Vad som händer efter en allvarlig omkullkörning.

Det är iaf. för oss OK att här diskutera vad som orsakade kraschen,själva tror vi att det var framhjulsvobbel som gjorde det,men någon som var närmare i området kanske har en annan syn?

Jag låg precis bakom honom när det hände.
I utgången på rakan finns en liten knöl och när han körde över denna så började framhjulet vobbla, sedan tilltog detta och hela cykeln började vobbla.
Det såg ut som han tappade eller släppte styret och fick sedan inte tag i detta eftersom cykeln vobblade något så fruktansvärt.
Han satt sedan bara hjälplös på cykeln som driftade mot armcoräcket och när han slog i räcket sittandes på cykeln så såg det ut som han svimmade eller tappade medvetandet på nått sätt för han hängde då med överkroppen bakåt på cykeln. När sedan armcoräcket tog slut så ramlade han av cykeln som fortsatte rulla in i nästa armcoräcke, sen så tumlade han runt på gräset och landade ledlös. Ruskigt att se detta på nära håll och mina tankar går till honom och hans anhöriga, hoppas på snabb återhämtning och att han får så lite men som möjligt efter denna olycka.
//Ove #9

Hej!

Först vill jag bara skicka ett "krya på dig" till Patrik. Vet inte riktigt vem han är men hoppas jag får se honom i depån när han läkt ihop sig!!

Ang. vad som orsakade kraschen så vet jag inte riktigt. Jag låg som sagt strax bakom och ut på start och mål började det tidigt att gunga för Patrik. Trodde det skulle reda ut sig men vobblet bara tilltog tills det belv så kraftigt att han inte kunde kontrollera cykeln. Min första tanke var att styrdämpare saknades eller inte fungerade men undra om det verkligen var anledning. Jag har aldrig sett maken till vobbel. Någon som av erfarenhet vet vad som kan få en cykel att vobbla rejält? Något som satt löst glapp eller liknande?

mvh Fredrik

pappa_aprilia skrev:
Joo tiden fram till att vi fick se Patrik inne i sjukstugan o konstatera att han överhuvud taget överlevt den synnerligen otäcka vurpan var fasansfull...

Stort tack till alla som hjälpte till med att ta hand om både honom och oss anhöriga :bow

Det var även mycket uppskattat av Patrik att ambulansförarna som hjälpte honom på banan kom och hälsade på honom i tisdags :krama

Efter sjukstugan på Gelleråsen blev det lugn (med tanke på ryggen) Ambulanstransport till akuten på Karlskoga sjukhus där dom röntgade hela honom i princip...

Han förlorade aldrig känsel eller rörlighet eller var instabil förövrigt.

Nu ligger han på Universitetsjukhuset i Linköping med bruten rygg,höger fot och höger hand är också brutna,varav foten räknas som allvarligast i dagsläget pga av att det är ett svårläkt ben i foten (vars namn jag inte kommer ihåg) som pajat.
Fler grejer kan ju dyka upp varefter också,tex brottet i högerhanden konstaterades först under tisdagen...

Han ska ha gipset på foten i 4 månader och bära ryggkorsett i 3 månader.

Han var uppe o gick några meter "själv" redan under måndagen vilket väl får anses OK :)
(Med hjälp av en sån där lite högre gå-vagn som man stödjer sig med armbågarna på,han har ju bara ett friskt ben och en vettig arm o en dålig-om än uppstagad- rygg just nu att ta sig fram med)

Det är iaf. för oss OK att här diskutera vad som orsakade kraschen,själva tror vi att det var framhjulsvobbel som gjorde det,men någon som var närmare i området kanske har en annan syn?

Bilder eller film på händelsen?

Mvh
Anders Larsson/Finspång
(Patriks pappa)

Kjelle skrev:
Räcker nog tyvärr inte till. Pga hjälmens (och huvudets) konstruktion krävs ett 2-mansförfarande för att kunna ta av hjälmen utan rörelser i halskotpelaren. Minskar antagligen friktionen något, dock.

Hur gör man för att ta av en hjälm utan att riskera att sabba något i halskotpelaren? Att lära sig det ingår nog inte i min utbildning, men det känns som något jag borde kunna.

Nu är inte jag någon expert på detta men jag har två idéer till hur man kan "gå runt" dessa problem utan att ändra på vare sig ställ eller hjälmar.

1. Den här plastbrädan som ni fixerar personen på. Går inte den att modifiera med något slags avtagbart "lock" för denna ryggkula ? Borde gå att ordna tämligen enkelt. Dels skulle ni spara tid och dels minska riskerna med att avlägsna ryggkulan i stället.

2. Ang hjälmen, det allra bästa är väl att låta hjälmen sitta på så länge som möjligt antar jag. Borde det inte gå att använda en Dremmel eller liknande för att göra hjälmen "öppningsbar" ? Går ju att köpa för en spottstyver om det nu skulle fungera rent praktiskt.

Finansieringen kan ju racingsverige stå för.

Sist men inte minst vill jag ge en stor tumme upp åt er som tar hand om oss olycksfåglar. :)

Det finns ett verktyg för att ta av integralhjälmar mer skonsamt. Jag har inte provat det själv, men det verkar vara ett par platta plastkrokar man trär in under hjälmen på sidorna som gör att man kan bända ut hjälmen och samtidigt få något att hålla i. Man skall nog fortfarande vara två för att lyckas dra av hjälmen utan att det drar som fasen i nacken men det blir garanterat lättare.

Jag gick just utbildning i första hjälpen + HLR i FMCK:s regi, så hjälmproblematiken var naturligtvis på tapeten rätt mycket. Vi provade bl a att ta av integralhjälmar. En person får sätta sig över eller bredvid den skadade, sticka in fingrar under hjälmen och försöka stabilisera huvudet och hålla mot. Samtidigt får en annan person försiktigt dra av hjälmen så rakt som möjligt. Edit: Ambulans mycket bättre och mer korrekta beskrivning av proceduren.

Att göra det utan att dra något i nacken är väldigt, väldigt svårt. Kort sagt, andas personen så lämna hjälmen på och håll koll på andningen. Upphör den, då är det hjälm av och så får man riskera nackskador. Utan andning dör man ganska fort som bekant…

I största allmänhet så konstaterade vi att om folk ligger så att de inte riskerar att omkomma omedelbart och andas är det bäst att varsamt gå över dem så att de inte har några stora sårskador som tömmer systemet (känn innanför kläder och ställ), lägga första förband och stoppa blödningar, kolla puls (går den upp kan man misstänka kraftiga inre blödningar och ambulansfolket vill gärna veta vad den har varit och hur den har utvecklat sig – rätta mig om jag har fel, ni som är proffs), hålla dem varma och hålla dem sällskap. Sedan håller man bara koll så de inte blir sämre (slutar andas, kräks) och väntar på att folk kommer dit med nackkragar, spineboards och vakuummadrasser. Man kan inte göra så jäkla mycket nytta ändå, även om man flyttar runt dem. Räkna inte med att bli så populära hos dem eller deras (eventuellt chockade) kamrater på kuppen, men det är ju inte heller någon popularitetstävling. De lär förlåta dig senare…

Vi hade även en tämligen realistisk övning där jag var jävligt glad att jag kände igen hon som kom kutande och bad om hjälp. De som inte gjorde det var rätt skärrade, det tog dem ett tag att inse att det var övning. Jag var iofs också rätt skärrad, även om man vet att det är övning är det otäckt. Det jag framför allt lärde mig där var att L-ABCDE inte bara är något man skall lära sig. Man skall även komma ihåg att använda ramsan när det gäller. Den föll ur skallen ett tag och det borde den inte ha gjort. Kommer ni till en olycksplats – ta ett steg tillbaka, överblicka läget och kolla så att det inte kommer att bli värre t ex genom att bilar kör in i olyckan (L), leta rätt på de som ligger i omedelbar livsfara, leta sedan rätt på de som bara ligger. Skriker de mår de rätt bra ändå. Sedan luftvägar, andning… ABC.

Edit: @Patrik med far - det är nästan alltid trevligt med nya hojgrannar men inte på DET sättet. Jag bor precis nedanför US, skall vinka genom vardagsrumsfönstret. :) Gott och snabbt tillfrisknande önskas!

Last edited:
magnus_moss skrev:
Angående pucklade skinnställ.... Kan man inte bara förbjuda dom? Pucklarna alltså. Vaffan är dom till för? Bättre aerodynamik??? Dom är väl mest där för att det ska se coolt ut så varför inte bort med dom? :confused:

Jag är nöjd att jag hade min puckel iaf. Den är mjuk att landa på och skön att glida på... :D

pappa_aprilia skrev:
Mvh
Anders Larsson/Finspång
(Patriks pappa)

Riktigt obehagligt faktiskt, jag och Patrik var ju uppe och körde på Söndagen när bike hade körning för sina prenumeranter, Patrik hade sin "gathoj" och ville inte köra så hårt eftersom hojen fortfarande är rätt osv..

Hade en kanonbra dag i bra sällskap, jag skulle stanna kvar och även köra dom övrig bandagarna som var för allmänheten medans Patrik valde att åka hem frammåt eftermiddagen, vi sa hej och han drog hemmåt sen hörde inte jag nånting från Patrik förrens ikväll.

Ville bara säga att jag fick en grym tankeställare efter att ha hört Patrik själv berätta om olyckan :3freak

Krya på dig Patrik

nytta med puckeln??

Kjelle skrev:
Puckeln är dock ett reellt problem, och visst vore det både snabbare, enklare och dessutom billigare för er om den kunde tas bort på ett enkelt sätt med tex dragkedja istället för att vi måste börja klippa i stället ute på banan?

Hej Kjelle, eller någon annan.

Återknyter lite till början på tråden:

Gör puckel'n någon "medicinsk" nytta eller är det mest mode och lite aerodynamik ??

/ Micke

crashtestdummy skrev:
Kjelle du skrev i ditt första inlägg något om första hjälpen enl. ABCDE när jag gick livräddarkursen för att få arbeta som badvakt, lärde vi oss LABC (livsfarligt läge, Andning, blödn. chock) vad betyder ABCDE?

Sorry för det försenade svaret. Semester.....

ABCDE är den engelska kom-ihåg-ramsan för första omhändertagande som nu är mer eller mindre standard internationellt. Konceptet heter ATLS, Advanced Trauma Life Support.

A = Airway = Fri, fungerande luftväg?
B = Breathing = Andas patienten? (Bröstkorgsrörelser mm)
C = Cirkulation = Blodtryck, puls, livshotande blödning?
D = Disability = Neurologisk påverkan? (Skallskada, spinalskada mm)
E = Exposure/Environment = Klä av helt och leta efter dolda skador samt
skydda mot nedkylning, annat skadligt i omgivningen.

A dödar före B dödar före C osv......

Läs i Ambulans´ tråd och begrunda för mer information.

micke.r skrev:
Hej Kjelle, eller någon annan.

Återknyter lite till början på tråden:

Gör puckel'n någon "medicinsk" nytta eller är det mest mode och lite aerodynamik ??

/ Micke

Jag vet faktiskt inte, det kan nog ni som tävlar mycket bättre än jag. Har dock fått för mig att puckeln bla är tänkt att skydda mot översträckning i halsryggen vid kraftigare vurpa. Någon som vet?

Som någon Mr B skrev här ovan så skulle det säkert gå att modifiera spine boarden med ett hål eller liknande, men då skulle den fungera mycket sämre för skadade UTAN puckel. Vet dock att livliga diskussioner har förts om detta bland personalen i sjukstugan. Alla tips är välkomna.

GSXR1100R skrev:
Avtagbar puckel går att fixa, men 2 delad hjälm typ Polishjälm är inte godkända av Svemo.
Jag hade för länge sen en fiberhjälm men s.k SOS knapp, som man fram på öppnade/spräckte hjälmen, vart tog denna teknik vägen.
Hjälmen va så knackig och även gamla, så jag köpte en ny vid återfallet nu, visserligen bara en plast/carbonat hjälm men en ny som passa som hansken.
Som sagt vart tog de knäckbara hjälmarna vägen, detta va typ +14 år sen.
/Dennis

Kjelle skrev:
Som någon Mr B skrev här ovan så skulle det säkert gå att modifiera spine boarden med ett hål eller liknande, men då skulle den fungera mycket sämre för skadade UTAN puckel.

Man kanske kan göra ett hål och sen ha en tunn skjutbar skiva som då är skjutbar längs båren och kan således skjutas över hålet för att tillgodose de utan puckel.

Tack för informationen om Patrik. Mkt skönt att höra att han klarade sig såpass bra trots den otäcka vurpan.

Kjelle skrev:
Som någon Mr B skrev här ovan så skulle det säkert gå att modifiera spine boarden med ett hål eller liknande, men då skulle den fungera mycket sämre för skadade UTAN puckel. Vet dock att livliga diskussioner har förts om detta bland personalen i sjukstugan. Alla tips är välkomna.
Skulle det inte gå att ha en lucka som skjuts in under resten av boarden om man behöver hålet? Problemet verkar inte så svårlöst om man bara fick se hur en board ser ut. Något säger mig att såna här grejer är lättare att modifiera än att få massor av skinnställstillverkare att ändra sig.

EDIT: Mulles hann posta före men jag får patentet. :tungan

dwestlund skrev:
Jag hade för länge sen en fiberhjälm men s.k SOS knapp, som man fram på öppnade/spräckte hjälmen, vart tog denna teknik vägen.
Hjälmen va så knackig och även gamla, så jag köpte en ny vid återfallet nu, visserligen bara en plast/carbonat hjälm men en ny som passa som hansken.
Som sagt vart tog de knäckbara hjälmarna vägen, detta va typ +14 år sen.
Tommy hette de, jag hade också en. :yoparty

Neutral skrev:
Skulle det inte gå att ha en lucka som skjuts in under resten av boarden om man behöver hålet? Problemet verkar inte så svårlöst om man bara fick se hur en board ser ut. Något säger mig att såna här grejer är lättare att modifiera än att få massor av skinnställstillverkare att ändra sig.

Här är ett exempel.

Bifogat

• P_508684_1256886.jpg
    P_508684_1256886.jpg
    22.6 KB · Visningar: 87
Kjelle skrev:
Här är ett exempel.
Det skulle nog gå att modda en befintlig med att göra ett hål och skruva dit skenor som man kan skjuta en platta i. När man provat det lite med metallprylar så kan tillverkaren av boarden göra allt direkt i plast i stället.

Ta med en till Gränna i morgon så filosoferar vi över lite mjöd. :fyllisar

Neutral skrev:
Det skulle nog gå att modda en befintlig med att göra ett hål och skruva dit skenor som man kan skjuta en platta i. När man provat det lite med metallprylar så kan tillverkaren av boarden göra allt direkt i plast i stället.

Ta med en till Gränna i morgon så filosoferar vi över lite mjöd. :fyllisar

Tack för erbjudandet. Vore trevligt, men har tyvärr jour hela helgen. En annan gång?

Men grundfrågan kvarstår, vad fyller EGENTLIGEN puckeln för funktion? Och är det i så fall bevisat att den gör så stor skillnad att den är värd den minskade säkerheten?

Kjelle skrev:
Tack för erbjudandet. Vore trevligt, men har tyvärr jour hela helgen. En annan gång?

Men grundfrågan kvarstår, vad fyller EGENTLIGEN puckeln för funktion? Och är det i så fall bevisat att den gör så stor skillnad att den är värd den minskade säkerheten?

Puckeln är till för att förbättra aerodynamiken. Utan puckel blir det en virvel bakom förarens huvud nerför hela ryggen (avlösning är facktermen) som ger luftmotstånd, "baksug". Puckeln hjälper luftströmmen att istället följa förarens rygg ner till kutsen vilket ger mycket mindre luftmotstånd.

Vore avsikten främst att förhindra nackskador skulle vi för det första se en annorlunda lösning och för det andra skulle vi se samma sak på andra ställ än racingställ. Finns någon sådan funktion idag är det nog mest att se som en oavsiktlig bonus.

Mvh,
/Fredrik

ft skrev:
Puckeln är till för att förbättra aerodynamiken. Utan puckel blir det en virvel bakom förarens huvud nerför hela ryggen (avlösning är facktermen) som ger luftmotstånd, "baksug". Puckeln hjälper luftströmmen att istället följa förarens rygg ner till kutsen vilket ger mycket mindre luftmotstånd.

Tack för svaret. Vet du hur mycket praktiskt betydelse denna förbättrade aerodynamik egentligen har? Är det bevisat att det gör någon skillnad i varvtiderna, eller är det mest som någon skrev här ovanför, en "modegrej"?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT