Mjo, du har nog rätt. Jag är så lättivrad
Intressant diskussion.
Känner igen den såväl. Och det Micke säger är bara för vanligt.
Jag tror jag drog i en egen tråd om ersättningar till baninstruktörer.
Lite samma sak. Frivilligheten plägar "rinna av" efter ett antal heta brinnande (unga?) år...
Kompisen blev ofrivilligt fotbollsfarsa.
Han införde en ganska ovanlig (iaf för fotbollsföräldrar) disciplin, och den gick ut på att ALLA hjälpte till!

Helt plötsligt stod de med ett schema i handen och de skulle göra minst tre helger på ett år.
Ville de/kunde de inte det, ja då kostade det!
Detta var en (palats)revolution.
En del svor, men på det hela taget accepterades det. Inte minst för att pojkarna i laget älskade honom. År två på revolutionen vann de visst sin serie oxå...
Trots att föräldrarna till de duktigaste spelarna klagat högljutt när deras gullgossar alltsom oftast blev bänkade till förmån för tjocke Conny osv.
En solskenshistoria - visst. Lite Åshöjdens BK.
Men fullt jämförbar med klubbliv överallt.
Han hade även andra oortodoxa krav.
T.ex förbjöds gnäll från föräldrarna då de stod vid sidan om planen!
(många skrek högt åt sina söner att de skulle "krossa" och "döda" osv)
Stopp med det sa han. DU och du och du får inte vistas här. Ni ska stå på andra sidan planen!
Osv, med flera ovanliga ideér.
Och som det klagades från vissa enskilda. Men jublades från det stora flertalet. För plötsligt hade man en harmonisk stämning vid och kring bänken, killarna lirade för varann och inte var för sig.
Jag tror att alla föreningar kan göra liknande saker.
Såklart kan man inte förbjuda gnäll.
Men man kan komma överens om att det ska vara befogat, och det ska vara konstruktivt, såtillvida, att man får komma med ett förslag till förbättring/förändring, men oxå att man får lov att acceptera ett nej (om den lösningen t.ex redan prövats, men ogillats).
D.v.s "ställa in sig i ledet" även om galoscherna inte passar 100.
Min vän då? hur gick det för honom?
Jo han har numera fler frivilliga än han kan hantera.
Och de 5-6 stackars föräldrarna som ALLTID körde ALLA barnen överallt, är överlyckliga.
Majoriteten av föräldrar slängde ju bara av sina ungar tidigare, och hade fotbollen som en avstjälpningsplats för sina barn...
Även dessa är engagerade, OCH glada.
Deras kommentar?
- Va? var det inte mer jobb per år för oss?
Det givna svaret förblev diplomatiskt osagt...