Vad har ni för kläder när ni kör Motard?

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Som topic:

Motardförare
vad kör ni i för kläder? och vad har ni på fötterna? posta gärna bild..

mvh

kieL skrev:
2681615 Som topic:

Motardförare

mvh
Jag kommer köra med skinnställ, race stövlar och cross hjälm Alltså sport hoj utrustning med en cross hjälm istället

Va in å testade alpinestar tech 3 cross-stövlar. Blev riktigt osäker. Kändes för stelt för å kunna växla. Får nog bli race-stövlar även om många tipsat om cross-stövlar.

fLedLik skrev:
2681642 Va in å testade alpinestar tech 3 cross-stövlar. Blev riktigt osäker. Kändes för stelt för å kunna växla. Får nog bli race-stövlar även om många tipsat om cross-stövlar.

i och med att jag mest kommer busköra och inte flyga runt i de mest spektakulära hastigheterna så tror jag att jag kommer köra i cross utrusning.

men nu när folk säger att det är osmidigt som fan med cross-stövlarna så står jag här lite delad :gnissla

fLedLik skrev:
2681642 Va in å testade alpinestar tech 3 cross-stövlar. Blev riktigt osäker. Kändes för stelt för å kunna växla. Får nog bli race-stövlar även om många tipsat om cross-stövlar.
kieL skrev:
2681650 i och med att jag mest kommer busköra och inte flyga runt i de mest spektakulära hastigheterna så tror jag att jag kommer köra i cross utrusning.

men nu när folk säger att det är osmidigt som fan med cross-stövlarna så står jag här lite delad :gnissla

Kör själv med crossstövlar. Det är tungt och osmidigt när de är nya men de mjuknar upp rätt snabbt och efter ett tag går det tom köra sporthoj med dom. :tummenupp
Kör själv i sporthojs ställ dock 2 delat, crossstövlar och crosshjälm. :)

philsson skrev:
2681655 Kör själv med crossstövlar. Det är tungt och osmidigt när de är nya men de mjuknar upp rätt snabbt och efter ett tag går det tom köra sporthoj med dom. :tummenupp
Kör själv i sporthojs ställ dock 2 delat, crossstövlar och crosshjälm. :)

det låter ju bra isåfall... men det tar nog ett tag innan man vänjer sig.

kieL skrev:
2681668 det låter ju bra isåfall... men det tar nog ett tag innan man vänjer sig.
Det är väldigt stelt i början som sagt spec om man är van vid smidigare stövlar. Själv anser jag att skyddet är för dåligt i sport stövlar men visst, kanske är det värt att skada sig lite extra ibland och kanske någon gång mycket alvarligt för att få lite snabbare växlingar. :rolleyes:
Du kommer känna att du "växlar inne i stöveln" utan att stöveln i fråga rör på sig. Man får ändra på sin växlingsteknik en del, flytta foten under växelpedalen och slå upp eller ner istället för det fina "peta med tårna" som man är van vid kanske som i mitt fall från en sporthoj, men å andra sidan så finns det mycket mer och bättre utrymme på en motard för att växla.

Last edited:
Jag har aldrig liksom petat med tårna, utan jag brukar lyfta hela foten.
Det låter ändå som cross-stövlar är det som jag skall ha.

Tyckte det var väldigt klumpigt med motardstövlar så jag kör med racingstövlar.
Visserligen en vanesak.... så vi får se om jag inte inhandlar ett par motardstövlar igen.

Jag kan inte förstå hur folk kommer och säger att mx-stövlar är för styva osv för motard då en motard hoj är exakt samma hoj som en mx och stövlarna är ju just avsedda för det. Går ju grymt fint o tillomed kuta i dom stövlarna :tummenupp

Klart som fan ni ska ha mx-stövlar, lite ovant i början men man vänjer sig, sen är det hur självklart som helst. Racestövlarna har ju knappt några skydd, såg en killes fot böja sig bakåt på ett ställe där foten absolut inte ska böja sig, hade han haft mx-stövlar hade det troligtvis inte hänt ett skit.

fLedLik skrev:
Jag såg att du ville komma och testa våran bana. :tummenupp
Reglementet säger "Vadskaftade kängor av motocrosstyp (kraftiga)". Skönt, nu slapp du tveka på vad du ska välja. ;)

Som nån sa Sidi FlexForce..eller som uppdateringen heter Crossfire (nåt liknande iallafall) Det är inte speciellt stelt tycker ja.

Va det inte stoffy som klipper gräset i såna mx dojjor för att få dom ingågna :D
Ja ska simma med mitt skinnställ :rolleyes:

marcus56 skrev:
2681847 Jag såg att du ville komma och testa våran bana. :tummenupp
Reglementet säger "Vadskaftade kängor av motocrosstyp (kraftiga)". Skönt, nu slapp du tveka på vad du ska välja. ;)

Hehe, oki. Som sagt, aldrig andvändt crosskängor. Så är väl en himla stor ovana :) Som man helt enkelt får vänja sig. Vill ju inte ligga på sjukhuset med stelopererade fotleder under sommarn :) Lyssnar å tar åt mig era råd ;)

kieL skrev:
2681615 Som topic:

Motardförare

mvh
banaiskellefte.jpg

Det har jag på fötterna.

hehe olika.
Ibland kortbyxor o t-shirt.
Ibland Str ställ o Str stövlar (Rätt kassa).

Stället vart dock helt ok!:tummenupp

Jocke W skrev:
2681895 Som nån sa Sidi FlexForce..eller som uppdateringen heter Crossfire (nåt liknande iallafall) Det är inte speciellt stelt tycker ja.

Va det inte stoffy som klipper gräset i såna mx dojjor för att få dom ingågna :D
Ja ska simma med mitt skinnställ :rolleyes:
Du vill inte veta allt han gör med sina hojkläder :1pajas

I övrigt: Se första svaret i tråden. Frågan har besvarats 1000ggr redan :tummenupp

kieL skrev:
2681679 Jag har aldrig liksom petat med tårna, utan jag brukar lyfta hela foten.
Det låter ändå som cross-stövlar är det som jag skall ha.
Då skulle jag föreslå att du flyttar ner växelpedalen ett eller två snäpp

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back