Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varför just en 2001? Är det en "bra årgång", eller hur man ska uttrycka sig?Jag hade väntat på R1 2009
eller köpt en suzki gsxr 1000 01 de går ju o hitta för 45 000-50 000
b-king.... äger +billig försäkring
Nu har jag kört min Hornet 600 2008 ordentligt, den första hojen jag har kört "ordentligt" anser jag... och jag är nybörjare. Tog mitt kort 18:e augusti.
Till och med jag, som inte kört literhojar ordentligt tycker att 600 cc saknar verkligen krut på de lägre varven. Jag tyckte inte att det var så innan, men nu efter drygt 1 månad så har man tröttnat ordentligt på att man måste ligga grymt högt i registret för att den ska dra fint.
Och då har min Hornet samma motor som CBR 600 RR dock lite ändrad med mer vrid och mindre effekt (102 hk) - så jag antar att min Hornet går bättre än CBR:en på de lägre varven. Därför skulle jag avråda dig från en 600 rr hoj, för du kommer att tycka att det är jobbigt tror jag.
Jag tänker dock behålla min några år till är det planerat, grym premie och den är skön på gatan![]()
Köp en literhoj istället. Skiljer inte mycket i pris, och premien är densamma.
DEN hade jag velat provköra. Måste gå fint på de lägre varven jämfört med min Hornet![]()
Nu har jag kört min Hornet 600 2008 ordentligt, den första hojen jag har kört "ordentligt" anser jag... och jag är nybörjare. Tog mitt kort 18:e augusti.
Till och med jag, som inte kört literhojar ordentligt tycker att 600 cc saknar verkligen krut på de lägre varven. Jag tyckte inte att det var så innan, men nu efter drygt 1 månad så har man tröttnat ordentligt på att man måste ligga grymt högt i registret för att den ska dra fint.
Och då har min Hornet samma motor som CBR 600 RR dock lite ändrad med mer vrid och mindre effekt (102 hk) - så jag antar att min Hornet går bättre än CBR:en på de lägre varven. Därför skulle jag avråda dig från en 600 rr hoj, för du kommer att tycka att det är jobbigt tror jag.
Jag tänker dock behålla min några år till är det planerat, grym premie och den är skön på gatan![]()
Köp en literhoj istället. Skiljer inte mycket i pris, och premien är densamma.
DEN hade jag velat provköra. Måste gå fint på de lägre varven jämfört med min Hornet![]()
Varför just en 2001? Är det en "bra årgång", eller hur man ska uttrycka sig?
Något speciellt med just 2001 som bara fanns det året?
Japp nästan precis som du säger.
Den vann Masterbike 2001 när den här modellen kom.
Grym motor 160 hästar orginal.
Bra bromsar 6 kolvsok
Funkar till allt bana, pendla jobbet, köra i kallt väder (bra kåpa som putter undan vinden från händerna och bröstet)
Hyfsat billig försäkring 600 kr halvförsäkring/mån
min drar 0,5 lit/mil blandad körning.
Bra kavlitet
Min har gått 7200 mil. Och går grymt bra fortfarande
Det stämmer nog...kring 180kg + - något kg. Men när jag provade nya zx10r 08 kändes min hoj som en traktor (antar att nyare yamaha, honda och suzuki känns lika dana). De har tydligen trollat med vikten på något sätt, på pappret väger de ungeär lika mycket men känslan man fick var att kawazakin vägde hälften av R1an som jag har. Är bra nyfiken på vad de gjort för att det skall kännas så...
Ja, kändes nästan lite läskig, med tanke på dess kraft och hur smidig den var.
Nu gällde ju frågan en hoj som ska gå på bana och snacket om att det ska bli så jobbigt med en CBR 600RR pga det dåliga vridet på låga varv tycker jag haltar lite då du inte ska ligga på dom varven på bana.
Saknar du effekt och vrid så ligger du ju på fel växel i kurvan, personligen skulle jag hellre börja köra bana med en 600 och ser inte heller att på sikt gå över till en 1000 som det självklara målet.
Hur mycket har du kört bana med 600 samt 1000cc?
Thomas!
Man tackar! Precis sådan fakta som är intressant att veta.
Så en -01:a är att föredra framför en -02:a eller -03:a?
Du kan få prova min gixxer 1000 -03 om du vill, bor en mil väst om sundsvall. (den är inte till salu.)
ehh.. en VFR800 är en V4:a och ingen radfyra sist jag checkade?
Förlåt men kollade inte alla tre sidorna om detta redan var besserwisserpåpekat, men radfyra och VFR... Nu blev det allt lite fel va!
Ska du åka på bana som nybörjare så är nog en R6 ett bra alternativ.
Billiga och många begagnade reservdelar vilket är bra när en omkullkörning är framme. Och jag lovar det kommer att ske......
En 600a är mycket mer förlåtande då den har mindre vrid, visst måste man varva och växla mer men risken för en highside är mycket mindre än på en 1000.
Och hur man vrider och vänder på vikt och alla faktorer så är en 600a pga. den mindre rörelseenergin mycket lättare att hantera i trånga kurvpartier vilket det är gott om på svenska banor.
Tips: Köp en hoj som många kör bana med, det kommer att bli det billigaste och bästa alternativet
Låter vettigt... 99% av all min körning kommer att ske på bana.
Fasen vad svårt. Imorgon ska jag köpa skinnställ, hjälm och stövlar och prova lite hojar hos lokala nasaren!![]()
(Sålde alla dyra BMW-märkeskläder och hjälmen...)
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |