Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Vetenskap är bra men tyvärr så har vetenskapen inte ännu svar på allt här i livet.

*host*

De blev just mindre trovärdiga.

Tror, haha :lol

Rader med experter hjälper WHO att hantera hotet från svininfluensan. Men flera av rådgivarna har kopplingar till läkemedels*industrin, visar SvD:s granskning. Kommittén som ger råd om själva pandemin är hemlig.

Har någon medlem i kommittén koppling till eller samarbete med läkemedelsindustrin?

–Jag vet inte vilka medlemmarna är. Jag tror att kontroller görs om de har kopplingar till läkemedelsindustrin.

Två oberoende externa experter på Sages möten i Genève har av den danska tidningen Information avslöjats ha fått rådgivarpengar från läkemedelsföretag

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3866171.svd

Kan du reda ut vilka foliehattarna är då?
I just det här fallet anser jag det vara de som tror på kvällspressens skräckpropaganda angående vaccinets farlighet.
Lyckas du hitta en källa på att vaccinet hjälper mot svininfluensa efter ett halvår så ska jag skicka en autentisk monasahlintoblerone på posten :tummenupp
Såvitt jag vet baseras vaccinet på en stam som togs i juli.
Om vaccinet då slutar fungera i februari så slipper du skicka nån toblerone.
I annat fall :ätatoblerone
Ska jag tolka det som att du menar att det inte spelar någon roll om man haft svininfluensan eller om man vacccinerat sig. Kroppen skapar alltså lika bra imunförsvar mot den aktuella svininfluensan och snarlika virusstammar och mutationer, oavsett. Är det så jag ska tolka det du skriver?
Det beror på hur vaccinet är gjort. Är det hela inaktiverade viruspartiklar blir immunsvaret såvitt jag vet närapå identiskt gentemot den riktiga sjukdomen.
Är det bara ett renframställt antigen från viruset så bildas immunsvar endas mot detta antigen (logiskt). Eftersom antikroppar då bildas mot färre "måltavlor" ger denna typ av vaccin sannorlikt sämre effekt mot närbesläktade virusstammar, men det beror såklart på vilket antigen man använt sej av och hur pass mycket just detta antigen muterar.

Det finns också en typ av vaccin som egentligen inte är vaccin, utan där man sprutar in färdiga antikroppar. I detta fall sker inget immunsvar utan man är bara skyddad så länge antikropparna finns i systemet.

läste att 6000 i typ 191 länder har dött, vad är oddsen?

Liten bump.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3947023

Influensavaccin misstänks orsaka narkolepsi
Publicerat: kl 17:26, Ekot

Institutet för hälsa och välfärd i Finland, THL, rekommenderar att vaccineringsprogrammet för H1N1, den så kallade svininfluensan, avbryts tills vidare.

Orsaken är att man misstänker ett samband mellan vaccinet Pandemrix och narkolepsi.

En person som har narkolepsi kan plötsligt somna, i olika situationer, helt ofrivilligt.

Man sover också väldigt dåligt på natten.

Avbrottet i vaccineringen är tillfälligt, tills man utrett om det finns ett samband.

:banana :banana

Jag är sååå jävla nöjd att jag gav fan i den där vaccinationen.

Visst såklart tragiskt med dom som strök med. Fast dom var väl inte fullt friska för övrigt heller.

//M

Ok panelen, var det bra?

De första barnen som insjuknade i narkolepsi efter vaccineringen mot svininfluensa får nu 50 000 kronor för sveda och värk.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/narkolepsidrabbade-far-50-000-kronor_6531925.svd

Notera att det är skattebetalarna som får betala ersättningen, inte läkemedelsföretagen. WHO deklarerade pandeminivå 6 när endast 150 personer (enligt dem själva) dött i hela världen. Nivå 6 innebär att företagen som producerar vaccinen inte kan hållas ansvariga för ev biverkningar, nivå 6 innebär också att företagen får dra ner på den normala testproceduren och "snabbutveckla" vaccin.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman