Vad tusan ska jag köpa?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag ligger och vrider och vänder mig i en hotellsäng och funderar och funderar... (Ja jag vet, jag borde hänga i baren och titta på :tuttar istället.)

Men, för det första är jag lyckligt gift, och för det andra har jag i dagarna sålt iväg min BMW 1200 Adventure. Jag är sålunda hojlös för tillfället.

Detta har medfört ett angenämt "problem", att välja och vraka bland alla cyklar som med superlativen haglande över sig erbjuds till försäljning åt hugade spekulanter som mig.

Nu till problemet: Vad fasen ska jag köpa?

Det enda jag vet är att jag ska ha en sporthoj. Lätt och smidig ska den vara också. Och snabb, och dessutom rolig att köra. Och så ska den vara billig också. Och så ska den gå att trafikförsäkra så jag kan vara med på SMC-kurser med den. -Går det att förena nyss nämnda egenskaper i en och samma motorcykel?

I övrigt har jag inga större krav. Det får gärna vara en ren banhoj eftersom jag uteslutande ska ha den att köra bana med. Men, den måste som sagt gå att trafikförsäkra.

Med en budget på runt 50.000:-, vad skulle ni ha tittat närmare på då? Jag antar att en 600 ligger nära till hands?

Hur är det med utvecklingen på sporthojar? Jag tycker det introduceras någon revolutionerande nyhet man bara inte kan vara utan varenda år på samtliga modeller. Men skulle verkligen en medelmåttig förare som jag själv märka något av alla skillnader och förbättringar mellan årsmodellerna?

Jag inbillar mig att man måste vara en rätt vass förare för att kunna utnyttja tex. en R6:a fullt ut, oavsett om det är en årsmodell -02 eller en -07... Är det korrekt?

När det står i en annons att hojen är oreggad men har ett MC-idcard, vad menas med det? Går det att få en regskylt till hojen och försäkra den då?

Törs man köpa en oreggad importhoj? Kan man förregga en importhoj och på så vis få ett regnr som man i sin tur kan trafikförsäkra hojen på, utan att regbesikta den?

Det är viktigt att hojen kan få ett regnr så jag kan trafikförsäkra den eftersom SMC har det som krav på sina utbildningar.

Alla tips och råd uppskattas! :yoparty

Många tack på förhand!

för 50 papp kan du som sagt vraka o välja bland mkt , jag sj är frälst i sukorna kompisen har en gsxr 600 97 en rolig hoj, sj åker jag en 1000-01 som är helt gudomlig , inte särskilt svårkörd heller o du slipper växla konstant som du gör på en 600 så om jag vore du skulle jag köpa en hoj med mer kubik samt en som är reggad så slipper du en massa problem,,

Tjaba! Jag kan ju redan rådja dig till att inte köpa importhoj, blir massa krångel och tar en jävla massa tid så det är ett no no!

Du ska ha en sporthoj säger du... Då har du nog rätt att 600,750 klassen är nog närmast, skulle satsa på FZ6or, Z750, GSX600F eller liknande, dom går nog lös på 60-70 nya så en begangnad relativt ny ska nog inte va allt för svår att hitta, sen till det där med kul och snabb och så, det är beror HELT på vilken typ av förare du är. eftersom det är så sent på säsongen och Sporthojar kör man INTE på vintern så tycker jag du ska vänta till nästa säsong, ut med frugan, testkör några hojar och kolla vilken som passar DIN körstill bäst. Själv får jag min Daytona 675 om 14 dagar och den verkar RIKTIGT kul, men den är dessvärre VÄLDIGT mycket dyrare än den prisklass du tänk dig :P

Själv får jag min Daytona 675 om 14 dagar och den verkar RIKTIGT kul, men den är dessvärre VÄLDIGT mycket dyrare än den prisklass du tänk dig :P
http://www.blocket.se/vi/18214134.htm?ca=4_s :rolleyes:

Jo, 675:an har jag också sneglat på. (Och dreglat!)
Uppenbarligen så är dom inte så otroligt dyra.
Läser man alla tester så verkar den vara som ett Kinderägg ungefär, tre saker i en liksom. -Lätt som en liten hoj, vrid som i en stor, samt snygg att se på...

Att köpa hoj på våren känns bara fel. Allt blir så pass mycket dyrare då.
Det måste väl vara optimalt att köpa hoj till höstpris nu?

http://www.blocket.se/vi/18214134.htm?ca=4_s :rolleyes:

Jo, 675:an har jag också sneglat på. (Och dreglat!)
Uppenbarligen så är dom inte så otroligt dyra.
Läser man alla tester så verkar den vara som ett Kinderägg ungefär, tre saker i en liksom. -Lätt som en liten hoj, vrid som i en stor, samt snygg att se på...

Att köpa hoj på våren känns bara fel. Allt blir så pass mycket dyrare då.
Det måste väl vara optimalt att köpa hoj till höstpris nu?

Dendär va så misstänkt billig så ingen vågar köpa den.
Så köp den fan.

Ok... Mera botten i en literhoj antar jag. Hur mycket tyngre är Rettan jämfört med sexan? Vinner inte en 600 lite iom. sin smidighet?

Det här blir alltid en hetsig debatt, min åsikt är att en 1000cc är bättre på allt och en 600cc är sämre på allt men det finns entusiaster för mopede, jag menar 600cc, också.
I alla fall, visst, för ett fåtal personer kanske en 600cc är snabbare på bana. Inte för dig som tydligen inte kört så mycket och inte för mig heller.
Jag hade 600cc 2004-2006 och nu har jag kört 1000cc i två säsonger och det är överlägset på alla sätt. Vikten är särskilt annorlunda, nu kommer snart riktig besserwisser-maffia att påstå att rörelseenergin i en 1000cc är så mycket större att den upplevs som tyngre än 600cc även om den inte är det. Om du vill ta sådant skitprat på allvar kan du också fråga en spå-dam om vilken hoj du borde ha.

Du kommer från en BMW R 1200 GS Adventure. För att göra hoppet mindre extremt, så skulle jag kika på en Yamaha FZ1-S ABS eller en Honda VFR800 ABS. Mest för att prova på en radfyra, till skillnad mot en V-twin eller twin-Boxer, samt för att välja snäppet under rena racing-hojar. Det finns säkert även liknande från andra tillverkare, men det var dessa jag först kom att tänka på. ABS, därför att BMW har det och att du förmodligen är van vid det.

Mittåt
: menar naturligtvis Mest för att prova på en fyra (v-4 eller radfyra), till skillnad mot en V-twin eller twin-Boxer

Last edited:
675an är INTE sådär billig, förmodligen har han gjort nått med den där och det är 06an dvs den första modellen som kom ut. visst den är oförändrad men fortfarande en Supersport med 3 år på nacken, ja du kan ju tänka dig själv hur den där hojen mår om det är nån jävla hobbyturk med effektrör liksom! :P

Som sagt, JAG tycker du fortfarande ska vänta till vår, att hetts köpa utan att testa flera hojar är bland det sämsta (och bland det DYRASTE) du kan göra, visst priserna går upp i vår men jag tar nog fan hellre den smällen än att köpa en hoj jag inte är 100 procentigt nöjd me. Vänta, Testa och Slå till är mitt tips.

Och det är med 600 mot 1000, Från person till person, vissa funkar med bottendraget, andra behöver det där lilla extra på toppen på 600orna... Vilken förare du är kan du ta reda på genom att TESTKÖRA!

Du kommer från en BMW R 1200 GS Adventure. För att göra hoppet mindre extremt, så skulle jag kika på en Yamaha FZ1-S ABS eller en Honda VFR800 ABS. Mest för att prova på en radfyra, till skillnad mot en V-twin eller twin-Boxer, samt för att välja snäppet under rena racing-hojar. Det finns säkert även liknande från andra tillverkare, men det var dessa jag först kom att tänka på. ABS, därför att BMW har det och att du förmodligen är van vid det.

Har provat radfyra. Hade en Super Blackbird -06:a innan Beemern.
Jag vill dock ha något snabbare och lättare på bana. (Kommer inte att köra den på gatan).

Så en sport-tourer går bort för min del. Men tack för omtanken. :)

Är väl inte så konstigt med priset på Trajan? 2000 mil på 3 säsonger, höst, sen kanske det är så att Truimph har lite sämre andrahandsvärde än sina japanska kollegor. På bilden ser den fin ut iaf. Är väl bara att åka och kika på den om man är intresserad.

Som sagt, JAG tycker du fortfarande ska vänta till vår, att hetts köpa utan att testa flera hojar är bland det sämsta (och bland det DYRASTE) du kan göra, visst priserna går upp i vår men jag tar nog fan hellre den smällen än att köpa en hoj jag inte är 100 procentigt nöjd me. Vänta, Testa och Slå till är mitt tips. Vilken förare du är kan du ta reda på genom att TESTKÖRA!

Men än så länge går det ju utmärkt att testköra. I alla fall i ett par, tre veckor till. :)

Ska du ha en banhoj så skulle jag nog gå på en 1000cc... TROR dom är roligare i längden, jag menar dom flesta jag känner går från 600 till 1000... inte tvärtom :P Så om du känner att du är van och vill köra på bana så skulle jag nog satsa på en (känns så hemskt o säga det) ..... R1a :P Kör hårt!

Men än så länge går det ju utmärkt att testköra. I alla fall i ett par, tre veckor till. :)

3v till? Vart fan bor du i Hurghada eller? Här i STHLM frös jag fan fingrarna av mig påväg hem från jobbet! :P

Jag skulle nog glömma den där 675an, 3000 mil på 3 år, då har karln kört 1000 mil per säsong iprincip vilket JAG tycker är SJUUUUUUUKT mycket för en Supersport. Den pärlan ska man ut o sträcka på nångång ibland ingen jävla pendlar hoj inte! ;)

675an är INTE sådär billig, förmodligen har han gjort nått med den där och det är 06an dvs den första modellen som kom ut. visst den är oförändrad men fortfarande en Supersport med 3 år på nacken, ja du kan ju tänka dig själv hur den där hojen mår om det är nån jävla hobbyturk med effektrör liksom! :P

Som sagt, JAG tycker du fortfarande ska vänta till vår, att hetts köpa utan att testa flera hojar är bland det sämsta (och bland det DYRASTE) du kan göra, visst priserna går upp i vår men jag tar nog fan hellre den smällen än att köpa en hoj jag inte är 100 procentigt nöjd me. Vänta, Testa och Slå till är mitt tips.

Och det är med 600 mot 1000, Från person till person, vissa funkar med bottendraget, andra behöver det där lilla extra på toppen på 600orna... Vilken förare du är kan du ta reda på genom att TESTKÖRA!

Hur många meter har du kört på en 675a?

Klart att 600cc är lättare fast det beror ju lite på vart man kör, på väg väljer jag nog 1000cc och bana beror det ju lite hur liten och kniksig bana det är men jag hadde nog ändå satsat på kubik och vridoment, det e liksom mer användbar för oss vanliga dödliga känns det som. Om inte jag minns fel så e dom tidiga rettorna inte mycket tyngre än dagens 1000cc.Jag ska själv köpa ny hoj till nästa säsong och siktar på gixxer 1000 k7 fast det e ju lite mer pengar, kolla k1,k2 modellerna dom borde du få för runt 50k.

3v till? Vart fan bor du i Hurghada eller? Här i STHLM frös jag fan fingrarna av mig påväg hem från jobbet! :P

Jag skulle nog glömma den där 675an, 3000 mil på 3 år, då har karln kört 1000 mil per säsong iprincip vilket JAG tycker är SJUUUUUUUKT mycket för en Supersport. Den pärlan ska man ut o sträcka på nångång ibland ingen jävla pendlar hoj inte! ;)

2000 mil på tre år.

Den då? http://www.blocket.se/vi/18214134.htm?ca=4_s

Eller den? http://www.blocket.se/vi/18309755.htm?ca=4_s

Den? http://www.blocket.se/vi/17457901.htm?ca=4_s

Den? http://www.blocket.se/vi/18247259.htm?ca=4_s

Känns som prutläge på samtliga då tre av dom varit ute kring en månad.

Vad jag vill mena är att 675:orna inte alls är så särskilt dyra längre.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...