Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
En liten tvåtaktsfråga.

Såhär skriver dom på boove.se :
Märke Motul
Modell 800 2T Factory Line
Beskrivning
100% syntetisk 2-taks olja till högprestanda motorer med förgasare eller insprutning. Framtagen för racing, upp till 124 oktanig bensin. Standards: API TC


Motul API tc - TSC3 100% syntetisk.
Vad betyder Ester som det står på förpackningen ?

Är det någon växtfiberblandning ?
Fanns det inte en 800V med röd bakgrund också ?



Som det står på AGIP´s dunkar:
Synthetic + castor oil (högprestanda tvåtaktsolja).
 

Bifogat

  • Motul 800 Factory line..jpg
    Motul 800 Factory line..jpg
    21.1 KB · Visningar: 157
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Detta med Helsyntet eller Mineral i äldre motorer tror jag inte har med själva smörjningen att göra utan snarare med läckage. Jag har erfarenhet av detta genom att jag åker hydrocopter med gamla VW motorer på vintern. Jag har konstaterat att helsyntet inte är särskilt lyckat efter att hällt i det ett par gånger :huvet , att man skall behöva upprepa ett misstag flera gånger innan man lär sig. Det är djävligt jobbigt att göra rent ett akterdäck med en blandning av is, vatten och motorolja på vid låga temperaturer :mad: . Nu har äntligen lärt mig att det skall vara mineral olja eller delsyntet, då blir det bara is och vattenblandning.

Jag har jobbat en del med oljor (ingen expert på motor oljor) och det jag har hört är att vissa packbox/packnings/tätnings material krymper i syntet oljor men sväller något med tiden i mineraloljor.

Med skillnaderna i ingånde kolkedjor kan jag tänka mig att det ligger något i det och min erfarenhet talar för att det är så.

Annars är ju några av fördelarna med syntet oljor att dom är flytande vid lägre temperaturer och att dom oftast håller motorn renare. Det senare kanske är orsaken till läckage i äldre motorer.:va
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jösse skrev:
2649402 Luftkylda eller den vattenkylda VW motorn ?

Luft kylda 1500,1600 men mest 2000 buss förgasar och insprut. funderar lite på en vattenkyld det är ju i princip samma.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jösse skrev:
2649424 Har några kompisar som är helt kåta på dessa boxers.


Till hydrocopter är dom kanon.

Billiga
Billiga reservdelar
Lätta att få fart på (renovering+kam+något ökat komp :tummenupp )
Lätta (förhållandevis)
I Henriksdal (Stockholm) finns det en firma som bara handlar med beg
delar till gamla VW boxers

Viktigt
Om man inte skall uppfylla något reglemente så är 2000
buss/transporterabsolut bäst,riktig aluminium+oljekylaren avskärmar
ingen cylinder (inga kantareller eller uppbrända kolvar :D )

Riktig renovering inte sprayburks.

Behåll fläkten även om den inte skall sitta i en bil.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jösse skrev:
2649520 Vad är det för firma ?
Hemsida ?

Kan förmedla vidare till mina kompisar.


Sahlens beg VW delar

o8-615 21 41, Henriksdalsringen 89, 13132 NACKA

Se handlar jag nya delar på

V W Custom & Speed Parts AB - Helsingborg
Tel. 042-22 59 40
Örtg. 25, Box 3, 26061 HYLLINGE

Dina hemtrakter ?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jösse skrev:
2649295
Vad betyder Ester som det står på förpackningen ?

Att den innerhåller esterolja. Finns tre grupper av "syntet": grupp III, PAO och Ester. Där ester är då "cremé dela cremé"

Jösse skrev:
2649295
Är det någon växtfiberblandning ?
Nästan:gnissla
Men mycket starkt förenklat för esteroljor, är det vissa egenskaper som är framtagna på konstgjord väg med bas av biologiska oljor. Därav namnet "syntetisk, syntet mm"


sTf_paPs skrev:
2649362 Jag har jobbat en del med oljor (ingen expert på motor oljor) och det jag har hört är att vissa packbox/packnings/tätnings material krymper i syntet oljor men sväller något med tiden i mineraloljor.

Med skillnaderna i ingånde kolkedjor kan jag tänka mig att det ligger något i det och min erfarenhet talar för att det är så.

Annars är ju några av fördelarna med syntet oljor att dom är flytande vid lägre temperaturer och att dom oftast håller motorn renare. Det senare kanske är orsaken till läckage i äldre motorer.:va

Ovanligt.
Och med all säkerhet kopplat till sunkiga gamla packningar.

Syntetolja ska inte ge några problem.
Men: T ex ren esterolja har vissa oönskade bieffekter som t ex kan ge packningsproblem, därför är alla esterbaserade oljor blandade med mineraloljebas (grupp III och PAO mfl). Detta för att göra syntetoljan kompatibel med material, som oljan kommer i kontakt med.
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Badger skrev:
1) Finns tre grupper av "syntet": grupp III, PAO och Ester. Där ester är då "cremé dela cremé"


2) Men mycket starkt förenklat för esteroljor, är det vissa egenskaper som är framtagna på konstgjord väg med bas av biologiska oljor. Därav namnet "syntetisk, syntet mm"



3) Och med all säkerhet kopplat till sunkiga gamla packningar.

Syntetolja ska inte ge några problem.
Men: T ex ren esterolja har vissa oönskade bieffekter som t ex kan ge packningsproblem, därför är alla esterbaserade oljor blandade med mineraloljebas (grupp III och PAO mfl). Detta för att göra syntetoljan kompatibel med material, som oljan kommer i kontakt med.
1) Allt är inte svart och vitt i oljedjungeln, vad som är mindre bra i ett område är optimalt i ett annat. T.ex ren ester, perfekt till gasturbiner men inte bra till ottomotorer.

