Vart går gränsen för säkerheten?

Status
Ej öppen för fler svar.
Tack Sleven :tummenupp

Om vi tar Gelleråsen som exempel finns det ett ställe som jag tycker att man borde lägga krutet på först och det är depåsvängen. Efter depåinfarten borde det vara softfence, alternativt airfence, tills man har rätat upp hojen. Har svårt att tro att en sån åtgärd skulle kosta mer än en omsfaltering av någon del på banan.

På Sviestad är kurvan ut på start/mål ett ställe där man skulle kunna förbättra då det går rätt fort och det bara är gräs fram till armcoräcket.

Små punktinsatser steg för steg är vägen att gå :)

medlemmar? på mantorp finns det ingen klubb som underhåller banan, troligast är att några sommarjobbande unga grabbar som får göra det för ca 200kr i timmen max, moms är väl inte aktuellt i vilket fall som helst.

Det lär i vilket fall inte handla om några större pengar, vad är ett par hundra tusen i sammanhanget för en bana som mantorp för att få alla räcken runt banan täckta med däck? Jag tycker det låter löjligt billigt!

Nej sant att Mantorp inte är en klubbägd bana.
Fan vad bra betalt sommarjobbarna har om de har 200 i timmen *S*
Men som Falkenberg som väl är klubbägd går det att göra en sån sak på.
Men om nån knallar upp till Mjölby kommun som så gärna visar upp att Mantorp Park ligger i deras kommun med ett förslag om att arbetslösa som är inhysta i nån kommunal verksamhet utan några som helst meningsfulla uppgifter kan göra jobbet.
Eller AF är kanske rätt ställe att vända sig till eller kanske bägge ihop.

Visst ett par hundra papp är billigt i jämförelse, men man får inte glömma att räcken ska så långt bort som möjligt.
Där kan man kanske höra med den lokala yrkesskolan om de kan hjälpa till med gräv och schaktarbeten som del i deras skolarbete.
Logistik av däck av de som läser till yrkeschaufförer.

Bara en liten tanke.
Fast annars kanske man ska ge Mantorp ett anbud på däckbarriärer.:D

Nej sant att Mantorp inte är en klubbägd bana.
Fan vad bra betalt sommarjobbarna har om de har 200 i timmen *S*
Men som Falkenberg som väl är klubbägd går det att göra en sån sak på.
Men om nån knallar upp till Mjölby kommun som så gärna visar upp att Mantorp Park ligger i deras kommun med ett förslag om att arbetslösa som är inhysta i nån kommunal verksamhet utan några som helst meningsfulla uppgifter kan göra jobbet.
Eller AF är kanske rätt ställe att vända sig till eller kanske bägge ihop.

Visst ett par hundra papp är billigt i jämförelse, men man får inte glömma att räcken ska så långt bort som möjligt.
Där kan man kanske höra med den lokala yrkesskolan om de kan hjälpa till med gräv och schaktarbeten som del i deras skolarbete.
Logistik av däck av de som läser till yrkeschaufförer.

Bara en liten tanke.
Fast annars kanske man ska ge Mantorp ett anbud på däckbarriärer.:D

Det är bara ett problem med ditt upplag med att yrkesskolan och arbetslösa skulle kunna bistå med hjäl för att bygga om tex Mantorp. FACKET!!!!!!!!
Dom har vid andra liknande ideer stoppat sådana planer för att det sätter konkurensen på arbetsmarknaden ur spel. Myndigheter och kommuner får inte gå in och "ta arbeten genom att de kan erbjuda arbetskraft till lägre priser/löner".

Det är bara ett problem med ditt upplag med att yrkesskolan och arbetslösa skulle kunna bistå med hjäl för att bygga om tex Mantorp. FACKET!!!!!!!!
Dom har vid andra liknande ideer stoppat sådana planer för att det sätter konkurensen på arbetsmarknaden ur spel. Myndigheter och kommuner får inte gå in och "ta arbeten genom att de kan erbjuda arbetskraft till lägre priser/löner".

Det är ju just det de gör genom sina egna verksamheter.
Men då sparar de ju pengar.

Mo i Rana har jag för mig byggdes till stor del som ett led i arbetsmarknadsprojekt.

Säkerhet kostar pengar, mycket pengar.
Vem ska betala?

Få utövare, lågt samhällsintresse, i princip ingen verksamhet för barn och i övrigt en dyr sport.

Antingen får man utövarna att hjälpa till och jobba gratis eller så betalar man vad det kostar, svårare än så är det inte:rolleyes:

Det är ju just det de gör genom sina egna verksamheter.
Men då sparar de ju pengar.

Mo i Rana har jag för mig byggdes till stor del som ett led i arbetsmarknadsprojekt.

Mo i Rana ligger inte i EU och svenska facket hade inget att bestämma om där. Arbetena där genomfördes genom statligt norskt lokaliseringsstöd och dylikt till fullt normala löner och maskinkostnader. Sånt har förekommit även här men det var för många år sedan när kommuner björ över varandra för att få lokaliserning av företag. Den tiden är förbi.

Få utövare, lågt samhällsintresse, i princip ingen verksamhet för barn och i övrigt en dyr sport.

Jo men så är det R1 ...
Vill man ha full support, bli gullad med i massmedia och bli beundrad oavsett om man gjort nåt bra eller inte så ska man spela boll, inte köra race.
Dessutom är det en annan detalj som är väldigt tydlig i många inlägg, nämligen att "VI KRÄVER"-generationen har börjat köra race.
Om tillräckligt många tycker att det behöver ändras på något så är det väl bara att lägga ett par/tre helger på en bana för att fixa det. Alla behöver ju inte gräva ... det finns säkert en massa saker som klubbarna lägger pengar på som förarna kan göra istället. T ex renovera klubbstugor, fixa i depån, måla, osv. På så sätt frigörs de pengarna som var öronmärkta för dessa ändamål och kan läggas på bollhav och liknande.
Så hade vi garanterat gjort om vi hade tyckt att det var för farligt att köra race ...

Så hade vi garanterat gjort om vi hade tyckt att det var för farligt att köra race ...
Vem har sagt att det är för farligt?
Vi diskuterar att saker kan göras bättre och det är inga gigantiska förändringar det handlar om.

Last edited by a moderator:
Bra benämning där: ”Vi kräver generationen”

Kommunikation är utmanande
Återkopplar lite till vad jag skrev i går och som vissa har svårt att förstå, men verkar ha än svårare att acceptera(?) Nedanstående gäller både säkerhet och att nå genomslag för vilken mindre sport du än vill promotera.

Ärligt,
Så länge som du/vi/ni accepterar att MC-sport är liten utan att göra något – så fortsätter den vara det!
Visst, boll & puck killarna/tjejerna har ett gigantiskt övertag, men dagen då vi slutar att försöka förändra vår position här – dvs vi gör ett aktivt val (fast åt helt fel håll) så uteblir resultatet!

Nånannanismen,
En allvarlig sjuka många verka lida av idag, utan att veta om det. Den framträder mest på forum och i större samlingar då flertalet vill åstadkomma något, men inväntar ”någon” som skall utföra det som önskas.
En nånannanist vill att saker och ting skall utföras, men av någon annan än den själv och vill heller inte ta ansvar för att beslut tas el utförs.

Vore otroligt skönt om vi racingfantaster beslöt oss för att utrota denna sjukdom, eller åtminstone konstruktivt försökte bota densamma.

En fantastisk tanke?
Om du istället försökte göra vad du tycker ”nån” redan borde ha gjort, så skulle roadracing vara betydligt mer framträdande i media och som sport. Automatiskt skulle mer medel (ekonomi) finnas för utövarna, arrangörer & förbund = vi du & jag! Och om du har svårt att utföra det arbetet – ta hjälp, eller ännu bättre - försök hjälpa de som faktiskt GÖR något.

Våga utmana?
Som skrivet – se dig i spegeln och fråga vad DU har gjort för att förändra el underlätta för utövarna el sporten Roadracing i stort? Dvs om du nu verkligen tycker som du skriver/säger så försök istället se var din förmåga och färdighet kan åstadkomma i positiv riktning istf att låta Jante lägga sig som filter över tangentbordet…

Och ja!
Det kommer alltid finns personer som aldrig blir nöjda och säkert tillbringar mycket tid åt att leta fel och villigt upplysa om dessa. Men skillnaden mellan gnäll & framgång (= resultat) är att föreslå förändringar på dessa brister och åstadkomma resultat genom att kommunicera med rätt mottagare.
Tappa inte ditt engagemang – men försök använda det åt rätt håll:tummenupp

/Eric Hulth
Pro Superbike

Så klart att det kommer att gå fortare om avåkningsytorna är bättre. Det kommer så klart att laddas och satsas värre (chansas), "går det så går det", "pokal eller hospital", "do or die".
Inbillar sig någon, något annat så har den inte verklighetsförankring. Det kommer alltid att finnas några som inte har hjärnan inkopplade när visiret fällts ner, som kommer in i det här med racing.

