Vem gör vad och varför

Jag sa inte att det gör sig självt. Det är något man får ta sig en funderare på, kolla hur andra gjort, fixa, fundera lite till, trixa och dona. Till slut har man något som är bättre än inget. Kolla t ex hur en förening i ditt omedelbara grannskap hanterar samma problem. Finns det något att lära där?

Det är inte alls svårt att nå dem som inte kommer på mötena. Alla har e-mail, alla har tillgång till Internet, alla kan ta emot SMS. Du inser säkert själv att det är för mycket krångel om man skall behöva sitta med på möten för att kunna vara till hjälp. Man skall inte behöva besvära sig för att kunna besvära sig, sas.

Få något att ta itu med de här frågorna och skapa en struktur och organisation för att hantera dem. Det är inget litet jobb, men det som görs har man igen varje gång det behövs funktionärer.

Hyllinge behöver någon som tänker igenom processerna och skapar rutiner och verktyg för att göra dem så enkla och lätthanterade som möjligt, med så lite handpåläggning som möjligt. Ibland känns det som att den föreningen lever i 60-talet...

Det är inte lätt, men det är inte omöjligt. Det kräver mycket eftertanke.
Detta är vi överens om, men vem ska göra allt detta jobb då?

Detta är vi överens om, men vem ska göra allt detta jobb då?
Det vet väl inte jag. Det är en styrelsefråga. Ni får bestämma vad som skall göras, vad det får kosta, under vilka tidsramar etc etc. Sen får ni ragga upp någon som kan få det gjort - inom eller utom föreningen. Varför ställer du frågan till mig :va

Hmm.. jag kan inte läsa någonstans att det är någon som gnällt att det är tungt och jobbigt däremot så kan man konstatera fakta att detta är en verklighet med kort om folk.
Jag tycker att det är ett genomgående tema. Låt mig ge några exempel på sånt som kan uppfattas som gnäll och klagan.

Jag har jobbar idellt i många år i många olika föreningar och det är samma sak där trots att det då handlar om egna barns idrottande. Samma föräldrar som ställer upp och roddar det mesta. Samma lika vad det gäller skolan när det ska ordans skolresa utses klassföräldrar m,m och föräldrarmöten.
Ja-aaa, det är inte klokt vad slöa folk är. Till och med när det gäller deras egna ungar :mad:

Det är samma problem i stort sett överallt. Vissa föreningar skickar ut ett schema vad du ska hjälpa till med vid olika tillfällen. Kan du inte då får man fixa någon som kan åt en.
Ja, det är bara problem... :död

Hur många gånger tror du inte att mail och telesamtal det har ringts för att få ihop folk och det på sin personliga egna fritid efter det gått ut om förfrågan till olika evenemang och trots detta så är det svårt att få tag i folk många ggr.
Åh vad jobbigt det är. Dessa ständiga problem med att få fram folk :(

Allt går faktiskt inte att köpa inom idella föreningar utan det bygger på just idellt arbete. Fanns ekonomi så visst då kan man betala men då återstår det "lilla problemet" att folk med en lön är inte intresserad av att kanske få kvar några 100lappar och anser det värt att stå en hel dag på en bana och flagga och dessutom använt en sem eller tagit ut kompdag.
Ojoj, ännu mer problem :näsblod

För skolungdommar betyder några 100lappar rätt mycket men då återstår det lilla problemet att dom ska få ledigt från skolan vid tävlingar och bandagar som arrangeras på skoldagar vilket torde bli rätt svårt.
Jaha, då går ju inte det heller. Fan också. Det är bara problem ur man än vänder sig. Vad skall vi ta oss till :kryckor

Detta är en svår nöt att knäcka för dom allra flesta föreningar oavsett inriktning.
Och lika illa är det överallt. Eländes elände :huvet

Alltså, det kan uppfattas som ganska negativ läsning.

Klart det är en svår nöt att knäcka, man begär ju att någon skall göra någonting för ingenting. Men om man skall knäcka den så får man ju tänka till och försöka göra vad som går att göra för att det skall bli lättare för alla. Och roligare. Hur lätt är det t ex för mig att vara med på ett föreningsmöte för att jag skall få reda på vad som behöver göras? Det tar mig en timme enkel resa med bil till lokalen där mötet hålls. Bara för att ta ett exempel.

Nog borde mn kunna göra något för att de man vill skall hjälpa till ivf slipper besvära sig för att få info om vad de förväntas hjälpa till med. Jag tror naturligtvis inte att det är hela eller ens en stor del av lösningen, men ambitionsnivån måste vara att göra det enkelt. Och gärna kul. Och det är den sista biten som blir lidande om saken alltid hamnar i gnäll och problembelysning.

Alltså, det kan uppfattas som ganska negativ läsning.

Klart det är en svår nöt att knäcka, man begär ju att någon skall göra någonting för ingenting. Men om man skall knäcka den så får man ju tänka till och försöka göra vad som går att göra för att det skall bli lättare för alla. Och roligare. Hur lätt är det t ex för mig att vara med på ett föreningsmöte för att jag skall få reda på vad som behöver göras? Det tar mig en timme enkel resa med bil till lokalen där mötet hålls. Bara för att ta ett exempel.

Nog borde mn kunna göra något för att de man vill skall hjälpa till ivf slipper besvära sig för att få info om vad de förväntas hjälpa till med. Jag tror naturligtvis inte att det är hela eller ens en stor del av lösningen, men ambitionsnivån måste vara att göra det enkelt. Och gärna kul. Och det är den sista biten som blir lidande om saken alltid hamnar i gnäll och problembelysning.
Just nu känns det som att det bara är du som läser det som negativt när man redoför för kalla fakta.

Detta med att få folk att ställa upp har varit ett problem i många år i dom allra flesta föreningar trots dom har tusentals medlemmar/aktiva i publikfriande sporter.

Vad man måste komma ihåg är att RR är en oerhört liten sport i Sverige och det ligger i alla aktivas intresse att öka intresse för sporten och det måste oxå komma från dom aktiva själva.

Och du som ej är aktiv RR förare men som säljer saker som aktivaRR förare behöver eller gatåkare så borde det kanske oxå komma ngt konstruktiv från dej för blir sporten större så med lite tur får du mera plenty av platas i plånboken.

Jag läser denna tråd med intresse, dock anar även jag mig till en lite gnällig ansats i den. Frågan man får ställa sig är väl också, varför ställer folk inte upp? Inte bara tänka - folk borde ställa upp, de vill väl inte att sporten skall dö ut. Har man frågat medlemmarna detta? Ut med ett mail annars.

Vill folk helt enkelt inte så är det väl bara till att betala funkisar - större kostnader för förare - rikemanssport - ev sur verklighet...

Just nu känns det som att det bara är du som läser det som negativt när man redoför för kalla fakta.
Men du, jag svarade ju bara på citatet nedan.

Hmm.. jag kan inte läsa någonstans att det är någon som gnällt att det är tungt och jobbigt däremot så kan man konstatera fakta att detta är en verklighet med kort om folk.

Detta med att få folk att ställa upp har varit ett problem i många år i dom allra flesta föreningar trots dom har tusentals medlemmar/aktiva i publikfriande sporter.

Vad man måste komma ihåg är att RR är en oerhört liten sport i Sverige och det ligger i alla aktivas intresse att öka intresse för sporten och det måste oxå komma från dom aktiva själva.

Och du som ej är aktiv RR förare men som säljer saker som aktivaRR förare behöver eller gatåkare så borde det kanske oxå komma ngt konstruktiv från dej för blir sporten större så med lite tur får du mera plenty av platas i plånboken.
Gnäll, gnäll, gnäll... Bara i den här tråden har det kommit massor med bra saker från mig. Det är bara för styrelsen att kavla upp ärmarna och börja få saker att hända :)

Vår lilla hobbyrörelse har inget med den här saken att göra. Håll den utanför är du snäll.

Edit: alla vet om att det i stort sett alltid är brist på folk, att arbetsbördan är ojämnt fördelad osv. Man måste inte gnugga in tråkiga fakta som alla vet om gång på gång på gång. Det är kontraproduktivt. Det kanske känns bra att få gnälla av sig lite, men det ÄR kontraproduktivt.

Last edited:
Jag tycker att ....
Skaffa hoj igen din gnällspik (och bli av med din bitterhet) - "tjöp" min t ex :D

Fotnot:
Bingo är en av oss Eldsjälar i SSEMSE som lägger massor av tid, resor, gummi och ansträngningar på medlemmar, "gratis":tummenupp

Skaffa hoj igen din gnällspik (och bli av med din bitterhet) - "tjöp" min t ex :D

Fotnot:
Bingo är en av oss Eldsjälar i SSEMSE som lägger massor av tid, resor, gummi och ansträngningar på medlemmar, "gratis":tummenupp
Din gamla ramsnea? Du får 4 800 kr för den. Det är bra betalt! Deal?

Nja, så där särskilt mycket är det nu inte. Men det behövs inte så mycket heller för att det skall flyta på och alla vara glada. Men... Jag smider planer. På saker som jag ska göra för att kunna bli till lite nytta. Mmm, så är det :nicka

Hemlit som fan är det också :hihi

Jepp - Deal - o jag säger inget :tummenupp
Om jag får med ett set skrapade knäpuckar också så är det deal direkct! Puckarna alltså, missförstå inte. Jag behöver dem som klossar när jag sandpapprar :rodnar

Ok här kommer en vädjan helt utan gnäll, du som kan och vill göra något för HMS kontakta styrelsen@hyllingems.nu och berätta vem du är och vad du vill göra för din klubb.

På 44 minuter käre Bingo, borde de väl inte ramlat in mer är ett 25-tal!
Var lite realistisk :fakta

Mjo, du har nog rätt. Jag är så lättivrad :hihi

Intressant diskussion.
Känner igen den såväl. Och det Micke säger är bara för vanligt.
Jag tror jag drog i en egen tråd om ersättningar till baninstruktörer.
Lite samma sak. Frivilligheten plägar "rinna av" efter ett antal heta brinnande (unga?) år...

Kompisen blev ofrivilligt fotbollsfarsa.

Han införde en ganska ovanlig (iaf för fotbollsföräldrar) disciplin, och den gick ut på att ALLA hjälpte till! :)
Helt plötsligt stod de med ett schema i handen och de skulle göra minst tre helger på ett år.
Ville de/kunde de inte det, ja då kostade det!

Detta var en (palats)revolution.
En del svor, men på det hela taget accepterades det. Inte minst för att pojkarna i laget älskade honom. År två på revolutionen vann de visst sin serie oxå...
Trots att föräldrarna till de duktigaste spelarna klagat högljutt när deras gullgossar alltsom oftast blev bänkade till förmån för tjocke Conny osv.
En solskenshistoria - visst. Lite Åshöjdens BK.
Men fullt jämförbar med klubbliv överallt.

Han hade även andra oortodoxa krav.
T.ex förbjöds gnäll från föräldrarna då de stod vid sidan om planen!
(många skrek högt åt sina söner att de skulle "krossa" och "döda" osv)
Stopp med det sa han. DU och du och du får inte vistas här. Ni ska stå på andra sidan planen!
Osv, med flera ovanliga ideér.
Och som det klagades från vissa enskilda. Men jublades från det stora flertalet. För plötsligt hade man en harmonisk stämning vid och kring bänken, killarna lirade för varann och inte var för sig.

Jag tror att alla föreningar kan göra liknande saker.
Såklart kan man inte förbjuda gnäll.
Men man kan komma överens om att det ska vara befogat, och det ska vara konstruktivt, såtillvida, att man får komma med ett förslag till förbättring/förändring, men oxå att man får lov att acceptera ett nej (om den lösningen t.ex redan prövats, men ogillats).
D.v.s "ställa in sig i ledet" även om galoscherna inte passar 100.

Min vän då? hur gick det för honom?
Jo han har numera fler frivilliga än han kan hantera.
Och de 5-6 stackars föräldrarna som ALLTID körde ALLA barnen överallt, är överlyckliga.
Majoriteten av föräldrar slängde ju bara av sina ungar tidigare, och hade fotbollen som en avstjälpningsplats för sina barn...
Även dessa är engagerade, OCH glada.
Deras kommentar?

- Va? var det inte mer jobb per år för oss?

Det givna svaret förblev diplomatiskt osagt...
:)

Jepp, det finns många bra sätt att lösa ett problem. Han viste vad han ville och sen körde han sitt race. Klara regler och inget jidder. Såna snubbar är jäkligt bra. Jag tippar på att de hade väldigt få möten om saken.

Man får prova sig fram tills man hittar en lösning på de problem behöver lösa. Om ett sätt inte fungerar så testar man något annat.

En trevlig berättelse men det finns vissa problem med att tillämpa denna metod rakt av.

I en fotbollsklubb så spelar man fotboll, i HMS kör man både roadracing & banracing samt övrig motorsport http://www.hyllingems.nu/forare/

Det är kanonbra när fotbollsförläldrar ställer upp, men dom flesta som kör RR är för gamla för att få skjuts till banan av sina föräldrar.

Många på förarlistan är dessutom inte längre aktiva, HMS är en gammal anrik klubb med många gamla medlemmar som så att säga redan har gjort sitt.

Det blir väldigt svårt att sätta upp ett rullande schema med detta underlag.

Funktionärslistor har vi givetvis redan men vi behöver fler namn på den listan, här kan man läsa lite om funkis verksamheten i klubben http://www.hyllingems.nu/index.asp?M=332

Last edited:
Undrar om vi känner samma tränare :)

Jag har oxå fått ett schema i handen på det som ska fixas kan man inte utsatt dag/helg då fixar man ersättare.

Men "problemet" inom RR biten är att det finns väldigt kort om folk att kunna ge ett schema + att vissa dagar så sker det under arbetstid/skoltid och dom som är aktiva kör själva.
Om sporten i sig blir mera intressant för utomstående så tror jag iaf att det blir enklare att rekrytera nya blivande eldsjälar. Och det är där jag menar att dom aktiva bör hjälpa till att skapa detta.

Till STCC tex är det sällan problem att få tag i folk.

Om jag kommer ihåg rätt så har det väl redan varit en del inställda arrangemang hos olika klubbar just pga brist på folk.

Konkreta förslag kan inte bara innebära att man själv inte ska göra ngt utan förvänta sig att en klubb ska fixa allt.
En klubb existerar oxå enkom på att det finns medlemmar/aktiva som hjälper till.

Last edited:
Ok här kommer en vädjan helt utan gnäll, du som kan och vill göra något för HMS kontakta styrelsen@hyllingems.nu och berätta vem du är och vad du vill göra för din klubb.

Är det inte i ärlighetans namn vettigare om en klubb har en styrelse som skapar en målbild och en handlingsplan, med tydliga problemställningar och förslag på lösningar? Jag tror verkligen på fullaste allvar att man måste vända på frågeställningen Micke. Att medlemmarna själv ska sitta hemma på sin kammare och försöka lista ut vad klubben har för behov, Nä, vad man själv skulle tycka var roligt att uträtta för klubben är som att fråga; Vad är det för skillnad på en Gås?
I Uppochnedvända världen skulle ALLA svara att de helst hjälper till med Parkeringsplatsen och att plocka ner reklamaffischer efter tävlingshelgerna, och vi är tillbaks på ruta ett. Medlemmarna gör ju antagligen redan det de helst vill göra!
Behoven måste specificeras och förslag på lösningar presenteras. Eller är det så illa att det inte finns några mål eller planer i klubben?

Mvh/ Crallentino

Är det inte i ärlighetans namn vettigare om en klubb har en styrelse som skapar en målbild och en handlingsplan, med tydliga problemställningar och förslag på lösningar? Jag tror verkligen på fullaste allvar att man måste vända på frågeställningen Micke. Att medlemmarna själv ska sitta hemma på sin kammare och försöka lista ut vad klubben har för behov, Nä, vad man själv skulle tycka var roligt att uträtta för klubben är som att fråga; Vad är det för skillnad på en Gås?
I Uppochnedvända världen skulle ALLA svara att de helst hjälper till med Parkeringsplatsen och att plocka ner reklamaffischer efter tävlingshelgerna, och vi är tillbaks på ruta ett. Medlemmarna gör ju antagligen redan det de helst vill göra!
Behoven måste specificeras och förslag på lösningar presenteras. Eller är det så illa att det inte finns några mål eller planer i klubben?

Mvh/ Crallentino
I nuläget så informerar vi på http://www.hyllingems.nu/nyheter/index.asp?S=5 när och vad vi behöver hjälp med, trots detta så är intresset ganska svagt hos medlemmarna.

Nästa steg är kanske att aktivt maila eller ringa medlemmarna och ligga på (detta görs redan på funkisbiten), om det inte hjälper ska man då åka hem till medlemmarna och ringa på dörren.

Man kan väl inte tvinga folk att jobba ideellt eller måste man kanske det?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra