Pengar, pengar, pengar är vad det handlar om!
Om banägaren inte anser att han/dem har råd och de ändå får godkänt av förbunden för RR så kör man!
Blir kraven för höga, oavsett om det handlar om utökade avåkningszoner eller fräschare duschar (what ever) och det finns andra som hyr banan i stället (bilracingen) så finns ingen ekonomisk anledning för banägaren att göra något så länge man bara ser till pengar!
Ett sätt att trots detta utöka säkerheten runt banorna togs ju som ni säkert alla vet de mobila airfencen fram som under några år fraktades runt alla banor där man körde RR. Innan dess användes endast emellanåt halmbalar el. dyligt om ens något!
Jag tycker det är bra att succesivt utöka säkerheten och att efter hand ställa högre och högre krav. Samtidigt är ju dilemmat pengar där förarna till sist och syvens är de som får betala. Så frågan är parallellt med vad man vill/kan/bör göra också hur mycket mer kostnader tål de som hyr banorna och i sista änden de som använder dem dvs. förarna?
En balansgång som heter duga:
Säkerhetskrav vs. tillgänglighet.
Sätts kraven för högt och banägarna skiter i mc (OBS! Jag menar nu inte att någon banägare inte bryr sig om mc men blir kraven för höga KAN de börja göra det) blir det inga tävlingar/träningar för rr it´s as simple as that!
Om kostnaderna ökar riktigt kraftigt pga. utökad säkerhet kommer färre och färre ha råd att köra.
Jag tror kostnaderna för utökad säkerhet måste ökas successivt och i lagom doser för att inte riskera ta död på sporten!
Mvh!
// Niklas
Om banägaren inte anser att han/dem har råd och de ändå får godkänt av förbunden för RR så kör man!
Blir kraven för höga, oavsett om det handlar om utökade avåkningszoner eller fräschare duschar (what ever) och det finns andra som hyr banan i stället (bilracingen) så finns ingen ekonomisk anledning för banägaren att göra något så länge man bara ser till pengar!
Ett sätt att trots detta utöka säkerheten runt banorna togs ju som ni säkert alla vet de mobila airfencen fram som under några år fraktades runt alla banor där man körde RR. Innan dess användes endast emellanåt halmbalar el. dyligt om ens något!
Jag tycker det är bra att succesivt utöka säkerheten och att efter hand ställa högre och högre krav. Samtidigt är ju dilemmat pengar där förarna till sist och syvens är de som får betala. Så frågan är parallellt med vad man vill/kan/bör göra också hur mycket mer kostnader tål de som hyr banorna och i sista änden de som använder dem dvs. förarna?
En balansgång som heter duga:
Säkerhetskrav vs. tillgänglighet.
Sätts kraven för högt och banägarna skiter i mc (OBS! Jag menar nu inte att någon banägare inte bryr sig om mc men blir kraven för höga KAN de börja göra det) blir det inga tävlingar/träningar för rr it´s as simple as that!
Om kostnaderna ökar riktigt kraftigt pga. utökad säkerhet kommer färre och färre ha råd att köra.
Jag tror kostnaderna för utökad säkerhet måste ökas successivt och i lagom doser för att inte riskera ta död på sporten!
Mvh!
// Niklas