Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
För en stackare som vill sin hoj allt väl, vilken skall jag köpa om jag skall handla på Biltema??

MC-olja, Racing 15W-40, 69,90:- eller,
Helsyntetisk motorolja 5W–40, 59,90:-
 
Har malt igenom det mesta i oljetrådarna nu, mycket nyttig läsning. :tummenupp

Blev nu även nyfiken på de olika klassningarna, och framförallt skillnader mellan de olika viskositeterna. Hittade inte detta bra skrivet någonstans, så undrar om någon sitter och trycker på länkar till bra info om ovanstående? :)
 
Har malt igenom det mesta i oljetrådarna nu, mycket nyttig läsning. :tummenupp

Blev nu även nyfiken på de olika klassningarna, och framförallt skillnader mellan de olika viskositeterna. Hittade inte detta bra skrivet någonstans, så undrar om någon sitter och trycker på länkar till bra info om ovanstående? :)

Hallå

Om du förtydligar lite mer vad du vill veta, eller inte förstod, eller vad jag uttryckt luddigt (jag kan vara bra mosig ibland!) så ska jag ge det ett skott och försöka ge dig infon du törstar efter :tummenupp

Klassnigarna tar jag upp i trådarna. Check
Viskositeter likaså. Check

Olika vikositerer finns inte mycket att säga om. Det är olika tjock olja vid givna temperaturer. (gås igenom noggrannt i nån av alla inlägg av mig i trådarna). Men fråga på!!
(vill man verkligen fördjupa sig så ÄR det skillnad inom en och samma givna vikositet mellan olika oljor... eller eg inte heller viskositet, men mer HUR oljan beter sig och att olika oljor med SAMMA viskositet kan skapa OLIKA strömningsmotstånd, och därmed tryckfall i systemet. men det är överkurs)
 
Last edited:
Hallå

Om du förtydligar lite mer vad du vill veta, eller inte förstod, eller vad jag uttryckt luddigt (jag kan vara bra mosig ibland!) så ska jag ge det ett skott och försöka ge dig infon du törstar efter :tummenupp

Klassnigarna tar jag upp i trådarna. Check
Viskositeter likaså. Check

Olika vikositerer finns inte mycket att säga om. Det är olika tjock olja vid givna temperaturer. (gås igenom noggrannt i nån av alla inlägg av mig i trådarna). Men fråga på!!
(vill man verkligen fördjupa sig så ÄR det skillnad inom en och samma givna vikositet mellan olika oljor... eller eg inte heller viskositet, men mer HUR oljan beter sig och att olika oljor med SAMMA viskositet kan skapa OLIKA strömningsmotstånd, och därmed tryckfall i systemet. men det är överkurs)
Okej, kan ha missat lite då jag inte orkade alla sidorna i trådarna...

Klassningarna, eller kvalitetsystem borde jag skrivit (SAE etc...) är kanske inte så mycket att säga om egentligen. Finns det någon direkt skillnad som säger att något är bättre än något annat, eller det funkar bara oljan är godkänd som antingen SAE, JASO eller ACEA?

Det jag undrar mest om är de olika viskositeterna. Finns ju en hel del olika att välja på. Som jag har förstått det är 50 "tjockare" än 40 osv? Om man sedan jämför t.ex. 10w-50 med 20w-50, funkar det på samma sätt, att de blir "tjockare"? Känns som att en del inte tar för hårt på vilken olja som är rekomenderad, utan bytar efter temperatur och behag? Hur motsvarar de olika varandra, kan man t.ex. ersätta 10w-40 med 15w-50 utan några problem?

Mycket frågor är det. Men i grund och botten undrar jag hur pass känsligt det är att välja en annan viskositet?
 
Okej, kan ha missat lite då jag inte orkade alla sidorna i trådarna...

Klassningarna, eller kvalitetsystem borde jag skrivit (SAE etc...) är kanske inte så mycket att säga om egentligen. Finns det någon direkt skillnad som säger att något är bättre än något annat, eller det funkar bara oljan är godkänd som antingen SAE, JASO eller ACEA?

Det jag undrar mest om är de olika viskositeterna. Finns ju en hel del olika att välja på. Som jag har förstått det är 50 "tjockare" än 40 osv? Om man sedan jämför t.ex. 10w-50 med 20w-50, funkar det på samma sätt, att de blir "tjockare"? Känns som att en del inte tar för hårt på vilken olja som är rekomenderad, utan bytar efter temperatur och behag? Hur motsvarar de olika varandra, kan man t.ex. ersätta 10w-40 med 15w-50 utan några problem?

Mycket frågor är det. Men i grund och botten undrar jag hur pass känsligt det är att välja en annan viskositet?

Inga problem!

Om vi börjar med de olika klassningarna så är det inte alltid kvalitetsmått.
Men ofta.
JASO (JApanese Standardisation Organisation) märknin gen tex på mc oljor lägger tyngden på att den skal vara kompatibel med våtkoppling. S ser du JASO på flaskan så vet du det.
Däremot kan denna olja som funkar fint med våtkoppling vara av olika kvalite.
Den får du fram genom SAE (som du säger) och eller ACEA.
Googla på dessa begrepp och du kan läsa i timmar...
Eller gör det lätta, gör det rätta - läs allt i trådarna (även om det verkar jobbigt så ÄR det garanterat den mest kompakta infon + att den är skriven lite som "Olja för Dummies" så att alla kan förstå).
Det är nog den enklaste vägen till egen reell kunskap.
För jag försöker att inte ge enkla svar i trådarna utan mer tillhandahålla kunskap, så att DU kan göra DITT eget val baserat på dina behov.
Och detta gör du alltså lätt och ledigt med ny kunskap.

Viskositeter likaså. Och ja en 15w-50 och en 20w-50 olja kommer vara lika tjocka när de är varma. Dock inte kalla.
HUr dessa siffror hänger ihop redogörs oxå i trådarna.
Så passa på när all info du söker ändå har förpackats i ett litet rött paket med vita snören, serverat på siverfat!
LÄS!

Det kostar alltså LITE att få veta och lära sig.
JAg serverar inga stekta sparvar.

De som vill ha det får gå nån annanstans.
 
Last edited:
Inga problem!

Om vi börjar med de olika klassningarna så är det inte alltid kvalitetsmått.
Men ofta.
JASO (JApanese Standardisation Organisation) märknin gen tex på mc oljor lägger tyngden på att den skal vara kompatibel med våtkoppling. S ser du JASO på flaskan så vet du det.
Däremot kan denna olja som funkar fint med våtkoppling vara av olika kvalite.
Den får du fram genom SAE (som du säger) och eller ACEA.
Googla på dessa begrepp och du kan läsa i timmar...
Eller gör det lätta, gör det rätta - läs allt i trådarna (även om det verkar jobbigt så ÄR det garanterat den mest kompakta infon + att den är skriven lite som "Olja för Dummies" så att alla kan förstå).
Det är nog den enklaste vägen till egen reell kunskap.
För jag försöker att inte ge enkla svar i trådarna utan mer tillhandahålla kunskap, så att DU kan göra DITT eget val baserat på dina behov.
Och detta gör du alltså lätt och ledigt med ny kunskap.

Viskositeter likaså. Och ja en 15w-50 och en 20w-50 olja kommer vara lika tjocka när de är varma. Dock inte kalla.
HUr dessa siffror hänger ihop redogörs oxå i trådarna.
Så passa på när all info du söker ändå har förpackats i ett litet rött paket med vita snören, serverat på siverfat!
LÄS!

Det kostar alltså LITE att få veta och lära sig.
JAg serverar inga stekta sparvar.

De som vill ha det får gå nån annanstans.
Fint svar där med klassningarna. :tummenupp

Angående det andra ska jag ta mig tid senare och läsa igenom hela trådarna, så lär det väl klarna.

Tackar för infon!

Edit: Hittade precis vad jag sökte några sidor in i andra stråden. :)
 
Last edited:
(vill man verkligen fördjupa sig så ÄR det skillnad inom en och samma givna vikositet mellan olika oljor... eller eg inte heller viskositet, men mer HUR oljan beter sig och att olika oljor med SAMMA viskositet kan skapa OLIKA strömningsmotstånd, och därmed tryckfall i systemet. men det är överkurs)

Låter mycket intressant! Nu blir man nyfiken - har du en liten, liten "kurs" att ge??
 
Låter mycket intressant! Nu blir man nyfiken - har du en liten, liten "kurs" att ge??

Nja. Eller. Ja. Men...
Nej.
Alltså - det är rätt tidsödande att gå igenom det hela.
Men ok - kortvarianten:

Inom en vätska så kan man tala om "inre friktion"
Det betyder rent bildlikt att beroende på vilka molekyler som är inblandade så får man olika stor inre friktion på vätskor som t.ex kan ha samma viskositet i övrigt.

Rent praktiskt kan man säga att vid t.ex en övergång med skarpa kanter i en oljekanal, säg från 10mm ner till 8mm och övergången är vassa hörn, så kommer den vätskan med större intern friktion att bilda ett större motstånd här, och därmed oxå ett större tryckfall.

Skulle vi sett detta i elektronmikriskop skulle vi se hur molekyler hakade tag i de vassa kanterna och övriga utanpåliggande molekyler skulle ha svårt att glida förbi då även de hakar tag i varann mer än de molekyler som är i den mer "friktionslösa" vätskan.

Ja, lite enkelt uttryckt.
Lite svårbegripligt möjligen m.h.t min hyfsat nedkortade version.
Men iaf rent principiellt är det såhär det går till.

Hoppas det gav lite bättre förståelse?
 
Last edited:
Från att inte kunna något om oljor "någon smet man byter då och då" till all denna info!

Du är f-n mitt ljus i mörkret :fyllisar

Ska ge mej in på del 2 strax
 
Från att inte kunna något om oljor "någon smet man byter då och då" till all denna info!

Du är f-n mitt ljus i mörkret :fyllisar

Ska ge mej in på del 2 strax

:D Det var roligt att höra! *skratt* Kul att "frälsa" någon iaf!
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top