Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Har inte personligen försökt söka bidrag via RF men det är skillnad på antal utövare av fotboll vs. roadracing och den sk. samhällsnyttan det anses göra!

Hur många aktiva RR-förare finns i Sverige idag? max 400-500st., eller är det fler? För ett antal år sedan var det dock inte fler än ca. 350st.. 350st. fotbollsspelare har man ju för satan i en stor fotbollsförening! Vilket nog delvis förklarar varför det gick relativt lätt att få ut 80 000kr!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Det ligger ju nått i det men då får RR-branschen visa upp vad som gör och hur många som är engagerade, hur många aktiva det finns på banorna kan man ju se på olika sätt,,,, bilar, MC/motard, bankörningar privat, smc, LMStrafikövningar finns ju säkert fler.

Men det är ju nån som måste håll i takpinnen och det skulle kanske Svemo kunna visa lite intresse tillsammans med ELDSJÄLEN som alltid måste till när saker ska hända i föreningar/klubbar.

Har inte personligen försökt söka bidrag via RF men det är skillnad på antal utövare av fotboll vs. roadracing och den sk. samhällsnyttan det anses göra!

Hur många aktiva RR-förare finns i Sverige idag? max 400-500st., eller är det fler? För ett antal år sedan var det dock inte fler än ca. 350st.. 350st. fotbollsspelare har man ju för satan i en stor fotbollsförening! Vilket nog delvis förklarar varför det gick relativt lätt att få ut 80 000kr!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Jag har hört en siffra på ca 3500 licenser i RR i sverige.
Sen är det ju många som kör bana med motorcykel utan att ha licens.

Och dessa ska köra på dom ca 9 - 10 banor som finns i sverige.
Hur många fotbolsplaner och gräsmattor finns det för alla fotbollsspelare?

3500 med RR-licens? Det låter extremt mycket även om hälften bara skulle köra bankörningar.

Har siffran tiodubblats på...säg 10 år? Jag skrev medvetet aktiva förare för jag vet också att många går kurs och något färre hämtar ut licensen samt ännu färre är aktiva!

Säkerhetsarbeten gagnar naturligtvis fler än bara dem med licens. Det gagnar, om man bygger rätt, även 4-hjuliga fordon så jag är på inga sätt emot allt som kan bättra på säkerheten på de banor vi har att åka på, tvärt om!

Fotboll är billigt att utöva så alla familjer har råd att låta sina barn börja medan detsamma knappast gäller rr eller all form av motorsport så antalet möjliga utövare är avsevärt mycket fler för fotboll och därför av större intresse för kommuner/stat att lägga pengar på...tyvärr!

Samtidigt GÅR ganska mycket att få gjort med idéella krafter så om rr-förarna som idag är aktiva är beredda att ställa upp en helg eller kanske två och låna ihop lite maskiner mm så är jag övertygad om att det inte finns en enda banägare som skulle säga nej till enbart säkerhetshöjande åtgärder!

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Tydligen så är ju säkerheten på som svenska banorna acceptabel eftersom vi trots allt ställer upp och kör på dom i dagsläget. Skulle det vara oacceptabel säkerhet så skulle ju ingen köra... Nu har vi förare ju accepterat den nivån som är, och kör.... Sen är det klart att det alltid kan förbättras. Men har banägare och arrangörer inte råd att bygga om banorna så att dom blir ännu säkrare så kör jag hellre på dom som dom är, än att banor ska strykas från tävlingskalendern... För så himla illa tycker jag faktiskt inte att det är...
Det är väl precis den "mentaliten" som gjort att vi har de banor vi har. Vi och vårt förbund accepterar dålig säkerhet för det finns inga alternativ. Tror det blivit lite annat ljud i skällan om det gått värre för tex Lundh och Joppe.
Fildelardebatt eller inte.
Om alla vill se mer av sporten och skapa profiler för VM här, samtidigt få se mer på SVT (t ex redan i kväll på SVT2 kl 22,00) måste även du lägga ett par spänn för att få kika/lyssna/göra/uppleva det. Den Pirate Baymentalitet som verkar råda är förödande, speciellt i ett läge där Roadracing är oerhört lågt prioriterat för TT/Nyhetsmedia generellt!
Usch, nu börjar du låta som skiv-, film- och TV-bolagen. Vakna upp istället och se till att det finns vettiga betalalternativ som alla kan använda. Under flera år har Pro Superbike och Veidec sänts på mindre kanaler som alla inte har tillgång till. Nu är det 2009 och via webben kan vem som helst sända vad som helst till dem som önskar se det och till och med betala för det.
Vad jag personligen idag har så svårt att förstå är att det verkar vara så otroligt FÅ av er som skriver här resp era MC-nätverk och kompisar som KOMMER på tävlingarna. Även efter div försök att få mer publik via bättre priser + gräddfiler som skulle kunna öka motivationen/intäkterna för arrangör/klubbens investeringar…
Många av dem som skriver här är på tävlingarna eftersom de kör själva. När det gäller Pro Superbike har jag inte så svårt att förstå varför folk inte åker på tävlingarna. 25-30 mil enkel resa för ett race som i bästa fall är 20 minuter och utan safteycar. Produkten är i dagsläget för dålig för att locka folk.
Varför det inte pengar finns till nya banor el softfence i varje kurva? - Min teori är att du delvis får ser dig själv i spegeln för svaret här.
Det är väl snarar Svemo och banägarna som ska titta sig i spegeln. Jag kan inte göra mycket mer för att påverka säkerheten än att debattera den offentligt.

