Vad fick dig att le idag?

Raderad medlem 51742

Guest
Bor ca 150 meter in på en enskild liten grusväg och har bara 2 ytterligare grannar på vägen innan den övergår i ren skogsväg, innan den några hundra meter senare återigen övergår i grusväg och några hus för att senare ansluta till en större väg i andra änden. Om närmsta två grannarna inte är hemma kan det ibland gå flera dagar utan att en bil har passerat mitt hus då det i princip bara är markägaren som använder skogsvägspartiet för sitt skogsbruk osv, även om det på kartan möjligen kan se ut som en genomfartsväg mellan två lite större landsvägar. Har en kompis som bor på andra sidan skogsvägspartiet. Vi brukar promenera emellan och skoja om att den där vägen är inget man ger sig in på med med en vanlig personbil.

Döm om min förvåning när jag idag såg att Google-bilen passerat inte bara mitt hus utan också uppenbarligen lyckats ta sig igenom skogsvägspartiet till andra sidan. ? Syns inte riktigt på bilden, men vägen är rejält brant och stenig på sina ställen.

Skärmavbild 2023-06-18 kl. 20.50.03.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bor ca 150 meter in på en enskild liten grusväg och har bara 2 ytterligare grannar på vägen innan den övergår i ren skogsväg, innan den några hundra meter senare återigen övergår i grusväg och några hus för att senare ansluta till en större väg i andra änden. Om närmsta två grannarna inte är hemma kan det ibland gå flera dagar utan att en bil har passerat mitt hus då det i princip bara är markägaren som använder skogsvägspartiet för sitt skogsbruk osv, även om det på kartan möjligen kan se ut som en genomfartsväg mellan två lite större landsvägar. Har en kompis som bor på andra sidan skogsvägspartiet. Vi brukar promenera emellan och skoja om att den där vägen är inget man ger sig in på med med en vanlig personbil.

Döm om min förvåning när jag idag såg att Google-bilen passerat inte bara mitt hus utan också uppenbarligen lyckats ta sig igenom skogsvägspartiet till andra sidan. ? Syns inte riktigt på bilden, men vägen är rejält brant och stenig på sina ställen.

View attachment 485615

Det känns ju framförallt som en jävligt viktig väg att kartlägga
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det känns ju framförallt som en jävligt viktig väg att kartlägga
Hade gärna föredragit att inte haft den kartlagd. Skall jag ha objudna stöldligor på besök skall de åtminstone behöva göra ansträngningen att reka på plats innan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kände väl lite samma sak, kollade på några bekanta som har mycket leksaker ståendes på gården, och visst såg man fyrhjulingar och motorcyklar, båtar, vattenskotrar på släpvagn osv väldigt tydligt.

Man behöver ju inte annonsera vad man har i lager
Precis, inte för att jag direkt skyltar med något, men vill inte att andra skall kunna browsa omkring hur som helst utan att jag får bjuda på en kopp kaffe eller en öl åtminstone (och nej, jag tänker inte skicka bjudfikat med posten).

Har noterat att Google Street View har blivit mycket mer heltäckande på en massa möjliga och omöjliga ställen på sistone. Min teori är att de vidgat sin krets av kamerabilförare, liknande upplägget för Foodora-bud. Därför håller en massa folk nu på att "spela Pacman" med GPS-kartan och får provision för varje liten väg som de lyckas filma som tidigare är oupptäckt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis, inte för att jag direkt skyltar med något, men vill inte att andra skall kunna browsa omkring hur som helst utan att jag får bjuda på en kopp kaffe eller en öl åtminstone (och nej, jag tänker inte skicka bjudfikat med posten).

Har noterat att Google Street View har blivit mycket mer heltäckande på en massa möjliga och omöjliga ställen på sistone. Min teori är att de vidgat sin krets av kamerabilförare, liknande upplägget för Foodora-bud. Därför håller en massa folk nu på att "spela Pacman" med GPS-kartan och får provision för varje liten väg som de lyckas filma som tidigare är oupptäckt.

Nja, det är väl googles egna bilar med takmonterad kamera som fotar, inte tar dom väl emot hobbyfoton från frilansare?

Jag fanns med på väg till jobbet med MC, jobbarkompisen fanns med då han rastade hunden, båda gångerna så var det Googles egna bilar
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nja, det är väl googles egna bilar med takmonterad kamera som fotar, inte tar dom väl emot hobbyfoton från frilansare?

Jag fanns med på väg till jobbet med MC, jobbarkompisen fanns med då han rastade hunden, båda gångerna så var det Googles egna bilar
Inte hobbyfoton jag tänkte på i det här fallet, även om det visserligen sedan länge varit möjligt att ladda upp 360-foton till Google Maps. Tänkte mer på om de hade något upplägg där även "giggare" kunde låna utrustning med takräcke och kamera osv. och köra runt som Pacman med guidning av deras programvara, mot provision.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag kände väl lite samma sak, kollade på några bekanta som har mycket leksaker ståendes på gården, och visst såg man fyrhjulingar och motorcyklar, båtar, vattenskotrar på släpvagn osv väldigt tydligt.

Man behöver ju inte annonsera vad man har i lager
Det gäller och välja syssla när googlebilen kör förbi. När man scrollar förbi farsans så ser man först en gammal rostig skottkärra med en jerrydunk i. Scrollar man vidare så ser man en gigantisk rishög som brinner och en gubbe (farsan) som står bredvid med grepen i högsta hugg ... :hihi
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top