N.Blomqvist
Gudomlig sporthojare
Jag ligger och vrider och vänder mig i en hotellsäng och funderar och funderar... (Ja jag vet, jag borde hänga i baren och titta på
istället.)
Men, för det första är jag lyckligt gift, och för det andra har jag i dagarna sålt iväg min BMW 1200 Adventure. Jag är sålunda hojlös för tillfället.
Detta har medfört ett angenämt "problem", att välja och vraka bland alla cyklar som med superlativen haglande över sig erbjuds till försäljning åt hugade spekulanter som mig.
Nu till problemet: Vad fasen ska jag köpa?
Det enda jag vet är att jag ska ha en sporthoj. Lätt och smidig ska den vara också. Och snabb, och dessutom rolig att köra. Och så ska den vara billig också. Och så ska den gå att trafikförsäkra så jag kan vara med på SMC-kurser med den. -Går det att förena nyss nämnda egenskaper i en och samma motorcykel?
I övrigt har jag inga större krav. Det får gärna vara en ren banhoj eftersom jag uteslutande ska ha den att köra bana med. Men, den måste som sagt gå att trafikförsäkra.
Med en budget på runt 50.000:-, vad skulle ni ha tittat närmare på då? Jag antar att en 600 ligger nära till hands?
Hur är det med utvecklingen på sporthojar? Jag tycker det introduceras någon revolutionerande nyhet man bara inte kan vara utan varenda år på samtliga modeller. Men skulle verkligen en medelmåttig förare som jag själv märka något av alla skillnader och förbättringar mellan årsmodellerna?
Jag inbillar mig att man måste vara en rätt vass förare för att kunna utnyttja tex. en R6:a fullt ut, oavsett om det är en årsmodell -02 eller en -07... Är det korrekt?
När det står i en annons att hojen är oreggad men har ett MC-idcard, vad menas med det? Går det att få en regskylt till hojen och försäkra den då?
Törs man köpa en oreggad importhoj? Kan man förregga en importhoj och på så vis få ett regnr som man i sin tur kan trafikförsäkra hojen på, utan att regbesikta den?
Det är viktigt att hojen kan få ett regnr så jag kan trafikförsäkra den eftersom SMC har det som krav på sina utbildningar.
Alla tips och råd uppskattas!
Många tack på förhand!

Men, för det första är jag lyckligt gift, och för det andra har jag i dagarna sålt iväg min BMW 1200 Adventure. Jag är sålunda hojlös för tillfället.
Detta har medfört ett angenämt "problem", att välja och vraka bland alla cyklar som med superlativen haglande över sig erbjuds till försäljning åt hugade spekulanter som mig.
Nu till problemet: Vad fasen ska jag köpa?
Det enda jag vet är att jag ska ha en sporthoj. Lätt och smidig ska den vara också. Och snabb, och dessutom rolig att köra. Och så ska den vara billig också. Och så ska den gå att trafikförsäkra så jag kan vara med på SMC-kurser med den. -Går det att förena nyss nämnda egenskaper i en och samma motorcykel?
I övrigt har jag inga större krav. Det får gärna vara en ren banhoj eftersom jag uteslutande ska ha den att köra bana med. Men, den måste som sagt gå att trafikförsäkra.
Med en budget på runt 50.000:-, vad skulle ni ha tittat närmare på då? Jag antar att en 600 ligger nära till hands?
Hur är det med utvecklingen på sporthojar? Jag tycker det introduceras någon revolutionerande nyhet man bara inte kan vara utan varenda år på samtliga modeller. Men skulle verkligen en medelmåttig förare som jag själv märka något av alla skillnader och förbättringar mellan årsmodellerna?
Jag inbillar mig att man måste vara en rätt vass förare för att kunna utnyttja tex. en R6:a fullt ut, oavsett om det är en årsmodell -02 eller en -07... Är det korrekt?
När det står i en annons att hojen är oreggad men har ett MC-idcard, vad menas med det? Går det att få en regskylt till hojen och försäkra den då?
Törs man köpa en oreggad importhoj? Kan man förregga en importhoj och på så vis få ett regnr som man i sin tur kan trafikförsäkra hojen på, utan att regbesikta den?
Det är viktigt att hojen kan få ett regnr så jag kan trafikförsäkra den eftersom SMC har det som krav på sina utbildningar.
Alla tips och råd uppskattas!

Många tack på förhand!