Skulle vilja påstå att antalet aktiva licensierade är färre än 1000 varav 600 är classicåkare.

Ja var går gränsen för säkerheten som obligatorium ... och varför håller man öht på med något som är farligt?
Hur mycket vågar man lita på sig själv, vilken risk är man villig att ta och hur stor del spelar risken i ens val av sport?

Vad vill man uppnå med sin sport?
Om man bara får köra 10 cc hojar och ska vara inpackad som en Michelin-gubbe ... hur många får fortfarande en kick av "racing" då?

Det är väl precis den "mentaliten" som gjort att vi har de banor vi har. Vi och vårt förbund accepterar dålig säkerhet för det finns inga alternativ. Tror det blivit lite annat ljud i skällan om det gått värre för tex Lundh och Joppe.

Det jag menar Perra är ju att det är upp till var och en att avgöra om säkerheten på dom svenska banorna är acceptabel eller inte. Det finns ju alltid ett alternativ att inte köra om man tycker att det är för farligt. Det är ingen som tvingar dig att sätta dig på hojen och köra.
Och när DU tar beslutet att sätta dig på hojen och åka ut på banan då har DU accepterat att säkerheten är ok på just den banan. För hade du inte tyckt att det var OK och att det var för farligt, så hade du inte kört ut. Eller hur?

Och så länge alla vi tar det medvetna beslutet varje gång vi åker ut på banan, så har vi accepterat säkerheten (eller riskerna snarare).

Självklart så ska vi jobba mot allt säkrare banor, men jag förstår verkligen att det inte händer någonting så länge alla kör och ställer upp på tävlingarna.

Och som jag sa tidigare så kör jag mycket hellre på banorna som dom ser ut idag än att inte köra alls... För det kan lätt bli resultatet om förbundet går ut med nya stenhårda regler om säkerheten. Alla banägare har inte råd att bygga bort ALLA farliga ställen på banan, och då blir resultatet att man inte får tävla på dom banorna istället....

@Macke: Att bygga bort allt som är farligt direkt är inte realistiskt men man kan ta små steg för ökad säkerhet och att sätta dit två extra bitar softfence kan knappast ruinera någon banägare.

Jag tillhör ett förbund som jag betalar min licens till. Jag utgår ifrån att de besiktigar banorna och ser till att säkerheten är så hög som den kan. Så är det tyvärr inte och första gången jag själv kan ta del av banans säkerhet är när jag åker ut på första träningen.

Diskussionen handlar alltså inte om att plasta in alla förare, som någon lustigkurre tyckte var relevant att skriva, utan om att försöka förbättra säkerheten på de mest utsatta ställena.

Som förare i ProSuperbike så är jag väldigt nyfiken i hur avtalet med Viasat verkligen ser ut. Det ryktas mycket men ingen verkar veta säkert.

Men min uppfattning "basserat på hur jag tror att avtalet ser ut" är att det nog hade varit bättre för förarna och publik, och vi köpte in ett produktionsbolag som filmade tävlingen och sen livesände den gratis över nätet. På våra egna hemsidor. Då kunde jag själv sälja banners mm på min hemsida och finansiera den extra kostnad som produktionen kostar.
Sen kunde sändningen ligga kvar där för vem som helst att titta på.

Vi lever i 2000 talet. Folk planerar inte sin tid längre efter en tv-tablå.
Man vill själv bestämma när man vill se det man är intresserad av.

Du har ju en hel skiv och filmbolagsindustri som inte har fattat det tyvärr.
Att jag ska behöva skaffa en hel tv kanal för att se på Pro Superbike är ju bara att glömma. Kan inte ens få kanalen men ändå. Skulle inte pröjsa en massa för att få se 30min x 6 eller hur många race det nu är och sen inte kolla på kanalen resten av året.

Nu tankar jag hem racen istället för att se de jag vill när det passar mig. Kunde jag få de i samma kvalitet för 40kr styck lika enkelt kanske jag hade ändrat inställning.

Jag var med och skakade fram 80000 till en fotbollsplan för 3 år sedan, det var inte så svårt, en bra projektering och förklaring vad pengarna ska gå till sen var det klart.
Men 80000 är ingenting i sammanhanget. Som Stefan skrev så kostade två ombyggnader 1,35 miljoner på Anderstorp. 1m L-stöd kostade ju 3500kr tex, 80000 hade räckt till nästan 23m. Å sen jobb mm på det.

Det pratas mycket om tävlingar i den här tråden, men med tanke på att det tränas mycket oftare än det tävlas så känns portabla skydd som flyttas mellan banorna på tävlingshelger mm ganska korkat. Visst, man kör hårdare på tävling, trängs mer och pressar det sista. Men olyckor händer lika lätt på träning som på tävling, och gör lika ont.

Visserligen är det här racingforumet, men SMC använder ju banorna rätt flitigt också, och har vissa lobbyistiska talanger. Ser inte dom samma brister som vi andra? Med tanke på att dom använder banorna till broms och kurvkurser så borde dom ju tycka att säkerheten borde ligga på topp. Varför kan inte alla parter enas, och gemensamt verka för att banorna blir säkrare? Det kanske inte är armcoräcken och gamla bildäck som är lösningen, det kanske finns nya lösningar, som är både billigare och säkrare, men som "vi" missar?

Jag vet tex ett räcke på Gotland ring som stog lite dumt till, och som jag landade i med huvudet före. Det hade gärna fått vara lite mjukare :gnissla Men det skyddar ju långrakan från folk som går av i den kurvan, om man antingen lowsidear eller kör bil, det är inget vidare om man kör av banan.

Men 80000 är ingenting i sammanhanget. Som Stefan skrev så kostade två ombyggnader 1,35 miljoner på Anderstorp. 1m L-stöd kostade ju 3500kr tex, 80000 hade räckt till nästan 23m. Å sen jobb mm på det.

Det pratas mycket om tävlingar i den här tråden, men med tanke på att det tränas mycket oftare än det tävlas så känns portabla skydd som flyttas mellan banorna på tävlingshelger mm ganska korkat. Visst, man kör hårdare på tävling, trängs mer och pressar det sista. Men olyckor händer lika lätt på träning som på tävling, och gör lika ont.

Visserligen är det här racingforumet, men SMC använder ju banorna rätt flitigt också, och har vissa lobbyistiska talanger. Ser inte dom samma brister som vi andra? Med tanke på att dom använder banorna till broms och kurvkurser så borde dom ju tycka att säkerheten borde ligga på topp. Varför kan inte alla parter enas, och gemensamt verka för att banorna blir säkrare? Det kanske inte är armcoräcken och gamla bildäck som är lösningen, det kanske finns nya lösningar, som är både billigare och säkrare, men som "vi" missar?

Jag vet tex ett räcke på Gotland ring som stog lite dumt till, och som jag landade i med huvudet före. Det hade gärna fått vara lite mjukare :gnissla Men det skyddar ju långrakan från folk som går av i den kurvan, om man antingen lowsidear eller kör bil, det är inget vidare om man kör av banan.

Steg ett borde ju va minst däcktravar framför räcken och sen gärna någon form av mjukare softfence framför det...
Som det är nu så är det ju endast stålräcke på massor av utsatta ställen på banorna.
Bulta ihop gamla däck kostar knappast miljoner men det finns säkert modernare och bättre alternativ men det mesta borde va bätte än stål.

Steg ett borde ju va minst däcktravar framför räcken och sen gärna någon form av mjukare softfence framför det...
Som det är nu så är det ju endast stålräcke på massor av utsatta ställen på banorna.
Bulta ihop gamla däck kostar knappast miljoner men det finns säkert modernare och bättre alternativ men det mesta borde va bätte än stål.

Problemet är ju att du ska betala nån för jobbet.
Låt säga att det tar 2 timmar per meter à 400 kronor i timmen plus moms Uppsatt och klart.
Då kostar det 80000 plus den äckliga mervärdesskatten bara i arbetskostnad för 100 meter.
Plus lite skruv, brickor och muttrar.
Nu är det bara en uppskattad tid, men skulle jag räkna på det så med allt jobb omkring att hämta en massa däck så kan man nog se att det springer iväg i tid.

Men kan medlemmarna bestämma sig för att man samlas några helger så kan man få ner priset till lite fika och korv till de som hjälper till plus några tusingar i skruv och dyligt.

Jo men om man nu fnyser åt 80000 som bidrag och tycker att det räcker inte till nått så är det ju så att det krävs ju också vissa mänskliga prestasioner och för att det ska hända nått.
Som jag sa och som du tar upp om lobbyister det är ju där man kanske ska lägga lite krut, men det krävs ju en grupp envisa individer som kan företräda er förare,,,,,,,,,, låter djävligt byråkratiskt men det enda vägen om det ska hända nått konstruktivt.

Här går det ju diskutera saker i oändlighet och det kanske är bra men nån måste sammanställa allt också.

Om du missade länken så här har du den igen, där ser du ju lite hur man delar ut pengar. http://www.rf.se/Sok/?quicksearchquery=bidrag

Utan officiell förankring så ger jag ändå ett litet svar.

Jo, vi ser farorna på många av banorna. Dock är målet på SMCs kurser att ingen ska använda sig av mer än 75% av sin maximala förmåga. Och då pratar vi om förarens förmåga, inte hojens. Vi försöker dämpa en deltagare som närmar sig gränsen eller ge den en svårare övning.

Som hyffsat erfaren funktionär så kan jag säga att det är milsvid skillnad på 95% av SMCs deltagare och en normalt begåvad roadracingpilot. De kommer helt enkelt inte att hamna där ni hamnar, av den anledningen att de inte utnyttjar motorcyklarnas kapacitet. De sista 5%-en är sådana som troligtvis skulle ha roligare på en licensträning.

Det som är viktigare på SMCs kurser, ut min högst personliga synvinkel, är att det inte finns några stora stenar i sandfållorna, att man inte riskerar att köra i något om man går av och att det går att köra även en bit utanför banan utan riska att totalhaverera. Banan skick är också viktig.

På en del banor skulle jag då säga att SMCs och Svemos intressen sammanfaller till stor del. I slutänden så är båda organisationerna intresserade av att ha så säkra och bra banor som det bara är möjligt.

Problemet är ju att du ska betala nån för jobbet.
Låt säga att det tar 2 timmar per meter à 400 kronor i timmen plus moms Uppsatt och klart.
Då kostar det 80000 plus den äckliga mervärdesskatten bara i arbetskostnad för 100 meter.
Plus lite skruv, brickor och muttrar.
Nu är det bara en uppskattad tid, men skulle jag räkna på det så med allt jobb omkring att hämta en massa däck så kan man nog se att det springer iväg i tid.

Men kan medlemmarna bestämma sig för att man samlas några helger så kan man få ner priset till lite fika och korv till de som hjälper till plus några tusingar i skruv och dyligt.

medlemmar? på mantorp finns det ingen klubb som underhåller banan, troligast är att några sommarjobbande unga grabbar som får göra det för ca 200kr i timmen max, moms är väl inte aktuellt i vilket fall som helst.

Det lär i vilket fall inte handla om några större pengar, vad är ett par hundra tusen i sammanhanget för en bana som mantorp för att få alla räcken runt banan täckta med däck? Jag tycker det låter löjligt billigt!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP