Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag kikar in i tråden först nu med konstaterandet att det är ett icke-problem då det ändå inte finns något vaccin att tillgå.
Dessutom har vem-det-nu-är som basar för projektet förbjudit privata aktörer att ta betalt för vaccinet vilket medför att arbetsgivare inte kan låta massvaccinera personal och därmed lätta på trycket mot det allmänna. Bra tänkt! :rolleyes:

Jag kikar in i tråden först nu med konstaterandet att det är ett icke-problem då det ändå inte finns något vaccin att tillgå.
Dessutom har vem-det-nu-är som basar för projektet förbjudit privata aktörer att ta betalt för vaccinet vilket medför att arbetsgivare inte kan låta massvaccinera personal och därmed lätta på trycket mot det allmänna. Bra tänkt! :rolleyes:
Arbetsgivare ska inte få vaccinera sin personal för då kan det blir ett "krav". Förövrigt så är jag övertygad om att det finns gott om vaccin. Att säga att det inte finns nog med vaccin är det bästa sättet att få folk att vaccinera sig fort.

:foliehatt

Arbetsgivare ska inte få vaccinera sin personal för då kan det blir ett "krav". Förövrigt så är jag övertygad om att det finns gott om vaccin. Att säga att det inte finns nog med vaccin är det bästa sättet att få folk att vaccinera sig fort.

:foliehatt

Typiskt störande sossetänk, i mitt fall tänkte arbetsgivaren erbjuda oss att få om vi vill. Alla ville men de som brukar komma och ge oss vaccin sade nej, dels för att de inte får ta betalt och dels för att de inte kan planera då ingen fortfarande vet när vaccinet finns tillgängligt.
Det finns inte vaccin på någon av de inrättningar jag ringt eller besökt, alt så svarar de inte i telefon ändå så man orkar ju inte gå dit och bli smittad av något ebolaäckel i väntrummet och sedan ändå inte få nålen.

Ja ja. Du är itutad att alla blir sjuka samma vecka och att sammhället stannar.
Lurad kan jag bara säga. :arsele

För det första så blir man inte så sjuk så man varken behöver gå till sjukhuset eller stanna hemma från jobbet.

Anledningen till att man stannar hemma är att man inte vill smitta andra i onödan. Hade man en livsviktig uppgift på jobbet så är det inga problem att gå till jobbet med en ipren eller två innanför västen fast man har svininfluensan.

Och att folk uppsöker sjukhus för allt möjligt trams, beror på just den hysterin som såna som du skapar. Där folk skyddar sig mot allt till den grad att dom blir så känsliga för allt, att dom inte tål någon ting till slut.

Såna som du skapar en ond spiral, där folk skyddar sig tillfälligt för att sen bli vekare. Och när dom blivigt vekare måste dom skydda sig mera, och blir då ännu vekare.
Jag förstår nu att du saknar all förmåga till att resonera och gå utanför den skrivna textens betydelse. Det är lite fattigt, men vissa är så. Jag kan ta det igen, en sista gång.

Nej, jag är inte itutad något. Det är det värsta scenariot, men du förstår uppenbarligen inte vilka effekter det skulle ha på infrastrukturen; det blir pannkaka, som du, jag och alla andra kommer att få betala. Jag undviker helst det, med förebyggande medel.

Blir du sjuk så SKA du stanna hemma från jobbet för att inte föra smittan vidare. Det här är så jävla grundläggande. Mitt syskonbarn på 5 bast förstår att han smittar sina vänner på dagis om han går dit och är sjuk.

Majoriteten av de som får flunsan stannar hemma. Det finns ingen samhällelig lojalitet som du verkar tro. Vissa stannar hemma när de hostar, andra när de får feber. Den första kategorin är överrepresenterad.

Nej, att folk uppsöker vård är för att de är oroliga. MÅNGA människor är oroliga. Ta en tripp ned till närmaste vårdinrättning en "flunsafri" period. Det är smällfullt. De flesta är förkylda, någon har smärtor i armen. Ingen är dödssjuk, men ALLA är oroliga. Det är ett mänskligt beteende.

Ditt resonemang om en nedåtgående spiral har inget vett i sig, alls. Jag ville bara påpeka det.

Vaccinerade mig för 2½ dygn sedan. Dagen efter = ont i armen + seg och "off".

Två dagar senare = lite ont i halsen ont i nacken och stel, känner mig off och seg, lite svullna lymfkörtlar på halsen.

I dag 3 dagar senare, inte ont i armen längre, nacken bra igen, känner mig lite matt som efter att feber har släppt.

Ovanstående symptom är normala och har att göra med att immunförsvaret aktiverats och bildat anti-kroppar mot H1N1. Har fått influensa light.

Övriga familjen tog sprutan samtidigt och ingen av dem fick några symtom alls förutom ont i armen i 2 dagar.

Hade den vanliga säsongsinfluensan 1993 och 1998, och blev hur sjuk som helst, så vaccinerade mig av bekvämlighetsskäl. Dödstalen är bara 1 på 200 000, så det är väl inte direkt oroande.

Det som är annorlunda med H1N1 jämfört med säsongsinfluensorna är att unga friska människor kan få virusorsakad lunginflamation (som inte antibiotika biter på). Har man otur då kan man hamna i konstgjord lunga.

Nu far du med osanning! Det var inte några forskare som larmade om akrylamid i maten, utan livsmedelsverket. Forskarna som utfört studien hade bara torrt konstaterat att det fanns akrylamid i låga nivåer i viss mat. Forskarna påstod aldrig att det skulle vara farligt i dessa mängder.
Men så kom livsmedelsverket över dessa uppgifter och drog igång en cirkus. Syftet var att få ökade anslag, och detta lyckades man också med.

Möjligt jag hade fel angående rapporten från forskarna, men det är väl väldigt illa om en myndighet går ut med en larmrapport? Någon skrev ju här i tråden, att det är myndigheterna som har kompetens att tolka rapporterna samt sålla bland osanna påståenden. Då kan ju teoretiskt sett en myndighet, som går ut och säger att vaccinet är ofarligt, också ha fel?

Och varifrån får du att akrylamid skulle motverka cancer?

Det undrar jag också. :gnissla Minnet svek mig tydligen och jag har blandat ihop saker och ting. :rodnar Du ser, ett bevis på att människor inte är ofelbara. ;)

Ja med Thalidomid så klantade sej forskarna genom att inte studera effekten på fosterutveckling. Delvis p.g.a. detta är det nu standardprocedur för de flesta läkemedel.
Bör väl också nämnas att Thalidomid inte är särskilt farligt annat än för fosterutveckling. Jag hade själv inte tvekat att ta det, förutsatt förståss att jag led av någon av de ovanliga sjukdomar där indikation finns.

Det har alltså inträffat att forskare klantat sig. Varför skulle det vara en engångsföreteelse?

Biverkningar är till stor del dosrelaterat, så naturligtvis finns det läkemedel utan biverkningar!

Jo, helt rätt. Går du ner till en nästintill obefintlig dos så får du kanske inte biverkningar, men du får ju kanske inte heller önskat resultat.

Möjligt jag hade fel angående rapporten från forskarna, men det är väl väldigt illa om en myndighet går ut med en larmrapport? Någon skrev ju här i tråden, att det är myndigheterna som har kompetens att tolka rapporterna samt sålla bland osanna påståenden. Då kan ju teoretiskt sett en myndighet, som går ut och säger att vaccinet är ofarligt, också ha fel?
Ja det var ett jävla sätt som livsmedelsverket betedde sej. Inte bra alls tycker jag och ansvariga där borde få kicken.
Men rent generellt ska man lita på våra myndigheter, de finns där för vår skull.
Det har alltså inträffat att forskare klantat sig. Varför skulle det vara en engångsföreteelse?
Inte alls nån engånsföreteelse, utan snarare nåt som händer på daglig basis. Mycket tack vare att det inte finns någon strikt brytpunkt mellan vetenskap och pseudovetenskap. Någon som sysslar med seriös forskning en dag kan syssla med oseriös forskning en annan dag. Det är därför Den vetenskapliga metoden är utformad som den är. Detta innebär bland annat att resultaten måste vara reproducerbara. Om detta ej kan uppnås så förkastas resultaten.
Däremot är oseriös forskning ganska sällsynt på de högre nivåerna. I det här fallet rör det sej dessutom inte om något nytt och oprövat läkemedel, utan om en anpassning av väl utprovade influensavaccin till den nya virusvarianten.
Jo, helt rätt. Går du ner till en nästintill obefintlig dos så får du kanske inte biverkningar, men du får ju kanske inte heller önskat resultat.
Det har du rätt i.

Om ni vill se lite mer på det media inte tar med
http://www.vaccinationsfaran.se/

Ja, bl a effektiva huskurer vilket är bättre än vaccin tydligen:gnissla

Fyra tjuvars vinäger

År 1630 i Toulouse i Frankrike rövade 4 tjuvar pestoffer. Tjuvarna tillfångatogs och enligt muntlig berättelse blev de lovade att undgå straff om de berättade hur de lyckades skydda sig mot pesten. De berättade att de smorde in sig dagligen med stora mängder salvia + lite timjan + rosmarin och mycket lavendel, allt detta i vinäger. Detta är ett väl beprövat medel med antiseptisk verkan.

Ta färska örter i alkohol (tinktur) som skydd emot influensa:

50 gram salvia i ½ liter 40 – 90 %-ig ren alkohol

50 gram timjan --------------”-------------------

50 gram rosmarin ------------”-------------------

50 gram lavendel ------------”-------------------

Lägg de färska örterna i alkohol (4 skilda kärl) och tillslut med lock. Placera kärlen mörkt i rumstemperatur (ej kallt) under 10 – 14 dagar.

Filtrera sedan noga så att alla växtdelar försvinner bort. Tappa upp i kärl (ej plast) som tillsluts och förvaras mörkt och svalt. Gör likadant med alla örter var för sig.

OBS! Ta en tesked / dag av vardera blandning. (Intages max 8 veckor i sträck, gör sedan uppehåll).

Örterna kan även användas som te eller i matolja som strykes på kroppen vilket också har en skyddande effekt i influensatider.

Jag har undvikit den här tråden LÄNGE, men nu gick jag in och tittade.

Eskilsson...
Din attityd är ju ganska skrämmande. Tror du på allvar att du gör samhället en tjänst om du knallar till jobbet med Ipren innanför västen då du har influensa?
Vi har alla ett ansvar för våra medmänniskor. Du vet inte vem som har ett barn med Cystisk Fibros hemma eller som i mitt fall tar hand om sin gamla sjuka bräckliga mormor. Vad blir resultatet för dessa människor när du gått en hel dag och kladdat med dina influensahänder på telefoner eller datorer etc.
Det kan bli döden för dom människorna jag pratar om ovan...även om dom inte jobbar direkt med dig. Innan symptomen hinner visa sig kan dina medarbetare gått hem och smittat hela sina familjer.

Det är direkt oansvarigt att tänka som du gör och jag hoppas att du jobbar i ett bergrum själv utan medarbetare om du tänker sådär.

Nu måste jag tillägga att jag inte är vaccinerad och tvekar skithårt på om jag kommer att göra det då jag blir snorsjuk varje gång jag vaccinerar mig mot influensor.
Men skulle jag uppvisa ens ett ynka symptom så skulle jag isolera mig från omvärlden, det är ett som är säkert!

Sen måste jag bara tänka lite högt här. Det finns så många människor som skryter om att dom aldrig tar smärtstillande. Vad är det att skryta om?

Skryt om att ni har en hög smärttröskel ist för smärstillande har många förmåner som inte folk tänker på. Är kroppen kompromissad med sjuksom eller inflammation etc så går läkandet mycket långsammare om personen lider av smärta eftersom så mycket energi går åt till att ha ont/försöka undvika att ha ont.

Man kan ha ett öppet sinne för när det kan vara nödvändigt ist för att vara obstinat emot hela konceptet. Inget mot dig direkt Palle....jag har bara funderat på detta då jag ofta hör detta argumentet från folk.

Jag har undvikit den här tråden LÄNGE, men nu gick jag in och tittade.

Eskilsson...
Din attityd är ju ganska skrämmande. Tror du på allvar att du gör samhället en tjänst om du knallar till jobbet med Ipren innanför västen då du har influensa?
Vi har alla ett ansvar för våra medmänniskor. Du vet inte vem som har ett barn med Cystisk Fibros hemma eller som i mitt fall tar hand om sin gamla sjuka bräckliga mormor. Vad blir resultatet för dessa människor när du gått en hel dag och kladdat med dina influensahänder på telefoner eller datorer etc.
Det kan bli döden för dom människorna jag pratar om ovan...även om dom inte jobbar direkt med dig. Innan symptomen hinner visa sig kan dina medarbetare gått hem och smittat hela sina familjer.

Det är direkt oansvarigt att tänka som du gör och jag hoppas att du jobbar i ett bergrum själv utan medarbetare om du tänker sådär.

Nu måste jag tillägga att jag inte är vaccinerad och tvekar skithårt på om jag kommer att göra det då jag blir snorsjuk varje gång jag vaccinerar mig mot influensor.
Men skulle jag uppvisa ens ett ynka symptom så skulle jag isolera mig från omvärlden, det är ett som är säkert!

Sen måste jag bara tänka lite högt här. Det finns så många människor som skryter om att dom aldrig tar smärtstillande. Vad är det att skryta om?

Skryt om att ni har en hög smärttröskel ist för smärstillande har många förmåner som inte folk tänker på. Är kroppen kompromissad med sjuksom eller inflammation etc så går läkandet mycket långsammare om personen lider av smärta eftersom så mycket energi går åt till att ha ont/försöka undvika att ha ont.

Man kan ha ett öppet sinne för när det kan vara nödvändigt ist för att vara obstinat emot hela konceptet. Inget mot dig direkt Palle....jag har bara funderat på detta då jag ofta hör detta argumentet från folk.
Det kanske krävs en kvinna för att han skall lyssna, det går ju att hoppas.

Rörande pillerknaprande så tror jag inte att det handlar om just smärtstillande, utan om att folk, för att må bättre, medicinerar sig fria från febern vilket innebär att sjukdomstillståndet blir längre. Ergo, det är puckat. Men det är möjligt att jag har fel.

Ja, bl a effektiva huskurer vilket är bättre än vaccin tydligen:gnissla

Fyra tjuvars vinäger

År 1630 i Toulouse i Frankrike rövade 4 tjuvar pestoffer. Tjuvarna tillfångatogs och enligt muntlig berättelse blev de lovade att undgå straff om de berättade hur de lyckades skydda sig mot pesten. De berättade att de smorde in sig dagligen med stora mängder salvia + lite timjan + rosmarin och mycket lavendel, allt detta i vinäger. Detta är ett väl beprövat medel med antiseptisk verkan.

Ta färska örter i alkohol (tinktur) som skydd emot influensa:

50 gram salvia i ½ liter 40 – 90 %-ig ren alkohol

50 gram timjan --------------”-------------------

50 gram rosmarin ------------”-------------------

50 gram lavendel ------------”-------------------

Lägg de färska örterna i alkohol (4 skilda kärl) och tillslut med lock. Placera kärlen mörkt i rumstemperatur (ej kallt) under 10 – 14 dagar.

Filtrera sedan noga så att alla växtdelar försvinner bort. Tappa upp i kärl (ej plast) som tillsluts och förvaras mörkt och svalt. Gör likadant med alla örter var för sig.

OBS! Ta en tesked / dag av vardera blandning. (Intages max 8 veckor i sträck, gör sedan uppehåll).

Örterna kan även användas som te eller i matolja som strykes på kroppen vilket också har en skyddande effekt i influensatider.

Nu låter jag det vara osagt om just den här huskuren fungerar, men det går ju inte att förneka att många läkemedel kommer från just naturen, där de saker som ger effekt isoleras och sedan tillverkas syntetiskt.

Eftersom du nämnde mitt namn... Jag vet inte om man kan kategorisera det som skryt bara för att jag nämner att jag försöker undvika att stoppa in kemiskt tillverkade substanser i kroppen. Anledningen till att jag inte äter smärtstillande är enkel. Får jag huvudvärk av att ha druckit alkohol (vilket jag lyckligtvis sällan får), då är inte lösningen att äta huvudvärkstabletter för att lindra smärtan, utan att låta bli att dricka. Smärtstillande kan dessutom ha den effekten, om du har smärta i leder till exempel, att du "kan" göra så väldigt mycket utan att känna någon smärta. Så efteråt kommer du ha slitit på kroppen mer än du borde och får ta ännu mer smärtstillande. Och har du feber och sänker den med Ipren, så kan du kanske helt plötsligt göra en massa saker för du känner dig inte längre speciellt sjuk, och sliter mer på kroppen då också.

Men jag kan ju förstå att till exempel tjejer som har stora problem med menustrationssmärtor tar smärtstillande, för det är ju inget de kan "bota" och det är ingen "sjukdom" de kan rätta till på ett bättre sätt än att lindra smärtan.

Så är det självförvållat, då anser jag inte man ska äta smärtstillande, utan komma tillrätta med orsaken som gjorde att man kände man behövde äta det.

Så jag är bara obstinat rent personligen i min egen lilla värld, andra får göra precis som de vill med smärtstillande och vaccin. :tummenupp Men då jag ibland hör att folk tar Ipren i tid och otid och jag inte tar det som skryt från deras sida så kanske jag kan få nämna att jag inte äter det? Eller? :gnissla

Last edited:
Eftersom du nämnde mitt namn... Jag vet inte om man kan kategorisera det som skryt bara för att jag nämner att jag försöker undvika att stoppa in kemiskt tillverkade substanser i kroppen. Anledningen till att jag inte äter smärtstillande är enkel. Får jag huvudvärk av att ha druckit alkohol (vilket jag lyckligtvis sällan får), då är inte lösningen att äta huvudvärkstabletter för att lindra smärtan, utan att låta bli att dricka. Smärtstillande kan dessutom ha den effekten, om du har smärta i leder till exempel, att du "kan" göra så väldigt mycket utan att känna någon smärta. Så efteråt kommer du ha slitit på kroppen mer än du borde och får ta ännu mer smärtstillande. Och har du feber och sänker den med Ipren, så kan du kanske helt plötsligt göra en massa saker för du känner dig inte längre speciellt sjuk, och sliter mer på kroppen då också.

Men jag kan ju förstå att till exempel tjejer som har stora problem med menustrationssmärtor tar smärtstillande, för det är ju inget de kan "bota" och det är ingen "sjukdom" de kan rätta till på ett bättre sätt än att lindra smärtan.

Så är det självförvållat, då anser jag inte man ska äta smärtstillande, utan komma tillrätta med orsaken som gjorde att man kände man behövde äta det.

Så jag är bara obstinat rent personligen i min egen lilla värld, andra får göra precis som de vill med smärtstillande och vaccin. :tummenupp Men då jag ibland hör att folk tar Ipren i tid och otid och jag inte tar det som skryt från deras sida så kanske jag kan få nämna att jag inte äter det? Eller? :gnissla

Självklart :) jag reagerade nog på det för att jag hört det jag pratade om så många ggr förr. Det DU säger öär ju riktigt vettigt. Ursäkta att jag tog upp ditt namn ;)

Du vet inte vem som har ett barn med Cystisk Fibros hemma eller som i mitt fall tar hand om sin gamla sjuka bräckliga mormor.

Men är det inte de bräckligas ansvar att vaccinera sig och inte ditt?

som jag fattat det så är det brist på vaccin, då är det väl inte så smart att springa till vårdcentralen och vaccinera sig före riskgrupper som du nämner.

Ifall den bräcklige inte vill vaccinera sig är det då fortfarande ditt ansvar att vaccinera dig?

Last edited:

som jag fattat det så är det brist på vaccin, då är det väl inte så smart att springa till vårdcentralen och vaccinera sig före riskgrupper som du nämner.

Ifall den bräcklige inte vill vaccinera sig är det då fortfarande ditt ansvar att vaccinera dig?

Det finns dom som är jättebräckliga och som kanske inte skulle överleva influensaliknande symtom efter en vaccination. Dom är medvetna om det och avstår. Skulle du vilja vaccinera dig om du visste att ditt liv gick mot sitt slut, men att risken att slutet skulle komma ännu tidigare skulle öka om du tog vaccinet?

Det finns dom som är jättebräckliga och som kanske inte skulle överleva influensaliknande symtom efter en vaccination. Dom är medvetna om det och avstår. Skulle du vilja vaccinera dig om du visste att ditt liv gick mot sitt slut, men att risken att slutet skulle komma ännu tidigare skulle öka om du tog vaccinet?

Det finns väl såklart olika scenarion, då är det ju upp till de närstående att besluta, det är ju inte så många veckor som man inte behöver besöka den bräcklige.

Varför du kallar oss kroniskt sjuka för bräckliga fattar jag inte. :va Visst är vi mer smittokänsliga och det ger allvarligare konsekvenser för oss när vi blir smittade. Men bräcklig är fel ord. De starkaste människorna jag känner är just kroniskt sjuka. Att varje dag leva med vetskapen att man har en kronisk sjukdom som förkortar ens liv och försämrar livskvaliteten är inget för bräckliga. Tänk dig för innan du väljer ord.

Den "bräckliga" kanske är äggallergiker och kan därför inte ta vaccinet.
Eller som någon tidigare nämnde så är man alltför sjuk för att slåss i vården om att få sin spruta.
Eller så har den "bräckliga" blivit itutad en massa smörja av folk som är livrädda för sprutor att vaccinet är livsfarligt och man dör på fläcken. Anledningarna kan vara många.
Jag ser ingen anledning till varför man inte ska gå och vaccinera sig. Bara en massa lama skitdåliga ursäkter för att slippa....

Varför du kallar oss kroniskt sjuka för bräckliga fattar jag inte. :va

Det var Nursey som nämnde bräckliga, jag svarade bara på hennes inlägg.

Jag ser ingen anledning till varför man inte ska gå och vaccinera sig. Bara en massa lama skitdåliga ursäkter för att slippa....

Det finns säkert en mängd anledningar att vaccinera sig likväl som att inte vaccinera sig.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...