Med anledning av att jag från och till är tävlingsläkare på Gälleråsen, och med tanke på de allvarliga omkullkörningar som skedde under fredagens SO-kval och tidsträning, tänkte jag passa på att berätta lite mer om vad vi egentligen gör med er, då ambulansen hämtar er på banan efter kraschen. Kan vara bra att veta för er och bekanta ifall det drabbar er själva, samt förklarar också lite varför det ibland tar sån tid.
Det vi alltid måste kontrollera när vi kommer fram till er på banan är luftvägar, andning, cirkulation, och eventuell skall/kotpelarskada enligt ABCDE-konceptet (se Ambulans´ utmärkta tråd om olycksplats). På grund av den speciella karaktären hos hoj-olyckor i denna hastighet, måste vi i stort sett alltid misstänka påverkan på kotpelaren, särskilt då medvetandet är påverkat och den drabbade inte riktigt kan berätta själv hur han mår eller var det gör ont.
Detta innebär, som i två fall under fredagen, att den drabbade måste fixeras och hållas helt orörlig beträffande nacke och rygg, tills man kunnat utesluta eller bekräfta en eventuell nack- eller ryggskada via röntgenundersökningar. Detta görs med hjälp av nackkrage samt en sk spineboard, en hård plastbräda mot vilken patienten spänns fast hårt med remmar för att fixera kotpelaren. Denna avlägsnas sedan inte förrän man har passerat röntgen, dvs vid Karlskoga lasarett. Omlastning (på bräda) sker till annan ambulans vid sjukstugan, och denna tar sedan patienten till via akuten Karlskoga till Röntgen.
Denna procedur tar som ni förstår dels en del tid på banan, vilket fördröjer åkningen en del, och är också mycket påfrestande för den som blir placerad på spineboard, eftersom man blir helt fastspänd under kanske flera timmar. Detta sker dock enbart för er egen säkerhet.
Två saker skulle jag önska mig ur säkerhetssynpunkt angående detta: Dels en skinnställs-"puckel" som på ett enkelt sätt kan tas av, tex med dragkedja, eftersom spineboarden är konstruerad för att patienten skall ligga plant, och det är svårt att få en riktigt stabil immobilisering med puckeln kvar. Dels skulle jag också önska en öppningsbar hjälm, modell touring-hjälm, eftersom man då mycket enkelt kan inspektera och ta hand om luftvägen utan att behöva ett 2-mansförfarande för att ta av hjälmen vid ett krisläge. Någon som har bra kontakt med några tillverkare som kan framföra detta från mig?
I övrigt, tävlingsläkeriet är ett jättekul jobb, och man träffar mycket trevligt folk, men undvik för all del att hälsa på "den vägen" om ni kan. Träffar er hellre i tälten efteråt.
//Kjelle
Det vi alltid måste kontrollera när vi kommer fram till er på banan är luftvägar, andning, cirkulation, och eventuell skall/kotpelarskada enligt ABCDE-konceptet (se Ambulans´ utmärkta tråd om olycksplats). På grund av den speciella karaktären hos hoj-olyckor i denna hastighet, måste vi i stort sett alltid misstänka påverkan på kotpelaren, särskilt då medvetandet är påverkat och den drabbade inte riktigt kan berätta själv hur han mår eller var det gör ont.
Detta innebär, som i två fall under fredagen, att den drabbade måste fixeras och hållas helt orörlig beträffande nacke och rygg, tills man kunnat utesluta eller bekräfta en eventuell nack- eller ryggskada via röntgenundersökningar. Detta görs med hjälp av nackkrage samt en sk spineboard, en hård plastbräda mot vilken patienten spänns fast hårt med remmar för att fixera kotpelaren. Denna avlägsnas sedan inte förrän man har passerat röntgen, dvs vid Karlskoga lasarett. Omlastning (på bräda) sker till annan ambulans vid sjukstugan, och denna tar sedan patienten till via akuten Karlskoga till Röntgen.
Denna procedur tar som ni förstår dels en del tid på banan, vilket fördröjer åkningen en del, och är också mycket påfrestande för den som blir placerad på spineboard, eftersom man blir helt fastspänd under kanske flera timmar. Detta sker dock enbart för er egen säkerhet.
Två saker skulle jag önska mig ur säkerhetssynpunkt angående detta: Dels en skinnställs-"puckel" som på ett enkelt sätt kan tas av, tex med dragkedja, eftersom spineboarden är konstruerad för att patienten skall ligga plant, och det är svårt att få en riktigt stabil immobilisering med puckeln kvar. Dels skulle jag också önska en öppningsbar hjälm, modell touring-hjälm, eftersom man då mycket enkelt kan inspektera och ta hand om luftvägen utan att behöva ett 2-mansförfarande för att ta av hjälmen vid ett krisläge. Någon som har bra kontakt med några tillverkare som kan framföra detta från mig?
I övrigt, tävlingsläkeriet är ett jättekul jobb, och man träffar mycket trevligt folk, men undvik för all del att hälsa på "den vägen" om ni kan. Träffar er hellre i tälten efteråt.
//Kjelle