Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Men är det inte de bräckligas ansvar att vaccinera sig och inte ditt?

som jag fattat det så är det brist på vaccin, då är det väl inte så smart att springa till vårdcentralen och vaccinera sig före riskgrupper som du nämner.

Ifall den bräcklige inte vill vaccinera sig är det då fortfarande ditt ansvar att vaccinera dig?

Du kan vaccinera dig men du vet ändå inte vilken av alla zillioner influensor du kommer att få. Det jag talar om är att man inte går till jobbet med influensan. Man smittar andra.

Med bräcklig menar jag att det kan bli 1000 ggr värre biverkningar av influensan för dessa människor. Nu tog jag CF som ett exempel bara. Säger inte att folk med CF går runt o e bräckliga men dom kanske löper större risk att få värre sviter efter ett virus som detta än vad gemene man får.

Last edited:
vaccinerade mig i fredags, Har as ont i huvet, Hostar ungefär 2 ggr på 5 sekunder, på natten kan det vara värre, Skit ont i ögona om jag kollar åt sidan, har gått ner 3kg:S,fryser hela tiden,38,39 graders feber,allmänt trött och yr.

TA DEN INTE!

vaccinerade mig i fredags, Har as ont i huvet, Hostar ungefär 2 ggr på 5 sekunder, på natten kan det vara värre, Skit ont i ögona om jag kollar åt sidan, har gått ner 3kg:S,fryser hela tiden,38,39 graders feber,allmänt trött och yr.

TA DEN INTE!
Är särskrivningarna också resultat av vaccinationen är ett varningens finger verkligen på sin plats.

Som vi alla fått höra via media har svininfluensan muterat till en något aggresivare variant. Det världsomspända hyllandet av det nya vaccinet fungerar inte, tyvärr.

Det har dock på allmän begäran av läkarkåren erfoderligt rekommenderats en annan tillfällig lösning under tiden som ett nytt vaccin tas fram för bruk.

OBS OBS OBS!! Alla män ska kasta ut den suggan man har hemma och ersätta med ett lammkött! Nu kan vi bara hoppas på att viruset bekämpas med stor kraft!

:tungan :hihi

... Smärtstillande kan dessutom ha den effekten, om du har smärta i leder till exempel, att du "kan" göra så väldigt mycket utan att känna någon smärta. Så efteråt kommer du ha slitit på kroppen mer än du borde och får ta ännu mer smärtstillande.
Ledvärk beror ofta på kronisk inflammation. De flesta receptfria smärtstillande på marknaden är s.k. NSAID (t.ex. acetylsalicylsyra) vilka även motverkar inflammationen och kan därmed faktiskt förbättra läkningen.

Ledvärk beror ofta på kronisk inflammation. De flesta receptfria smärtstillande på marknaden är s.k. NSAID (t.ex. acetylsalicylsyra) vilka även motverkar inflammationen och kan därmed faktiskt förbättra läkningen.

Ja, det där verkar du ju kunna mer om än mig, men jag tror och hoppas poängen framgick i det stora hela. :)

Tog sprutan i torsdags å känner inga symtom förutom att det ömmar som fan i axeln efter sprutan.....frun kände lika å dottern har inte visat nån reaktion.....kan iof va för att vi e såå stenhårda i dalarna ;)

Passa på att tipsa er som är/har anhöriga med sjukdom som gör att ni är borta från arbetet mer än 10 gånger per år/mer än tre veckor...ansök om särskilt högriskskydd. Har haft detta sedan 2000.

Förut var jag på jobbet lite småförkyld och kämpade på med slutsatsen att jag aldrig var riktigt bra, blev mer och mer infektionskänslig och det slutade i svåra/långragna luftrörsinfektioner och ständig stark hostmediciner och många långa antibiotikakurer.

Nu stannar jag hemma när jag börjar bli krasslig med summan av det hela att jag har blivit betydlig bättre, kroppen kan återhämta sig istället för att utsättas för mer risker (samtidigt som man inte smittar andra.)

Högriskskyddet innebär att jag inte har någon karensdag. (När det var som värst jobbade jag två veckor, sjuk två veckor osv)

Detta var något som läkarna inte informerade mig om utan fick reda på det av en granne.

I vanliga fall får man ansöka om nytt varje år, mitt förnyas dock vartannat år då det bl a är väldokumenterat.

Last edited:
Där var årets foliehatt tilldelad dig!

Möjligt att de är storkonsumenter av lightprodukter, men det är inte pga det som de är feta. Vänligen överbevisa mig med riktiga artiklar (kvällstidningar räknas ej dit).

Sporthojsåkare är sannolikt storkonsumenter av metallica-biljetter, men det är inte pga musiken de dör i trafiken.

Jag lämnar härmed diskussionen då detta har blivit en foliehattsstråd. Lev väl!

Fast du måste väl ändå inse att problemet för dom som är överviktiga inte är brist på lightprodukter. Anledningen till att man blir överviktig är att man intar mer kalorier än man förbränner. Då går man upp i vikt.

Det finns rapporter som hänvisar till att vissa av de syntetiska sötningsmedlen orsakar störningar i mekanismerna kring hunger så att man faktiskt äter mer om man dricker lightläsk. Anledningen skulle enligt dom källorna kunna tänkas vara att på grund av att sötningsmedlen påverkar samma receptorer som socker (Vilket dom måste göra eftersom dom ska påverka receptorerna för söt smak) så triggar dom en insulinrespons vilket ger ett sug efter socker. Äter man inte socker så kommer kroppen att istället ägna sig åt att lagra upp fett vilket insulin också har som sysselsättning.

Det finns en anledning till att det finns gränsvärden för hur mycket sötningsmedel det får finnas i exempelvis läsk. Det är för att dom inte är helt ofarliga och det finns inte tillräckligt mycket data kring vad som händer i kroppen vid stora intag.
Lightläsk borde förbjudas. Istället borde man försöka hjälpa dom som har problem med att hålla sitt kaloriintag i schack på andra sätt genom exempelvis kostrådgivning.

Fast du måste väl ändå inse att problemet för dom som är överviktiga inte är brist på lightprodukter. Anledningen till att man blir överviktig är att man intar mer kalorier än man förbränner. Då går man upp i vikt.

Det finns rapporter som hänvisar till att vissa av de syntetiska sötningsmedlen orsakar störningar i mekanismerna kring hunger så att man faktiskt äter mer om man dricker lightläsk. Anledningen skulle enligt dom källorna kunna tänkas vara att på grund av att sötningsmedlen påverkar samma receptorer som socker (Vilket dom måste göra eftersom dom ska påverka receptorerna för söt smak) så triggar dom en insulinrespons vilket ger ett sug efter socker. Äter man inte socker så kommer kroppen att istället ägna sig åt att lagra upp fett vilket insulin också har som sysselsättning.

Det finns en anledning till att det finns gränsvärden för hur mycket sötningsmedel det får finnas i exempelvis läsk. Det är för att dom inte är helt ofarliga och det finns inte tillräckligt mycket data kring vad som händer i kroppen vid stora intag.
Lightläsk borde förbjudas. Istället borde man försöka hjälpa dom som har problem med att hålla sitt kaloriintag i schack på andra sätt genom exempelvis kostrådgivning.

Du fick ett tips om artikel redan 2008 som du skulle kolla på när du kom med samma felaktiga påstående. Här kommer några till...

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

Evidence exists that beverages do not trigger appropriate anticipatory physiologic responses, such as cephalic phase insulin release. Therefore, it is of interest to elucidate the food properties necessary for triggering adaptive responses. Previously, we found a prolonged dose-dependent decrease in the hypothalamic functional magnetic resonance imaging signal after ingestion of a glucose solution. OBJECTIVES: The aims of the present study were to measure the effects of sweet taste and energy content on the hypothalamic response to glucose ingestion and to measure the concomitant changes in blood glucose and insulin concentrations. DESIGN: Five healthy, normal-weight men participated in a randomized crossover design trial. The subjects were scanned 4 times for 37 min on separate days with functional magnetic resonance imaging. After 7 min, they ingested 1 of the following 4 stimuli (300 mL of each): water (control), a glucose solution, an aspartame (sweet taste) solution, or a maltodextrin (nonsweet carbohydrate) solution. RESULTS: Glucose ingestion resulted in a prolonged and significant signal decrease in the upper hypothalamus (P < 0.05). Water, aspartame, and maltodextrin had no such effect. Glucose and maltodextrin ingestions resulted in similar increases in blood glucose and insulin concentrations. However, only glucose triggered an early rise in insulin concentrations. Aspartame did not trigger any insulin response.

Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function,Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 1985 Oct;31(5):533-40. Effects of aspartame on diabetic rats and diabetic patients.

The effects of aspartame (L-aspartyl-L-phenylalanine methyl ester) on plasma glucose and insulin levels were investigated in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. The oral administration of 0.45 mg aspartame per 100g body weight, which is equivalent to 150 mg of glucose in sweetness, to streptozotocin-induced diabetic rats had no effect on the plasma glucose or insulin levels. Also, 225 mg oral aspartame loading, which is equivalent to 75 g of glucose in sweetness, to patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus did not increase plasma glucose or insulin levels, although 75 g of oral glucose loading increased plasma glucose and insulin levels in diabetic patients as expected. Aspartame ingestion for three days at a dose of 24-48 mg per day and the intake of snacks flavored with 240 mg of aspartame also did not increase fasting plasma glucose levels. These results suggest that acute administration of aspartame has no influence on plasma glucose or insulin levels in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus.

Cell Signal. 1998 Nov;10(10):727-33. Effects of artificial sweeteners on insulin release and cationic fluxes in rat pancreatic islets.

Beta-L-glucose pentaacetate, but not alpha-D-galactose pentaacetate, was recently reported to taste bitter and to stimulate insulin release. This finding led, in the present study, to the investigation of the effects of both bitter and non-bitter artificial sweeteners on insulin release and cationic fluxes in isolated rat pancreatic islets. Sodium saccharin (1.0-10.0 mM), sodium cyclamate (5.0-10.0 mM), stevioside (1.0 mM) and acesulfame-K (1.0-15.0 mM), all of which display a bitter taste, augmented insulin release from islets incubated in the presence of 7.0 mM D-glucose. In contrast, aspartame (1.0-10.0 mM), which is devoid of bitter taste, failed to affect insulin secretion. A positive secretory response to acesulfame-K was still observed when the extracellular K+ concentration was adjusted to the same value as that in control media. No major changes in 86Rb and 45Ca outflow from pre-labelled perifused islets could be attributed to the saccharin, cyclamic or acesulfame anions. It is proposed that the insulinotropic action of some artificial sweeteners and, possibly, that of selected hexose pentaacetate esters may require G-protein-coupled receptors similar to those operative in the recognition of bitter compounds by taste buds.

Am J Clin Nutr. 1998 Sep;68(3):531-7. Aspartame: neuropsychologic and neurophysiologic evaluation of acute and chronic effects.

BACKGROUND: Neurobehavioral symptoms have been reported anecdotally with aspartame. OBJECTIVE: This study sought to determine whether aspartame can disrupt cognitive, neurophysiologic, or behavioral functioning in normal individuals. DESIGN: Forty-eight healthy volunteers completed a randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study. The first month was aspartame free. Subjects then consumed sodas and capsules with placebo, aspartame, or sucrose for 20 d each. Order was randomized and subjects were assigned to either a high- (45 mg x kg body wt(-1) x d(-1)) or low- (15 mg x kg body wt(-1) x d(-1)) dose aspartame group. Neuropsychologic and laboratory testing was done on day 10 of each treatment period to determine possible acute effects and on day 20 for possible chronic effects. RESULTS: Plasma phenylalanine concentrations increased significantly during aspartame treatment. Neuropsychologic results; adverse experiences; amino acid, insulin, and glucose values; and electroencephalograms were compared by sex and by treatment. No significant differences were found for any dependent measure. CONCLUSION: Large daily doses of aspartame had no effect on neuropsychologic, neurophysiologic, or behavioral functioning in healthy young adults.

Någon gång måste man väl lyckas med att påvisa detta vetenskapligt för dig så att du inte går och är orolig för fel saker hela dagarna.

En sak har du dock rätt i. Man ska helst ändra kostvanorna hos överviktiga, men oftast handlar det inte om okunskap, utan om psykiska orsaker.

Däremot är det så att om man bälgar i sig två lite sötdricka per dag och sedan går över till light och fortfarande äter samma kost/lika mycket, så går man ned i vikt pga 1000kcal mindre /dag.

Någon gång måste man väl lyckas med att påvisa detta vetenskapligt för dig så att du inte går och är orolig för fel saker hela dagarna.

En sak har du dock rätt i. Man ska helst ändra kostvanorna hos överviktiga, men oftast handlar det inte om okunskap, utan om psykiska orsaker.

Däremot är det så att om man bälgar i sig två lite sötdricka per dag och sedan går över till light och fortfarande äter samma kost/lika mycket, så går man ned i vikt pga 1000kcal mindre /dag.

Ja. Det finns olika rapporter som hävdar båda delar.
Personligen så anser jag att Lightläsk är äckligt. Dessutom är inte min läskkonsumtion särskilt stor. Det är väl i stort sett när jag käkar burgare som jag dricker Cola och sen är det väl en del must vid jul och påsk.
Men det är aldrig Light då det är äckligt.

Att det sedan både finns rapporter om att det är ofarligt och rapporter om att det kan ha skadliga effekter tycker jag säger att man ska vara lite försiktig.
För ganska många år sedan hävdade man att Neurosedyn var ofarligt. Det var det inte.
I praktiken är det så att thallidomid som framställs syntetiskt bildas i lika delar av de två isomererna (D och L- isomer)
Med risk för att jag blandar ihop isomererna så är alla organiska ämnen som är naturligt förekommande av L-isomeren medan D-isomeren av Thallidomid var den som gav barn utan kroppsdelar. Med andra ord. Thallidomid gav fruktansvärda effekter på barn inte därför att just substansen i sig var farlig utan på grund av att den ena isomeren som bara uppstår när man syntetiserar fram sustansen på konstgjord väg var farlig.

Sen började man göra bordsmargarin av vegetabiliska oljor vilka man härdade för att dom skulle vara fasta vid rumstemperatur. Dom fetterna blev transfetter som under en period stod för fler dödsfall i hjärt och kärlsjukdomar i USA än någon annan kostfaktor.
Och då var det ändå frågan om något som man tagit fram och marknadsförde just för att det skulle vara nyttigt och man skulle slippa bli fet och dö av hjärt och kärlsjukdomar.

Min slutsats av det och många andra fall är att bara för att någon sagt att något är ofarligt behöver det inte vara det och om det inte ger mig något mervärde så låter jag bli just den saken.

Med andra ord. Eftersom det kan finnas risker med sötningsmedel och lightläsk är äckligare än vanlig läsk så dricker jag inte lightläsk.
Därmed inte sagt att jag bryr mig ett skit egentligen. Men varför köpa light om det inte ger mig något mervärde.

Tillbaka till ämnet dårå. :)

Vill bara berätta hur jävla sinnesförvirrat dom sköter vaccineringen där jag
bor.

På söndagar får folk med barn upp till 18 år komma till biblioteket mellan 11:00-14:00 för att ta vaccinet.

Problemet är bara, att folk med skrämselpropagandan färskt i minnet vallfärdar dit, vilket leder till att folk köar från klockan 9:00 för att ens hinna in. Sen står dom där timme ut och timme in, för att efter en sisådär 4-5 timmar få beskedet att vaccinet är slut. :rolleyes:

Ska det behöva vara på det viset?? VEM i helvete har planerat detta så jävla dåligt?? Om nu myndigheterna propsar på att ALLA ska ta det. Se då till att lösa logistiken.

Och nåt som jag blir så jävla störd på, när dom på nyheterna uppger att folk som dött har haft viruset. Men dom kan inte säga att det är JUST DET som är dödsorsaken.

Varför skrämma folk?? Ta reda på fakta först, för vissa kanske skulle dött ändå?? OK att det kanske är en bidragande orsak. Men måla fan inte fan på väggen i onödan.

//M

Legat till sängs med muskelvärk och feber förra onsdagen fram till i söndags.
Fick telefonledes utskrivet Tamiflu för säkerhets skull. Vet inte om det var svininfluensa eller vanlig influensa men ingen i familjen har blivit smittad och jag är nu på benen igen. Rådfrågade min läkare och han kunde bara instämma i att det just nu råder kaos i vad som gäller angående vaccineringen då riktlinjerna ändras precis hela tiden.

Nu börjar även :zpysjukan komma. Jag gör som jag har gjort alla föregående år, struntar i julbordet så blir det nog bra med det också.

Är väl bra att influensan inte blir som dom trodde.

Influensavaccin försenas igen

En leverans i nästa vecka till landstingen av drygt en halv miljon doser influensavaccin kommer att försenas.

Några dagar senare skulle omkring 658 000 doser levereras, men den leveransen kommer att försenas.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3831051.svd

Last edited:
Är väl bra att influensan inte blir som dom trodde.

Influensavaccin försenas igen

En leverans i nästa vecka till landstingen av drygt en halv miljon doser influensavaccin kommer att försenas.

Några dagar senare skulle omkring 658 000 doser levereras, men den leveransen kommer att försenas.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3831051.svd

Om nu vaccinet försenas gång på gång, kan vi inte avbeställa halva ordern då, eftersom det ändå inte kommer att komma hit i tid?

Det beställdes väl i panik två doser per person, men sedan visade det sig att det räcker med en, inte ens hälften av dom jag känner har/kommer att vaccinera sig, vilket gör att det ändå kommer att vara överskott på skiten.

Nu hjälper ju dessutom inte vaccinet mot den nya "muterade" influensan som sprids i Norge heller?

Ska vi då panikbeställa två doser/person av ett nytt vaccin också?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing