Nu har jag bestämt mig för att ta A-kort! Men jag undrar..

Joniboi

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2018
Hoj
Snart?
1. Om det ställs några krav på hur min hoj ska vara byggd för att få genomföra risk2 och uppkörning? Jag känner till effekt- och viktkrav, men tror att jag läst nåt om att hojen också ska ha ABS-bromsar. Men det om bromsarna är något jag inte längre hittar, och tänkte fråga er som är experter! Länka gärna till källa..

2. Som det ser ut i nuläget kommer jag köpa en hornet 600 att övningsköra med, en årsmodell -99 som gått knappt 4000 mil. I förhållande till andra motorcyklar jag tittar på är det ganska långt, hur länge överlever koppling och andra dyra slitagedelar i motorn? Är det dumt att köpa en mc som gått "så långt"?

3. Det här är ett sidospår men jag har många gånger undrat vem som bestämmer vilken typ en viss motorcykel är, alltså om en motorcykel klassas som touring, sport etc etc. För när jag klickar mig runt på blocket kan två likadana motorcyklar ha olika klassningar. Var ska jag se för att veta vilken typ/klass som är den riktiga? Det har stor påverkan när det kommer till försäkring.

Tack på förhand! :hej

1. ingen aning
  2. Hornet 600 har inte en speciellt hårt trimmad motor, och är den ordentligt servad så ska den gå 4000 mil till utan det ska behöva göras något dyrt med motorn. (Ventiljusteringar oräknat eftersom att det är vanlig service).
  3. Det är väl mestadels konsensus. Men försäkringsbolagen går väldigt mycket på effekt för att sätta premien, sedan till viss del också specifika typer av hojar när det stjäls eller kraschas mycket i ett visst segment. Det behöver inte ens vara ett specifikt segment, utan kan vara en viss modell på en viss plats som blir apdyr att försäkra.
    Men, generellt så lägger folk upp sina hojar fantastiskt godtyckligt på blocket. Gott om nakenhojar under "sport", lite då och då ser man en kromprom under "sport" med. :hihi
    Så, bry dig inte hemskt mycket om vad det sorterats in under på blocket. Och vad gäller försäkring, hör med försäkringsbolagen om just den modellen du tittar på.

Om det finns abs-bromsar måste de fungera, inget mer än så (enligt trafikskolan för 2 år sen)
Hornet är ett bra alternativ, smidig att slänga runt. :tummenupp

Jag tog lappen på en hornet, lite modernare med ABS. Det är en bra hoj :)

/R

Som svar på fråga 1 så är nog en Yamaha diversion sinnebilden för en bra hoj att övningsköra på.

picture.php

Inte min hoj men nog ser den lättkörd ut?
Men du behöver inte ta en Yamaha diversion precis utan mest den typ av hojar som liknar den tycker jag. :tummenupp

:hjälm

Last edited:
Som svar på fråga 1 så är nog en Yamaha diversion sinnebilden för en bra hoj att övningsköra på.

picture.php

Inte min hoj men nog ser den lättkörd ut?
Men du behöver inte ta en Yamaha diversion precis utan mest den typ av hojar som liknar den tycker jag. :tummenupp

:hjälm
En sån 900:a körde jag upp på när jag tog kortet "back in 99".

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...