2) Fettsyraestrar framställs genom reaktion mellan organisksyra - alkohol, alltså ingen "pressad" olja från ex. kokosnötter

3) Alla mineraloljor men speciellt syntetiska (PAO och olika bra raffinerade) har egenskapen att härda och i viss mån förtäta gummi (syntet och natur) medan ester sväller de samma. Så en bra balans mellan ester - mineral ger ett i det avseendet neutralt resultat.

Slutsats: För ottomotorbruk finns det mig veterligen inga rena "esteroljor" däremot innehåller alla syntetiska en del fettsyraester, så när man proklamerar ESTER på förpackningen är det ren marknadsföring vi ser...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
FZ1 skrev:
2651556 1) Allt är inte svart och vitt i oljedjungeln, vad som är mindre bra i ett område är optimalt i ett annat. T.ex ren ester, perfekt till gasturbiner men inte bra till ottomotorer.
Inte svart och vitt. Jag förenklade tidigare.
Inom syntetolja finns det ju grupperna III, IV och V. Esteroljan var den första som togs fram, bl a för det du skrev ovan. För "ottomotorer" hade oljan vissa bieffekter därför är en syntetolja baserad på ester mixad med en mineraloljabas (typ PAO). PAO kom som syntetolja senare och därefter Grupp III (som numera få heta syntetolja efter en liten tvist mellan Mobil och Castrol.)
Esteroljeframtagning är dyrt jämfört med PAO och grupp III.
Men att en motorolja baserad på esterolja ger mycket goda egenskaper.
(esterolja har bl a mycket god "vidhäftning" pga polära egenskaper)


FZ1 skrev:
2651556
2) Fettsyraestrar framställs genom reaktion mellan organisksyra - alkohol, alltså ingen "pressad" olja från ex. kokosnötter
:va

- Visst, en kemisk reaktion mellan fettsyra och alkohol. Men vad är basen?! :hihi


FZ1 skrev:
2651556
3) Alla mineraloljor men speciellt syntetiska (PAO och olika bra raffinerade) har egenskapen att härda och i viss mån förtäta gummi (syntet och natur) medan ester sväller de samma. Så en bra balans mellan ester - mineral ger ett i det avseendet neutralt resultat.

Detta är esteroljans bekymmer med gummi, natur eller TPE (inom TPE finns även här en oehörd mängd av formula). Men för packningar kan man säga att de generellt har blivit bättre. Därför mitt svar tidigare.


FZ1 skrev:
2651556
Slutsats: För ottomotorbruk finns det mig veterligen inga rena "esteroljor"
Stämmer.
FZ1 skrev:
2651556
däremot innehåller alla syntetiska en del fettsyraester, så när man proklamerar ESTER på förpackningen är det ren marknadsföring vi ser...

Det är bara några få som använder sig esterolja som bas för sin syntetolja. Motul är en av dem.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Badger skrev:
Inte svart och vitt. Jag förenklade...
Vad härligt det är när man är överens med någon :)


Dock vidhåller jag att "ester" i stor text på förpackningen bara är marknadsföring, finns inget som säger att oljan är bättre, och då i vilket avseende, bara för att man nämner en grupp av de ingående ingredienserna, inget ont om Motul bara allmänn utsvävning...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
FZ1 skrev:
2655446 Vad härligt det är när man är överens med någon :)


Dock vidhåller jag att "ester" i stor text på förpackningen bara är marknadsföring, finns inget som säger att oljan är bättre, och då i vilket avseende, bara för att man nämner en grupp av de ingående ingredienserna, inget ont om Motul bara allmänn utsvävning...

Oki,

Det är ju det där med "benchmark" hur bra olja behöver man, egentligen.
Vilket är väl lite syftet med Dr. Bikes oljetrådar.

Btw, esterbaserad olja. Det finns/fanns en föregångare inom området. Någon som kommer ihåg ricinolja.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har en polare som arbetar på ett bilföretag, så jag frågade vad dom gav för deras olja, som dom säljer för 170kr/lit... 8 KRONOR!! Dom hade förvisso ett bra avtal, men det är ju skrämmande
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
livar upp denna tråd med en fråga om oljan på BILTEMA, det är inte MC oljan jag är ute efter utan oljan till bilen, det börjar bli dags för oljebyte för min del men är inte så sugen på att lägga ut 1250:- för olja å filter hos BMW (Castrol 7L) har hört att Biltemas MC racing olja är bra shit men hur är det med resterande oljorna från biltema, tex denna som jag länkar här.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=743&iItemId=118025
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
har hört att Biltemas MC racing olja är bra shit men hur är det med resterande oljorna från biltema, tex denna som jag länkar här. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=743&iItemId=118025

Du menar väl ändå deras helsyntet (om viskositeten är korrekt förstås)?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=743&iItemId=83089
Den har jag kört med i ett flertal olika bilmotorer utan problem. Mineralen undviker jag eftersom helsynteten är så pass prisvärd.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Akta er bara för 5W-50 oljan den kocksar och beter sig illa trots att den rekommenderas för "extra hård körning". Allt är inte äkta guld på Biltema...
 

Dr.Bike

Guest
Akta er bara för 5W-50 oljan den kocksar och beter sig illa trots att den rekommenderas för "extra hård körning". Allt är inte äkta guld på Biltema...

Bra att du sa det!

JAg fick samma fråga av den gode wdac och jag "råkade" ;) svara samma sak som jag ser att du skriver här...
*puh* :D
Lite tur skaman ha...eller?

Nej, saken är den att oljan med bredaste viskositetsspannet inte alls har lika hög kvalitet som sitt "smalbandigare" syskon.
Minns inte vad exakt, men jag kollade in det där en gång tidigare, och ja, köp 5w-40´n
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top