Tycker man kan göra en jämförelse med motogp.
Där är det mycket högre farter ,men också mycket bra avåkningszoner m,m .
Där sätter de säkerheten först , tror inte Rossi eller någon av de andra stjänorna kör om de tycker att säkerheten är usel.

Tyvärr är STCC så liten i jämförselse och om mc-killarna skulle vägra köra så
säger min magkänsla mig att antingen kommer andra ta deras platser som vill köra eller så är det no big loss och vi får mindre mc-race i tvrutan.:död

Och ja!
Det kommer alltid finns personer som aldrig blir nöjda och säkert tillbringar mycket tid åt att leta fel och villigt upplysa om dessa. Men skillnaden mellan gnäll & framgång (= resultat) är att föreslå förändringar på dessa brister och åstadkomma resultat genom att kommunicera med rätt mottagare.
Tappa inte ditt engagemang – men försök använda det åt rätt håll:tummenupp
Rätt mottagare i det här fallet måste vara Svemo. De representerar mig som förare gentemot banägarna och de besiktigar banorna för att se till så att de är säkra att köra på.

När jag läser dina, och en del andras inlägg, får jag känslan av att om man har synpunkter så ska man antingen hålla tyst eller så ska man rätta till dem själv. Den normala tågordningn med att man tar upp det på ett möte i sin klubb och att det skickas in en skrivelse till Svemo är seg och aningen förlegad år 2009.

När det gäller den bristande säkerheten på vissa banor kan jag självklart skicka ett mail till RR-sektionen men som det varit på sista tiden får man inget svar utan det tas upp på RR-sektionens möte och det skrivs ingenting om vad som diskuterades etc.

Jag startade den här tråden för att få in åsikter från andra aktiva och jag tycker det är en bra start innan man går vidare.

Tyvärr är STCC så liten i jämförselse och om mc-killarna skulle vägra köra så säger min magkänsla mig att antingen kommer andra ta deras platser som vill köra eller så är det no big loss och vi får mindre mc-race i tvrutan.:död
Visst är det så och det är ju precis där problemet ligger. Vi godtar dålig säkerhet för att vi vill köra. Men som sagt, små förändringar kan rädda liv och man får ta ett steg i taget.

Last edited:
Rätt mottagare .......
........

Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att det inte ska missuppfattas men:

Det gäller att koppla ihop åtgärder med resurser.
Det är enkelt att kräva bättre säkerhet men betydligt svårare att förstå att det är jag själv som måste göra/betala för jobbet.

"Ord är bra, handling bättre"

Men det betyder INTE att jag motsätter mig tråden på något sätt.

Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att det inte ska missuppfattas men: Det gäller att koppla ihop åtgärder med resurser. Det är enkelt att kräva bättre säkerhet men betydligt svårare att förstå att det är jag själv som måste göra/betala för jobbet.
"Ord är bra, handling bättre"
På vilket vis menar du att tex jag ska göra/betala för jobbet med att öka säkerheten :va

Om du höll någon kontakt med din klubb så kanske du skulle veta något om detta men det är ju som du säger helt förlegat...
Nu var inte frågan ställd till dig men jag förstår att du hade svårt att låta bli att svara. Det är ju tyvärr såna som du som gör att man avstår från att gå på mötena och undviker att engagera sig annat än som funktionär (för där får man ett trevligt bemötande).

Jag avvaktar svar från "R1 Wannabe" istället :)

Du & jag är SVEMO!

Jo så är det
Tågordningen hur ärenden drivs är korrekt beskriven, men visst tar det åt-hvt för lång tid ibland!! Men, ägna då en tanke att RR-sektionen jobbar idellt på sin fritid och har precis som andra begränsade resurser mm.
Och, för att underlätta deras ev insats – ge förslag på hur ett problem skulle kunna lösas så kanske det går det lättare/fortare att nå resultat.

Reflektion,
Har förstått att du (SS3M) läser mina och kanske andras svar/inlägg som att du själv konstruktivt måste utföra något, och ja, det är emellanåt alldeles korrekt! Synpunkter är kanon och de visar på engagemang, men när de oftast levereras utan eftertanke eller förslag på idé på hur ett ev fel/brist kan åtgärdas läser jag det (kanske andra också) som rent gnäll.

Sant?
I mellanmjölkens land är det för många som inväntar att fel skall rättas till, ekonomin skall förbättras – bara för att man uttrycker en önskan om dem. Skriver återigen – försök åstadkomma något som leder framåt, om inte du själv, ge dina idéer luft till (rätt) mottagare och se om ”någon” kan förverkliga dem!

Kontent
Försök förstå att OM man/vi nu vill ha mer av allt som är kul eller vill nå en förändring – så får man engagera sig, sina vänner och nätverk för att nå resultat. Inget är gratis (även om det är gott) och att nå dit jag själv önskar med mitt engagemang i Pro SBK kostar tid/pengar/energi och motivation, men det är inte omöjligt!

Tråden startade du för säkerhet – det ÄR jättebra, TACK!
Men jag (min envisa åsna) har en övertygelse på att om vi från grunden får fler som tycker om, skriver och rekommenderar Roadracing och dessutom TALAR OM DET för andra, så når vi ett engagemang som på sikt ger resultat. Engagemanget kommer skapa mer utrymme för ekonomi till samtliga involverade i sporten – inkl banägare som behöver flytta sina armcroräcken el köpa airfence för ökad säkerhet.

Inte i stenskrift men – så här är vår plan i 4 ben:
  • Engagemang genererar resultat
  • Resultat föder mediaintresse
  • Mediaintresse genererar besök och med det publik/sponsorintäkter
  • Publik, sponsorer vill ta del av marknadsplattformen & betalar för detta

Och – beroende på synsätt kan du stoppa in dig själv som förare, klubb/banägare. Alla engagerade i att försöka åstadkomma något som (hör & häpna?) är bra för ALLA!

SH
Nätforum är bra och det finns mkt nyttig info att få till sig. Nackdelen kan ibland vara att 1000 samlade tankar/tyckanden inte per automatik blir en sanning….

Valberedningen,
Och, med det engagemanget jag sett/läst av SS3M så tror jag du skulle kunna åstadkomma förändring inom tex SVEMO el din klubb. Försök förvalta dina idéer och drivkraft med samma energi som du skriver inlägg på SH, och kanske vi har en betydligt mer driven RR sektion framöver(?)

/Eric Hulth
Pro SBK

Det är ju tyvärr såna som du som gör att man avstår från att gå på mötena och undviker att engagera sig annat än som funktionär (för där får man ett trevligt bemötande).

Haha, nu känner jag mig som ett hot mot säkerheten för Sveriges rr-åkare. :D

På vilket vis menar du att tex jag ska göra/betala för jobbet med att öka säkerheten :va

Du kan inte på fullaste allvar mena att du inte förstår vad jag menar:va

Du är en idéspruta med många mkt bra ideér men att gå från ord till handling är ju själva problemet.

Det som kan göras av någon™ får antingen betalas eller göras själv.

Att ändra i ett regelverk som styr hur en bana ska vara utformad för att tillåta RR är jätte enkelt om jag inte samtidigt måste tillhandahålla resursen för att åstadkomma det.

Men vi kan vända på frågan istället.
Vem har du tänkt ska göra/bekosta ett airfence på Anderstorp om vi bestämmer att det behövs på en viss plats runt banan?

Last edited:
Om du höll någon kontakt med din klubb så kanske du skulle veta något om detta men det är ju som du säger helt förlegat...

Föreningsmöten med kaffe och bulle och en massa ryggdunkningar i ett slutet rum för inbördesbeundran är sjukt förlegat. Det har du rätt i.
Man klarar ju inte ens av att besluta om kurbs eller läcktare på en racingbana.

Att uttrycka sin åsikt och stå för den i det öppna debatten i det offentliga rummet, är betydligt starkare än att fika i föreningsrummet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP