Jag vet faktiskt inte. Både träningar och tävlingar brukar flyta på fint på Åsen.
Utan att veta tror jag många är med i KMF och tränar på Åsen just för att det alltid flyter på. Man vet att det är träning på utsatt tid och slipper oroa sig för om det ska finnas någon träningsansvarig eller inte.
En av "hemligheterna" är mentorskap. Vi är oerhört noga med att aldrig ställa en funktionär, ny eller gammal, på ett sådant ställe där denna kan hamna i en situation som den inte behärskar. Jag har själv blivit flyttad från postering till plock för att jag just den dagen inte kännt mig tillräckligt fräsh i huvudet för att klara av ansvaret som posteringschef.
När vi får helt färska funktionärer så överbemannar vi den eller de posteringarna där de arbetar så att en person alltid kan vara koncenterad på den nya utan att behöva "oroa" sig för att något ska gå galet.
En annan "hemlighet" är att det är väldigt många funktionärer på Åsen som har varit med väldigt länge. Vi känner varandra, vi är säkra på varandra, vi litar på varandra. Jag vet att när jag använder vissa ord eller ett visst tonläge på slingan för att beskriva ett läge så tar det en tiondel för den som sitter som TL att kalla ut en rödflagg. Jag vet att om jag behöver ställa mig lite fel, så har jag någon inne på posteringen som "skyddar min rygg". Det är nog en av hemligheterna till att det funkar så bra.
Den sista "hemlighetern" stavas
ansvar . På Åsen är funktionärerna ansvariga för att det fungerar i depå och på banan. Vi får och vi tar det ansvaret för att den som för dagen är tävlingsledare, träningsledare eller på annat sätt ansvarig helt enkelt förväntar sig det av oss och litar på att vi gör vårt jobb.
Mike, Lodnert, Harald m.fl. har insett det och de vet också att de kan "släppa banan" för där regerar vi från det att morgonsamlingen är slut tills dess att skammkärran kör in för kvällen.
Som jag skrivit förut:
Jag önskar mig en enad funktionärskår i julklapp. Team av funkisar som kan åka runt till vilken bana som helst och börja jobba utan att behöva fundera på hur det funkar... om plockpersonalen (i sina heltäckande kläder) tänker springa och hämta hojen eller nä, om det flaggas gult på föregående postering och grönt på den efter, om tävlingsledningen heter Tore-Kalle, Kalle-Martin, Sigurd-Kalle, Urban-Nicklas eller vad de nu heter, om räddning ligger på samma kanal som posteringarna eller nä...
Roadracingen i Sverige håller på att bli riktigt proffsig i sina arrangemang. Det börjar bli dax att vi funktionärer börjar bli det vi med. Det är inte mycket jobb som krävs för det finns (trots att det kanske gnälls lite) en jäkla massa bra funktionärer ute bland klubbarna.