Vad tusan ska jag köpa?

Nu har jag kört min Hornet 600 2008 ordentligt, den första hojen jag har kört "ordentligt" anser jag... och jag är nybörjare. Tog mitt kort 18:e augusti.

Till och med jag, som inte kört literhojar ordentligt tycker att 600 cc saknar verkligen krut på de lägre varven. Jag tyckte inte att det var så innan, men nu efter drygt 1 månad så har man tröttnat ordentligt på att man måste ligga grymt högt i registret för att den ska dra fint.

Och då har min Hornet samma motor som CBR 600 RR dock lite ändrad med mer vrid och mindre effekt (102 hk) - så jag antar att min Hornet går bättre än CBR:en på de lägre varven. Därför skulle jag avråda dig från en 600 rr hoj, för du kommer att tycka att det är jobbigt tror jag.

Jag tänker dock behålla min några år till är det planerat, grym premie och den är skön på gatan :)

Köp en literhoj istället. Skiljer inte mycket i pris, och premien är densamma.

b-king.... äger +billig försäkring

DEN hade jag velat provköra. Måste gå fint på de lägre varven jämfört med min Hornet :näsblod

Last edited:
Nu har jag kört min Hornet 600 2008 ordentligt, den första hojen jag har kört "ordentligt" anser jag... och jag är nybörjare. Tog mitt kort 18:e augusti.

Till och med jag, som inte kört literhojar ordentligt tycker att 600 cc saknar verkligen krut på de lägre varven. Jag tyckte inte att det var så innan, men nu efter drygt 1 månad så har man tröttnat ordentligt på att man måste ligga grymt högt i registret för att den ska dra fint.

Och då har min Hornet samma motor som CBR 600 RR dock lite ändrad med mer vrid och mindre effekt (102 hk) - så jag antar att min Hornet går bättre än CBR:en på de lägre varven. Därför skulle jag avråda dig från en 600 rr hoj, för du kommer att tycka att det är jobbigt tror jag.

Jag tänker dock behålla min några år till är det planerat, grym premie och den är skön på gatan :)

DEN hade jag velat provköra. Måste gå fint på de lägre varven jämfört med min Hornet :näsblod

Intressant... Mycket intressant. -Tack för tipset. :)

Nu gällde ju frågan en hoj som ska gå på bana och snacket om att det ska bli så jobbigt med en CBR 600RR pga det dåliga vridet på låga varv tycker jag haltar lite då du inte ska ligga på dom varven på bana.

Saknar du effekt och vrid så ligger du ju på fel växel i kurvan, personligen skulle jag hellre börja köra bana med en 600 och ser inte heller att på sikt gå över till en 1000 som det självklara målet.

Hur mycket har du kört bana med 600 samt 1000cc?

Thomas!

Varför just en 2001? Är det en "bra årgång", eller hur man ska uttrycka sig?
Något speciellt med just 2001 som bara fanns det året?

Japp nästan precis som du säger.
Den vann Masterbike 2001 när den här modellen kom.
Grym motor 160 hästar orginal.
Bra bromsar 6 kolvsok
Funkar till allt bana, pendla jobbet, köra i kallt väder (bra kåpa som putter undan vinden från händerna och bröstet)
Hyfsat billig försäkring 600 kr halvförsäkring/mån
min drar 0,5 lit/mil blandad körning.
Bra kavlitet
Min har gått 7200 mil. Och går grymt bra fortfarande

Japp nästan precis som du säger.
Den vann Masterbike 2001 när den här modellen kom.
Grym motor 160 hästar orginal.
Bra bromsar 6 kolvsok
Funkar till allt bana, pendla jobbet, köra i kallt väder (bra kåpa som putter undan vinden från händerna och bröstet)
Hyfsat billig försäkring 600 kr halvförsäkring/mån
min drar 0,5 lit/mil blandad körning.
Bra kavlitet
Min har gått 7200 mil. Och går grymt bra fortfarande

Man tackar! Precis sådan fakta som är intressant att veta.
Så en -01:a är att föredra framför en -02:a eller -03:a?

600rr är en kul hoj, men det krävs att man tål att inte åka bekvämt en sekund o att motorn vrålar konstant.
O dehär är sporthoj.com.
Så... en 600rr är la den rätta hojen då.
Eller såklart en nyare R6a, same deal.

En hoj jag absolut inte skulle köpa är iaf 1000rr fram till senaste modell.
Provat vid ett par tillfällen för o se om man inte kan komma överens me dem, men nee, maken te tråkig hoj asså, 250 blås utan att ens märka det.
woopie..hur kul är det?

Det stämmer nog...kring 180kg + - något kg. Men när jag provade nya zx10r 08 kändes min hoj som en traktor (antar att nyare yamaha, honda och suzuki känns lika dana). De har tydligen trollat med vikten på något sätt, på pappret väger de ungeär lika mycket men känslan man fick var att kawazakin vägde hälften av R1an som jag har. Är bra nyfiken på vad de gjort för att det skall kännas så...

Ja, kändes nästan lite läskig, med tanke på dess kraft och hur smidig den var.

Håller helt med lättkörd fast respektingivande:yoparty

Nu gällde ju frågan en hoj som ska gå på bana och snacket om att det ska bli så jobbigt med en CBR 600RR pga det dåliga vridet på låga varv tycker jag haltar lite då du inte ska ligga på dom varven på bana.

Saknar du effekt och vrid så ligger du ju på fel växel i kurvan, personligen skulle jag hellre börja köra bana med en 600 och ser inte heller att på sikt gå över till en 1000 som det självklara målet.

Hur mycket har du kört bana med 600 samt 1000cc?

Thomas!

Okej, jag var inriktad på gatkörning. Förlåt för det.

Man tackar! Precis sådan fakta som är intressant att veta.
Så en -01:a är att föredra framför en -02:a eller -03:a?

02 är samma som 01 bara färg som skiljer. Några farliga barnkjukdomar har inte modellen. 01-02 ser stor och tung ut men är lätt att köra.

03-04 har något mindre kåpor, mindre vikt och lite hästar till men då är priset ju något annat också.

Min personliga åsikt är att 03+och nyare så blev hojen ännu mera "banhoj" än vad den redan var när den kom 01.
Mindre tank, mindre frontkåpa som skyddar mot fartvinden sådana saker,som om man gör som jag pendlar till jobbet ToR
8 mil vill ha. Jag är helt nöjd med min.

1000 mil per säsong är inte så jäkla myckte annars...om man är serious hojåkare. Jag gjorde nog 1300 mil i år på alla 3 sammanlagt...

Säljer faktiskt min Honda CB 600 Hornet-07 nu.
En kanonhoj och e billig i försäkring med.
Kontakta mig isf...

Du kan få prova min gixxer 1000 -03 om du vill, bor en mil väst om sundsvall. (den är inte till salu.)

Du kan få prova min gixxer 1000 -03 om du vill, bor en mil väst om sundsvall. (den är inte till salu.)

Det må jag säga... :tummenupp
Hyggligt!

Jag hör av mig om det blir aktuellt. :)

Jag misstänker att du är väldigt nöjd med den eftersom den inte är till salu?

R1/R6

Det är enkelspårigt och mainstream men det finns också en anledning till det.

Ska du åka på bana som nybörjare så är nog en R6 ett bra alternativ.
Billiga och många begagnade reservdelar vilket är bra när en omkullkörning är framme. Och jag lovar det kommer att ske......

En 600a är mycket mer förlåtande då den har mindre vrid, visst måste man varva och växla mer men risken för en highside är mycket mindre än på en 1000.

Och hur man vrider och vänder på vikt och alla faktorer så är en 600a pga. den mindre rörelseenergin mycket lättare att hantera i trånga kurvpartier vilket det är gott om på svenska banor.

Tips: Köp en hoj som många kör bana med, det kommer att bli det billigaste och bästa alternativet

Ska du åka på bana som nybörjare så är nog en R6 ett bra alternativ.
Billiga och många begagnade reservdelar vilket är bra när en omkullkörning är framme. Och jag lovar det kommer att ske......

En 600a är mycket mer förlåtande då den har mindre vrid, visst måste man varva och växla mer men risken för en highside är mycket mindre än på en 1000.

Och hur man vrider och vänder på vikt och alla faktorer så är en 600a pga. den mindre rörelseenergin mycket lättare att hantera i trånga kurvpartier vilket det är gott om på svenska banor.

Tips: Köp en hoj som många kör bana med, det kommer att bli det billigaste och bästa alternativet

Låter vettigt... 99% av all min körning kommer att ske på bana.
Fasen vad svårt. Imorgon ska jag köpa skinnställ, hjälm och stövlar och prova lite hojar hos lokala nasaren! :tummenupp
(Sålde alla dyra BMW-märkeskläder och hjälmen...)

Ja väck med gubbhojen!! Racer ska det va...1000cc :P

Låter vettigt... 99% av all min körning kommer att ske på bana.
Fasen vad svårt. Imorgon ska jag köpa skinnställ, hjälm och stövlar och prova lite hojar hos lokala nasaren! :tummenupp
(Sålde alla dyra BMW-märkeskläder och hjälmen...)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla