Varför är det ofta brist på eldsjälar, funktionärer och tävlingsledare?

Att ta ledigt från jobbet mitt i veckan samt köra kanske 10-20 mil kostar pengar, det vore rimligt med någon form av ekonomisk ersättning iaf.
Jo att ersätta funkisar så att det inte kostar dom något är ju det bästa om det går.

Inom crossen så tillämpas på vissa håll det att varje förare måste till träning/klubbtävling ta med en flaggvakt (kompis) och om han inte har med sig någon så får han betala en mindre summa pengar. På så sätt kan man även få dit fler som kan bli intreserade att fortsätta
En variant på det kan kanske fungera för att få in några kronor och lite folk?
Jag har jobbat ideellt i flera år och kommer att fortsätta med det, jag är mer intresserad av att sporten överlever.
Det är just det som känneteknar en riktig elsdjäl!
 
Om man skall tävla kan du/jag inte vara funkis, eller hur? Och träna gör du för att göra bättre resultat på tävling. Jag skulle vilja se den aktiva förare som vinkar flaggan under en tävling/träning där han/hon hellre skulle tävlat/träna.

Ingen som vinkar flagga = ingen träning eller tävling !
Välj mellan pest och kolera :)
 
Problemet finns ju inom alla idrotter och lösningen som de flesta anammat är ju "dagsverke".

Istället för föräldrar, som används i de flesta andra idrotter, kanske man måste kräva in "dagsverke" av de aktiva.
Det kan bestå i att vara funkis/postering/besiktning vid vissa träningar/tävlingar.

Det jag ser som ett stort problem (inom bilsporten) är bristen på förståelse för just besiktningspersonal.
Kompetensen kan variera eftersom det inte finns tillräckligt med kunnig personal och att då möta de aktivas ibland totala avsaknad av förståelse gör ju att rekryteringen av ny personal går om intet.
Ja det kanske iaf gör att utövarna inser att utan funktionärer så blir det varken några träningar eller tävlingar.

Det är ingen hemlighet att HMS liksom många andra klubbar går back på dom flesta träningarna, för få utövare i relation till träningsavg. samt den faktiska kostnaden.

Ingen som vinkar flagga = ingen träning eller tävling !
Välj mellan pest och kolera :)
Kalla fakta, men så är det.
 
Last edited:
Problemet är att pengarna inte kan gå oavkortat till funkisarna, om klubben betalar funkisarna så måste vi även betala skatt, sociala avg. samt arbetsgivareavg.

Dessutom måste funkisarna skatta för detta, för att avlöna en funkis med tex 100:- i timmen så kostar det kanske ca:300:- per timme/gubbe för klubben.

Säg att vi har 10 funkisar ggr 8 timmar = 80 ggr 300:- =24.000:-

om man sedan räknar på att det tex kommer 48 st som tränar så blir det 500:- extra i avgift.

Sätter man däremot ut en burk som förarna frivilligt kan lägga 100:- eller 150:- i till funkisarnas kaffekassa så är det en annan femma, dock vet jag inte om det är legalt att göra så, en funktionärspott som dom delar på vore kanonbra.

Det blir svårare och svårare för varje år att hitta eldsjälar.


För att klargöra lite så blir det inte så mycket som du säger!!!

Lön 100 kr
Skatt 45 kr
Arb.Avg + Soc. Avg. 47 kr

Summa för klubben är 192 kr

80 x 192 = 15360 kr för klubben, inte billigt men inte 24000 kr

Om det kommer 48 som tränar så blir det 320 kr/ förare...
 

Vad är det då som driver eldsjälar, funktionärer och tävlingsledare till att jobba ideellt, jo den stora belöningen kommer när man ser att träningar och tävlingar fungerar som det ska och vetskapen om att alla som hjälper till är en viktig kugge i maskineriet, detta ger en inre belöning.
.

Problemet ligger nog inte i pengarna för de flesta. Jag engagerar mig för jag tycker det är intressant och utvecklande. De föreningar som har tufft engagera folk kan fundera lite extra på det Håkan skrev ovan. Visa uppskattning och lägg ner lite tid på att belöna personerna med uppmärksamhet, småjippon, grillkvällar osv. Visa att de behövs. Det är inte enbart förare som ska ha förmåner för de jobbar.

Se till fånga upp intresserade och håll kontakten. Skicka ut riktad information. Var ute i tid med information till folk om de ska lockas arbeta. Missar man dessutom att hugga tag på folk som frivilligt erbjuder sig jobba är nåt verkligen galet i en förening.

Första fällan föreningar går i är att tycka det kostar energi de inte har att fixa folk. Då är det enklare ordna det själva. Sen bränner de ut sig och vips är det moment 22 med brist på folk. Börja se frivilliga som en resurs som måste vårdas väl istället för något man nyttjar enbart vid behov. Om någon vårdade sin vän eller partner som vissa föreningar vårdar sina frivilliga skulle förhållandet/vänskapen tagit slut igår.
 
För att klargöra lite så blir det inte så mycket som du säger!!!

Lön 100 kr
Skatt 45 kr
Arb.Avg + Soc. Avg. 47 kr

Summa för klubben är 192 kr

80 x 192 = 15360 kr för klubben, inte billigt men inte 24000 kr

Om det kommer 48 som tränar så blir det 320 kr/ förare...

Du borde nog läsa HELA tråden.


Kalla fakta, men så är det.

Vi som kör ERF, kan vinka lite på SM. Det skulle jag helt klart vara intresserad av. Men inga träningar, tyvärr.
 
Last edited:
Problemet ligger nog inte i pengarna för de flesta. Jag engagerar mig för jag tycker det är intressant och utvecklande. De föreningar som har tufft engagera folk kan fundera lite extra på det Håkan skrev ovan. Visa uppskattning och lägg ner lite tid på att belöna personerna med uppmärksamhet, småjippon, grillkvällar osv. Visa att de behövs. Det är inte enbart förare som ska ha förmåner för de jobbar.

Se till fånga upp intresserade och håll kontakten. Skicka ut riktad information. Var ute i tid med information till folk om de ska lockas arbeta. Missar man dessutom att hugga tag på folk som frivilligt erbjuder sig jobba är nåt verkligen galet i en förening.

Första fällan föreningar går i är att tycka det kostar energi de inte har att fixa folk. Då är det enklare ordna det själva. Sen bränner de ut sig och vips är det moment 22 med brist på folk. Börja se frivilliga som en resurs som måste vårdas väl istället för något man nyttjar enbart vid behov. Om någon vårdade sin vän eller partner som vissa föreningar vårdar sina frivilliga skulle förhållandet/vänskapen tagit slut igår.
Jodå vi har funkisfester och andra aktiviteter, men det är ändå svårt att få loss folk en vardag mellan 08-17 eftersom dom flesta har ett vanligt jobb att sköta på vardagarna.

En ekonomisk ersättning som kompenserar för en semesterdag samt milersättning vore helt ok enligt min mening.
 
Som sagt...HW beskrev allt detta väldigt bra. Den gången diskuterades det om ersättning till instruktörer på bandagar osv. En tråd jag startade, just bara för att jag känner att de gör ett sånt ja-la kalasjobb!
Jag sa: Ersättningen behöver inte vara stor.
Men den SKA täcka så att man inte som familjefar går back iaf.
Så några 300:- timmen som nån räknar upp i tråden här med slutsumman 24.000:- är det alltså inte tal om.

För inför man inte nåt sånt, så lever sporten just bara på brinnande (snart utbrända?) eldsjälar, som förvinner vartefter de växer upp och blir äldre.
De unga lever ju som bekant på kärlek och luft.
Och då givetvis ett brinnande intresse där det är en ära och nog betalt i sig att de FÅR vara instruktörer.

Lite så med all frivilligverksamhet faktiskt.

Kvar blir då vi bittra satar som knogar på i ett slags religiöst kall att "göra sin plikt" och "fostra ännu en kull" osv osv.
 
Jodå vi har funkisfester och andra aktiviteter, men det är ändå svårt att få loss folk en vardag mellan 08-17 eftersom dom flesta har ett vanligt jobb att sköta på vardagarna.

En ekonomisk ersättning som kompenserar för en semesterdag samt milersättning vore helt ok enligt min mening.

Jag är lite kluven när det gäller betalning, visst jag håller med om att en väg kan vara att kompensera förlorad inkomst samt milersättning, samtidigt tror jag att det är av högsta vikt att upppmärksamma funktionärer, få dem att förstå vikten av sina insatser.
Men skulle kostnaden för funktionärer gå upp markant så kommer det innebära en ökad anmälningsavgift, själv så tycker jag startavgifter redan nu är höga, men vi kanske inte har så mycket att välja på.

Jag vet att det vid vissa tillfällen varit uppe till diskussion om man skulle kunna utarbeta ett närmare sammarbete mellan de olika arrangörerna, det skulle kunna vara en lösning, om t.ex LMS skulle erbjuda en kostersättning för en grupp funktionärer från HMS, och tvärt om, vidare så tror jag att det skulle vara positivt för funkisarna att få se lite olika banor:)
 
Som sagt...HW beskrev allt detta väldigt bra. Den gången diskuterades det om ersättning till instruktörer på bandagar osv. En tråd jag startade, just bara för att jag känner att de gör ett sånt ja-la kalasjobb!
Jag sa: Ersättningen behöver inte vara stor.
Men den SKA täcka så att man inte som familjefar går back iaf.
Så några 300:- timmen som nån räknar upp i tråden här med slutsumman 24.000:- är det alltså inte tal om.

För inför man inte nåt sånt, så lever sporten just bara på brinnande (snart utbrända?) eldsjälar, som förvinner vartefter de växer upp och blir äldre.
De unga lever ju som bekant på kärlek och luft.
Och då givetvis ett brinnande intresse där det är en ära och nog betalt i sig att de FÅR vara instruktörer.

Lite så med all frivilligverksamhet faktiskt.

Kvar blir då vi bittra satar som knogar på i ett slags religiöst kall att "göra sin plikt" och "fostra ännu en kull" osv osv.
Nu läste du nog lite för fort, detta var ett exempel med massa skatt och jox pålagt.

Men i övrigt har du som vanligt vettiga åsikter :tummenupp


Jag vet att det vid vissa tillfällen varit uppe till diskussion om man skulle kunna utarbeta ett närmare sammarbete mellan de olika arrangörerna, det skulle kunna vara en lösning, om t.ex LMS skulle erbjuda en kostersättning för en grupp funktionärer från HMS, och tvärt om, vidare så tror jag att det skulle vara positivt för funkisarna att få se lite olika banor:)
Ja det vore en bra deal:tummenupp
 
Last edited:
Vi som kör ERF, kan vinka lite på SM. Det skulle jag helt klart vara intresserad av. Men inga träningar, tyvärr.

Problemet här i Skåneland är väl antalet träningstillfälle. Hade det funnits tillgång till bana betydligt oftare så tror jag också att man kunnat "offra" en träning för att flagga.

Samtidigt måste man ju se hur situationen är. Utan flaggisar, ingen körning alls. Mao, måste förarna se till att vakna o inse vad det hela handlar om. Som det är nu förväntar man sig att det är nån annan som gör det.

En enkel lösning på det är att sätta förarna till att flagga och dom förare som inte vill flagga, dom får anstränga sig i att hitta någon som kan flagga i deras ställe.

Vill man köra får man också anstränga sig lite.

Gällande betalt så sure, men dom småsummorna lockar inte någon att göra något extra precis. Jag tror mer på att som folket här föreslår, uppmärksamma flaggisarna o visa att dom är behövda.
 

Kvar blir då vi bittra satar som knogar på i ett slags religiöst kall att "göra sin plikt" och "fostra ännu en kull" osv osv.

nu fattar jag inte vad du menar? :va bittra satar? :gnissla :arsele

detta är ett problem... dock är det väldigt svårt att "ragga på nätet" efter funkisar (man kanske skulle kopiera match.com för funkisar istället? klubb söker uppmärksam funktionär som vill titta på roadracing en hel daaaag!)
 
Att engagera folk är lättare än man tror, dock behövs en del positiv anda...
EOD

Den vanliga strategin verkar vara att skuldbelägga förarna/utövarna. Man ska känna sig lite dålig för att man inte hjälper till. Jag blir reflexmässigt trött på gnället. Incitament skall vara positiva, inte negativa.

Edit: funk ska va kul, annars skiter vi i'att :banana
 
Den vanliga strategin verkar vara att skuldbelägga förarna/utövarna. Man ska känna sig lite dålig för att man inte hjälper till. Jag blir reflexmässigt trött på gnället. Incitament skall vara positiva, inte negativa.

Samtidigt. Om alla hjälper till blir det inget gnäll heller...
 
nu fattar jag inte vad du menar? :va bittra satar? :gnissla :arsele

detta är ett problem... dock är det väldigt svårt att "ragga på nätet" efter funkisar (man kanske skulle kopiera match.com för funkisar istället? klubb söker uppmärksam funktionär som vill titta på roadracing en hel daaaag!)

Ja alltså... läs nu inte orden som :cdevil läser bibeln. De är skrivna med kärlek, dock menar jag att det är "vi som blir kvar" som går där och kan känna viss bitterhet för alla som INTE ställde upp, allt som INTE hände, och att saker och ting skulle kunnat eller har varit så otroligt mycket bättre förr när... osv.
Inte alltid, inte jämt, men många gånger kan den där känslan infinna sig när någon annan frivillig god kamrat försvinner och man (än en gång) står där ensam som "äldsten som skall få ihopet".

Självfallet finns så oerhört mycket positivt GO och DRIV i alla fall, det kommer ju gubevars nya förmågor, och det är en källa till glädje så god som någon.
Men har man då "uppfostrat" säg 5-10-15 kullar "nya", sett folk droppat av under åren (naturligt iofs) så har man blvit lite luttrad, och man inser att en organisation, med aldrig så många aktiva ändå ÄR rätt känslig, och allt oftast hänger på EN eller max två fix-stjärnor, som om de slutar, då rasar allt som ett korthus.

Så det är med ett sorgset leende kan man säga, som man ser den naturliga successionen. Oron för hur förnyelsen ska gå. Kommer "de" att klara sig. Har jag utbildat dem tillräckligt. KOmmer de stanna. Finns någon som vill offra lika mycket tid som jag?

Allt detta beskriver den härliga dynamik det trots allt är att bygga detta laget.
Sen om det är en scoutkår, et gäng rajjsingfunktionärer, en klubb, eller vadsomhelst spelar ingen teater.

Det är kärlek, oro, glädje och det är förtvivlan blandat i en salig röra.
Sällan har ordet njutånger passat bättre! :)
 
EOD

Den vanliga strategin verkar vara att skuldbelägga förarna/utövarna. Man ska känna sig lite dålig för att man inte hjälper till. Jag blir reflexmässigt trött på gnället. Incitament skall vara positiva, inte negativa.

Edit: funk ska va kul, annars skiter vi i'att :banana
Nu är du ute på hal is, skuldbelägga förarna? det är ju för er skull som funkisarna ställer upp.

Visst är det tråkigt med kalla fakta, men verkligheten är som den är och den dagen kommer snart att komma då vi tvingas ställa in en träningsdag pga det inte finns tillräckligt med funkisar.

Träningsavg kanske får dubbleras för att hitta en lösning.

Men bara för att man har betalat licensen, klubbavg. samt allt annat som man kan köpa för pengar så innebär inte det att man är garanterad att få köra.

Om alla hugger i och hjälper till så kommer det att funka även i framtiden.

:tummenupp
 
Last edited:
EOD

Den vanliga strategin verkar vara att skuldbelägga förarna/utövarna. Man ska känna sig lite dålig för att man inte hjälper till. Jag blir reflexmässigt trött på gnället. Incitament skall vara positiva, inte negativa.

Edit: funk ska va kul, annars skiter vi i'att :banana


Jag är benägen att hålla med dig. Och det är sant, efter som man alltid hör samma klagovisa. Vem annars hör det? Det kommer alltid en massa åskådare och tittar påkörningar, dessa kan väl flagga istället. Gör som italien, det kostar 5€ för att komma in och titta på vanliga kvällskörningar - vill man inte betala, så flagga:)
 
OK, nu har många snackat och utbytt åsikter. Kanske dags att göra något. För som det är sagt förr: inga funkisar, inget åka.

Därför föreslår jag att genast införa (på prov) följande på nästa träning 11/4:

1. Alla förare lägger 50 eller 150 kr i "lunchkassan" til dagens funkisar.
2. Har man en funkis med sig vid incheckning så betalar man 50 kr. (kontant!)
3. Har man inte en funkis med sig vid incheckning så betalar man 150 kr. (kontant!)
4. Klokkan lunch så kommer alla funkisar och får "lunch-pengar" kontant.
5. Har man inte 50 respektive 150 i kontanter vid incheckning => ingen körning.

Dvs, ingen funkis betalning eller funkis skatt. Bara gratis lunch som varje funkis själv får administrera bäst han vill.
Snabb huvudräkning baserat på 40 deltagare och 10 funkisar: 500 kr per funkis. Det borde täcka "lunchen".

Kan det vara en möjlig metod att prova vid nästa träning 11/4 på Knutstorp ?
Så får vi åtminståne provat en lösning nästa gång.
Vad tycker ni ?
 
Samtidigt. Om alla hjälper till blir det inget gnäll heller...
Och gnälls och gnölas det så hjälper ingen till. Med ett glatt och trevligt sinnelag är det lättare att övertyga folk :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top