Vad är svårast?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Stoppie, Wheelie eller Knäskrap?

Jag gissrangar såhär på en normalsnabb, normallätt sporthoj...

Lättast: Wheelie
Sen: Knäskrap
Sen: Stoppie

Rätt? Hur lång tid tar det för gemeneman att lära sig prylarna om man är livlig på att experimentera? :squid

Knäskrap är så mycket enklare än de båda andra. Man behöver inte ens lägga ner för att kunna skrapa knä, det räcker med att burka ordentligt.

Näh, wheela kan jag tom. göra med min 125:a av misstag. Knäskrap har jag däremot aldrig gjort och stoppie ser fånigt ut :fakta

Man of War skrev:
Näh, wheela kan jag tom. göra med min 125:a av misstag. Knäskrap har jag däremot aldrig gjort och stoppie ser fånigt ut :fakta

Vad menar du med att wheela :confused: Räknas inte att fram hjulet lyfter sig någon decimeter från marken, man skall köra lite också. Det är absolut svårast att wheela enligt mig. Stoppisar kan också vara lite svårt beroende på vilken hoj man har.......

Man of War skrev:

wheelie av misstag?!!

som sagt det räcker inte att hjulet lyfter 5 cm. över backen när du ner från en trottoarkant :jisses

BigKay skrev:

Rätt? Hur lång tid tar det för gemeneman att lära sig prylarna om man är livlig på att experimentera? :squid

Jag knäskrapade först..
Så det måste vara lättast.. Man kan ju burka.. :rodnar

Stoppie vågar jag inte ens försöka..

bebbe skrev:
Vad menar du med att wheela :confused: Räknas inte att fram hjulet lyfter sig någon decimeter från marken, man skall köra lite också. Det är absolut svårast att wheela enligt mig. Stoppisar kan också vara lite svårt beroende på vilken hoj man har.......

Med den där hojjen kan du bara inte påstå att det är svårt att wheela?! :rolleyes:

Jag tycker att stoppies känns osäkrare än att slanga, å knäskrap har jag aldrig riktigt försökt att få..

MatteKholm skrev:
Med den där hojjen kan du bara inte påstå att det är svårt att wheela?! :rolleyes:

Jag tycker att stoppies känns osäkrare än att slanga, å knäskrap har jag aldrig riktigt försökt att få..

Faktiskt så är det lättare med din hoj än med min, men det är klart att det går relativt lätt även med en spetta.
Tror att den höga utväxlingen är en liten bov till det hela........

Ska man göra en Stoppie är det ju bara att bromsa hårt, hur får du det till svårast ? :P

beroende på hoj och person så är väl dessa saker olika svårt, tror inget svar finns, men en lång stoppie är inte lätt och för mig svårast av alternativen eftersom jag aldrig klarat av nån sån.

bebbe skrev:

Om man sätter sig för långt bak, fötterna på marken och släpper kopplingen direkt så lyfter den inte 5 cm, det kan jag lova dig. Om nu inte min hoj var tio centimeter lång. Men visst, det var ingen bakhjulsåkning direkt men jag tror nog att du förstod vad jag menade, samt att jag hade en viss dos ironi i inlägget. Det är liksom det som en av huvudanvändingsområdena för smileys är.

Jo men så som jag fattar menar han att man ska lyfta bakhjulet nån decimeter så har man klarat det. Samma sak med wheelien.

Skulle vilja säga att wheelie är svårast
Stoppie är lättast
Knäskrap kommer i mitten.

jag tycker nästan det känns som jag har stoppies i generna :rolleyes:

tycker det är förhållandevis lätt och gör ganska långa sådana, med en ganska dålig frambroms dessutom...

tycker det verkar betydligt svårare att köra på bakan :eek:

knäskrap kan jag inte uttala mig om...

Man of War skrev:
Om man sätter sig för långt bak, fötterna på marken och släpper kopplingen direkt så lyfter den inte 5 cm, det kan jag lova dig. Om nu inte min hoj var tio centimeter lång. Men visst, det var ingen bakhjulsåkning direkt men jag tror nog att du förstod vad jag menade, samt att jag hade en viss dos ironi i inlägget. Det är liksom det som en av huvudanvändingsområdena för smileys är.

Hur kan du skriva att du tycker att "wheela" är det lättaste. Om det (som du själv säger) du gjort inte är en "riktig" bakhulsåkning :confused:

Last edited:
PÅ min gamla 750 så vart det nån halvdan stoppie först, nån tattig wheelie sen, nå litet skrap (utan puckar :skrämd) efter det. Nån dag ska jag bli bra på något av det har jag bestämt! :cool:

Så här tycker alltså jag.

Klen hoj:

1. stoppie

2. wheelie

3. skrap

Vass hoj:

1. wheelie

2. stoppie

3. skrap

Knäskrap är det som helt klart känns osäkrast.

BigKay skrev:

Knäskrap är nog lättast. Tar några varv i rondeller men sen sitter dom. Att knäskrapa på vanlig väg kräver lite mer is i magen.

Wheelies. Hmm att bara stegra är ju inte så svårt. Att köra kontrollerat på bakhjulet är något annat som kräver mycket träning.

Stoppies. Att "hoppa" lite med bakhjulet går ju om man har bra bromsar och bra framdäck. Att lägga 5-30 meter kräver träning. Detta är jag kass på så jag tycker sålunda att detta är svårast. Skyller på halt framdäck, kassa bromsbelägg(köp original) och allt annat jag kan komma på. Snart ska jag börja träna på det också.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back