crossniklas
Scooterbög
Går i skolan för tillfället och utbildar mig till något jag brinner för samt jobbar de flesta helger. Är jag berättigad att delta i diskussionen?Du har ingen vidare utbildning va?
Du tar alltså på dig en utklädnad för att inte fira en amerikansk högtid? Vad var det för fel på att hedra de döda som vi gjort i si sådär 400 år?
Jag skulle vilja ha en förklaring till begreppet flyktingindustrin som du nämner i ditt inlägg. Jag förstår inte det. Är det något neo-populistiskt uttryck från politiskt inkorrekt som jag missat eller har du bara hittat på det?
Jag är mycket medveten om att vi i Sverige har valt att vara mindre hårda när det gäller identifieringen av asylsökande som kommer från krigsdrabbade länder. Vi gjorde ett stort undantag under jugoslavien-kriget på 90-talet vilket tyvärr ledde till att vi gav en stor del av den Jugoslaviska maffian och en hel del krigsförbrytare nya identiteter. Inte helt lyckat minst sagt. Men alla de människor vi faktisk räddade från det ena hemska ödet efter det andra då?
Ska vi bara bortse ifrån de som verkligen behöver vår hjälp för att de följer med dåliga frukt i samma låda?
Du pratar om nettoförluster på invandringen i Kanada och att det är ett problem som mörkas.
Är det kanske detta du menar med flyktingindustrin?
Senast jag kollade fans det inte ett pris på sympati, empati eller medmänsklighet men det kanske har blitt börsnoterat som allt annat i världen tycks bli.
Man kan inte välja vem som behöver hjälp efter storleken på deras plånbok.
Vi har enorma tillgångar som inte utnyttjas hos många invandrare i Sverige. Jag åkte taxi (shit vilken klyscha det låter som) med en man från Iran som var lektor i poesi och mellanösternhistoria.
När jag frågade honom varför han körde taxi och inte jobbade på universitet så fick jag svaret att ingen lyssnade på honom när han kom till Sverige och AMS. De tyckte han skulle läsa på SFI trots att han talade franska, engelska, persiska, arabiska, ryska och tyska! Han fick besked om att han kunde börja på SFI 8 månader senare. Han fick jobb på taxi-kontoret för att han kunde simultantolka mellan de persisktalande och arbiskatalande förarna. Sen tog han Taxikort och köpte en egen taxi för pengarna han sparat ihop genom att leva på nästan ingenting.
Hade den mannen kommit hit som gästföreläsare på universitet så hade man ALDRIG krävt att han skulle föreläsa på svenska. Men nu så är det helt plötsligt ett problem för att han inte kan åka tillbaka till Iran? Hur hänger det ihop egentligen?
Är detta en önskvärd person att ha i Sverige enligt din mening?
Han betalar skatt, skaffade sig ett jobb, lärde sig svenska på egen hand, ordnade boende och fixade därtill med allt pappersarbete som krävs av invandrare/flyktingar.
Men just det! Han är ju faktiskt muslim på pappret! Äääh, där sket det sig, han äter ju inte fläsk och stenar kvinnor med den sjal på huvudet för att de råkade visa ankeln på bussen!!!
Jag påstod att jag inte firar Halloween i samma utsträckning som amerikanerna. Däremot kan det bli så att man umgås med vänner denna helg tillsammans med alkohol och maskerad-dräkt.
Hur tror du t.ex. Somalier och Afghaner kommer till Sverige? Jo man betalar oftast en flyktingsmugglar á +-200 000kr. Hur tror du dessa personer ens kommer hit? Sverige ligger inte särskilt när dessa länder om man kikar på kartan. Enligt EU söker man asyl i det första EU-land man kommer till. Eftersom Sveriges kontroller är så omtalat dåliga är det klart vi blir ett populärt val nere på kontinenten. Nu talar jag inte om kvotflyktingar. Att inte kontrollerna fungerar är ett hån mot verkliga flyktingar som kommer hit. Sen vågar jag nog påstå att verkliga flyktingar i mycket större storlek släpper sin våldsreligion de flytt från.
Sen taxi-chauffören i ditt exempel. Vad ska jag ha emot han? Han är ju ett praktexempel på en driven människa som tog tag i sitt nya liv i Sverige, där han inte bara lärt sig sina rättigheter.