Vad som händer efter en allvarlig omkullkörning.

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Med anledning av att jag från och till är tävlingsläkare på Gälleråsen, och med tanke på de allvarliga omkullkörningar som skedde under fredagens SO-kval och tidsträning, tänkte jag passa på att berätta lite mer om vad vi egentligen gör med er, då ambulansen hämtar er på banan efter kraschen. Kan vara bra att veta för er och bekanta ifall det drabbar er själva, samt förklarar också lite varför det ibland tar sån tid.

Det vi alltid måste kontrollera när vi kommer fram till er på banan är luftvägar, andning, cirkulation, och eventuell skall/kotpelarskada enligt ABCDE-konceptet (se Ambulans´ utmärkta tråd om olycksplats). På grund av den speciella karaktären hos hoj-olyckor i denna hastighet, måste vi i stort sett alltid misstänka påverkan på kotpelaren, särskilt då medvetandet är påverkat och den drabbade inte riktigt kan berätta själv hur han mår eller var det gör ont.

Detta innebär, som i två fall under fredagen, att den drabbade måste fixeras och hållas helt orörlig beträffande nacke och rygg, tills man kunnat utesluta eller bekräfta en eventuell nack- eller ryggskada via röntgenundersökningar. Detta görs med hjälp av nackkrage samt en sk spineboard, en hård plastbräda mot vilken patienten spänns fast hårt med remmar för att fixera kotpelaren. Denna avlägsnas sedan inte förrän man har passerat röntgen, dvs vid Karlskoga lasarett. Omlastning (på bräda) sker till annan ambulans vid sjukstugan, och denna tar sedan patienten till via akuten Karlskoga till Röntgen.

Denna procedur tar som ni förstår dels en del tid på banan, vilket fördröjer åkningen en del, och är också mycket påfrestande för den som blir placerad på spineboard, eftersom man blir helt fastspänd under kanske flera timmar. Detta sker dock enbart för er egen säkerhet.

Två saker skulle jag önska mig ur säkerhetssynpunkt angående detta: Dels en skinnställs-"puckel" som på ett enkelt sätt kan tas av, tex med dragkedja, eftersom spineboarden är konstruerad för att patienten skall ligga plant, och det är svårt att få en riktigt stabil immobilisering med puckeln kvar. Dels skulle jag också önska en öppningsbar hjälm, modell touring-hjälm, eftersom man då mycket enkelt kan inspektera och ta hand om luftvägen utan att behöva ett 2-mansförfarande för att ta av hjälmen vid ett krisläge. Någon som har bra kontakt med några tillverkare som kan framföra detta från mig?

I övrigt, tävlingsläkeriet är ett jättekul jobb, och man träffar mycket trevligt folk, men undvik för all del att hälsa på "den vägen" om ni kan. Träffar er hellre i tälten efteråt.

//Kjelle
 
Avtagbar puckel går att fixa, men 2 delad hjälm typ Polishjälm är inte godkända av Svemo.
 
Vill passa på att låna tråden för att ge ett gäng med "tummar upp" till dig, och alla andra som sliter och jobbar för våran säkerhet och hälsa...

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

TACK! :Bugar
 
Lär finnas en huva med 2 handtag typ hundöron (bärs innanför hjälmen givetvis *S* )
som ska underlätta avtagning av hjälm vid en olycka. Läste om den i någon tidning har jag för mig... Någon kanske vet vad jag tänker på... Kan leta lite sen under morgondagen och se om jag hittar igen den..
 
Kjelle skrev:
Två saker skulle jag önska mig ur säkerhetssynpunkt angående detta: Dels en skinnställs-"puckel" som på ett enkelt sätt kan tas av, tex med dragkedja, eftersom spineboarden är konstruerad för att patienten skall ligga plant, och det är svårt att få en riktigt stabil immobilisering med puckeln kvar. Dels skulle jag också önska en öppningsbar hjälm, modell touring-hjälm, eftersom man då mycket enkelt kan inspektera och ta hand om luftvägen utan att behöva ett 2-mansförfarande för att ta av hjälmen vid ett krisläge.
//Kjelle

Med sax kommer man nästan lika långt som den dragkedja och ang hjälmen så plockar man bort en intergralhjälm med lite övning på några sekunder. Och oftast så är det ju fler en en som jobbar under en tävling.
En öppningsbar hjälm måste ju tas bort innan likväl.
 
Alla som lägger ner tid och engagemang för att förarna ska kunna roa sig, och andra, under en hel helg är guld värda!
 
Det du skriver om ryggpuckeln har även en annan läkare skrivit om i IB för några månader (eller kanske ännu mer) sedan.
 
Grymt bra jobb ni gjorde på Gelleråsen i helgen! Även om man kommer in och säger att allt är bra så kollar de en från topp till tå! :tummenupp

Nästa gång vill jag dock slippa gå in där... :mad:
 
kutter9 skrev:
Med sax kommer man nästan lika långt som den dragkedja och ang hjälmen så plockar man bort en intergralhjälm med lite övning på några sekunder. Och oftast så är det ju fler en en som jobbar under en tävling.
En öppningsbar hjälm måste ju tas bort innan likväl.
du verkar inte fatta vad Kjelle säger, man kan rycka av dig din hjälm på en sekund och det skulle behövas för att kolla din andning, men då rycker det samtidigt sönder din trasiga nacke. det Kjelle sa var att det VORE bra om man slapp ta av hjälmen, eftersom andningen är "ganska" viktig så vill man göra det så fort som möjligt. det har ju redan gått ett par minuter utan syre när ambulansen kommer fram på banan om du inte andas. att vända på en patient och starta en läderslöjdslektion är inte heller vad man vill göra antar jag.
 
Appråpå det där med hjälmar och läkare så stod jag och pratade lite med en av holländarna som var uppe och racade (meken från 112 i 125GP har jag för mig).

Nere i europa har de på vissa banor har ambulansen helt enkelt med sig en liten batteridriven såg (typ Dremmel) som de sågar bort käkpartiet på hjälmen med. Tål att funderas på. Alla saker som kan öka säkerheten är bra saker. Så har ni gamla hjälmar som ändå måste kasseras så testar vi gärna lite saker...
 
crashtestdummy skrev:
du verkar inte fatta vad Kjelle säger, man kan rycka av dig din hjälm på en sekund och det skulle behövas för att kolla din andning, men då rycker det samtidigt sönder din trasiga nacke. det Kjelle sa var att det VORE bra om man slapp ta av hjälmen, eftersom andningen är "ganska" viktig så vill man göra det så fort som möjligt. det har ju redan gått ett par minuter utan syre när ambulansen kommer fram på banan om du inte andas. att vända på en patient och starta en läderslöjdslektion är inte heller vad man vill göra antar jag.

Huvan jag snackar om ska just minska påfrestningar på nacken när den tas av.
 
oscar skrev:
Grymt bra jobb ni gjorde på Gelleråsen i helgen! Även om man kommer in och säger att allt är bra så kollar de en från topp till tå! :tummenupp

Nästa gång vill jag dock slippa gå in där... :mad:
Stämmer bra det, och är riktigt viktigt! jag har, tro det eller ej, varit i ett antal sjukstugor.. varje gång kommer man dit, säger att allt är bra och man är redo att hoppa upp på hojjen igen! Då känns undersökningen helt onödig, men när adrenalinet lagt sig och man börjar känna hur j*vla ont man har så är det skönt att veta att inget är galet

:tummenupp
 
På tal om det, hur gick med stackarn som tjongade in i räcket på R600 kvalet?

Det var mycket bra personal på åsen i helgen, alla funktionärer och dyl skötte sig utmärkt vad jag kunde se i alla fall. :tummenupp
 
kutter9 skrev:
Med sax kommer man nästan lika långt som den dragkedja och ang hjälmen så plockar man bort en intergralhjälm med lite övning på några sekunder. Och oftast så är det ju fler en en som jobbar under en tävling.
En öppningsbar hjälm måste ju tas bort innan likväl.

Jodå, jag håller delvis med dig. Vi har teknik för att ta bort hjälmen på ett säkert sätt, men det kräver 2 personer som är utbildade på detta och tar en del tid i anspråk, och varje sekund är kritisk vid en ofri luftväg.

Puckeln är dock ett reellt problem, och visst vore det både snabbare, enklare och dessutom billigare för er om den kunde tas bort på ett enkelt sätt med tex dragkedja istället för att vi måste börja klippa i stället ute på banan?
 
eus skrev:
Det var mycket bra personal på åsen i helgen, alla funktionärer och dyl skötte sig utmärkt vad jag kunde se i alla fall. :tummenupp

Måste bara instämma i detta. Rensningarna vid gulflagg gick oerhört snabbt. Det var sällan den var uppe i mer än ett varv....
 
eus skrev:
På tal om det, hur gick med stackarn som tjongade in i räcket på R600 kvalet?

Det var mycket bra personal på åsen i helgen, alla funktionärer och dyl skötte sig utmärkt vad jag kunde se i alla fall. :tummenupp

Jag kan tyvärr inte säga mer än att så vitt jag vet blev dom 3 som vi skickade in till Karlskoga lasarett under fredagen kvar där på intensiven, antingen för behandling eller observation. Mycket mer känner jag heller inte till, eftersom jag inte jobbade under helgen i övrigt.
 
Rätta mig om jag har fel Kjelle men är det inte så också att även OM vi skulle veta något så skulle vi inte få säga något eftersom de uppgifterna faller under sjukhussekretessen?

Det jag vet och som vi fick veta på funktionärsdebreifingen efteråt var att alla som skickades iväg var utom direkt fara. En skickades vidare till ett annat sjukhus för specialistvård. Mer vågar jag nog inte säga.

En av de som åkte ambulans gick som Zeb Macahan... ;)
 
Kjelle skrev:
Jodå, jag håller delvis med dig. Vi har teknik för att ta bort hjälmen på ett säkert sätt, men det kräver 2 personer som är utbildade på detta och tar en del tid i anspråk, och varje sekund är kritisk vid en ofri luftväg.

Puckeln är dock ett reellt problem, och visst vore det både snabbare, enklare och dessutom billigare för er om den kunde tas bort på ett enkelt sätt med tex dragkedja istället för att vi måste börja klippa i stället ute på banan?

Förvisso, men är det så kritiskt prioriteras luftväg och inte primärt på hur man tar bort hjälmen .
Att klippa eller använda en dragkedja tycker jag kvittar, det går fort och smidigt med sax. Med kedja rukkar man nog bara på hållbarheten.
 
kutter9 skrev:
Förvisso, men är det så kritiskt prioriteras luftväg och inte primärt på hur man tar bort hjälmen.

Jaså? Det visste jag faktiskt inte. Jag måste ha sovit under de första åren av min narkosutbildning. Minns vagt någonting om luftväg, men det känns liksom avlägset.... :va

Vill inte verka stöddig, men jag hoppas de övriga av er har lite bättre tilltro till våra kunskaper om primärt omhändertagande än ovan. Jag har inte startat detta detta inlägg för att briljera, utan för att ge lite bättre förståelse för hur vi jobbar på banan. Det skulle dock vara främmande för mig att tala om för er er hur ni skall köra hoj bättre, om ni är med på parallellen.... :7peta
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top