Mirran
Tjolahopp!
Vaccinerade mig för 2 veckor sedan då jag jobbar inom sjukvården. Själv fick jag bara lite ont i armen, men vissa av mina kollegor fick feber, ont i halsen och kroppen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men att ta riskerna som ett vaccin innebär för att slippa bli förskyld, är för mig lite märkligt.
Jag finner det mycket märkligt att folk litar mer på aftonbladet och diverse konspirationsteorier än på folk som arbetar inom området.
Vaccinet har en del biverkningar, men jämfört med sjukdomen så är det inte ens jämförbart.
Jag finner det mycket märkligt att folk litar mer på aftonbladet och diverse konspirationsteorier än på folk som arbetar inom området.
Vaccinet har en del biverkningar, men jämfört med sjukdomen så är det inte ens jämförbart.
Kan inte säga emot, men det var inte därför jag och min sambo tog vaccinet men det vet du ju redan eftersom du är så insatt i hur det hela fungerar.
Eftersom hon har nedsatt lungfunktion under de kommande månaderna samt att man även kan få en prematur-unge med icke utvecklade lungor så är gravida och deras närmaste i en riskgrupp. En "vanlig förkylning", vilket det inte är, kan då lämna dödlig utgång och då är det bättre att ta ett ofarligt vaccin för att försäkra sig om det.
Jag vet dock inte varför jag berättar det för dig eftersom du redan visste det![]()
Men pratar man med kunniga innom området, dvs forkare, läkare mm så säger dom att influensan inte alls är farlig. Och att det inte alls finns extra stort behov av att vaccinera sig. Det är bara media som blåser upp hysterin med att man ska peta in ett obeprövat vaccin i kroppen.
För att du vill försvara ditt beslut, så klart.
Så kom igen, ge mig vad du tål![]()
Forskare och vetenskapsmän som arbetar inom något område har genom tiderna aldrig haft ett enda fel.![]()
Ja jag tycker verkligen att det är konstigt. Men det är tvärt om.
Genom media prånglas det ut att man ska ta vaccin för att Svininfluensan är livsfarlig.
Men pratar man med kunniga innom området, dvs forkare, läkare mm så säger dom att influensan inte alls är farlig. Och att det inte alls finns extra stort behov av att vaccinera sig. Det är bara media som blåser upp hysterin med att man ska peta in ett obeprövat vaccin i kroppen.
Om man tror att vaccin är en bra lösning för hur man ska leva sitt liv. Dvs fördelarna med att slippa bli sjuk i en aktuell sjukdom, men samtidigt riskera att ha ett dålig immunförsvar och drabbas hårdare av nästa sjukdom. Så är det upp till var och en att välja.
Jag tror mera på att vaccinera mig mot farliga sjukdommar som man dör av eller får kraftiga men för livet av. tex polio, stelkramp, HIV, hepatit A,B,C mm
När och om det finns ett bra vaccin för dom.
Känns som att aftonbladet har fel lite oftare.
Möjligt, men då beror det väl kanske mest på att de intervjuar fel forskare.![]()
Konstruktiv diskussion.
Här finns det lite läsning för den som är intresserad. Har arbetat med den snubben tidigare och litar på honom och hans kompetens. Fö en mycket omtyckt och högt aktad läkare inom sitt område.
http://www.gp.se/chat/1.12398
Influensan ÄR farlig. Dessutom drabbar det folk i vår ålder och inte gamlingar som stryker med vid närmsta förkylning.
Vaccinet är beprövat.
Immunförsvaret fungerar inte så.
Inte enligt gängse normer utan bara hastigt för en liten grupp.
Jo, därför den är farlig för oss yngre som inte upplevt syskonsjukdomen (eller vad fan det kallas) från 50talet.
Ska folk ta vaccinet varje år den kommer tillbaka?
Om du inte tror att Immunförsvaret funkar så, kan du ju fråga dig varför sydamerikanerna dog som flugor av spaniorerna när de introducerade europeiska sjukdomar.
Den gruppen är stor och läkemedlet är godkänt.
Har inte hört talas om någon "systersjukdom".
Dock stämmer det att om man utsatts för en smitta så kan man bli immun mot den i framtiden. Det är så ett vaccin fungerar.
Men att tro att ens immunförsvar blir starkare genom att inte vaccinera sig är fel. Vaccination har samma funktion som att en gång ha smittats då man injicerar ett antigen, dock utan de risker som ett insjuknande innebär.
Vaccinet är beprövat.
Immunförsvaret fungerar inte så.
Det finns bra vaccin mot hepatit A och B, men det kanske är onödigt att ta den vaccinationen också...
Den gruppen är stor och läkemedlet är godkänt.
Har inte hört talas om någon "systersjukdom".
Dock stämmer det att om man utsatts för en smitta så kan man bli immun mot den i framtiden. Det är så ett vaccin fungerar.
Men att tro att ens immunförsvar blir starkare genom att inte vaccinera sig är fel. Vaccination har samma funktion som att en gång ha smittats då man injicerar ett antigen, dock utan de risker som ett insjuknande innebär.
Är man GARANTERAD att förbli frisk och levande om man tar vaccinet??
//M
Jag har vaccinerat mig mot dom.
Jag tror att sjukdomsbilden och risken med den sjukdomen är väldigt många gånger högre än risken för vaccin mot den.
Även polio och stelkramp.
Men alla dom här 3 vaccinerna är framtagna under lång tid och är välbeprövade.
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |