Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Pengar, pengar, pengar är vad det handlar om!

Om banägaren inte anser att han/dem har råd och de ändå får godkänt av förbunden för RR så kör man!

Blir kraven för höga, oavsett om det handlar om utökade avåkningszoner eller fräschare duschar (what ever) och det finns andra som hyr banan i stället (bilracingen) så finns ingen ekonomisk anledning för banägaren att göra något så länge man bara ser till pengar!

Ett sätt att trots detta utöka säkerheten runt banorna togs ju som ni säkert alla vet de mobila airfencen fram som under några år fraktades runt alla banor där man körde RR. Innan dess användes endast emellanåt halmbalar el. dyligt om ens något!

Jag tycker det är bra att succesivt utöka säkerheten och att efter hand ställa högre och högre krav. Samtidigt är ju dilemmat pengar där förarna till sist och syvens är de som får betala. Så frågan är parallellt med vad man vill/kan/bör göra också hur mycket mer kostnader tål de som hyr banorna och i sista änden de som använder dem dvs. förarna?

En balansgång som heter duga:
Säkerhetskrav vs. tillgänglighet.

Sätts kraven för högt och banägarna skiter i mc (OBS! Jag menar nu inte att någon banägare inte bryr sig om mc men blir kraven för höga KAN de börja göra det) blir det inga tävlingar/träningar för rr it´s as simple as that!

Om kostnaderna ökar riktigt kraftigt pga. utökad säkerhet kommer färre och färre ha råd att köra.

Jag tror kostnaderna för utökad säkerhet måste ökas successivt och i lagom doser för att inte riskera ta död på sporten!

Mvh!
// Niklas

Om banägaren inte anser att han/dem har råd och de ändå får godkänt av förbunden för RR så kör man!

Såklart! Det skulle jag också gjort om jag var banägare! Följaktligen måste kraven för godkänt höjas. Och det måste väl bli en förbundsfråga? Alltså, påverka förbundet!

Om kostnaderna ökar riktigt kraftigt pga. utökad säkerhet kommer färre och färre ha råd att köra.

Japp. Samtidigt vet vi ju alla att det är en apdyr sport vi håller på med. Om man leker med tanken att man höjde startavgifter med 500 kr så skulle det bli 500kr x 200 startande = 100000 kr MER pengar per tävling. Detta skulle kunna användas för temporära lösningar typ softfence på nakna räcken för att göra dåligt något bättre. Och det skulle då åtminstone jag GLATT betala om jag VISSTE att det gick till säkerhet. För mig skulle det innebära en merkostnad på 3-4000 kr per år = tramspengar i den totala konkursen.

ska själv jobba för säkerheten på falken på medlemsmötet,om jag så ska behöva ta en spade och börja själv:)
det har jag tänkt och sagt länge

När det gäller Falkenbergsbanan så tror jag atta det är en bra väg; de äger ju banan själva. Det blir fint Daniel, vi går på mötet och lobbar för att däcktravarna i Nyhem flyttas 10 meter samt att däcktravarna i högfartarn tas bort och det blir en slät uppförsbacke mot kullen. Vi ses på mötet!:tummenupp Och då kan du ju ta med min däckvärmare som jag klantade sönder och du trodde du kunde laga:tummenupp

Last edited:
Jag är utbildad besiktningsman för roadracing och dragracing mc och skoter och hör allt för ofta om banor som stängs pga djurlivet..dock bara för mc, buller osv osv.
Med tanke på det motstånd banägarna har varje år för kunna ha sina banor öppna så borde det ligga i deras egna intresse att öka säkerheten..för tro mig..snart kommer banor stängas pga olyckorna och otillräcklig säkerhet.. dom har ju jätteproblem på midlanda tex med avåkningszonerna..det finns maasor med exempel på brister på flera banor runt om i landet..hur ska få banägarna att förstå att det minskar risken för allvarligare olyckor om dom ökar säkerheten samt ökar deras chanser att kunna ha kvar banan.

Motorsporten men framför allt Motorcykel sidan har ett extremt motstånd i sverige utan dess like..kan vi öka säkerheten kanske vi ökar chanserna för nån bana ett tag till iallafall.

vad kan vi göra..vad har banorna för ekonomi? har banägarna driven till det eller är det för mycket problem så det krävs svemo eller liknande beslut för att få dom att åtgärda brister?
Krävs det bygglov för modda banan så säkerheten ökar? går det att få igenom isåfall?
det finns massor med ? som vi förare inte alltid tänker på som banägarna måste brottas med varje år.
Det man skulle kunna göra är att alla förarna går ihop och vägrar köra om säkerheten är så passbristfällig så man känner sig osäker men inte tillräcklig för det måste åtgärdas enligt rr reglimentet.
Jag tror på att öppna en dialog och höra vad banägarna tycker och tänker sen agera där efter och hålla ihop och stötta banägarna om dom strävar mot samma mål annars tvinga dom till förbättringar.

Mycket vettigt i tråden :tummenupp

För att förtydliga är jag inte ut efter avåkningszoner ala MotoGP, det handlar istället om små förbättringar steg för steg som tar flera år men borde vara fullt genomförbara.

Jag tror att ett av de stora problemen är att Svemo är för veka när det gäller besiktigandet av banorna och att banorna i första hand är byggda för bilracing. Om Svemo satte ner foten och till att börja med krävde ordentliga airfence eller softfence på de mesta utsatta ställen vore det en bra början. Kan egentligen inte förstå hur Svemo kan tillåta att vissa tävlingar körs men det är väl som vanligt en massa politik inblandat och rädsla för att inte få vara med i finrummet (läs, tex STCC).

Om airfence eller softfence innebär en höjd startavgift är jag lätt villig att betala det. Man skulle annars kunna erbjuda företag att stå för kostnaden och få racet uppkallat efter sig eller något sånt.

Nu kör jag inte RR personligen men mina syskon gör! Jag kanske inte delar samma uppfattning som dom heller.. vettefan! men om man själv anser att en bana är farlig på ett eller annat sätt så varför ställer man upp på den banan? bojkotta skiten!?

Jag tror det skulle vara effektivt att kombinera striden med att engagera sig i vårt älskade Förbund och kanske få till arrangörskrav. Uppfyller man inte en uppsatt standard får man inte arrangera.

Kan vara hårt men även effektivt. Kräver lite stake dock. Skulle vilja se den domare som blåser av ett arrangemang på morgonen.

Det finns redan. Banlicens krävs för att få köra mc på banan. Det görs banbesiktning varje säsong, med avseende på säkerheten. I anderstorp har vi exempelvis flyttat balkar i karusellen, samt förstorat avåkningszonen i opelkurvan med 75 meter de senaste åren.

Mycket vettigt i tråden :tummenupp

För att förtydliga är jag inte ut efter avåkningszoner ala MotoGP, det handlar istället om små förbättringar steg för steg som tar flera år men borde vara fullt genomförbara.

Jag tror att ett av de stora problemen är att Svemo är för veka när det gäller besiktigandet av banorna och att banorna i första hand är byggda för bilracing. Om Svemo satte ner foten och till att börja med krävde ordentliga airfence eller softfence på de mesta utsatta ställen vore det en bra början. Kan egentligen inte förstå hur Svemo kan tillåta att vissa tävlingar körs men det är väl som vanligt en massa politik inblandat och rädsla för att inte få vara med i finrummet (läs, tex STCC).

Om airfence eller softfence innebär en höjd startavgift är jag lätt villig att betala det. Man skulle annars kunna erbjuda företag att stå för kostnaden och få racet uppkallat efter sig eller något sånt.

Vad pratar vi om för pengar? nån som har koll på vad sån typ av förbättringar skulle kosta per meter. mellan tummen och pekfingret.
utan oss förare blir banan tom och det kostar banägarna pengar också..
Risken med det blir ju att dom satsar ännu mer på bilsidan..vi sitter i en rävsax när vi inte får den backup vi behäver från svemo..tyvärr

Det finns redan. Banlicens krävs för att få köra mc på banan. Det görs banbesiktning varje säsong, med avseende på säkerheten. I anderstorp har vi exempelvis flyttat balkar i karusellen, samt förstorat avåkningszonen i opelkurvan med 75 meter de senaste åren.

gjordes det efter besiktningskraven eller pga erat egna säkerhetstänkande?
är det så att besikningskraven halkat efter då allt går snabbare så måste ju även zonerna ökas i samma takt..annrs blire ju så här.

Last edited:
Det finns redan. Banlicens krävs för att få köra mc på banan. Det görs banbesiktning varje säsong, med avseende på säkerheten.
De vet nog de flesta men då måste ju frågan bli hur i hela friden besiktningsmannen kan godkänna vissa saker?
Vad pratar vi om för pengar? nån som har koll på vad sån typ av förbättringar skulle kosta per meter. mellan tummen och pekfingret.
Det vore intressant att veta.

utan oss förare blir banan tom och det kostar banägarna pengar också..
Risken med det blir ju att dom satsar ännu mer på bilsidan..vi sitter i en rävsax när vi inte får den backup vi behäver från svemo..tyvärr

gjordes det efter besiktningskraven eller pga erat egna säkerhetstänkande?
är det så att besikningskraven halkat efter då allt går snabbare så måste ju även zonerna ökas i samma takt..annrs blire ju så här.

Karusellen gjordes efter krav från besiktningsmannen för mc, opel efter krav från FIA's (bilorganisationen) besiktningsman.

De vet nog de flesta men då måste ju frågan bli hur i hela friden besiktningsmannen kan godkänna vissa saker?

hittade detta. dockspeedway men hyfsade aktuella priser från leventör av airfence http://docs.google.com/gview?a=v&q=cache:Ha11lu9dIzYJ:diarium.norrkoping.se/files%3Fdok_id%3D123872%26diarium%3DKS%26lopnr%3D8456%26diariear%3D2008+airfence&hl=sv&sig=AFQjCNHywSnAy-G0UuVsERpGDTRKUKRN4Q

424350kr ex moms för 63st 3m sectioner ex arbete att sätta upp dom

Last edited:

Vore intressant om du kunde vara lite mer specifik när du ställer en sån fråga om hur man kan släppa igenom vissa saker.

Angående kostnader för ombyggnad, att flytta räcket i karusellen kostade cirka 600K inkl publikstaket, opelombyggnaden 750K. Då flyttades räcket i karusellen cirka 25 meter, samt dränering ordnades och gräsytor slätades av.
I opel var det L-stöd, däcktravar och en jävla massa lecakulor som krävdes. L-stöden kostar 3500per löpmeter i inköp, vi behövde cirka 100 meter:huvet

Fasta säkerhetslösningar är att föredra eftersom temporära/mobila lösningar (á la airfence) dels kostar underhåll (de går sönder och måste lagas) samt kostnader för transport/hantering enär man knappast vill ha dem när det körs biltävlingar! Och skall dem transporteras mellan olika banor kostar det transport och anställd personal för att utföra jobbet dvs. en hel del surt förvärvade pengar går åt till "runt-i-kring-kostnader" i stället för säkerhet.

Visst, förbundet kan man självklart trycka på. Speciellt om det är en demokratisk önskan från förarna, via förarrepresentaterna, att öka säkerheten och därmed också kostnaden.

Men lika mycket tryck/dialog torde nog läggas även på banägarna där man förmodligen har större chans på klubbägda banor á la Falkenberg!

Mvh!
// Niklas

Airfence ska betraktas som en temporär lösning. Kan man inte lösa det med en ombyggnad kan man kanske acceptera airfence, men dom ändrar ju inte det faktum att man slår sej oavsett.

Karusellen gjordes efter krav från besiktningsmannen för mc, opel efter krav från FIA's (bilorganisationen) besiktningsman.

det är ju ett tecken på att besiktningen är ordentligt utförd..räcker dessa moddningar i dina ögon som förare eller finns det fler brister. obs svara i egenskap som förare.

Airfence ska betraktas som en temporär lösning. Kan man inte lösa det med en ombyggnad kan man kanske acceptera airfence, men dom ändrar ju inte det faktum att man slår sej oavsett.

det va bara en koll av en lösning som togs upp och precis som Niklas säger är fasta lösningar bäst.
framför allt när man såg priset för denna temporära lösning.
va mest intresserad av vad det handlade om för pengar och vad det finns för vägar och sätt att öka säkerheten på utan att behöva ruinera banägarna.

Last edited:

Jag vet inte hur banorna finansieras men om det är föreningar så finns det bidrag som Riksidrottsförbundet delar ut.
Och jag kan ju tycka att Svemo borde kunna hjälpa banägarna att få fram pengar för säkerhetsåtgärder, de behöver ju inte betala men de har ju säkert kanaler och folk som vet hur det går till med bidrag. Kollade lite på RF:s sida om bidrag http://www.rf.se/Sok/?quicksearchquery=bidrag och det finns en hel del pengar där om det finns folk som vill engagera sig.
Jag var med och skakade fram 80000 till en fotbollsplan för 3 år sedan, det var inte så svårt, en bra projektering och förklaring vad pengarna ska gå till sen var det klart.

Tydligen så är ju säkerheten på som svenska banorna acceptabel eftersom vi trots allt ställer upp och kör på dom i dagsläget. Skulle det vara oacceptabel säkerhet så skulle ju ingen köra... Nu har vi förare ju accepterat den nivån som är, och kör....

Sen är det klart att det alltid kan förbättras. Men har banägare och arrangörer inte råd att bygga om banorna så att dom blir ännu säkrare så kör jag hellre på dom som dom är, än att banor ska strykas från tävlingskalendern... För så himla illa tycker jag faktiskt inte att det är...

Sitter du på svaret redan?

Kunde inte låta bli att göra ett inlägg här.

Säkerheten är oåterkallerigt superviktig – får inte rabbateras!

Men kraven ökar kontinuerligt på våra historiskt anlagda racebanor (vilket driver kostnader för arrangör/klubb) är till slut valet busenkelt för klubben – ”Vi har inte råd att köra tävlingar för MC”….(?)

Fildelardebatt eller inte.
Om alla vill se mer av sporten och skapa profiler för VM här, samtidigt få se mer på SVT (t ex redan i kväll på SVT2 kl 22,00) måste även du lägga ett par spänn för att få kika/lyssna/göra/uppleva det. Den Pirate Baymentalitet som verkar råda är förödande, speciellt i ett läge där Roadracing är oerhört lågt prioriterat för TT/Nyhetsmedia generellt!

Note,
Vad jag personligen idag har så svårt att förstå är att det verkar vara så otroligt FÅ av er som skriver här resp era MC-nätverk och kompisar som KOMMER på tävlingarna. Även efter div försök att få mer publik via bättre priser + gräddfiler som skulle kunna öka motivationen/intäkterna för arrangör/klubbens investeringar…

Varför det inte pengar finns till nya banor el softfence i varje kurva? - Min teori är att du delvis får ser dig själv i spegeln för svaret här.

Sticker ut min haka….
Visst, ett ifrågasättande till er som tycker sig vilja se mer av RR i Sverige. Men för fasen – om inte ens du som är intr av sporten kommer på tävlingarna - så försök i vart fall förklara för mig vem, eller vilka som skall betala för de investeringar en klubb behöver genomföra?

Mer om Pro Sbk
Tipsa dina kompisar att slå på webbradion 103,3 Mhz idag kl 15,30 så kanske fler får intr av racing till nästa års publikfest. På TV är det SVT2 kl 22,00 Motormåndag i Sporten som nästa steg....!

Mvh

/Eric Hulth
Pro Superbike

Last edited:
Jag tror faktiskt inte det här har med banägaren att göra.

Som banägare får man in en viss mängd pengar som skall fördelas till en massa olika saker, som läktare, duschar, renoveringar, asfallt, säkerhet mm (ni fattar vad jag menar)

Och hur mycket säkerhet ska man då bygga????
Ett svar är ju så klart (Säkerhet går före allt annat), men i verkligheten så är det snarare (Den här säkerheten fyller gällande krav, nu kan vi lägga pengarna på andra viktiga saker). Och vem bestämmer dom kraven??

Jo det gör vårat eget förbund, "Svemo". och Svemo besiktigar banan varje år och ger ett godkännande för att bedriva tävling.
Får banan godkänt så har banägaren tillräkligt bra säkerhet. Får dom avslag så lär dom göra något åt saken.

Alltså är det upp till svemo att öka kraven på säkerhet för att godkänna en bana.

Ska jag vara ärlig så är det faktiskt väldigt mycket som diskuteras på sporthoj, där vi kastar skit på banägare, arrangörer mm. Som faktiskt borde riktas till Svemo i stället. Svemo är vårat förbund som skall driva dom här frågorna och ställa nödvändiga krav. Det är även Svemo som skall se till så att alla regler och krav efterföljs. Både gällande banorna och arrangörerna men även på oss förare och kraven på våra motorcyklar. Tex ljudet.

Fildelardebatt eller inte.
Om alla vill se mer av sporten och skapa profiler för VM här, samtidigt få se mer på SVT (t ex redan i kväll på SVT2 kl 22,00) måste även du lägga ett par spänn för att få kika/lyssna/göra/uppleva det. Den Pirate Baymentalitet som verkar råda är förödande, speciellt i ett läge där Roadracing är oerhört lågt prioriterat för TT/Nyhetsmedia generellt!

/Eric Hulth
Pro Superbike

Som förare i ProSuperbike så är jag väldigt nyfiken i hur avtalet med Viasat verkligen ser ut. Det ryktas mycket men ingen verkar veta säkert.

Men min uppfattning "basserat på hur jag tror att avtalet ser ut" är att det nog hade varit bättre för förarna och publik, och vi köpte in ett produktionsbolag som filmade tävlingen och sen livesände den gratis över nätet. På våra egna hemsidor. Då kunde jag själv sälja banners mm på min hemsida och finansiera den extra kostnad som produktionen kostar.
Sen kunde sändningen ligga kvar där för vem som helst att titta på.

Vi lever i 2000 talet. Folk planerar inte sin tid längre efter en tv-tablå.
Man vill själv bestämma när man vill se det man är intresserad av.

Last edited:
Jag var med och skakade fram 80000 till en fotbollsplan för 3 år sedan, det var inte så svårt, en bra projektering och förklaring vad pengarna ska gå till sen var det klart.

Har inte personligen försökt söka bidrag via RF men det är skillnad på antal utövare av fotboll vs. roadracing och den sk. samhällsnyttan det anses göra!

Hur många aktiva RR-förare finns i Sverige idag? max 400-500st., eller är det fler? För ett antal år sedan var det dock inte fler än ca. 350st.. 350st. fotbollsspelare har man ju för satan i en stor fotbollsförening! Vilket nog delvis förklarar varför det gick relativt lätt att få ut 80 000kr!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph