Vem gör vad och varför

Jaha, jag trodde det var nyligen. Kanske dags att lägga fram förslaget igen då och se vad klubbarna säger.
Det bör nog läggas fram av en seriös arrangör, med de finansiella muskler som krävs och som även i övrigt har förmågan att genomföra åtagandet om det skall beaktas seriöst. Det är ingen som tar det på allvar om det läggs fram som: "Om vi hittar någon som är beredd att göra detta, är ni då intresserade?"

Jaha, jag trodde det var nyligen. Kanske dags att lägga fram förslaget igen då och se vad klubbarna säger.

Jag tycker det verkar vettigt. Dock har jag svårt att se vem som skulle ta tag i det. Jag vet inte om det finns intresse bland klubbarna att "ragga" tag på någon som tar hand om det och det känns som om det är en fråga för Svemo. Dvs svemo lägger fram vem och vilket koncept samt vad det kommer att kosta, sen får klubbarna ta ett beslut om det är möjligt.

björn

Jag tycker det verkar vettigt. Dock har jag svårt att se vem som skulle ta tag i det. Jag vet inte om det finns intresse bland klubbarna att "ragga" tag på någon som tar hand om det och det känns som om det är en fråga för Svemo. Dvs svemo lägger fram vem och vilket koncept samt vad det kommer att kosta, sen får klubbarna ta ett beslut om det är möjligt.

björn
Ja själva ideen är vettig, frågan är vem som är rätt person att kunna hantra en sådan här apparat.

Denne någon måste vara insatt i sporten som sådan och ha björnkoll på allt.

En duktig promotor tar betalt för sina tjänster, vem betalar kalaset.

Fast detta har ältats många gånger utan resultat.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=167829

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169643&highlight=SM+KNutstorp

Man ältar och ältar om samma saker men ingenting händer, många berättar hur man kan göra men ingen gör något.

Har man ideer som man tror på måste man jobba aktivt för att få till en förändring.

Ja själva ideen är vettig, frågan är vem som är rätt person att kunna hantra en sådan här apparat.

Denne någon måste vara insatt i sporten som sådan och ha björnkoll på allt.

En duktig promotor tar betalt för sina tjänster, vem betalar kalaset.

Mike Luff kanske? Han drog väl igång Scandinavian open just för att han tyckte sm marknadsfördes för dåligt etc. Han torde ha kunskapen och veta vad han redan gjort för misstag och kunna göra det bättre.

Jag tycker att klubbarna sköter detta skitbra. LMS fick ju väldigt mycket beröm för sina arrangemang. Det är väl detta som klubbarna är till för. Vad det handlar om är väl att försöka få in lite mer folk i klubbarna som engagerar sig.

Jag tycker att klubbarna sköter detta skitbra. LMS fick ju väldigt mycket beröm för sina arrangemang. Det är väl detta som klubbarna är till för. Vad det handlar om är väl att försöka få in lite mer folk i klubbarna som engagerar sig.
Det är bara att slita vidare med gott humör. :)
En fundering jag har är vart tar alla dom som varit aktiva förare/banåkare vägen när dom slutar tävla och säljer banhojjen?
Där borde rimligtvis kompenets och intresse finnas eller är det ngt som bara försvinner när man inte längre är aktiv?

Mike Luff kanske? Han drog väl igång Scandinavian open just för att han tyckte sm marknadsfördes för dåligt etc. Han torde ha kunskapen och veta vad han redan gjort för misstag och kunna göra det bättre.
Luff verkar inte gå hem i alla läger, nämnde honom som en tänkbar promotor i en annan tråd men det var inte så populärt.

Personligen struntar jag i om det är Mike Luff eller Kalle Banan, bara det är någon som tar tag i det och ser till att arrangemangen marknadsförs osv.

Luff verkar inte gå hem i alla läger, nämnde honom som en tänkbar promotor i en annan tråd men det var inte så populärt.

Personligen struntar jag i om det är Mike Luff eller Kalle Banan, bara det är någon som tar tag i det och ser till att arrangemangen marknadsförs osv.
Vad är det som ligger bakom det motståndet? Han verkar ju vara en driftig och duktig snubbe som får saker att hända. Jag har aldrig varit på Gelleråsen eller sett karln.

"Fråga dig inte var klubben kan göra för dig utan vad du kan göra för klubben": ja, som aktiv förare kanske det är att vara just aktiv förare! Det genererar ju tävlingar som aktiva funktionärer kan funktionera och ha kul på. För det är väl därför funktionärerna är där?!? För att ha kul?

SÅKLART ska funtionärerna ha uppskattning för sin insats. personligen tycker jag att de ska ha en högre ekonomisk ersättning än de har idag vilket jag med kraft framförde på FMK:s senaste årsmöte. Men att kräva att jag som aktiv ska göra tid som funktionär är jag tveksanm till. Jag har fan inte tid! Jag är en aktiv förare. Och var är en motorklubb utan oss?

Funktionärerna tar slut bra mycket snabbare än förarna. Funktionärerna klarar sig utmärkt utan förare, då hittar vi bara på något annat att göra. Utan funktionärer gör ni förare inte mycket.

Jag tycker inte att ersättningen ska höjas. En viss ersättning för de som är licensierade och har erfarenhet och ansvarsfulla befattningar, som t.ex. posteringschef. Men att ge en rookie som aldrig varit ute på banan lika mycket för att sitta och dricka kaffe som en som klarara av att hålla igång blå-flaggen under ett helt ERF stör iaf mig.

Jag vill ha mer respekt för funktionärerna, mer status, mer utbildning, ett annat utbildningsystem, praktikkrav för att få ut banfunktionärslicensen, licenskrav på många befattningar, enhetlig syn på klädsel, regler, arbetssätt, radioanrop, bärgning, flaggning (ja, ni läste rätt... DET FINNS INGEN DUBBLEGUL I ROADRACING!!!), posteringsbenämningar o.s.v...

Sedan är det enkla saker som krävs av alla arrangörer, inte bara inom RR. Bra kost och inget knussel, bra information, respekt för funktionärer och lyhördhet för vad vi säger. Begär vi gridlistor till posteringarna för att det gör flaggjobbet så mycket lättare så ska arrangören banne mig kunna kopiera upp 10-12 ex till.

Kraven på funktionärerna bör inte vara lägre än vad de är på förarna. Ni skulle aldrig acceptera att Lodnert kom och sa "jo, det är en kille här som vill vara med och köra rejset. Han har kört mycket på gatan och sett massor med rejs så det ska nog gå bra att han kör NSB eller hur?"

Känns som om jag sagt det här förut... eller?

Mycket snack om HMS men jag gissar att LMS, FMK, ARC samt öviga klubbar har liknande problem med att hitta nya frivilliga som vill engagera sig i klubbverksamheten.

Ett problem som jag ser det är att banfunktionärerna (som visserligen bara är en del av funktionärskåren) är så uppsplittrade. Seriöst, hur många från HMS, LMS, FMK och ARC har någonsin varit och flaggat på någon ANNAN bana än sin hemmabana? Det krävs sammordning av delar av funktionärskåren, på samma sätt som det görs med t.ex. teknisk besiktning, domare, TL och liknande. En tävling borde inte få ok från SVEMO innan de kan säga vilka LICENSIERADE funktionärer som har ansvar för posteringarna.

På Åsen så regerar Mike Luff och det verkar ju fungera bra trots att dom inte är en ideell förening. http://www.karlskogamotorstadion.com/foretaget/foretagsindex.htm

Eller p.g.a. att de inte är det. Det funkar för att Mike lyssnar på funktionärerna, vårdar sina funktionärer och skyddar sina funktionärer. Jo, du får reda på när han tycker att någon har gjorts galet, men du få aldrig Mike att utåt kränka eller hänga ut en funktionär, oavsett hur dumt det har blivit. Där vet vi som jobbar att om det handlar om säkerhet (ute på banan) så är prioriteringsordningen funktionärerna, ingenting, ingenting, förare, ingenting, ingenting, resten...

Men även jag har bränt ut mig på ett par olika klubbar med engagemang utöver vad som i längden är hälsosamt så jag vet.
Och jag vet hur det är att sitta och ragga folk.
Det är både kul och okul.

Jo, det är lätt for en eldsjäl att till slut brinna ut helt, man har sett det många gånger och även varit med om det själv.

Tyvärr är många av oss väldigt dåliga på att berömma dem som sliter för att vi ska kunna ha kul, men..., i många fall väääldigt snabba att såga dem så fort något gått fel.

Det behövs absolut fler som kommer till mötena och som ställer upp och drar något strå till stacken..., om än så litet, för många bäckar små...:tummenupp

P.S. Vi kunde tyvärr inte komma på förra mötet pga flytt :huvet

Ett problem som jag ser det är att banfunktionärerna (som visserligen bara är en del av funktionärskåren) är så uppsplittrade. Seriöst, hur många från HMS, LMS, FMK och ARC har någonsin varit och flaggat på någon ANNAN bana än sin hemmabana? Det krävs sammordning av delar av funktionärskåren, på samma sätt som det görs med t.ex. teknisk besiktning, domare, TL och liknande. En tävling borde inte få ok från SVEMO innan de kan säga vilka LICENSIERADE funktionärer som har ansvar för posteringarna.
Mycket bra kommentarer Lime :tummenupp

Ett funktionärsförbund som sammordnar funktionärskåren och kanske även hjälper till med utbildning samt rekrytering av nya funkisar.

Detta skulle kanske på sikt öka samarbetet mellan klubbarna samt höja statusen på att jobba som funkis.

I dagsläget så kämpar många klubbarna själva med att få sina egna tävlingar att gå ihop och se till att alla posteringar är bemannade.

Eller p.g.a. att de inte är det. Det funkar för att Mike lyssnar på funktionärerna, vårdar sina funktionärer och skyddar sina funktionärer. Jo, du får reda på när han tycker att någon har gjorts galet, men du få aldrig Mike att utåt kränka eller hänga ut en funktionär, oavsett hur dumt det har blivit. Där vet vi som jobbar att om det handlar om säkerhet (ute på banan) så är prioriteringsordningen funktionärerna, ingenting, ingenting, förare, ingenting, ingenting, resten...
Det är mycket viktigt det du skriver, man måste känna sig välkommen och även få uppskattning för det man gör.

Morgonmöte med tydlig information om vad som gäller och även ett uppsummeringsmöte innan alla går hem för dagen.

Last edited:
Vad är det som ligger bakom det motståndet? Han verkar ju vara en driftig och duktig snubbe som får saker att hända. Jag har aldrig varit på Gelleråsen eller sett karln.
Jag vet faktiskt inte. Både träningar och tävlingar brukar flyta på fint på Åsen.

Utan att veta tror jag många är med i KMF och tränar på Åsen just för att det alltid flyter på. Man vet att det är träning på utsatt tid och slipper oroa sig för om det ska finnas någon träningsansvarig eller inte.

Jag vet faktiskt inte. Både träningar och tävlingar brukar flyta på fint på Åsen.

Utan att veta tror jag många är med i KMF och tränar på Åsen just för att det alltid flyter på. Man vet att det är träning på utsatt tid och slipper oroa sig för om det ska finnas någon träningsansvarig eller inte.

En av "hemligheterna" är mentorskap. Vi är oerhört noga med att aldrig ställa en funktionär, ny eller gammal, på ett sådant ställe där denna kan hamna i en situation som den inte behärskar. Jag har själv blivit flyttad från postering till plock för att jag just den dagen inte kännt mig tillräckligt fräsh i huvudet för att klara av ansvaret som posteringschef.

När vi får helt färska funktionärer så överbemannar vi den eller de posteringarna där de arbetar så att en person alltid kan vara koncenterad på den nya utan att behöva "oroa" sig för att något ska gå galet.

En annan "hemlighet" är att det är väldigt många funktionärer på Åsen som har varit med väldigt länge. Vi känner varandra, vi är säkra på varandra, vi litar på varandra. Jag vet att när jag använder vissa ord eller ett visst tonläge på slingan för att beskriva ett läge så tar det en tiondel för den som sitter som TL att kalla ut en rödflagg. Jag vet att om jag behöver ställa mig lite fel, så har jag någon inne på posteringen som "skyddar min rygg". Det är nog en av hemligheterna till att det funkar så bra.

Den sista "hemlighetern" stavas ansvar . På Åsen är funktionärerna ansvariga för att det fungerar i depå och på banan. Vi får och vi tar det ansvaret för att den som för dagen är tävlingsledare, träningsledare eller på annat sätt ansvarig helt enkelt förväntar sig det av oss och litar på att vi gör vårt jobb.

Mike, Lodnert, Harald m.fl. har insett det och de vet också att de kan "släppa banan" för där regerar vi från det att morgonsamlingen är slut tills dess att skammkärran kör in för kvällen.

Som jag skrivit förut: Jag önskar mig en enad funktionärskår i julklapp. Team av funkisar som kan åka runt till vilken bana som helst och börja jobba utan att behöva fundera på hur det funkar... om plockpersonalen (i sina heltäckande kläder) tänker springa och hämta hojen eller nä, om det flaggas gult på föregående postering och grönt på den efter, om tävlingsledningen heter Tore-Kalle, Kalle-Martin, Sigurd-Kalle, Urban-Nicklas eller vad de nu heter, om räddning ligger på samma kanal som posteringarna eller nä...

Roadracingen i Sverige håller på att bli riktigt proffsig i sina arrangemang. Det börjar bli dax att vi funktionärer börjar bli det vi med. Det är inte mycket jobb som krävs för det finns (trots att det kanske gnälls lite) en jäkla massa bra funktionärer ute bland klubbarna.

Mycket bra kommentarer Lime :tummenupp

Ett funktionärsförbund som sammordnar funktionärskåren och kanske även hjälper till med utbildning samt rekrytering av nya funkisar.

Detta skulle kanske på sikt öka samarbetet mellan klubbarna samt höja statusen på att jobba som funkis.

I dagsläget så kämpar många klubbarna själva med att få sina egna tävlingar att gå ihop och se till att alla posteringar är bemannade.

Det är mycket viktigt det du skriver, man måste känna sig välkommen och även få uppskattning för det man gör.

Morgonmöte med tydlig information om vad som gäller och även ett uppsummeringsmöte innan alla går hem för dagen.

Nu tar ju jag mest upp banfunktionärernas situation men på en normal tävling så behövs det ca 4 personer/postering (minst 2 inne i posteringen och 2 på plock). På vissa banor så vill man ha fler på vissa posteringar och andra kan klara sig med färre. T.ex. är det liiiite onödigt att ha 4 pers på posteringen innan Ejes...

Men en annan viktig del är alla andra funktionärer. De som dels är funktionärer åt funktionärerna och fixar kaffe, mat, kakor, bullar, toapapper, vatten, pingviner i trä och allt vad det e´. Det går lätt åt 4-5 personer bara till det. Sedan är det allt annat som också ska göras. Transponder, startlistor, depån, el-dragningar, sekretariat, korvkokning, kiosken, insläpp...

Jag skulle säga att mellan tummen och pekfingret så krävs det MINST 80 funktionärer för att dra tunt en SM-deltävling, där hälften är banfunkisar och resten gör annat. Och även om alla ställer upp och jobbar utan monetär ersättning så kostar det. Räkna kallt med att det går lös på minst 100 kr/funktionär/dag bara i käk (frukost,lunch, mellanmål och middag), och då är det ytterst lågt räknat.

Kanske skulle ta och söka det där jobbet på SAAB i Linköping...

@Lime: Tror du att det skulle bli enklare att få funktionärer till alla tävlingar om de annordnades av en och samma arrangör?

@Lime: Tror du att det skulle bli enklare att få funktionärer till alla tävlingar om de annordnades av en och samma arrangör?

Bra fråga.

Jag tror att om det fanns en paraplyorganisation för SM-deltävlingarna, så som det finns för STCC, SO och en del andra motortävlingar, så skulle det vara enklare för arrangörerna att göra reklam för tävlingarna, ragga sponsorer och sammordna inköp (och på så sätt få billigare). Det skulle vara lättare att t.ex. köpa in funktionärskläder så som STCC gör t.ex. Om du skriver upp dig för X antal tävlingsdagar/år så får du kläderna, annars får du låna/köpa.

Själva tävlingarna tycker jag fortfarande ska arrangeras av klubbarna. Det är ni som har den lokala förankringen som krävs, ni som kan anläggningens olater och hur den funkar och inte funkar. Jag tror inte på att ha en separat organisation som "lånar" anläggningen för att köra SM.

Jag tror på två saker, och tjatar om dem till förbannelse: Kontinuitet och sammordning.

När jag frågat funktionärer som bara (vilket iofs inte bara är bara) är med på en bana, och i vissa fall måste ha en viss postering, varför de inte vill komma till andra banor eller ställa sig på andra posteringar så är huvudskälet nästan alltid osäkerheten hur det funkar hos andra.

Efter att ha jobbat på fyra olika banor runt om i Sverige kan jag säga att det inte är så där jättemycket som skiljer banorna i arbetssätt men det borde inte skilja något alls. Det senare skulle också göra det tryggare för förarna. Jag vet förare som helt seriöst spanar efter MCK Daltons gröna eller vita pikétröjor på ERF-rejsen för att veta var de med större chans kan förvänta sig att få blå-flagg med (eller emot) sig... Så ska det inte få vara.

Ibland får jag känslan av att förar-teamen är med sammordnade än vad arrangörerna är...

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...