Någon gång måste man väl lyckas med att påvisa detta vetenskapligt för dig så att du inte går och är orolig för fel saker hela dagarna.
En sak har du dock rätt i. Man ska helst ändra kostvanorna hos överviktiga, men oftast handlar det inte om okunskap, utan om psykiska orsaker.
Däremot är det så att om man bälgar i sig två lite sötdricka per dag och sedan går över till light och fortfarande äter samma kost/lika mycket, så går man ned i vikt pga 1000kcal mindre /dag.
Ja. Det finns olika rapporter som hävdar båda delar.
Personligen så anser jag att Lightläsk är äckligt. Dessutom är inte min läskkonsumtion särskilt stor. Det är väl i stort sett när jag käkar burgare som jag dricker Cola och sen är det väl en del must vid jul och påsk.
Men det är aldrig Light då det är äckligt.
Att det sedan både finns rapporter om att det är ofarligt och rapporter om att det kan ha skadliga effekter tycker jag säger att man ska vara lite försiktig.
För ganska många år sedan hävdade man att Neurosedyn var ofarligt. Det var det inte.
I praktiken är det så att thallidomid som framställs syntetiskt bildas i lika delar av de två isomererna (D och L- isomer)
Med risk för att jag blandar ihop isomererna så är alla organiska ämnen som är naturligt förekommande av L-isomeren medan D-isomeren av Thallidomid var den som gav barn utan kroppsdelar. Med andra ord. Thallidomid gav fruktansvärda effekter på barn inte därför att just substansen i sig var farlig utan på grund av att den ena isomeren som bara uppstår när man syntetiserar fram sustansen på konstgjord väg var farlig.
Sen började man göra bordsmargarin av vegetabiliska oljor vilka man härdade för att dom skulle vara fasta vid rumstemperatur. Dom fetterna blev transfetter som under en period stod för fler dödsfall i hjärt och kärlsjukdomar i USA än någon annan kostfaktor.
Och då var det ändå frågan om något som man tagit fram och marknadsförde just för att det skulle vara nyttigt och man skulle slippa bli fet och dö av hjärt och kärlsjukdomar.
Min slutsats av det och många andra fall är att bara för att någon sagt att något är ofarligt behöver det inte vara det och om det inte ger mig något mervärde så låter jag bli just den saken.
Med andra ord. Eftersom det kan finnas risker med sötningsmedel och lightläsk är äckligare än vanlig läsk så dricker jag inte lightläsk.
Därmed inte sagt att jag bryr mig ett skit egentligen. Men varför köpa light om det inte ger mig något mervärde.