Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Samt att du får ett försvar mot just dena variant av virus. Men står helt oskyddad mot nästa mutation av viruset. Vilket gör att du står inför samma beslut om och om igen för resten av livet.
och måste utsätta dig för dom biverkningar och risker ett vaccin innebär om och om igen.
Inte helt riktigt. Det nya viruset kan likna det gamla viruset mer eller mindre men helt omgjort är det inte. I princip alltid finns därför mer eller mindre bindningsförmåga hos vissa "gamla" antikroppar mot det nya viruset, och sjukdomsbilden blir då lindrigare och kortare.

Detta anser man vara orskaken till att svininfluensan (och vissa andra influensavarianter) slår hårdare mot unga (som ju generellt har det "bästa" immunförsvaret) än äldre, nämligen att äldre blivit utsatta för ett större antal influensavarianter och därmed har ett större "bibliotek" av antikroppar.

Därför är svininfluensavaccinet en god investering även mot framtida influensor.

Inte helt riktigt. Det nya viruset kan likna det gamla viruset mer eller mindre men helt omgjort är det inte. I princip alltid finns därför mer eller mindre bindningsförmåga hos vissa "gamla" antikroppar mot det nya viruset, och sjukdomsbilden blir då lindrigare och kortare.

Detta anser man vara orskaken till att svininfluensan (och vissa andra influensavarianter) slår hårdare mot unga (som ju generellt har det "bästa" immunförsvaret) än äldre, nämligen att äldre blivit utsatta för ett större antal influensavarianter och därmed har ett större "bibliotek" av antikroppar.

Därför är svininfluensavaccinet en god investering även mot framtida influensor.

Svininfluensavaccinet hjälper ju inte ens mot dagens svininfluensa om 6 mån så stämmer verkligen den infon? :va

Var man inte villrådig tidigare om influensan och dess sprutor osv. så är man då det definitivt efter att ha läst den här tråden, inte kanske för att folk kommer med osanningar utan för alla frågor som dyker upp samt vem ska man tro på. :näsblod

Men man kan ju som det står vara smittsam längre i vissa fall. Håller febern i sig längre så håller smittorisken längre.

Det viktiga är ändå att det är ungefär en dag som man smittar utan att veta om det, efter det bör man ha fått symptom och håller sig hemma (eller iaf borta från riskgrupper eller ovaccinerade som småbarn).

Sen står det även att smittorisken följer symptomen. Dvs har man nästan inga symptom så är smittorisken också väldigt liten. Kraftiga symptom, stor smittorisk.

Det intressanta i sammanhanget är väl ändå den tid man smittar någon utan att veta om det? När man väl är sjuk så är risken att smitta folk bra mycket mindre, för då vet man att man inte bör gå på populäraste klubben i staden, om man nu ens skulle orka det...

Det intressanta i sammanhanget är väl ändå den tid man smittar någon utan att veta om det? När man väl är sjuk så är risken att smitta folk bra mycket mindre, för då vet man att man inte bör gå på populäraste klubben i staden, om man nu ens skulle orka det...
Jupp, det jag skrev i mittenstycket. :)

Jag var tveksam till att vaccinera mig, men efter att ett par jobbarkompisar haft influensan nyss, så blir det en spruta på måndag. Det eventuella besväret man får av vaccinet tar jag hellre än att riskera att bli lika dålig som dom var. Den ena killen sa att han hade ren dödsångest och var det jävligaste han varit med om i hela sitt liv.
Dom flesta på min avdelning fick sina sprutor förra veckan och ingen har några som helst besvär förutom att nån har en öm arm.
Jag tror det lilla besväret man eventuellt har av sprutan uppväger plågorna ifall man får influensan och den tar ordentligt. Även om man inte dör av influensan så kan det tydligen kännas så om man har otur.

Så lustig är du inte.
Han hostade så jävligt att nåt gick sönder i ljumsken. Nu haltar han fram och väntar på operation.

Du talade ju bara om ångest, alla vet ju hur sjuk man som kille kan vara, det räcker ju med en förkylning så håller man på dö :D

låter ju lite extremt med operation

Ljumskbråck?

Been there done that :gnissla

Exakt, så var det ja..

Dom jag känner som haft svininfluensan har allihop fått en jävulsk hosta som suttit långt ner i lungorna. Men för den här killen var det extra besvärligt verkar det som.
Fast det är klart, det finns ju folk som haft influensan utan att bli särskilt sjuka också och dom hör man inget ifrån.
Men jag vill inte riskera nåt utan kommer att ta min spruta. Tror det är han med ljumskbråcket som gjort mig orolig...

drygt

Transplanterade personer har särskilt uppmanats att vaccinera sig mot svininfluensan.

Nu misstänks Pandemrix ha stött bort fyrabarnspappan Sune Ahlstens njure.

– Det är en mardröm, säger han.

Sune Ahlsten, 44, fick en ny njure av sin mamma 1996, efter en njurpropp några år tidigare.

Eftersom transplanterade personer tillhör riskgruppen för svininfluensa åkte han för en månad sedan in för att vaccineras.

Efter tretton år då allt fungerat bra fick Sune plötsligt feber och blev oerhört trött. Förra helgen fick han vätskeansamlingar i benen.

– Det började med att höger ben svullnade upp, sedan gick det ner i fötterna.

På lasarettet i Visby kom det dystra beskedet: Hans njurvärden hade försämrats dramatiskt – kroppen håller på att stöta bort hans njure.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article6205856.ab

Som jag skrev så är det bara när man haft sjukdomen eller viruset i kroppen "på riktigt" och kroppen skapat eget imunförsvar.

Kör man med vaccin som skapar inte kroppen samma imunförsvar och det fungerar inte mot snarliga eller muterade virusstammar.

Svininfluensavaccinet hjälper ju inte ens mot dagens svininfluensa om 6 mån så stämmer verkligen den infon? :va
Källa på det?
Var man inte villrådig tidigare om influensan och dess sprutor osv. så är man då det definitivt efter att ha läst den här tråden, inte kanske för att folk kommer med osanningar utan för alla frågor som dyker upp samt vem ska man tro på. :näsblod
Jag tycker du ska tro på Foliehattarna. Det här med vetenskap är bara humbug.
Som jag skrev så är det bara när man haft sjukdomen eller viruset i kroppen "på riktigt" och kroppen skapat eget imunförsvar.

Kör man med vaccin som skapar inte kroppen samma imunförsvar och det fungerar inte mot snarliga eller muterade virusstammar.
Rent jävla skitsnack!
Läs gärna på lite om hur immunförsvaret fungerar. Läs gärna detta i riktig medicinsk litteratur.

Källa på det?Jag tycker du ska tro på Foliehattarna. Det här med vetenskap är bara humbug.Rent jävla skitsnack!
Läs gärna på lite om hur immunförsvaret fungerar. Läs gärna detta i riktig medicinsk litteratur.

Lyckas du hitta en källa på att vaccinet hjälper mot svininfluensa efter ett halvår så ska jag skicka en autentisk monasahlintoblerone på posten :tummenupp

Källa på det?Jag tycker du ska tro på Foliehattarna. Det här med vetenskap är bara humbug.Rent jävla skitsnack!

Ska jag tolka det som att du menar att det inte spelar någon roll om man haft svininfluensan eller om man vacccinerat sig. Kroppen skapar alltså lika bra imunförsvar mot den aktuella svininfluensan och snarlika virusstammar och mutationer, oavsett. Är det så jag ska tolka det du skriver?

Jag kan inte säga på rak arm att du har fel. Men det är i så fall första gången jag läser att det skulle fungera på det sättet.

All annan information jag tagit del av genom åren i så väll informationsblad och broschyrer på sjukhuset som skvallerpress. Jag är även en flitig läsare av olika "poppulärvetenskapliga tidningar" och tv-produktioner som handlar om allt från myror till rymdresor till mars. Och då och då handlar det om kroppen, virus, vaccin, imunförsvar mm. Ligger till grund för min åsikt i ärendet.

Dock kan jag inte hänvisa till någon specifik källa, har lixom inte sparat dom för att i framtiden kunna motbevisa någon på sporthoj i en tråd om svininfluensavaccin.

Men jag är ivrig att lära mig mera, så om du vill förklara hur du menar så läser jag och lyssnar till det.

"Vanliga vaccin mot säsongsinfluensa brukar ge ett skydd under ca 9 månader, men detta vaccin förväntas ge ett längre skydd. "

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31562.aspx?FaqId=2301

"Rent generellt brukar det vara så att infektionen i sig ger ett bredare och kanske starkare försvar. Ett bra vaccin kan dock komma nära den effekten (i praktiken lika), men hur det går med detta vaccin är för tidigt att säga.

Med tanke på influensavirusets benägenhet att förändra sig så kan man ändå inte räkna med mer än ett partiellt skydd för nya infektioner i framtiden, oavsett om man haft infektionen eller vaccinerat sig. Detta partiella skydd kan dock vara nog så viktigt och utgöra skillnaden mellan ett allvarligt eller ett milt förlopp."

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31562.aspx?FaqId=2242

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman