Varför inte mångkultur?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu är den här debatten på väg över en induktionsmässig bergskant.

Jag har också slagits på gröna linjen, och röda, och blå.. Jag har också sett misären i den verklighet där förebilderna är de som åker fläsk-Merca, dealar kola och bär vapen.

Att beskylla invandringsgraden i sig för den bilden är som att kontatera att man fryser när det snöar, alltså snöar det för att man fryser.

Förortsproblemen grundar sig i bristen på förebilder, bristen på hopp och bristen på förståelse för vad som krävs för att "ta sig vidare". När omgivningen består av invandrare och WT förortsbor som går på bidrag och röker upp de sista slantarna och de enda med materialla tillgångar värda namnet är kriminella. Då borde det inte vara svårt att se hur de "på andra sidan rälsen" som åker fina bilar runt 20-årsåldern, får sommarjobb på banker och fina kontor och semestrar i USA blir "fienden".

Lägger man ihop bilderna blir den snabbt svart/vit. På ena sidan rälsen har vi 85% invandrare, på andra sidan 95% vita svenskar, attitydsmässigt ofta med akademikerföräldrar och silversked i mun redan från livmodern.

Om jag jämför attityderna hos de invandrare jag känt från Gottsunda, Västerort, Husby/Akalla, Jakan osv.. Med de från varierande delar av landet som jag nu pluggar med (som alltså också är (blivande) akademiker) så finns enorma skillnader i attityder, naturligtvis. Den ena gruppen har känt sig chanslösa i "vår" värld, den andra kämpar på genom tentahetsen som alla andra.

Om jag då ställer vita, helsvenska "arier" jämte de akademiker-invandrade då? Då hade jag MYCKET hellre varit granne med eller mött i en mörk gränd den invandrade akademikern än den infödda svensken, för svensken är lika förlorad och ghetto-blaster som resten. Den enda skillnaden är att svensken kan "städa upp sig", läsa lite komvux, skaffa ett riktigt jobb och bli accepterad av ER. Invandraren måste komma från ett "rent" område, ha en examen och prata klanderfri svenska för att få samma sociala chans.


Med det sagt menar jag inte att jag vill släpa hit varenda moralbombat krigsoffer. Men istället för att fokusera på nationaliteter borde vi zooma in på de villkor under vilka dessa ungdomar växer upp och fostras.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Sen är det ju märkligt att det görs sån skillnad på hur vanligt folk ska förhålla sig till detta med olika minoritetsgrupper. Vissa folkgrupper tar anstöt av våra "negerbollar" och Tintin i Kongo ska, enligt dessa förbjudas. Andra tycker det är åt helvete med "Kinapuffar". Men Samhällets toppskikt tycks göra hur fan dom vill. Om inte nedan publicerade länkar påvisar en raskarikatyr, så vet jag inte vad det är. Antingen får vi alla tåla mer, eller så får vi följa samma spelregler.

http://avpixlat.info/2012/04/17/kulturministern-hogg-in-pa-negerstymparfest/#more-17688

http://vattentemperatur.blogspot.se/2012/04/rasistisk-kaka.html
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Senast jag kollade fans det inte ett pris på sympati, empati eller medmänsklighet men det kanske har blitt börsnoterat som allt annat i världen tycks bli.

Självklart finns det ett pris på det. Antingen får man höja skatten som ger konsekvenserna av en större svart marknad och lägre arbetsmoral. En större svart marknad har massa andra otrevliga konsekvenser också.

Eller så får man skära i något annat offentligt, t.ex. skola, vård eller omsorg. Allting är i slutändan debit och kredit som måste gå ihop. Och det helst utan att låna pengar.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Självklart finns det ett pris på det. Antingen får man höja skatten som ger konsekvenserna av en större svart marknad och lägre arbetsmoral. En större svart marknad har massa andra otrevliga konsekvenser också.

Eller så får man skära i något annat offentligt, t.ex. skola, vård eller omsorg. Allting är i slutändan debit och kredit som måste gå ihop. Och det helst utan att låna pengar.

Jo, jag förstår självklart också att det kostar pengar att ta hand om människor som kommer som flyktingar utan likvida medel, analfabetism och allmän ohälsa. Det jag menade var att man inte kan sätta ett pris på liv rent moraliskt, vilket det i slutändan handlar om. Tyvärr måste man göra det för att få landets ekonomi att gå ihop, men min bestämda åsikt är att detta är helt fel sätt att se det på.

Alla länder i världen som är kapabla att göra det borde dra sitt strå till stacken. Man kan inte avsvära sig ansvaret för det lidande vi faktiskt orsakar med vår "kultur". Anledningen till att vi har flyktingar i världen grundar sig längst ner i att vi har ett konsumtionssamhälle där den rika världen profiterar på den fattiga. Sen finns det alltid undantag där man har regimer som förtrycker sitt eget folk med anledning av deras tro, politiska ideologier och liknande som inte är direkt knutet till konsumtionen.

Jag förstår aldrig varför man ska skär i just skola, vård och omsorg. Kan vi inte skär lite i vår försvarsbudget i stället?
Högre skatter behöver inte led till missnöje och lägre arbetsmoral, inte om man faktiskt använder pengarna till saker som behövs, likt ovan nämnda.
Jag skulle gladeligen betala 10% mer skatt om jag visste att pengarna inte hamnade i privata bolags vinster och liknande.

Nä, vet ni vad. Vi i Sverige kan gott ta ansvar för många av de som flyr från krigsdrabbade länder. Det är ju trots allt vi som i stor utsträckning producerar och säljer materialet som används vi förtrycket av dessa människor. Något som vi i Sverige ofta "glömmer" eller avfärdar med den härliga repliken "gör inte vi det så gör någon annan det"

Kalle kastade sand på mig så då kastade jag sten på kalle...
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Men Samhällets toppskikt tycks göra hur fan dom vill.

Eller så får man skära i något annat offentligt, t.ex. skola, vård eller omsorg. Allting är i slutändan debit och kredit som måste gå ihop. Och det helst utan att låna pengar.

Varför inte sköra ner på politiker och byråkrater? :va :3freak

BTW: Jag är varken för eller emot invandring, eller så är jag både för och emot. :va :confused:
Massmedia är bra på att visa oss dåliga exempel. Oavsett om det gäller invandrare eller WT. Men det finns massor av skötsamma människor som ingen ser. De bara finns. Fast jag borde nog säga VI bara finns. :)

Numera försöker jag se människor som individer. Även människor som jag när jag var yngre skulle undvikigt att 'se'. Som den färgade pappan som lämnar små barn på dagis, och ser uppriktigt glad ut när man säger hej. Eller den svenska killen som tidigare varit 'törtstig', och nu ingår i kommunens rehab (samlokaliserat med ridskolan). Han ser också glad ut att bli 'sedd' ute på byn. De är människor. Jag vet inte hurdana liv de har haft. Men jag vet att jag har haft det bra, och det är jag tacksam för. Jag vet också att min släkt INTE kommer från någon besutten överklass. Utan t.ex. den kostnadsfri skola vi har i sverige hade jag nog inte haft det så bra.
OBS! Jag sysslar INTE med någon välgörenhet, jag tillhör INTE något religöst samfund eller kyrka. För de flesta på byn är jag bara ett av frutimrerna som bor här. Det är så jag vill ha det. Jag är inte någon speciell... :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är inte någon speciell... :)


Fast det där (nu tangerar vi sthlm-tråden här) är för mig lite tragiskt!

Jag är fanimej speciell. Och är jag det inte så vill jag bli det!

Om man pratar om invandring såhär så pratar vi värderingar och filosofi. Oavsett väg så vill jag hitta en där jag påverkar och betyder något, är speciell. Det behöver inte betyda att jag ska vara Torsten Flinck (för han är jävligt speciell), men att vara speciell för någon/några, och inte min fru eller mina barn. Utan vara speciell för chefer, personal, grannar eller främlingar.

Prestera lite bättre och vara lite lyckligare. Ha lite större möjligheter och kunna få andra att göra detsamma.. Det är speciellt.


Du får ursäkta, men jag blir faktiskt lite illamående av jantelagen nu :(.,
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Prestera lite bättre och vara lite lyckligare. Ha lite större möjligheter och kunna få andra att göra detsamma.. Det är speciellt.


Du får ursäkta, men jag blir faktiskt lite illamående av jantelagen nu :(.,

Jag presterar lite bättre och är lite lyckligare. Jag har bättre möjligheter än de flesta här på byn. Men jag vill bli sedd för den jag är. Jag vill inte bli dömd på förhand. Antalet akademiker i byn är litet, antalet kvinnliga akademiker är ännu mindre. Jag vill hellre att folk hejar på mig (fast här säger de 'hoj'), än att de tittar efter mig. Framgång har en baksida. Det räcker att folk reagerar på vilken villa i byn jag bor i.

Jag önskar dig allt framgång i din karriär! :tummenupp men fundera på vad du önska dig. :va Vilka vänner vill du ha? Hur vill du att dina vänner ska se på dig?

Man kan nog lägga väldigt olika innebörd i ordet 'speciell'. Jag borde nog inte ha använt det. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag presterar lite bättre och är lite lyckligare. Jag har bättre möjligheter än de flesta här på byn. Men jag vill bli sedd för den jag är. Jag vill inte bli dömd på förhand. Antalet akademiker i byn är litet, antalet kvinnliga akademiker är ännu mindre. Jag vill hellre att folk hejar på mig (fast här säger de 'hoj'), än att de tittar efter mig. Framgång har en baksida. Det räcker att folk reagerar på vilken villa i byn jag bor i.

Jag önskar dig allt framgång i din karriär! :tummenupp men fundera på vad du önska dig. :va Vilka vänner vill du ha? Hur vill du att dina vänner ska se på dig?

Man kan nog lägga väldigt olika innebörd i ordet 'speciell'. Jag borde nog inte ha använt det. :)

Där satte du för mig spiken i kistan på varför man inte vill bo på landet. Småsinthet och svartsjuka som yttrar sig i tyken bitterhet. Fy fan!

De problem du tar upp nu har jag aldrig upplevt i sthlm, knappt ens i Nkpg faktiskt. Min mor fick för ett gäng år sen för sig att flytta till en håla i småland, en sorts nystart som var väl behövlig då. Det gick käpprätt åt helvete och bara att hon som ensam kvinna köpte ett hus (som trots sin sunkighet verkade vara ett av de finare i området) stack i ögonen så till den grad att folk såg snett på henne. Bakvägen kom skitsnacket om "stockholmskan" fram där folk som inte ens hälsat på henne hade åsikter om hur hon var som person...

2 år, sen var hon tillbaka i sthlm.

Jag tog det aldrig som nån regel, för det var 1 fall. Men liknande historier och attityder visar sig alltför ofta så mönstret börjar tala sitt tydliga språk.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det jag inte förstår är varför "ghetto ungarna" tvunget måste ha fläsk-merca?
Varför blir man kriminell bara för att man ser folk som har fina saker? Någonstans måste ju dessa ungar förstå att man aldrig kommer att känna sig trygg och ha ett bra liv om man ständigt jagar "the quick fix".

Jag har vuxit upp under bra förhållanden med ordnad ekonomi, utlandssemester, nya kläder och skor, fritidsaktiviteter och fritidshus. Jag har också vandrat på en tunn tråd och kunde likväl varit narkoman i dag, suttit på kåken eller varit död.
Men JAG tog ANSVAR och styrde upp mitt liv SJÄLV!

Det handlar om det egna ansvaret för sitt liv. Även om du växer upp i en utsatt miljö så finns det fortfarande möjlighet att ta sig ur skiten, det kräver dock en jävla massa anamma och kommer inte gratis. Jag har sett exempel på det också.
Jag kör hellre en hederligt förvärvad sur-volvo och har gubbkeps än kurre-kriminell merca och knarkarhatt.

Om vi skulle ta tag i problemet med kriminaliteten så skulle självklart lockelsen med den till slut försvinna. Bura in packet som är medborgare och avvisa de som inte är det. Om man sitter som en igel på dem så kan de ju inte göra mycket.

Sett till statistiken så är det ju faktiskt flest finnar, danskar och tyskar som står för "utlandsfödd kriminalitet" i Sverige.
Det handlar bara om fördomar och att vi faktiskt inte reagerar lika mycket på tysken i BMW 750 för han ser ut som oss.
De flesta tänker nog; "titta på herr doktor doktor skumplast direktör" och inte "titta på herr kjell-kriminell" även om det är lika troligt ungefär.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Varför inte sköra ner på politiker och byråkrater? :va :3freak

BTW: Jag är varken för eller emot invandring, eller så är jag både för och emot. :va :confused:
Massmedia är bra på att visa oss dåliga exempel. Oavsett om det gäller invandrare eller WT. Men det finns massor av skötsamma människor som ingen ser. De bara finns. Fast jag borde nog säga VI bara finns. :)

Det hade varit suveränt och den som bildade ett parti med uttänkta ideér för att minska byråkratin utan att det blev massa negativa konsekvenser hade jag röstat på direkt. Men att tro att våra befintliga politiker skulle såga bland pinnarna de själva sitter på ser jag som osannolikt.

Jag är också både för och emot invandring som jag försökt få fram i tråden. Men jag tycker den behöver gå till på rätt sätt och med en plan. Inte att man gör nödlösning lite efterhand. Eller med tillfälliga polisinsatser i problemområden.

Jag tycker alliansen kommit en bit på vägen i vart fall genom att de har börjat våga peta lite i systemen, allt har kanske inte blivit bättre men då får man röra om lite till. Återigen tror jag på människan oavsett härkomst, men jag är tveksam till våra nuvarande system.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Men JAG tog ANSVAR och styrde upp mitt liv SJÄLV!
Det handlar om det egna ansvaret för sitt liv.
Det där är en oerhört vanliga och spridd, men likväl felaktig bild av hur livet fungerar.
Vi är rätt mycket resultat av två (grovt tillyxat!) faktorer: gener och miljö. Du har ingen kontroll på dina gener och du har, som liten, ingen kontroll över hur omgivningen (miljön) kommer att vara eller agera mot dig, här ingår t.ex. slumpen, var du är född, vilken skola du har gått i, hur hjärnan tar till sig information o.s.v. Så ditt bidrag till hur du har blivit är försumbart, vilket även gäller andra personer.

Så den bittra sanningen är att du har extremt lite att säga till om över hur du blir men var tacksam om du är nöjd med utfallet!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har också vandrat på en tunn tråd...

Det låter som om vi kanske inte är så olika du och jag..

Men som Bonny (underförstått) säger hade vi något som många saknar, nämligen valet om vilken sida av den tunna tråden vi ville sätta ned våra fötter.

De som står stadigt på den andra (fel) sida om den skiljelinjen ser det inte lika solklart som kloka du, och otroligt kloka jag (;)).

Jag hade en del som hörde hemma i betongen, och del som som hörde hemma i villa-idyllen, ordnade gatufester och en hög grad av klasskamrater med akademikerföräldrar. De som stod stadigt i betongen visste knappt att man kunde läsa på universitet, vilka löneskillnader det bidrog till eller hur arbetsgivare värderade språkkunnighet. Det var bara "synd" om dem och "vi & dem" känslan var total.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det där är en oerhört vanliga och spridd, men likväl felaktig bild av hur livet fungerar.
Vi är rätt mycket resultat av två (grovt tillyxat!) faktorer: gener och miljö. Du har ingen kontroll på dina gener och du har, som liten, ingen kontroll över hur omgivningen (miljön) kommer att vara eller agera mot dig, här ingår t.ex. slumpen, var du är född, vilken skola du har gått i, hur hjärnan tar till sig information o.s.v. Så ditt bidrag till hur du har blivit är försumbart, vilket även gäller andra personer.

Så den bittra sanningen är att du har extremt lite att säga till om över hur du blir men var tacksam om du är nöjd med utfallet!

Det har du väldigt rätt i. Jag är mycket medveten om att gener och miljö påverkar oss nästan absurt mycket mer än vår egen fria vilja. Det jag menade men antagligen inte framförde tillräckligt tydligt är att jag tror att alla människor har förmågan att ändra sitt liv och göra något bra av det. Vad sen det är låter jag vara osagt då det variera från person till person.

Jag är en person som nästan alltid behöver en spark i röven för att lossna och göra det jag tänker att jag borde. I fallet med mig och mina "trassliga" tonår så såg jag hur mina vänner halkade dit en efter en vilket fick mig att inse att det alternativet inte var önskvärt varpå jag bröt med det livet.
På samma sätt borde andra människor oavsett ursprung, socialmiljö och liknade kunna komma till samma insikter.

Det låter som om vi kanske inte är så olika du och jag..

Men som Bonny (underförstått) säger hade vi något som många saknar, nämligen valet om vilken sida av den tunna tråden vi ville sätta ned våra fötter.

De som står stadigt på den andra (fel) sida om den skiljelinjen ser det inte lika solklart som kloka du, och otroligt kloka jag (;)).

Jag hade en del som hörde hemma i betongen, och del som som hörde hemma i villa-idyllen, ordnade gatufester och en hög grad av klasskamrater med akademikerföräldrar. De som stod stadigt i betongen visste knappt att man kunde läsa på universitet, vilka löneskillnader det bidrog till eller hur arbetsgivare värderade språkkunnighet. Det var bara "synd" om dem och "vi & dem" känslan var total.

Det kan nog ligga något i det. Men val har man alltid sen kan det vara pest eller kolera men man har fortfarande alltid val! Jag vet folk som lämnat Jehovas vittnen och på så sätt mist hela sin familj och alla sina vänner vid 15 års ålder. Själva tagit initiativet och gjord de extremt svåra val som medföljer.

På samma sätt kan man som "betong unge" göra samma sak, men det kräver att man vågar ta hjälp av andra och inte faller in i självömkan och hat mot "de andra". Sen behöver man inte bryta totalt med allt, många gånger räcker det med att säga: NEJ!
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Så den bittra sanningen är att du har extremt lite att säga till om över hur du blir men var tacksam om du är nöjd med utfallet!

Fan vad gött det är att bara glida runt i förorten och spendera dagarna med att trakassera hederligt folk och sen skylla på taskig genbank eller miljön(ingen lokal!!!). Helt plötsligt så ligger ansvaret på alla andra utom just individen själv. Sjukt smidigt!

Min granne fick stryk en gång i förorten, anledningen var att han sa till några invandrare som kastade järnrör på en liten tjej(inte över 10 år) som cyklade förbi. Dessa invandrare blev kränkta(eller nåt sånt, vem vet varför dessa apor gör som dom gör) och ringde fler invandrare som sen följde efter grabben och sänkte honom utanför hans hus. Killen var då ca 15 år gammal och den nördigaste grabben på gården. Frågan lyder; Vems fel är detta?

1. Miljön!
X. Gener!
2. Personerna som betedde sig som grottmongon!

Svaret är rätt tydligt för alla som inte är tappade på riktigt. 1 och X är rätt! 2 är fel då man inte har ansvar för sitt eget liv!

Fuck Yeah! :rock
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fan vad gött det är att bara glida runt i förorten och spendera dagarna med att trakassera hederligt folk och sen skylla på taskig genbank eller miljön(ingen lokal!!!). Helt plötsligt så ligger ansvaret på alla andra utom just individen själv. Sjukt smidigt!

Min granne fick stryk en gång i förorten, anledningen var att han sa till några invandrare som kastade järnrör på en liten tjej(inte över 10 år) som cyklade förbi. Dessa invandrare blev kränkta(eller nåt sånt, vem vet varför dessa apor gör som dom gör) och ringde fler invandrare som sen följde efter grabben och sänkte honom utanför hans hus. Killen var då ca 15 år gammal och den nördigaste grabben på gården. Frågan lyder; Vems fel är detta?

1. Miljön!
X. Gener!
2. Personerna som betedde sig som grottmongon!

Svaret är rätt tydligt för alla som inte är tappade på riktigt. 1 och X är rätt! 2 är fel då man inte har ansvar för sitt eget liv!

Fuck Yeah! :rock

Och var har någon i tråden sagt något annat än att det är deras fel?

Det är däremot helt ointressant. Vad som diskuteras är om de är dumma i huvet för att de är blattar, eller om de är dumma i huvet för att de växt upp under särskilda förhållanden!

För alla med IQ så att det finns lite marginal från att man klarar av att knyta sina egna skor och öppna dörrar som svänger även inåt - så är det ganska självklart att felet inte beror på att de råkar ha en annan hudfärg eller vara födda utan för Svea rikes gräns.

Frågan är däremot om det finns ett signifikant samband mellan de som kommer från krigsdrabbade förhållanden, om det sambandet överförs från 1a till 2a generation, och kanske hur de individera om uppväxta i ett random svensson-område inte alls blir våldsamma och kriminella.

Även bland helsvenska är det tämligen känt att de som växer upp med våld i hemmet blir mer våldsbenägna än andra. "Utagerande" hade säkert Bonny sagt (rätta mig om jag har fel)! Där kan vi dock inte dra några slutsatser för vi vet inte vem av de som slåss på krogen som bara har "dåligt ölsinne" (svensk ursäkt för att va dum i huvet) och vilka som blev nitade av sin fulla farsa varje gång de kom hem när Brynäs släppte in ett mål, maten var klar för en halvtimme sen eller helt enkelt vid fel tillfälle..

... invandraren kan vi däremot känna igen. För han är ju bruuuuuun :crash!?

Som sagt, du skjuter på induktionen rätt bra mot kanten. Några inlägg till av den kalibern så är vi snart där!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det där är en oerhört vanliga och spridd, men likväl felaktig bild av hur livet fungerar.
Vi är rätt mycket resultat av två (grovt tillyxat!) faktorer: gener och miljö. Du har ingen kontroll på dina gener och du har, som liten, ingen kontroll över hur omgivningen (miljön) kommer att vara eller agera mot dig, här ingår t.ex. slumpen, var du är född, vilken skola du har gått i, hur hjärnan tar till sig information o.s.v. Så ditt bidrag till hur du har blivit är försumbart, vilket även gäller andra personer.

Så den bittra sanningen är att du har extremt lite att säga till om över hur du blir men var tacksam om du är nöjd med utfallet!

Ergo:
Problemen i invandrartäta förorter beror på underlägsna gener och skogstokiga föräldrar.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Där satte du för mig spiken i kistan på varför man inte vill bo på landet. Småsinthet och svartsjuka som yttrar sig i tyken bitterhet. Fy fan!

Grattis! Du är inte klar med studierna, men vet redan vilka vänner du vill ha i framtiden! :tummenupp :lol :7peta
Framför allt vet du vilka du inte vill ha! :rofl

Hade det inte varit för bl.a. ridsporten så hade jag nog fastnat bland folk av 'min sort'. Nu har jag vänner utanför den något inskränkta kretsen. Det har gjort mitt liv mycket rikare.

Fast i din ålder var jag nog inte mycket klokare. :4skrika :lol :banana
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Grattis! Du är inte klar med studierna, men vet redan vilka vänner du vill ha i framtiden! :tummenupp :lol :7peta
Framför allt vet du vilka du inte vill ha! :rofl

Hade det inte varit för bl.a. ridsporten så hade jag nog fastnat bland folk av 'min sort'. Nu har jag vänner utanför den något inskränkta kretsen. Det har gjort mitt liv mycket rikare.

Fast i din ålder var jag nog inte mycket klokare. :4skrika :lol :banana


Nu skarvade du nog logiken med en hel del fantasi..

Jag har ingenstans sagt något om hur jag bedömer de jag umgås med. Däremot att jag inte vill behöva skämmas för att bo fint, resa till USA eller åka fin bil med risken att folk kollar snett på mig. Så i avseendet att jag inte vill umgås med tykna, jantelags-tyngda bitterf**tor så har du helt rätt, är det konstigt?

Jag bryr mig inte det minsta om mina vänner svänger förbi i en Ferrari eller en Fiat. Däremot bryr jag mig, om dem bryr sig om vad jag svänger förbi i. Kan de inte umgås med mig för den jag är utan att skapa murar pga karriärsmässig framgång så är det inte vänner jag vill ha. Rätt enkelt i mina ögon.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Grattis! Du är inte klar med studierna,

Och angående studierna så har jag jobbat 10+ år, gjort en karriär och testat en del både bra och dåliga idéer. Så om vi skulle lägga ifrån oss de förhastade slutsatserna och pekpinnarna och hålla oss till ämnet en stund kanske!?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En hel del bortklippt...
Jag förstår aldrig varför man ska skär i just skola, vård och omsorg. Kan vi inte skär lite i vår försvarsbudget i stället?
Högre skatter behöver inte led till missnöje och lägre arbetsmoral, inte om man faktiskt använder pengarna till saker som behövs, likt ovan nämnda.
Jag skulle gladeligen betala 10% mer skatt om jag visste att pengarna inte hamnade i privata bolags vinster och liknande.
Ännu mer bortklippt....
Vårt överfinansierade sjukförsäkringssystem t.ex...som enligt nyheterna i förra veckan går med löjligt mycket överskott och trots det fortsätter neddragningarna!:mad:
Jag kan i princip, för det är mycket lättare att vara överens så än i praktik, hålla med dig både i det jag citerat ovan samt det mesta övriga som jag klippt bort.

Märklig är den selektivitet med vilken "verksamhet skall bära sina egna kostnader" t.ex skatten på trafikförsäkringen. Tävlingsidrott och då menar jag just tävling...borde med samma logik också bära sina egna kostnader och inte belasta den allmänna sjukförsäkringen eller vanliga försäkringar heller utan t.ex enbart ersättas via en tecknad "tävlingsförssäkring". Logik?

Det mesta i nedskärningar är acceptabelt om det också med automatik görs motsvarande nedskärning av tillhörande administration. X procent verksamhet då också x procent adm.
Som det ser ut nu blir det mest kapande på kroppen mest hela tiden och i mycket av offentliga verksamheter har man idag både nått och passerat knäna...men huvudet är helt orört...till slut kommer det att bli svårt att t.ex. administrera någon tillbaka till fullgod hälsa...men det blir väl en utredning om det som skall komma fram till att man behöver administrativt omdefiniera både hälsa och fullgod! Det är bara att vänta på nyspråket.

Det gör liksom inte att skattemoralen m.m relaterat hålls på topp direkt!:rolleyes:
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top