Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Vaccinerade mig för 2 veckor sedan då jag jobbar inom sjukvården. Själv fick jag bara lite ont i armen, men vissa av mina kollegor fick feber, ont i halsen och kroppen.

Men att ta riskerna som ett vaccin innebär för att slippa bli förskyld, är för mig lite märkligt.

Kan inte säga emot, men det var inte därför jag och min sambo tog vaccinet men det vet du ju redan eftersom du är så insatt i hur det hela fungerar.
Eftersom hon har nedsatt lungfunktion under de kommande månaderna samt att man även kan få en prematur-unge med icke utvecklade lungor så är gravida och deras närmaste i en riskgrupp. En "vanlig förkylning", vilket det inte är, kan då lämna dödlig utgång och då är det bättre att ta ett ofarligt vaccin för att försäkra sig om det.
Jag vet dock inte varför jag berättar det för dig eftersom du redan visste det :va

Jag finner det mycket märkligt att folk litar mer på aftonbladet och diverse konspirationsteorier än på folk som arbetar inom området.

Vaccinet har en del biverkningar, men jämfört med sjukdomen så är det inte ens jämförbart.

Jag finner det mycket märkligt att folk litar mer på aftonbladet och diverse konspirationsteorier än på folk som arbetar inom området.

Vaccinet har en del biverkningar, men jämfört med sjukdomen så är det inte ens jämförbart.

Forskare och vetenskapsmän som arbetar inom något område har genom tiderna aldrig haft ett enda fel. :rolleyes:

Ja jag tycker verkligen att det är konstigt. Men det är tvärt om.
Genom media prånglas det ut att man ska ta vaccin för att Svininfluensan är livsfarlig.

Men pratar man med kunniga innom området, dvs forkare, läkare mm så säger dom att influensan inte alls är farlig. Och att det inte alls finns extra stort behov av att vaccinera sig. Det är bara media som blåser upp hysterin med att man ska peta in ett obeprövat vaccin i kroppen.

Om man tror att vaccin är en bra lösning för hur man ska leva sitt liv. Dvs fördelarna med att slippa bli sjuk i en aktuell sjukdom, men samtidigt riskera att ha ett dålig immunförsvar och drabbas hårdare av nästa sjukdom. Så är det upp till var och en att välja.

Jag tror mera på att vaccinera mig mot farliga sjukdommar som man dör av eller får kraftiga men för livet av. tex polio, stelkramp, HIV, hepatit A,B,C mm
När och om det finns ett bra vaccin för dom.

Men resten av sjukdommarna som man bara får feber, ont i halsen, hostar och snuvar av. Tror jag bara stärker imunförsvaret så att man klarar sig bättre och bättre med tiden som går.

Den som lever får se vems levnadssätt som är det bäst fungerande i längden.
Ingen kan med sanning säga att dom vet vilket som är bäst, bara vad man tror.

Kan inte säga emot, men det var inte därför jag och min sambo tog vaccinet men det vet du ju redan eftersom du är så insatt i hur det hela fungerar.
Eftersom hon har nedsatt lungfunktion under de kommande månaderna samt att man även kan få en prematur-unge med icke utvecklade lungor så är gravida och deras närmaste i en riskgrupp. En "vanlig förkylning", vilket det inte är, kan då lämna dödlig utgång och då är det bättre att ta ett ofarligt vaccin för att försäkra sig om det.
Jag vet dock inte varför jag berättar det för dig eftersom du redan visste det :va

För att du vill försvara ditt beslut, så klart.

Och tänk vad trist Sporthoj.com skulle vara om alla bara satt och läste, och ingen skrev vad dom tyckte.

Alla tycker vi lite olika, och om du och jag mfl skulle göra som stora massan på sporthoj.com och bara sitta tysta vid tangentbordet och bara läsa, så skulle siten dö.

Så kom igen, ge mig vad du tål :D

Last edited:
Men pratar man med kunniga innom området, dvs forkare, läkare mm så säger dom att influensan inte alls är farlig. Och att det inte alls finns extra stort behov av att vaccinera sig. Det är bara media som blåser upp hysterin med att man ska peta in ett obeprövat vaccin i kroppen.

Måste inflika en liten grej här känner jag; Läkare mfl säger att den är farlig för riskgrupperna, men det är vi överrens om. För NORMALT folk är den inte farligare än en vanlig influensa, dvs inte alls.
Men att påstå att läkare mfl säger att man INTE ska vaccinera sig är riktigt jävla kvalificerat skitsnack. De vill ju minska spridningen av viruset genom att så många som möjligt vaccinerar sig, precis som med vanliga influensan!
Detta för att riskgrupperna ska klara sig bättre.
Jag förstår inte riktigt vart du hittar din information, är du tjenis med Dr död som vill att så många som möjligt ska kola av den här influensan eller vad gäller saken?
Jag läser knappt tidningen, än mindre lyssnar på vad de säger så du kan inte påstå att jag har gått på medias uppbåd. Men som sagt, dina läkarkompisar borde kanske komma in i matchen och sluta bo under en sten :näsblod

Jag hade en tjejkompis här igår som förklarade vad hennes chefer på Göteborgs sjukhus har önskat och det är att alla ska vaccinera sig för att minska spridningen av influensan som annars kommer ge betydligt fler dödsfall än vad den annars skulle åstadkomma med så många som möjligt vaccinerade.
En släkting jobbar på Zeneca som någon form av labbtekniker och testar vaccin mm dagligen och han har vaccinerat sig. Måste vara en dum jävel som inte fattar nåt :rolleyes:

Så, om dina polare är från Schweiz eller Uganda så förstår jag dig. Inte annars.

För att du vill försvara ditt beslut, så klart.

Så kom igen, ge mig vad du tål :D

Skitsnack, jag sa ju redan att jag inte rekommenderar folk att vaccinera sig då det gjorde satans så ont i armen.
Hade jag inte vaccinerat mig så skulle då få lite influensa skickat på posten till dig :yoparty

Last edited:
Forskare och vetenskapsmän som arbetar inom något område har genom tiderna aldrig haft ett enda fel. :rolleyes:

Känns som att aftonbladet har fel lite oftare.

Ja jag tycker verkligen att det är konstigt. Men det är tvärt om.
Genom media prånglas det ut att man ska ta vaccin för att Svininfluensan är livsfarlig.

Influensan ÄR farlig. Dessutom drabbar det folk i vår ålder och inte gamlingar som stryker med vid närmsta förkylning.

Vaccinet är beprövat.

Om man tror att vaccin är en bra lösning för hur man ska leva sitt liv. Dvs fördelarna med att slippa bli sjuk i en aktuell sjukdom, men samtidigt riskera att ha ett dålig immunförsvar och drabbas hårdare av nästa sjukdom. Så är det upp till var och en att välja.

Immunförsvaret fungerar inte så.

Jag tror mera på att vaccinera mig mot farliga sjukdommar som man dör av eller får kraftiga men för livet av. tex polio, stelkramp, HIV, hepatit A,B,C mm
När och om det finns ett bra vaccin för dom.

Det finns bra vaccin mot hepatit A och B, men det kanske är onödigt att ta den vaccinationen också...

Last edited:
Biverkningar finns bara för de som känner efter. Jag vaccinerade mig på förmiddagen och löptränade sedan 1,5 mil på kvällen.

Konstruktiv diskussion.

Här finns det lite läsning för den som är intresserad. Har arbetat med den snubben tidigare och litar på honom och hans kompetens. Fö en mycket omtyckt och högt aktad läkare inom sitt område.

http://www.gp.se/chat/1.12398

Jag tycker nog du överdriver något när du kallar diskussionen för konstruktiv. :hihi

Vad gäller Aftonbladet och Expressen så har de ena veckan basunerat ut att alla kommer dö på fläcken om de inte vaccinerar sig. Nästa vecka kommer alla helt plötsligt typ dö av vaccinet. Allt för att sälja lösnummer och allt beroende på vilken expert de intervjuat.

Och att man är omtyckt och högt aktad säger egentligen ingenting, mer än att han sannolikt har mer rätt än andra som inte har insikt i området. Även högt aktade och omtalat duktiga människor har haft fel, så det är ingen garanti för något.

Jag chansar på att, om oturen är framme, trigga immunsystemet den naturliga vägen. Och som jag sagt innan: Andra får göra som de vill.

Influensan ÄR farlig. Dessutom drabbar det folk i vår ålder och inte gamlingar som stryker med vid närmsta förkylning.

Den är "farlig" för folk i våran ålder (vad nu din ålder är) för att vi inte har upplevt influensan som senast gick på 50-talet.

Vaccinet är beprövat.

Inte enligt gängse normer utan bara hastigt för en liten grupp.

Jo, därför den är farlig för oss yngre som inte upplevt syskonsjukdomen (eller vad fan det kallas) från 50talet.

Ska folk ta vaccinet varje år den kommer tillbaka?

Om du inte tror att Immunförsvaret funkar så, kan du ju fråga dig varför sydamerikanerna dog som flugor av spaniorerna när de introducerade europeiska sjukdomar.

Ps
Sitter här vrålförkyld, hostar blodbollar sådär charmigt, kan det vara nöffnöff?
Brukar aldrig vara sjuk, finns det några kännetecken som skiljer sig mot det vanliga?

Inte enligt gängse normer utan bara hastigt för en liten grupp.

Den gruppen är stor och läkemedlet är godkänt.

Jo, därför den är farlig för oss yngre som inte upplevt syskonsjukdomen (eller vad fan det kallas) från 50talet.

Ska folk ta vaccinet varje år den kommer tillbaka?

Om du inte tror att Immunförsvaret funkar så, kan du ju fråga dig varför sydamerikanerna dog som flugor av spaniorerna när de introducerade europeiska sjukdomar.

Har inte hört talas om någon "systersjukdom".

Dock stämmer det att om man utsatts för en smitta så kan man bli immun mot den i framtiden. Det är så ett vaccin fungerar.

Men att tro att ens immunförsvar blir starkare genom att inte vaccinera sig är fel. Vaccination har samma funktion som att en gång ha smittats då man injicerar ett antigen, dock utan de risker som ett insjuknande innebär.

Dock stämmer det att om man utsatts för en smitta så kan man bli immun mot den i framtiden. Det är så ett vaccin fungerar.

Men att tro att ens immunförsvar blir starkare genom att inte vaccinera sig är fel. Vaccination har samma funktion som att en gång ha smittats då man injicerar ett antigen, dock utan de risker som ett insjuknande innebär.

Klar släkting är den iallafall.

Dock ska detta vaccin bara ha täckning i ett halvår och dessutom med en verkningsgrad på 40-70% ?

Har läst på bra många ställen att vaccinet ger ett sämre grundimmunförsvar än "the real deal" men ingen jävel anger ju källa, gäller förövrigt på förespråkning av vaccin-sidan.

Sen var det ju snack om 2 doser från början, som helt plötsligt blev "en duger"?

Vaccinet är beprövat.

Nej, det är inte beprövat
Glaxo Smith Kline som tagit fram vaccinet har redan innan meddelat att dom inte tar ansvar för biverkningar av vaccinet. Dessutom ska dom göra en utvärdering av vaccinet efter att den här influensavågen är över.

Vaccinet mot svininfluensan prövas just nu på bla svenska folket.
Och det har redan kommit flera förslag om restriktioner mot att använda det på barn och gamla.

Vet inte om någon kan säga exakt hur det fungerar.
Men dom utlåtanden och information som jag tagit del av, säger att ett vaccin ger ett försvar mot en väldigt specifik typ av influensa, och inte hjälper ett skvatt när den har muterat.

Medans kroppens eget imunförsvar, skapar ett skydd mot både den aktuella influensan samt ett ökat skydd mot snarlika influensor.

Så om Svininfluesan muterar och blir farligare så kommer dom som inte har vacinerat sig att ha ett bättre eget försvar mot den, än vad dom som vaccinerat sig har.

Det finns bra vaccin mot hepatit A och B, men det kanske är onödigt att ta den vaccinationen också...

Jag har vaccinerat mig mot dom.
Jag tror att sjukdomsbilden och risken med den sjukdomen är väldigt många gånger högre än risken för vaccin mot den.

Även polio och stelkramp.

Men alla dom här 3 vaccinerna är framtagna under lång tid och är välbeprövade.

Last edited:
Nu skriver dom i AB, med feta rubriker, att en åttaåring flicka dött i "samband" med svininfluensan.

Läser man vidare i texten skriver dom, att man inte vet ett jävla dugg om influensan är själva dödsorsaken. Flickan ska obduceras.

Men se då till att göra det blixtfort...och skriv sen exakt VAD hon dog av.

Det duger inte att hålla på sådär....skylla influensan för alla dödsfall som inträffar i dessa tider.

Jag blir förbannat trött på det här.

Är man GARANTERAD att förbli frisk och levande om man tar vaccinet??
Är ens gravida fru och blivande avkomma GARANTERADE att hålla sig friska om man tar vaccinet. (frågan ställs hypotetiskt eftersom inte JAG har någon gravid fru, och inte är någon heller)

Och dom som kolavippen trots att dom tar vaccinet, hur fan hänger DET ihop.

Det finns lixom bara en massa undantag, och ingen kan säga bu eller bä.

Och uppenbarligen är det någon som tjänar stora pengar på att vi ska försöka hålla oss friska.

//M

Tyvärr är det inte så enkelt att en vaccinering är ofarlig.

Exempelvis hade man under 1976 ett mindre utbrott av svininfluensa.
Ett litet antal militär personal insjuknade (Jag tror det var 5 st.) varav en dog.
Man konstaterade att det var en influensatyp som var närbesläktad med den influensa som härjade 1918 (spanska sjukan) och satte därför igång med en massiv vaccinationskampanj. Man vaccinerade drygt 40 miljoner amerikaner innan man upptäckte att ett stort antal fick allvarliga men av vaccinationen. Några hundra insjuknade i Guillain-Barrés syndrom som ger förlamning. En del så allvarligt att dom faktiskt dog. Ytterligare en del fick svåra bestående men varav en del fortfarande har ganska svårt. Myndigheterna fick den gången betala ut ganska stora skadestånd till drabbade då man släppt ett inte tillräckligt provat vaccin till befolkningen. I slutändan blev det bara ett enda dödsfall pga influensan trots att man inte vaccinerade mer än 25% av befolkningen medan det dog några hundra av vaccinet i sig.

Det vaccin som man distribuerar mot svininfluensan idag är visserligen godkänt men det är inte fullständigt testat på det sätt som vaccin vanligen ska. Det är snabbgodkänt och man har av den anledningen inte den omfattning på tester som man egentligen ska ha.

Nu är väl riskerna betydligt mindre idag än dom var i slutet på 70-talet men att påstå att vaccinationer alltid är säkra är att vara lite godtrogen.

För övrigt så är det inte pga svininfluensans dödlighet som man går ut med rekommendation att man ska vaccinera sig. Smittskyddsinstitutet räknar med att om ingen skulle vaccinera sig så skulle ca 500 personer dö i sviter av svininfluensa. En vanlig säsongsinfluensa dödar ungefär 3000 personer varje år trots omfattande vaccinationer. Detta trots att man räknar med att betydligt fler skulle insjukna i svininfluensan då immuniteten hos befolkningen är mycket låg. Den är med andra ord bara en bråkdel så farlig som en vanlig influensa.

Det som är skillnaden är att få yngre personer (som tillhör gruppen förvärvsarbetande) har någon immunitet mot denna influensa och man befarar därför att många insjuknar vilket skulle belasta sjukförsäkringssystemet väldigt hårt då många skulle sjukskriva sig.
Rekommendationen är med andra ord för att inte försäkringskassans pengar ska ta slut snarare än att det skulle vara farligt med svininfluensa.

Med andra ord. Det är ett högst personligt val huruvida man vill vaccinera sig.
Har man småbarn eller ofta träffar gamla, barn eller på något sätt försvagade personer så är det givetvis en ganska bra idé att vaccinera sig för att minska risken att smitta dessa.
För oss som vanligen inte träffar någon som tillhör riskgrupperna så får man själv göra ett val vad man tycker känns bäst.

Personligen så är jag restriktiv med vad jag kör in i blodbanan. I synnerhet om det är frågan om relativt oprövade preparat. Så jag tar hellre smällen att eventuellt åka på influensan än att jag tar vaccinet och får en nästan garanterad influensa i några dagar. Helt enkelt för att jag hellre tar en liten risk att få influensan än en relativt stor risk att få influensasymptom av vaccinet. Dessutom anser jag att man faktiskt ska vara lite restriktiv när det är frågan om att mickla med immunförsvaret.

Jämför man immunrelaterade sjukdomar (Autoimmuna sjukdomar, allergier mm) i U-länder med förekomsten av desamma i I-länder med god hygien och omfattande vaccinationsprogram så är korrelationen lite för god mellan förekomsten av dessa och omfattningen av vaccinationer för att jag ska känna mig helt trygg. Människokroppen är helt enkelt lite för avancerad för att vi ska veta exakt hur vi påverkar den med all skit vi hittar på. Vore det inte så skulle vi ha botemedel mot alla sjukdomar och det är ju inte fallet.

Är man GARANTERAD att förbli frisk och levande om man tar vaccinet??

//M

Är du minsta orolig så skippa det om du inte är i riskgrupp vilket du inte verkar vara, en vältränad kvinna i sina bästa år har ett bra immunförsvar men samtidigt inte för bra som kan vara en stor nackdel.
Farsan har varit sjuk i snart 3 veckor och han kommer inte ihåg senast han var förkyld ens en gång, han tvivlade att det var under mina levnadsår.
Han är 57 år, har astma och är rökare så han borde ha vaccinerat sig men han är på bättringsvägen nu så det är ju inte så farligt trots allt.
Skippa ont i armen och en dag med feber, det skulle jag ha gjort :mattias

tänker inte ta vaccinet. har väl inget bättre argument än att dom flesta som dött redan haft svåra sjukdomar

Jag har vaccinerat mig mot dom.
Jag tror att sjukdomsbilden och risken med den sjukdomen är väldigt många gånger högre än risken för vaccin mot den.

Även polio och stelkramp.

Men alla dom här 3 vaccinerna är framtagna under lång tid och är välbeprövade.

Hepatit A och B är ganska ofarliga sjukdomar också. Dödligeheten i Hepatit A är långt under en procent.

Var och en gör som man vill med vaccineringen. Jag har vaccinerat mig och kommer att råda mina närstående att göra det.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla