Varför är det ofta brist på eldsjälar, funktionärer och tävlingsledare?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vissa förare tror att funktionärer och tävlingsledare har bra betalt för att utföra sitt jobb, verkligheten är en helt annan, dom flesta klubbar betalar inte en krona till varken funktionärer och tävlingsledare eftersom dom flesta motorklubbar liksom fotboll och ishockeyklubbar är ideella föreningar.

Styrelsen då, dom har väl bra betalt.

Nej det dom får inte heller en krona i ersättning.

Men dom som sitter med i SVEMO då dom har väl betalt för att gå på möten och sådant eftersom dom offrar många helger.

Nej tyvärr har inte dom heller något betalt.

Vad är det då som driver eldsjälar, funktionärer och tävlingsledare till att jobba ideellt, jo den stora belöningen kommer när man ser att träningar och tävlingar fungerar som det ska och vetskapen om att alla som hjälper till är en viktig kugge i maskineriet, detta ger en inre belöning.

Tänk på detta nästa gång som ni rullar ut på första varvet, vinka gärna till våra kära funkisar, dom behöver det.

Jag vågar lova; skulle TV uppmärksamma racing mer skulle fler BE om att få vara flaggvakter och liknande.

Till en sport som inte syns eller uppmärksammas vallfärdar inte folk.

Skulle vi få några rikskändisar inom roadracingen och få lite TV-tid så skulle det inte vara nåt problem.

Hur många ville inte vara bollkalle åt Björn borg?

/H

Jag vågar lova; skulle TV uppmärksamma racing mer skulle fler BE om att få vara flaggvakter och liknande.

Till en sport som inte syns eller uppmärksammas vallfärdar inte folk.

Skulle vi få några rikskändisar inom roadracingen och få lite TV-tid så skulle det inte vara nåt problem.

Hur många ville inte vara bollkalle åt Björn borg?

/H
Det är inga problem att få funkisar till stora tävlingar typ SM och STCC.

Problemet är att hitta funkisar som kan ställa upp på träningar och enklare B-race.

Jag hoppas du inte vänder dig till förarna, vi vill trots allt köra. Men jag förstår problemet. Om alla förare lägger 100-150:- extra per träning som skall gå oavkortat till funkisar, kanske det skulle bli mer intressant att spendera en vardag kväll. Eller jag kanske har fel, det är inte pengarna utan intresset som det är fel på?

Hur många totalt inkl. bilar kommer det på en träning tex på HMS?

Mvh//ZS

Jag hoppas du inte vänder dig till förarna, vi vill trots allt köra. Men jag förstår problemet. Om alla förare lägger 100-150:- extra per träning som skall gå oavkortat till funkisar, kanske det skulle bli mer intressant att spendera en vardag kväll. Eller jag kanske har fel, det är inte pengarna utan intresset som det är fel på?

Hur många totalt inkl. bilar kommer det på en träning tex på HMS?

Mvh//ZS
Problemet är att pengarna inte kan gå oavkortat till funkisarna, om klubben betalar funkisarna så måste vi även betala skatt, sociala avg. samt arbetsgivareavg.

Dessutom måste funkisarna skatta för detta, för att avlöna en funkis med tex 100:- i timmen så kostar det kanske ca:300:- per timme/gubbe för klubben.

Säg att vi har 10 funkisar ggr 8 timmar = 80 ggr 300:- =24.000:-

om man sedan räknar på att det tex kommer 48 st som tränar så blir det 500:- extra i avgift.

Sätter man däremot ut en burk som förarna frivilligt kan lägga 100:- eller 150:- i till funkisarnas kaffekassa så är det en annan femma, dock vet jag inte om det är legalt att göra så, en funktionärspott som dom delar på vore kanonbra.

Det blir svårare och svårare för varje år att hitta eldsjälar.

Last edited:
För att de bränner ut sig. Ofta utan tack.

Ett kort svar på en komplex fråga. MEn jag har själv varit i den sitsen i flera liknande "frivilligsammanhang" så jag vet hur det är.

Visst, man kräver inte mycket. Och ett ärligt menat tack kan få en att "ticka" ett tag till...

Denna problematik beskrev HW så förb.bra en gång för nåt år sedan i en annan (liknande) tråd.

Problemet är att pengarna inte kan gå oavkortat till funkisarna, om klubben betalar funkisarna så måste vi även betala skatt, sociala avg. samt arbetsgivareavg.

om man sedan räknar på att det tex kommer 48 st som tränar så blir det 500:- extra i avgift.

Ja, det problemet brottas ju alla arbetsgivare med. :huvet

/H

Det är ett otacksamt obetalt jobb helt enkelt.

Enda lösningen är att betala för tjänsten. Men i med att det inte går att finansiera så tycker jag det är lite moment 22 över det hela.

Det är som det är. Bah...

Dessutom måste funkisarna skatta för detta, för att avlöna en funkis med tex 100:- i timmen så kostar det kanske ca:300:- per timme/gubbe för klubben.

Sätter man däremot ut en burk som förarna frivilligt kan lägga 100:- eller 150:- i till funkisarnas kaffekassa så är det en annan femma, dock vet jag inte om det är legalt att göra så, en funktionärspott som dom delar på vore kanonbra.

Det blir svårare och svårare för varje år att hitta eldsjälar.

Du får lov att ha extra inkomst på din hobby om det inte överstiger XXXX:-/år. Hur mycket det är vet jag inte. Kanke kan vara värt att kontrollera. Jag fick iaf inte några kontroll uppgifter när jag var instruktör på ENIGHET.

HMS är väl en förening? Helt andra förutsättningar än AB/HB när det gäller att betala ut ersättning.

EDIT: Jo jag fick nog kontroll uppgifter:D

Last edited:
Tid och lust familj pengar, ärligt ger jag attan i pengarna har erbjudit mina tjänster gratis men inga hörde av sig så ....

Men rent krasst tror jag att pengar styr en hel del är väl rimligt att man bjuder på resekostnader mat etc.
Men det idela tänkandet är nog ett minne blott då det var förbjudet att tjäna pengar på idrottsverksamhet.
Höj kostnaderna för medlemsavgifter och betala!!

Mitt erbjudande som funkis nån enstaka tävling står kvar om jag får gratis korv :tungan

Last edited:
sen är det så att folk tror att "det löser sig", jag behövs inte, vem bryr sig om jag hjälper till?

Det är många som skulle behöva en spark i arslet, man kommer ganska långt med att visa uppskattning.
Folk/funkisar kan leva länge på att få en en fetlång wheelie när det varit målgång, eller en burnout då o då.

Att engagera folk är lättare än man tror, dock behövs en del positiv anda och bara höra av sig och undra om de ska med, eller efteråt om de inte kom, fråga vart dom var etc.

Om nån sa till mig att jag var saknad vid nåt tillfälle när det nåt på gång (inte för att det händer speciellt ofta :va ) så gör det att man funderar kanske en gång till nästa gång om man ska missa det igen.

//Håkan

Du får lov att ha extra inkomst på din hobby om det inte överstiger XXXX:-/år. Hur mycket det är vet jag inte. Kanke kan vara värt att kontrollera. Jag fick iaf inte några kontroll uppgifter när jag var instruktör på ENIGHET.

HMS är väl en förening? Helt andra förutsättningar än AB/HB när det gäller att betala ut ersättning.
Det är helt riktigt, man får betala XXX basbelopp utan en massa avgifter, dock vet jag inte exakt hur det fungerar.

Våra funkisar har jobbat ideellt under många år men trenden är att det blir svårare för varje år att få folk.

En lösning kanske är att den som flaggar på fm eller em får köra gratis på em eller fm.

Pengar är alltid trevligt men alla år jag jobbat ideellt (inte inom RR) så har jag aldrig efterfrågar ekonomisk ersättning som belöning för jobbet. Då tycker jag det är bättre med en fest eller liknande.
De tävlande/tränande i klubben kan ju offra en lördag efter säsongen på att ordna en tackfest för alla funkisar som jobbat. Sånt kostar inte mycket men brukar vara uppskattat. OBS! Funkisarna ska festa och de tävlande servera. OBS!

Ett halvt basbelopp motsvarar 20150:- men det står idrottsutövare? är inte det förarna som åsyftas.

Att vifta flaggor är ju inte själva sporten i sig eller?

Annars kan man som sagt betala upp till 20.000:- per år utan att klubben behöver skatta iaf, dock får funkisen skatta för detta om jag förstått rätt.

Läs om - längst ner: * definition idrottsutövare: spelare, tränare, domare, materialförvaltare, ledare som
regelmässigt medverkar vid träningar, matcher o dy, tävlingsfunktionärer.

Det är då upp till varje enskild person att vara ärlig:)

Pengar är alltid trevligt men alla år jag jobbat ideellt (inte inom RR) så har jag aldrig efterfrågar ekonomisk ersättning som belöning för jobbet. Då tycker jag det är bättre med en fest eller liknande.
De tävlande/tränande i klubben kan ju offra en lördag efter säsongen på att ordna en tackfest för alla funkisar som jobbat. Sånt kostar inte mycket men brukar vara uppskattat. OBS! Funkisarna ska festa och de tävlande servera. OBS!
Att ta ledigt från jobbet mitt i veckan samt köra kanske 10-20 mil kostar pengar, det vore rimligt med någon form av ekonomisk ersättning iaf.

Jag har jobbat ideellt i flera år och kommer att fortsätta med det, jag är mer intresserad av att sporten överlever.

Läs om - längst ner: * definition idrottsutövare: spelare, tränare, domare, materialförvaltare, ledare som
regelmässigt medverkar vid träningar, matcher o dy, tävlingsfunktionärer.

Det är då upp till varje enskild person att vara ärlig:)
Hmmm ja det borde innefatta funkisar och tävlingsledare.

Last edited:
Problemet finns ju inom alla idrotter och lösningen som de flesta anammat är ju "dagsverke".

Istället för föräldrar, som används i de flesta andra idrotter, kanske man måste kräva in "dagsverke" av de aktiva.
Det kan bestå i att vara funkis/postering/besiktning vid vissa träningar/tävlingar.

Det jag ser som ett stort problem (inom bilsporten) är bristen på förståelse för just besiktningspersonal.
Kompetensen kan variera eftersom det inte finns tillräckligt med kunnig personal och att då möta de aktivas ibland totala avsaknad av förståelse gör ju att rekryteringen av ny personal går om intet.

Problemet finns ju inom alla idrotter och lösningen som de flesta anammat är ju "dagsverke".

Istället för föräldrar, som används i de flesta andra idrotter, kanske man måste kräva in "dagsverke" av de aktiva.
Det kan bestå i att vara funkis/postering/besiktning vid vissa träningar/tävlingar..

Om man skall tävla kan du/jag inte vara funkis, eller hur? Och träna gör du för att göra bättre resultat på tävling. Jag skulle vilja se den aktiva förare som vinkar flaggan under en tävling/träning där han/hon hellre skulle tävlat/träna.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph