Varför inte mångkultur?

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag ska försöka förklara...

Du skriver om "din sort". Vad är det? I förra inlägget beskrev du situationen att folk kollade snett på dig för vilket hus du bodde i (jag antar att du bor förhållandevis bra då). Sen skriver du om att du skulle bli låst vid "din sort" om det inte vore för ridsporten.

Jag brukar klumpas ihop med andra akademiker, mestadels civilingenjörer. Av vilka många tror att just de är det bästa sedan skivat bröd... :gnissla

Varför det? För att du inte velat umgås med dem annars, för att de inte velat umgås med dig eller för att ni helt enkelt aldrig hade träffats och fått chansen?

Vi hade helt enkelt aldrig träffats och fått chansen. :(

Jag tolkade det som att de såg snett på dig, eftersom du skrev det.. Hur det ansvaret kan ligga på dig har jag svårt att se, men du får gärna utveckla om nån av oss missade nån viktig länk i logiken där.

Folk tittar inte snett på mig, jag är alldeles för snäll för det. :) :D Men jag har hört ett och annat förvånat: 'är det DU som bor där?' Mitt ansvar? Med de sociala traditioner vi har, så finns det fördommar åt båda håll. Vad som kan vara ok för mig, är kanske inte ok för en av killarna på verkstan. Är jag på t.ex. Kupolen och möter någon av killarna på verkstan och säger hej, så hejar de glatt tillbaka. Men de låter mig hälsa först... Bruksmentaliten sitter djupt i folk, och jag är väl inte den som tycker att det ska vara så... :)

Bra folk är bra folk, oavsett vad de jobbar med och vad det har för modersmål (vanligt med finska här). :yoparty
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag ska försöka förklara...

1. Med de sociala traditioner vi har, så finns det fördommar åt båda håll.

2. Bruksmentaliten sitter djupt i folk

Bra folk är bra folk, oavsett vad de jobbar med och vad det har för modersmål (vanligt med finska här). :yoparty

I den här saken verkar vi tycka & tänka ganska lika, så vad som "hängde sig" från start fattar jag inte. För att återkoppla till storstad/småstad så upprepar jag, där sätter du spiken i kistan för mig!

1. De fördomarna har aldrig varit en del av min vardag (förrän jag flyttade från Sthlm). Jag ser inte annorlunda på någon som person (på vissa med visst avund och beundran givetvis) för att denne bor på fin hästgård och kör Porsche eller för den delen bor i skolåda och kör gammal Saab.

Jag har heller inte™ känt mig olika bemött när jag åkt fallfärdig bil osv mot när saker gick kanon och jag hade ny bil, hoj, båt, bra jobb osv.

2. Den bruksmentaliteten är förmodligen jämförbar med t.ex Norrköping som arbetarstad. Det finns något annorlunda och fult™ över att vara akademiker, göra karriär och tjäna pengar hos många. För: "Man ska inte tro att man är nåt" osv.

Nu är inte Nkpg SÅ illa och jag överdriver det för att göra en poäng (så slipper ev. ur-östgötar bli arga också).

----------------------

Min poäng är att folk "från landet" är väldigt snabba att döma stockholmare för att de tror sig vara bättre, när segregationen i själva verket snarare kommer från att de själva tror sig vara sämre. Tänker jag efter finns det bara 2 kategorier folk där jag upplevt "klassfrågan" som viktig; inflyttade lantisar som helt plötsligt gjort lite karriär och tycker sig vara bättre än deras syskon som är kvar på "orten" (och ganska få av dessa egentligen) och smått svagbegåvade vänsteranhängare som tycker att det är lika fel att de måste jobba som att de inte får en Porsche i julklapp av Soc.

Sen är det klart att det finns en "lika barn leka bäst" del i det hela. På samma sätt som att icke hojåkare är tämligen ointresserade av att höra om däckslitage eller jävligtnärahighsideridepåböjen är icke tjänstemän oftast rätt ointresserade av att diskutera och jämföra ledningsfrågor eller finansiella strategier. 2 ekonomer, 2 IT-strateger etc har ju direkt ett gemensamt intresse som de förmodligen brinner för. En entusiasm jag sett hos ett fåtal från "golvet".

Well, point made?

Kontentan är ivf att min erfarenhet är att murarna sätts upp från blåställs-sidan, och inte tjänstemannen. Om det sen är ett arrangemang alla är nöjda med låter jag vara osagt, min gästlistor brukar omfatta allt från akademiker och entreprenörer till ställningsbyggare och chaufförer, så är det - så ska det va!
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
civilingenjör fy satan vilket pack det är ,, jag tror att ju mer man studerar desto längre bort från verkligheten kommer man
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Massa text...
Min poäng är att folk "från landet" är väldigt snabba att döma stockholmare för att de tror sig vara bättre, när segregationen i själva verket snarare kommer från att de själva tror sig vara sämre. Tänker jag efter finns det bara 2 kategorier folk där jag upplevt "klassfrågan" som viktig; inflyttade lantisar som helt plötsligt gjort lite karriär och tycker sig vara bättre än deras syskon som är kvar på "orten" (och ganska få av dessa egentligen) och smått svagbegåvade vänsteranhängare som tycker att det är lika fel att de måste jobba som att de inte får en Porsche i julklapp av Soc.

Sen är det klart att det finns en "lika barn leka bäst" del i det hela. På samma sätt som att icke hojåkare är tämligen ointresserade av att höra om däckslitage eller jävligtnärahighsideridepåböjen är icke tjänstemän oftast rätt ointresserade av att diskutera och jämföra ledningsfrågor eller finansiella strategier. 2 ekonomer, 2 IT-strateger etc har ju direkt ett gemensamt intresse som de förmodligen brinner för. En entusiasm jag sett hos ett fåtal från "golvet".

Well, point made?

Kontentan är ivf att min erfarenhet är att murarna sätts upp från blåställs-sidan, och inte tjänstemannen. Om det sen är ett arrangemang alla är nöjda med låter jag vara osagt, min gästlistor brukar omfatta allt från akademiker och entreprenörer till ställningsbyggare och chaufförer, så är det - så ska det va!

Hur menar du med den fetstilta meningen?

Tycker den stämmer in på en stor del av detta forums medlemmar, i alla fall den sista biten. Större delen av SH verkar vara högerorienterade eller tappade bakom en vagn rent politiskt men likförbannat blir det ofta gnäll i stil med "drönare som inte jobbar och betalar skatt men har fin bil" "jag vill inte jobba, jag vill bara köra Hoj och tänker inte betala skatt för jag stödjer inte sÅsZe-pÅliTiK:crash

Tycker du har en VÄLDIGTbra poäng i ditt uttalande om "blåställen" och "lantisar".
Det tog mig si sådär 20 år innan folk hälsade på mig på krogen/fester i Blekinge. Jag var ju bara en Bad-jävel från Skåne. Inte förrän folk fattade att farsan var född där och jag började jobba där lossna det. Om än jääääävligt långsamt. Min vänner är mina vänner men deras vänner kan många gånger sätta sig ner bredvid en utan att ens hälsa. Satans inskränkt mentalitet.

Detta är då självklart mest förunnat män, kvinnor hälsar i större utsträckning även första gången. Blir man kramad av någon tjej utanför krogen resulterar det i sura blickar, överförfriskade karlar som "ska slåss om det" och allmän illvilja modell knyta näven i fickan och hålla käft.

Har växt upp i Lund och varit bosatt där större delen av mitt liv och ALDRIG har jag blivit behandlad på ovanstående sätt. Mångkultur är nog ett skällsord eller synonymt med bilbränning och stenkastning modell Herrgården i Malmö utanför många städer med stor del akademiker i befolkningen. Räcker med att åka drygt 1 mil utanför Lund så är alla med utländskt ursprung (läs: folk från afrika och mellanöstern) "domma däära!" Öststatare är tjuvar och kineser (ja, inge gör skillnad på asiater, gul som gul typ) är mest konstiga och något man skrattar åt.

Ibland får man känslan av att en påtänd pundare med kniv är någon man hellre säger hej till än en kvinna med slöja (inte burka, inte Nikab eller liknande utan vanlig huvudduk som täcker håret).
Jag var på en fest härom helgen där det var jag, en tjejkompis och kanske 2 till som inte hade utländska rötter. Trevligare kväll är svårt att ha, så vad är den stora skräcken med "domma däär!"?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Invandrares hjärnor, överlag, verkar inte vara fullt utvecklade.

alt. att det är nåt annat fel.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur menar du med den fetstilta meningen?


Till att börja med vill jag påpeka att det var ett riktigt bra inlägg (hela alltså).

Vad jag menade med det var att de två grupper jag nämner, som jag upplever är det som mest och tydligast sätter upp murarna är:

1. De inflyttade bönderna som fått hybris. Men dessa är ingen generaliserbar majoritet, även om de som ingår utmärker sig och oftast också utgör mallen för "den dryga stockholmaren" i andra lantisars ögon.

2. Stor- eller småstad spelar ingen roll här, det är en ren klassfråga. En mur som rests mellan akademiker/icke-akademiker, tjänstemän / arbetare, villaägare /hyresrättsinnehavare osv..

Jag har vid ett ytterst fåtal tillfällen upplevt de som har det "gott ställt" yttra eller ens låtit påskina några negativa åsikter om de med sämre jobb, fulare bil etc. (Visst används begrepp som WT, men det är mer en fråga om beteende som gäller vissa höginkomsttagare också)

Däremot verkar det finnas en ganska utbredd "avsky" (i brist på mildare uttryck) från dessa gentemot den sk. "överklassen".

När MrsZ då drar exempel som antyder att hon har det "svårare socialt" pga av att hon har lyckats med karriären etc. För att i nästa andetag anklaga mig för att vara dömande så saknar jag lite logiken i resonemanget. (Förlåt MrsZ, det var inte ens främst du i den frågan.. Utrett nu)

Du tog ju tillbaka frågan om invandrare här, vilken jag hade lämnat.

Men jag skulle kunna vidga begreppet "rasism" (främlingsdientlighet) och hävda att det är samma psyken som anser att folk är dumma i huvet pga hudfärg, som anser att folk är dumma i huvet pga inkomst eller prislapp på bil.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Invandrares hjärnor, överlag, verkar inte vara fullt utvecklade.

alt. att det är nåt annat fel.

Vad händer då med våra hjärnor, om vi utvandrar...och invandrar i ett annat land?

Det är nog "något" annat fel ja, vars komplexitet inte låter sig förklaras i enstaka sentenser.

Du milde.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Syftade mer till motsägelsen av vänsteranhängare som lever på soc och tycker sig ha rätt till Porsche. I mina ögon är det mer förenligt med någon på högerkanten av den politiska skalan. Typen : arbetslös, soc betalar allt och sedan sitter man och är bitter över "invandrarna som tar alla jobb" med en Stockholm 7.2 i näven samtidigt som man röker gula Right under köksfläkten.

Min erfarenhet säger att det ofta är denna typen av människor (kalla dem WT eller vad som) som tycker sig ha rätt till en massa fina saker utan att anstränga sig ett dyft. Detta är också människor som gärna röstar på SD eller annat högerparti enbart pga invandringsfrågorna och tycker att "ALLA HOMON ÄR EcKliGa!" men runkar gladeligen till lesbisk porr och hejar på sina packade tjejkompisar när det vankas "fylle hångel" på förfesten.

Själv har jag fått höra mer än en gång att man inte kan va vänster och äga en massa fina saker för det är "inte solidariskt mot de mindre lyckligt lottade". Detta både från höger och vänster håll i vänskapskretsen. Aldrig förstått resonemanget med att bara "borgare" kan ha fin bil, hus, hoj och snygga möbler och att "Såssar" ska leva spartanskt i hyresrätt i flervåningshus, köra gammal volvo och på sin höjd nöja sig med kolonilott.

Tyvärr har jag andra upplevelser av folk som "har det gott ställt". Sånt man hör när ingen tror någon lyssnar har nästan skrämt livet ur mig några gånger.

Måste vara en produkt av miljön dessa människor växer upp i som ger dessa idéer. Tack och lov har jag sluppit fri från dem.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Invandrares hjärnor, överlag, verkar inte vara fullt utvecklade.

alt. att det är nåt annat fel.

Du milde.

Killen med koll ser vi. Nästan en SH-bladet på det inlägget.

"Hansens uttömmande analys av invandrares fysiologiska hjärnstruktur och en djupgående resa in i psyket hos en blatte"

Hur definierar du en invandrare? Är det bara folk som kommer som flyktingar eller gäller det även britter, tyskar, finnar, fransmän, amerikaner och folk från västerlandet eller är det enbart förankrat i religiösa aspekter av personens utformning?

Är det överlag fel på hjärnorna hos de människor som flyttar hit från ett EU land eller det räknas inte pga principen om rörelsefrihet inom EU? Hur ser du på Utbytesstudenter som försörjer sig själva, utbildar sig och sedan åker hem igen? Är det fel på dem också eller är det bara folk som "stannar kvar och parasiterar på systemet"?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Politik dåra..

Nu pratar du om högerpolitik som om du levde 1953.

Det enda jag tycker mindre om än Sossar är borgare, och jag anser mig mer höger än de flesta.

2012 är SD (tack o lov) fortfarande en minoritet, "borgare" är måhända fortfarande en stor grupp, men den krymper. Den "höger" jag pratar om är den som tycker att individen bär sitt eget ansvar, att alla ska ha möjligheten att förändra sitt liv, men att också alla ska HA det. Och inte på vänster-manér hindra ALLA från att kunna förändra något i jämställdhetens namn.

Jag måste dessutom tillägga att jag inte tror jag kan dra mig till minnes en enda Gula Blend-rökande freerider som sagt sig vara höger. Med reservation för mitt dåliga minne så är 99% av dem jag stött på väldigt snabba med att raljera om "solidaritet", "allas lika rätt" osv i socialdemokratins namn. De fullfjädrade vänsterpartisterna brukar faktiskt tom ha högre ambitioner än dem. Även om det innebär att man läser lite flumkurser som aldrig nånsin leder till jobb på universitetet, så läser det iaf på universitetet och har någon form av logiskt resonemang bakom sina (galna) idéer.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bli garage-granne med mig och få din egen lilla MC-verkstad!
"Låsbar verkstad/garage", 15 kvm, el och kallvatten ingår. 15 min norr om Lund. Ingen dröm-hyra!

Nästan synd att det är så långt til Lund. Jag behöver några extra kvm, och vi hade säkert haft riktigt trevligt över en 2,8 i timtals genom att vara oense om både det ena och det andra :D
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag säger inte att det är rätt. Men att bo där man inte vågar gå ut med hunden för att "jag har minsann rätt att..." låter bara dumt. Det finns fler hyresrätter i Uppsala!


Därmed inte sagt (måste ju tydligen påpekas) att de har rätt att robba folk i Gottsunda. Men nånstans så gör man alltid ett val, antingen accepterar man, eller så ändrar man eller så undviker man.

Att acceptera att vara rädd för att bli rånad/nöjesmisshandlad är inte rimligt. Att dra projektet att förändra verkligheten är inte heller rimligt för den enskilde. Då återstår liksom bara att undvika AKA flytta.

Men lösningen på problemen i Gottsunda är således att jag flyttar därifrån och tycker att det är helt ok att det är som det är. Eller så bara accepterar jag att man eldar bilar, kastar sten på polisen och rånar/misshandlar folk. Eller så ordnar jag problemet själv, trots att jag inte är den som orsakar problemen blir det min uppgift att lösa dom. Eller det är klart, med ditt sätt att se på saken är det ju jag som orsakar problemen genom att påtala dom...

Att nämna är dock att jag även har en lägenhet i Kalmar och en i Karlskrona. Men mina föräldrar och min bror bor fortfarande i Gottsunda och jag är där nästan varje helg. Är inte så orolig för min egen del då jag nog klarar mig hyfsat vid bråk. Inte heller brorsan är någon liten duvunge. Däremot är hundskrället inte en kamphund och vad som händer om morsan och hunden blir påhoppade under en promenad vill jag inte tänka på. Nu är väl även dom på väg att flytta från Gottsunda så då blir det ännu mindre hederliga arbetare därute.

Men vad blir resultatet av att alla hederliga arbetare flyttar från en stadsdel? Jo, Rosengård. Där har du den miljö som odlar kriminalitet och som du tydligen numera förespråkar då alla som inte är kriminella eller accepterar att det är som det är ska flytta från dessa områden och låta det förfalla ifred. Dvs. undvika.

Lösning = Stoppa huvudet i sanden. Det man inte ser lider man inte av! Det jag inte lider av är inte ett problem, om andra lider får dom väl flytta så att dom stackars kriminella pågarna inte behöver ändra sig, det är ju miljön och generna som det är fel på.

Exempel; den gamle mannen i Göteborg som blev nedsparkad av ett gäng invandrare när han försvarade sin hund. Det var såklart hans eget fel då han;
1. Inte accepterade att dom trakasserade hans hund.
2. Inte ändrade miljön så att dom små MENA-pojkarna inte behövde sparka honom in i en koma som varat i drygt en månad.
3. Inte flyttade därifrån innan han blev misshandlad.

Givetvis är det så! :tummenupp

Liten länk till händelsen; http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.913422--det-gar-langsamt-at-ratt-hall-

Alla dom gripna är numera på ungdomshem, spelar xbox och får ett tillrättavisande pekfinger hytt framför sig.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men lösningen på problemen i Gottsunda är således att jag flyttar därifrån och tycker att det är helt ok att det är som det är. Eller så bara accepterar jag att man eldar bilar, kastar sten på polisen och rånar/misshandlar folk. Eller så ordnar jag problemet själv, trots att jag inte är den som orsakar problemen blir det min uppgift att lösa dom. Eller det är klart, med ditt sätt att se på saken är det ju jag som orsakar problemen genom att påtala dom...

Nu gör du dig väldigt mycket dummare än du förmodligen är.

Poängen är att du/ni har ett val. Eftersom politiker/polis inte löser problemet så kvarstår det, eller hur? Då är står ert val mellan de 3 alternativ jag listade.

Eller så kan man bo kvar, vara rädd, knyta näven i fickan och leva sitt liv i bitterhet och tycka synd om sig själv. Det är väl ett 4e alternativ då.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Nu gör du dig väldigt mycket dummare än du förmodligen är.

Poängen är att du/ni har ett val. Eftersom politiker/polis inte löser problemet så kvarstår det, eller hur? Då är står ert val mellan de 3 alternativ jag listade.

Eller så kan man bo kvar, vara rädd, knyta näven i fickan och leva sitt liv i bitterhet och tycka synd om sig själv. Det är väl ett 4e alternativ då.

Gott. Då släpper vi Gottsunda och gör det till frizon för kriminellt slödder. Blir du utsatt för brott därute är det ditt eget fel som inte flyttat därifrån. Vilket blir nästa område vi släpper? Malmö? Strax därefter Skåne? Vidare till Småland och snart sitter vi som inte begår brott i Norrlands djupa skogar och äter torkat renkött. Men det är ju som man brukar säga. Shit happens!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gott. Då släpper vi Gottsunda och gör det till frizon för kriminellt slödder. Blir du utsatt för brott därute är det ditt eget fel som inte flyttat därifrån. Vilket blir nästa område vi släpper? Malmö? Strax därefter Skåne? Vidare till Småland och snart sitter vi som inte begår brott i Norrlands djupa skogar och äter torkat renkött. Men det är ju som man brukar säga. Shit happens!

Förhindrar du brott?
Jagar du bus?
Är du polis?
Väktare?
Åklagare?

Om så är fallet jar du varit väldigt otydlig. I annat fall är du fortfarande bara någon som är utsatt för en jäkligt trist omgivning. Du ÄR maktlös, det enda du kan göra (starta medborgargarde undantaget) är att "gilla läget" eller flytta.

Jag ser inte värdet i att leva sämre än nödvändigt för att jämna ut statistiken för ett kasst område..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om så är fallet jar du varit väldigt otydlig. I annat fall är du fortfarande bara någon som är utsatt för en jäkligt trist omgivning. Du ÄR maktlös, det enda du kan göra (starta medborgargarde undantaget) är att "gilla läget" eller flytta.

Jag ser inte värdet i att leva sämre än nödvändigt för att jämna ut statistiken för ett kasst område..

Rätt intressant läsning det här, det är alltså fullt korrekt att föreslå en skötsam svensk att flytta men främlingsfientligt att vilja kasta ut kriminellt pack som inte har här att göra...:rolleyes:
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top