Vad fick dig att le idag?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
El (skräck) på tivoli: “Helt livsfarligt”
PUBLICERAD
2 JUN 2023, 10:00

CLAES HELLGREN, SERVICEELEKTRIKER på Oppunda El i Katrineholm gjorde i fjol en snabb utryckning för att hjälpa till med en löpartävling som råkat ut för ett “kardinalhaveri” med elen under den årliga Katrineholmsveckan. Då kom en man springande från det ambulerande tivolit på torget intill, han ville ha hjälp att få igång en karusell som stannat.

När Claes Hellgren öppnade apparatskåpet möttes han av en ”skräcksyn”: Inkommande jord var inte ansluten, inte heller utgående jord till drivmotorn. Maskinen var avsäkrad med 63A via en 5G2,5 gummikabel och ansluten i ett 16A CEE intag. Jordfelsbrytaren var förbikopplad och överströmsreläerna till motorerna var bortkopplade.

– Helt livsfarligt. Karusellen var uppställd på träfötter och allt hade kunnat bli strömförande. Mannen på tivolit sa att det hade funkat i nästan ett sekel. Jag har aldrig gillat sådana tivolin men efter det här är jag ännu mer övertygad om att det är något man ska undvika, säger Claes Hellgren.


PETER JANSSON, VD OCH ÄGARE av Peter Pans Tivoli, som var på plats, säger att han är förvånad och inte känner igen uppgifterna:

– Jag vet inte vad det är för skåp som han har tittat på för allt ska vara jordat och de andra siffrorna känner jag inte igen. Det finns två sidor av allt, säger han.

Hur gör du för att garantera elsäkerheten på tivolit?
– Normalt sett är det externa elektriker som gör inkopplingarna. Vi har koll på våra prylar.


”Man får väl vara tacksam att det inte var regnväder, men vad händer nästa gång?”

TIVOLIT PÅ HÖGANÄS MARKNAD blev en annorlunda upplevelse för “C” som var på besök med familjen under två dagar– och som vill vara anonym eftersom han inte är auktoriserad elektriker – men ändå tillräckligt insatt i el för att se om något är fel. Och i det här fallet var det mycket som var galet.

– Genom jobbet har jag varit ute mycket på industrier, byggen och lantbruk sett en del fulel, så jag har ögonen öppna av ren självbevarelsedrift, säger han.

Barnen ville åka karusell och på den timma som familjen gästade tivoliplatsen stannade tre karuseller vid fem tillfällen.


Höganäs marknad. Foto:privat.
– Det såg verkligen inte bra ut. Att elskåpet stod öppet intill karusellkön och en stol placerats framför det tyder ju på att det var fler fel som inträffade än de jag såg. En ung kille sprang runt med en testpenna och försökte lösa problemen. Det låg semko-don på gräset som man inte ens försökt dölja, berättar han.

HAN SÅG OCKSÅ EN UPPSJÖ av ihopkopplade sladdvindor som inte var utdragna och tejpade skarvsladdar som klämts fast i metallkonstruktioner på marknadsområdet under de två dagar som familjen besökte marknaden.

– Ungarna fick åka grejorna som höll sig på marken och man får väl vara tacksam att det inte var regnväder, men vad händer nästa gång? Jag tänkte efteråt att jag borde ha ringt till kommunen men det blev inte av.

“Om vi inte får information om brister som folk ser kan vi tyvärr inte göra något åt det.”
Finns massa storys om dessa tivolis b.la Axels Tivoli , sök på flashback :rofl

Sökord "Axels Tivoli flashback"

Jag vet inte vad man skall säga men t.ex så kör karuselloperatörna dessa höga höga på tjack fullgas och sen när folk går av är dom vingliga o då snor svennetattare deras plånböcker.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Monterade mitt intercom i nya krukan. Jävlar vad dåligt ljud det var! Kanske är så att tekniska livslängden på bruk i över 10 år och monterad/demonterad i typ 3 hjälmar tagit ut sin tribut?

Men eftersom gumman lagt hjälmen på hyllan så fanns ett fräscht intercom i hennes, så fem minuter senare hade jag schyssta högtalare. De gamla hade nog varit muggigare än jag trott under längre tid.

Så då slapp man köpa nya för en femhundring. ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man undrar hur dom tänker nu? Cruisingfolket har nog inte bråttom någonstans, de blir nog mest vanligt folk som blir besvärade när polisen sätter upp vägspärrar för att stoppa cruising.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man undrar hur dom tänker nu? Cruisingfolket har nog inte bråttom någonstans, de blir nog mest vanligt folk som blir besvärade när polisen sätter upp vägspärrar för att stoppa cruising.
Ja, jag har alltid haft lite svårt att förstå mig på det där....



Men att motverka en vägspärr med en vägspärr låter ju ungefär som en så effektiv plan att bara en myndighetsman kan ha kommit på den.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, jag har alltid haft lite svårt att förstå mig på det där....



Men att motverka en vägspärr med en vägspärr låter ju ungefär som en så effektiv plan att bara en myndighetsman kan ha kommit på den.
Alla från campingen ska till McD samtidigt, är det förbjudet?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man undrar hur dom tänker nu? Cruisingfolket har nog inte bråttom någonstans, de blir nog mest vanligt folk som blir besvärade när polisen sätter upp vägspärrar för att stoppa cruising.

Är det inte bättre att vara tyst?
"– Om det kommer att arrangeras bilcruisingar utan tillstånd, är polisens uppgift att skapa trygghet, förebygga och förhindra brott samt minska ordningsstörningar och trafikkaos."

Ja ge er på raggarna ni, det är nog rätt prioriterat i dagens läge.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
DRKtoHiWkAIvLVB.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det här

Är det inte bättre att vara tyst?
"– Om det kommer att arrangeras bilcruisingar utan tillstånd, är polisens uppgift att skapa trygghet, förebygga och förhindra brott samt minska ordningsstörningar och trafikkaos."

Ja ge er på raggarna ni, det är nog rätt prioriterat i dagens läge.
Saknas bara lite spontandansande utan tillstånd så imploderar den sista sovjetstaten.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Är det inte bättre att vara tyst?
"– Om det kommer att arrangeras bilcruisingar utan tillstånd, är polisens uppgift att skapa trygghet, förebygga och förhindra brott samt minska ordningsstörningar och trafikkaos."

Ja ge er på raggarna ni, det är nog rätt prioriterat i dagens läge.
Dom måste ju ge sig på dom dom vågar , har ju skrivit om Säpo och Noa här vilka är syskon , den sistnämnda är polisens underättelsetjänst som bara var designad att trycka ned befolkningen och saknade infiltrationsdjup i gängkriminalitet.

Dom försökte infiltrera gäng med feta gamla sverigekriminella polisagenter (dom var ofta det) som naturligtvis hittades mördade , detta när det brakade loss så dom tappade fotfästet.
Dom hade inget o sätta emot med en polis avsedd att trycka ned medborgre :rofl

Samtidigt var jag tydligen CIA agent som gjort narr av dom desutom :1pajas
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Att finsk forskning om norrsken klart o tydligt visar att det kan höja temperaturen över Finland o Sibirien med flera grader o att dessa temperatur svängningar beror på solstormar inte på växthus effekten.

Dessa variationer i temp är naturliga o har alltid funnits. Fuck Greta.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top