall det finns banlicens? Vet ett flertal arrangörer som glatt kört flera säsonger på Gotland(är numera förbesiktigad, men inte färdig), och Kinnekulle(saknar banlicens).

Menar du att förarna bryr sej om ifall det finns banlicens? Vet ett flertal arrangörer som glatt kört flera säsonger på Gotland(är numera förbesiktigad, men inte färdig), och Kinnekulle(saknar banlicens).
Ärligt talat så vet jag inte vad en indragen banlicens skulle innebära, du har betydligt bättre koll på sånt. Min tanke var att tex SMC och en del försäkringsbolag skulle se det som ett problem men det kanske också struntar i säkerheten. En banlicens är ju ett kvitto på att säkerheten håller en viss nivå.

Så klart att det kommer att gå fortare om avåkningsytorna är bättre. Det kommer så klart att laddas och satsas värre (chansas), "går det så går det", "pokal eller hospital", "do or die".
Inbillar sig någon, något annat så har den inte verklighetsförankring. Det kommer alltid att finnas några som inte har hjärnan inkopplade när visiret fällts ner, som kommer in i det här med racing.

Du har inte riktigt fattat att det inte handlar om noobs som mig, som är skitnöjd med att köra Åsen på 1.22 med min gathoj, och hoppas på 1.18-1.19 nästa år.. Utan om den nordiska eliten. Med så mkt pengar, ära, engagemang och hjärta de lägger så finns oavsett inte en chans att de INTE ger 100% i varje lopp.

Och "do or die" funkar inte riktigt i en serie, går man inte i mål blir det liksom inga poäng alls.

Intressant är ju att det faktiskt skett en hel del de sista åren på svenska banor säkerhetsmässigt..
I stort sett alla banor som SM/SO/PRO-SBK kör på har gjort något de sista tio åren.
Knutstorp har fixat kvällsposten och utgången på rakan.
Sviestad har fixat krondiket och byggt en extra sväng för att få ner farten i bergskurvan.
Karlskoga har gjort om trösen m.m.
Anderstorp flyttat räcken.
Falkenberg har lagt till en chican.
Sturup gjorde massor för att fixa sina problem.

Den enda jag inte tror gjort något direkt för MC är väl mantorp? Förutom lite soft/air-fence.

Alla har såklart en potential att förbättras ytterligare, men på en den klagande låter det som att det inte görs något, utan bara fikas på klubbmötena..

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP