Varför inte mångkultur?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag försöker diskutera på en seriös nivå och delar med mig av min bakgrund och du skojar bort det med ironi, är inte en sur person av mig men detta är en känsloladdad diskussion där jag delar med mig av min erfarenhet och hur jag känt mig behandlad sen liten ålder och då känns det jävligt lågt att driva om det trotts att jag vet att du inte menar nåt illa med det eller liknande.


Ok, det var inte min avsikt, tvärtom.

Vi drar inte ofta jämt (inte den här gången heller, som det visar sig). Min poäng var att det aldrig ens slagit mig att du skulle vara blatte, invandrare, icke ursvensk (kalla det vad du vill). Du är som alla andra (idioter ;)). Kom igen.. Du överreagerar, och det är ok. Jag ber om ursäkt om det är känsligt. Men innerst inne känner du att jag har rätt, lite grann iaf :gnissla
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Självbevarelsebedrift enligt min mening. Nej jag har inte heller 100% svensk släkt.

Vi firar fortfarande födelsedagar, midsommar, jul och nyår trots att vi fått in vietnames, thailändska, indonesier och en amerikan i vår släkt. Inga barn med brytning eller kriminalitet i släkten. Sen har jag en kusin som blivit engelsk också och hon är välkommen där.

Är du rädd att det i framtiden kommer ätas mer utländsk mat? För vår matkultur med köttbullar, pasta, pizza, hamburgare och kebab är ju så svensk. Och den enda utländska tradition i modern tid vi tagit till oss vad jag vet är halloween. Hur mycket amerikaner har vi? :va

Därimot är jag fullt förstående för om man vill minska invandringen från krigsdrabbade områden där folk tagit skada. Och jag förstår om man inte vill ta emot ensamkommande flyktingbarn som har ett hemskt bagage. Ska man ta emot dessa människor behöver man vara beredd på att sätta in de insatser som behövs för att få in de i vårt samhälle.

Men kolla lite på Kanada med en enorm invandring där folk snarare assimileras än integreras i samhället. Men man tar till sig de grupper man behöver, de grupper som är en tillgång.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Vad i "din" kultur är det som någon försökt ändra på? Själv har jag, mina familj och min släkt inte ändrat våra traditioner, kulturyttringar eller hur vi firar våra helgdagar.
Vad i din "kultur" är det som du upplever som så hotat? Rapa nu inte upp den gamla vanliga rapparkaljan om avslutningar i kyrkan eller nationalsången i skolan utan förklara vad det är som DU känner hotas i DIN kultursfär. Vad är det DU känner att DU inte kan göra. Vilka helgdagar kan du inte fira? Vilka sånger kan du inte sjunga när du firar? Vilken mat kan inte DU äta?
Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln.
Om jag vill "rapa upp" skolavslutningarna då? Eller nationalsången? Det är väl ett par ypperliga exempel som du försöker ogiltigförklara.
Rent personligen så upplever jag en svårdefinierad känsla av att man ska ha dåligt samvete när man hissar flaggan på nationaldagen t.ex. varför är det så?
Men vad jag egentligen menade ligger på ett litet annat plan.
Även om JAG inte personligen håller på att utplånas eller på annat sätt hotas så kan jag inte se att jag skulle haka på halal eller ramadan t.ex. Om jag tänker och känner som jag gör och de känner likadant om sin kultur, hur ska vi då kunna bete oss, fungera och se oss som ett gemensamt folk när våra värderingar skiljer sig så mycket?
Jag har inget som helst emot immigranter, det är bara det att de som VERKLIGEN behöver komma hit inte har en chans att göra det.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Vi firar fortfarande födelsedagar, midsommar, jul och nyår trots att vi fått in vietnames, thailändska, indonesier och en amerikan i vår släkt. Inga barn med brytning eller kriminalitet i släkten. Sen har jag en kusin som blivit engelsk också och hon är välkommen där.

Är du rädd att det i framtiden kommer ätas mer utländsk mat? För vår matkultur med köttbullar, pasta, pizza, hamburgare och kebab är ju så svensk. Och den enda utländska tradition i modern tid vi tagit till oss vad jag vet är halloween. Hur mycket amerikaner har vi? :va

Därimot är jag fullt förstående för om man vill minska invandringen från krigsdrabbade områden där folk tagit skada. Och jag förstår om man inte vill ta emot ensamkommande flyktingbarn som har ett hemskt bagage. Ska man ta emot dessa människor behöver man vara beredd på att sätta in de insatser som behövs för att få in de i vårt samhälle.

Men kolla lite på Kanada med en enorm invandring där folk snarare assimileras än integreras i samhället. Men man tar till sig de grupper man behöver, de grupper som är en tillgång.

Varför skulle jag vara rädd för utländsk mat?

Halloween firar jag inte direkt. Möjligtvis kan det passa in med en trevlig maskerad denna helg.

Den som sätter sig in hur hur flyktingindustrin fungerar och fortfarande är possitiv till den är ett hån mot riktiga flyktingar. Jag påstår inte att vi inte tar in riktiga flyktingar, men en för stor del kommer hit för att leva ett kravlöst liv.

Kanada är inte särskilt lyckat exempel på "mångkulturen". Även om sjuklövern gärna framhäver Kanada som föregångsland. Och då den ekonomiska fördelen. Dock visar fakta (kan försöka gräva fram senare) att även Kanada migrationspolitik leder till nettoförluster.

Och då skiljer sig Kanada mycket från Sverige. I Kanada väljer man ut dom bästa invandrarna. Dvs dom med ubildning. Det ställs högre krav. Ska du ta hit anhöriga är det en själv som för stå för deras uppehälle.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln.
Om jag vill "rapa upp" skolavslutningarna då? Eller nationalsången? Det är väl ett par ypperliga exempel som du försöker ogiltigförklara.
Rent personligen så upplever jag en svårdefinierad känsla av att man ska ha dåligt samvete när man hissar flaggan på nationaldagen t.ex. varför är det så?
Men vad jag egentligen menade ligger på ett litet annat plan.
Även om JAG inte personligen håller på att utplånas eller på annat sätt hotas så kan jag inte se att jag skulle haka på halal eller ramadan t.ex. Om jag tänker och känner som jag gör och de känner likadant om sin kultur, hur ska vi då kunna bete oss, fungera och se oss som ett gemensamt folk när våra värderingar skiljer sig så mycket?
Jag har inget som helst emot immigranter, det är bara det att de som VERKLIGEN behöver komma hit inte har en chans att göra det.

Därför att de exemplen tjatats till leda i meningen efter att negerboll/chokladbollsdiskussionen avhandlats..
Det är därför jag ber dig ta upp konkreta exempel som gäller DIG.

Varför tänker du ens tanken på att ha dåligt samvete för att hissa flaggan på nationaldagen?
Jag tillhör ju de där politiskt korrekta, multikultikramande falafellryttarna och jag hissar med stolthet flaggan på nationaldagen om svärfar inte redan hissat den förståss...(själv har jag ingen flaggstång)

Och varför bekymrar du dig om vilka helgdagar dina grannar firar? Jag kunde inte bry mig mindre om mina grannar inte firar jul och påsk.
Jag skickade ut lillkorv att påska runt bland grannarna och mina muslimska grannar gav lika mycket godis som alla andra även om deras son inte påskade runt. Mina indiska, polska, jugoslaviska, turkiska och thaigrannar gav också godis. Han påskade tillsammans med en grannunge som var halv-thai.
Det finns ingen som försöker pracka på mig deras kultur och ingen känner sig hotad av min trots att vissa envisas med kycklingkorv när jag själv grillar chorizo.

Halal/Kosher är en helt annan sak i mina ögon. Jag är väldigt mycket emot djurplågeri och tycker det är helt barockt att vi inte kan ställa krav på bedövning vid slakt även för importerat kött. Det är däremot EU's regler som är problemet och inte politisk korrekthet.

Och när det gäller de grupper som du känner dig mest främmande inför så är det ju faktiskt så att just dessa nationaliteter har en MYCKET högre andel med skyddsbehov/flyktingskäl än några andra nationaliteter.
Avpixlarna brukar plocka russinen ur kakan och gorma om att endast 5% av de som får stanna har flyktingskäl. Därefter följer de upp med sina vanliga mantran om getherdar och analfabeter... Det de däremot gärna hoppar över när de delar statistiska slagträn med varandra är enkla detaljer såsom att få nationaliteter har så hög andel med flykting/skyddsskäl som just "getherdarna och analfabeterna". Där har nästintill alla skyddskäl/flyktingskäl.

Detsamma gäller när avpixlarna basunerar ut att det importeras ensamkommande ankare i industriell skala för att kunna få hit hela släkter... Sedan hittar man en siffra med 60.000 anhöriga...
Ja, 60.000 anhöriga, men den absoluta merparten av dessa kommer som anhöriga till svenskar, europer o.s.v.

De berömda "ankarna" som skulle importera släkter i industriell skala har bara tagit hit 300 anhöriga per år, eller 0.25 personer per ankare de senaste fem åren...

Crossniklas pratar om att statistik och fakta är det enda man har att luta sig mot men ändå är han helt ointresserad av att ta del av den nedbrutna, detaljerade statistiken och blandar högt och lågt, päron och äpplen och skulle mer eller mindre kunna basonera ut budskapet att grönsaker kostar mer än guld eftersom han minsann läst att saffran är dyrare än guld och saffran är en växt och grönsaker växer de med alltså kan man nämna dem i samma mening...
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Är du rädd att det i framtiden kommer ätas mer utländsk mat? För vår matkultur med köttbullar, pasta, pizza, hamburgare och kebab är ju så svensk. Och den enda utländska tradition i modern tid vi tagit till oss vad jag vet är halloween. Hur mycket amerikaner har vi? :va

Suck. Matdiskussionen är ungefär lika intelligent som "Domm tar våra jåbb!".

Jag älskar arabkäk och tycker det är en rätt go känsla att sitta i en arabisk stad på ett arabiskt café och dricka kardemummakaffe med baklava. Då får man det bästa. Jag vill ändå inte ha hela Arabien här.

Och att tycka att svensk mattradition är kebab och pasta säger mer om dig själv. Det finns otroligt mycket gammal fin husmanskost och Sverige måste ju vara ett av världens mest framskridna länder vad gäller matintresse och allt där omkring. Dessutom är svenskar sk early adapters, vilket innebär att vi förmodligen är mycket mer öppna för utländsk mat än de flesta här i världen.

Ni ger er inte förrän alla har det som Korvgubbe, dvs är enda svenska namnet i en svensk trappuppgång. Ni är för roliga.
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Crossniklas pratar om att statistik och fakta är det enda man har att luta sig mot men ändå är han helt ointresserad av att ta del av den nedbrutna, detaljerade statistiken och blandar högt och lågt, päron och äpplen och skulle mer eller mindre kunna basonera ut budskapet att grönsaker kostar mer än guld eftersom han minsann läst att saffran är dyrare än guld och saffran är en växt och grönsaker växer de med alltså kan man nämna dem i samma mening...

Man får tolka fakta och ens egna känslor hur man än vill. Men är inte fakta ett bra underlag att utgå från när man ska diskutera? Självklart är inte all fakta svart på vitt, men den visar ganska tydligt ändå.

Kollar man diskussioner i riksdagsdebatter med SD och/mot övriga i sjuklövern finns aldrig något tecken av en saklig debatt. Att inte sjuklövern vill ta en saklig debatt beror på att man inte vill stå för det man lyckats skapa, att man inte vill ljuga rakt ut i TV- för sanningen kommer komma ut förr eller senare.

Man vill inte ta reda på var skattepengar går till inom vissa områden, för det är tydligen inte intressant och kan "skapa en plattform för SD". Att alla partier gör allt för att motverka ett invalt riksdagsparti. Det går för långt, detta kallas inte demokrati.

Varför ska Sverige vara världledare i godhet? Känner politikerna i sjuklövern godhet när dom öser pengar på detta projekt, eller är dom rädda för vad massmedia ska skriva något annat sägs? Varför har övriga Europeiska länder vågat erkänna att projektet mångkultur är misslyckat, medans vi ska driva vidare detta hårdare än någonsin. Frågar vi extrempartiet de gröna har vi knappt börjat, då dessa är för en helt okontrollerad invandring.

Hoppas er gloria lyser. Men tänk på kommande generationer.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Varför har övriga Europeiska länder vågat erkänna att projektet mångkultur är misslyckat, medans vi ska driva vidare detta hårdare än någonsin.

Därför att sjuklövern är rädda för att tappa ansiktet. De har målat in sig i ett hörn och måste göra en mega-pudel för att komma in i matchen. Allt för att inte erkänna SD. Mycket tragikomiskt.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ok, det var inte min avsikt, tvärtom.

Vi drar inte ofta jämt (inte den här gången heller, som det visar sig). Min poäng var att det aldrig ens slagit mig att du skulle vara blatte, invandrare, icke ursvensk (kalla det vad du vill). Du är som alla andra (idioter ;)). Kom igen.. Du överreagerar, och det är ok. Jag ber om ursäkt om det är känsligt. Men innerst inne känner du att jag har rätt, lite grann iaf :gnissla

Förstår din poäng, inte alltid lätt att förstå varandra pågrund av att det skrivs i text på ett forum. Skitsamma bara jag som tar dessa diskussioner lite väl på allvar pågrund av vissa själ.
:tummenupp
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Det största problemet vi har i sverige med invandringen är att många av dom inte respekterar vilka lagar vi har här.

Ta tex hedersmord. Inte länge sen det var en debatt i tv om det och det var några invandrare som försvarade det som att det skulle vara något bra. Dom ville inte ha en lag som förbjöd det. Det ställs lite för mycket krav på hur det skall vara här , tex nationalsången vid skolavslutning. Skolor har blivit anmälda för att vara rasistiskt av invandrare. Är det rätt? Ta seden dit man kommer, så enkelt är det annars kan man åka någon annanstans. Jag bor i Ukraina den mesta tiden och har gjort det i snart 10 år. Jag känner mig själv som en arbetar polack när jag är här. Jag har min firma och driver den. Jobbar som fan mellan april och november. Sen är jag med min familj resten av tiden. Min familj och vännerna som jag har kvar här betyder mycket för mig men vet snart inte om jag känner mig så "svensk" längre. Jag kommer alltid vara svensk även fast jag har dubbelt medborgarskap.

Jag och dom andra tusentals personer som bor halvtid i ukraina kan inte ställa krav på deras regering om att dom ska ändra sig lite så som vi vill. Dom styrs fortfarande av den förbannade Idioten Putin. Det är bara att gilla läget. Ibland är det svårt. Jag kan inte stå som ägare till huset som jag köpte, Nu håller vi på och bygger några stugor i Karpaterbergen och jag får inte stå som ägare utan det får min fru och mina barn göra. För att göra investeringar som gynnar turismen så är man som utlänning riktigt motarbetad.

Det är samma sak där som i sverige. Sköter man sig får man vara kvar, sköter man sig inte - sök någon annanstans.

Nu är det tyvärr en liten del av invandringen som ställer till det för andra, samma sak som svenskar gör i andra länder. Ta tex en 60 årig svensk som flyttar till thailand ensam. Första tanken som dom flesta får är att han är pedofil. Ja det finns sånna som är det men det betyder inte att alla är det.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Mångkultur, varför? Därför!

Only in förorten :)

Av en händelse råkar jag vara uppväxt i en av förorterna i videon, 4 av dessa herrar kommer därifrån. Bl.a. dom killarna som står med Vila i frid-skyltar mot slutet, en snubbe som blev skjuten nere på stan i julas för övrigt. Jag undrar bara hur många av er som förespråkar en stor invandring som faktiskt har växt upp i dessa områden? Som inte bara har gått igenom mitt på dagen en gång och sen säger; "Äh, det där var ju ingenting! Hände ju inget alls!!" Har ni någon gång gått ut med hunden vid 01 eller senare och stött på ett invandrar-gäng som tycker att det vore hysteriskt kul att bråka litet med första bästa vita kille dom möter? Blivit hotade med att dom ska knulla era mammor, skära upp din hund och vad du själv(jävla svenne!!) ska råka ut för kan ni nog gissa! Nej, trodde inte det heller.

Jag har iaf provat på detta! Mångkultur i dess renaste form, vansinnigt spännande!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Varför skulle jag vara rädd för utländsk mat?

Halloween firar jag inte direkt. Möjligtvis kan det passa in med en trevlig maskerad denna helg.

Den som sätter sig in hur hur flyktingindustrin fungerar och fortfarande är possitiv till den är ett hån mot riktiga flyktingar. Jag påstår inte att vi inte tar in riktiga flyktingar, men en för stor del kommer hit för att leva ett kravlöst liv.

Kanada är inte särskilt lyckat exempel på "mångkulturen". Även om sjuklövern gärna framhäver Kanada som föregångsland. Och då den ekonomiska fördelen. Dock visar fakta (kan försöka gräva fram senare) att även Kanada migrationspolitik leder till nettoförluster.

Och då skiljer sig Kanada mycket från Sverige. I Kanada väljer man ut dom bästa invandrarna. Dvs dom med ubildning. Det ställs högre krav. Ska du ta hit anhöriga är det en själv som för stå för deras uppehälle.

Du tar alltså på dig en utklädnad för att inte fira en amerikansk högtid? Vad var det för fel på att hedra de döda som vi gjort i si sådär 400 år?

Jag skulle vilja ha en förklaring till begreppet flyktingindustrin som du nämner i ditt inlägg. Jag förstår inte det. Är det något neo-populistiskt uttryck från politiskt inkorrekt som jag missat eller har du bara hittat på det?

Jag är mycket medveten om att vi i Sverige har valt att vara mindre hårda när det gäller identifieringen av asylsökande som kommer från krigsdrabbade länder. Vi gjorde ett stort undantag under jugoslavien-kriget på 90-talet vilket tyvärr ledde till att vi gav en stor del av den Jugoslaviska maffian och en hel del krigsförbrytare nya identiteter. Inte helt lyckat minst sagt. Men alla de människor vi faktisk räddade från det ena hemska ödet efter det andra då?
Ska vi bara bortse ifrån de som verkligen behöver vår hjälp för att de följer med dåliga frukt i samma låda?

Du pratar om nettoförluster på invandringen i Kanada och att det är ett problem som mörkas.
Är det kanske detta du menar med flyktingindustrin?
Senast jag kollade fans det inte ett pris på sympati, empati eller medmänsklighet men det kanske har blitt börsnoterat som allt annat i världen tycks bli.

Man kan inte välja vem som behöver hjälp efter storleken på deras plånbok.
Vi har enorma tillgångar som inte utnyttjas hos många invandrare i Sverige. Jag åkte taxi (shit vilken klyscha det låter som) med en man från Iran som var lektor i poesi och mellanösternhistoria.
När jag frågade honom varför han körde taxi och inte jobbade på universitet så fick jag svaret att ingen lyssnade på honom när han kom till Sverige och AMS. De tyckte han skulle läsa på SFI trots att han talade franska, engelska, persiska, arabiska, ryska och tyska! Han fick besked om att han kunde börja på SFI 8 månader senare. Han fick jobb på taxi-kontoret för att han kunde simultantolka mellan de persisktalande och arbiskatalande förarna. Sen tog han Taxikort och köpte en egen taxi för pengarna han sparat ihop genom att leva på nästan ingenting.

Hade den mannen kommit hit som gästföreläsare på universitet så hade man ALDRIG krävt att han skulle föreläsa på svenska. Men nu så är det helt plötsligt ett problem för att han inte kan åka tillbaka till Iran? Hur hänger det ihop egentligen?

Är detta en önskvärd person att ha i Sverige enligt din mening?
Han betalar skatt, skaffade sig ett jobb, lärde sig svenska på egen hand, ordnade boende och fixade därtill med allt pappersarbete som krävs av invandrare/flyktingar.

Men just det! Han är ju faktiskt muslim på pappret! Äääh, där sket det sig, han äter ju inte fläsk och stenar kvinnor med den sjal på huvudet för att de råkade visa ankeln på bussen!!!

Kan tillägga till den övriga debatten att när det gäller våra sexualbrottslagstiftning så kan de framstå som mycket märklig många gånger men den skiljer sig inte nämnvärt från väldigt många andra länders.
Skillnaden är att vi faktiskt försöker följa den och många gånger så gör man tolkningar av lagen som inte är helt lätta att förstå om man inte är insatt eller utbildad på ämnet.
Det är ju så att man inte kan hålla på och göra undantag hela tiden bara för att det gäller barn/ungdomar.

någonstans måste man dra gränsen annars blir vårt rättssystem lika vrickat som det Brittiska som grundar sig på tradition och inte faktiska lagar.

Hur skulle det se ut om vi hela tiden flyttade runt gränserna för saker i samhället? Ena dagen skulle man få köra i 55 på 50 vägar men andra dagen är det 45 som gäller? Någonstans måste man dra gränser och ibland får det till synes märkliga konsekvenser. Anledningen till att man har satt 15 år som byxmyndighetsålder är att man anser att förmågan att ta beslut fattade på egen hand är betydligt mindre ju yngre man är. Det är med andra ord lättare att påverka en 14-åring till att göra något än en 24-åring.

När det gäller den unga killen och den äldre tjejen så blev hon dömd för det. Tingsrätten ansåg att en 27 åring inte borde ha något sexuellt intresse hos en 15 åring, något jag håller med om till stor del.
Ingen hade höjt på ögonbrynet om det varit en 15 årig tjej och en 27 årig kille. Men här gör vi helt plötslig en skillnad av någon anledning. Män är starka och därför är det ok?

Shit va nöjd man hade varit när man va 15 om man "fält" en snygg 27 åring. Inte lika roligt om det är en blekfet 27-åring med hängpattar som tvingar sig på dig i kopieringsrummet på skolan.

vad tror ni i ärlighetens namn att kille skulle säga om någon frågade? En kille i den ålder vill väll inte ses som ett offer? Han som blev antastad av den fula tanten. Lika roligt som att va fjortishoran som låg med lärarvikarien för att få MVG på kemiprovet.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En del bortklippt...Jag undrar bara hur många av er som förespråkar en stor invandring som faktiskt har växt upp i dessa områden?
Ytterligare bortklipp....
Jag har iaf provat på detta! Mångkultur i dess renaste form, vansinnigt spännande!
Finns inget som sitter så bra och känns så obehagligt som 1:a handserfarenhet. Märkligt det finns många fler som du. Som berättar ungefär samma saker...och ingen, nåja väldigt få verkar ens försöka tro på er. Fast det väl inte så konstigt egentligen. Konsekvenserna av att tro på er blir att för stora och omvälvande och högst sannolikt inte särskilt karriärsbefrämjande -läs pk. Betydligt fler skulle behöva en Rosengård-by-night eller annat lämpligt och likvärdigt område!
Snudd alla språk har en fras som på ett eller annat sätt omfattar innebörden av "att ta seden dit man kommer" ! Jag har fått det med mig sen barnsben och det har sannolikt om inte räddar mitt liv men iaf låtit mig slippa en och annan mycket obehaglig situation. Andra, visar det sig är långt ifrån så förlåtande som vi svenskar när det gäller det här med att inte ta seden dit man kommer.
Paradoxalt nog så får man ibland känslan av att "vi skall ta seden för det är hit den kommer"? :confused:
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Sen är ju våra referenser inte helt jämförbara heller. Jag är från Bergsjön, gått i Bergsjöskolan 7-9:an... på den tiden en av de värre skolorna. Vet inte hur det är idag. Jag hade inga problem eftersom jag är utländsk, ser annorlunda ut.

Men du ska inte jämföra nyinvandrade rumäner/zigenare osv från östeuropeiska stater som är med i eu. De flesta du ser på videon och de flesta som bor i orterna idag är andra generationens invandrare som anpassat sig bra mycket mer till det svenska samhället än de invandrare ni talar om (vilka förövrigt är de som syns mest i media). Inte konstigt att man får en skev bild.

I ditt fall, jävligt tråkigt - ledsen över det. Men samma sak har hänt mig i Torslanda som är rasseland, några killar ville klå upp blattejäveln i mig trots att jag är född i Sverige och de frågade: Vad gör du här? Gå härifrån! Lite jobbigt när man vet inget annat då jag är född här, känner mig hemma här och att det finns inget annat land i världen som känns lika mycket mitt hemland som Sverige.

Självklart drog jag inte slutsatsen att alla svenskar är rasister - däremot drog jag slutsatsen att det var några skitungar som hade något att bevisa. Det är dock tragiskt om de idag fortsätter med samma grejer, lost cause. I ditt fall lär det ha varit yngre killar med inte mycket vett bakom pannan och jag fastställer än idag att det är STOR skillnad mellan nyinvandrade och oss "andra" blattar som varit här ett tag, integrerat oss i samhället och tagit an oss detta landet som vårt hemland, och det finns jävligt många som oss.

Invandring har väl tom förorterna något emot skulle jag säga. Fylls din gård av zigenare osv som beteer sig främmande - givetvis blir det en uppdelning mellan oss och dem, och man vill oftast inte ha något med dem att göra förrän de börjat anpassa sig lite och börjar bete sig mer som vi.

Har aldrig hamnat i problem med någon annan, aldrig blivit rånad, eller sönderslagen och jag bor än idag i Bergsjön.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Ziarro: Av just den anledningen tycker jag man ska ta ett steg tillbaka. Se över vad som händer och vad som gick fel.
Jag hjälper gärna människor fast i den takt vi klarar av och att vi tar in mer av de grupperna som är en tillgång.

Jag är splittrat positiv till mångkultur.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top