Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag hörde det roligaste i går.

Mammas arbetskamrat vaccinerade sig mot svininfluensan, för att han har dåligt imunförsvar och inte bör bli sjuk.

Så han fick sitt stick i armen och skulle just gå när han frågade vad det där andra var för burk.

Sjuksköterskan hade inte reagerat på att det var två olika burkar, så hon kollade lite mera noggrant och det visade sig att vaccinet mot svinunfluensan består av två burkar. Den ena är vaccinet och den andra är ett tillsatsmedel som ska göra att vätskan med vaccinet inte stannar där man fått sprutan, utan sprids i kroppen. Och det var viktigt att man blandade vätskorna noga. Har man inte det i kunde man få kompliaktioner som extra kraftig svulnad och värk där man tagit vaccinet.

Nu kunde det ha varit så att han fått vaccin utan tillsatsmedel och därmed varit vaccinerad men med en kraftigt svulnad i armen.

Men det var tvärt om. Han och ca 200 andra patienter hade fått det svulnadsdämpade medlet i armen utan att få något vaccin.

:arsele:arsele:arsele

Jag killen och mormor vaccinerade oss i fredags, det ända är att man är smått öm i muskeln där dom stack in nålen, inga andra biverkningar på nån av oss.

Vaccinera er!

Självklart ska man vaccinera sig. Jag fick alla biverkningar, ont i kroppen, halsen och feber i 3 dagar.

Jag hörde det roligaste i går.

Mammas arbetskamrat vaccinerade sig mot svininfluensan, för att han har dåligt imunförsvar och inte bör bli sjuk.

Så han fick sitt stick i armen och skulle just gå när han frågade vad det där andra var för burk.

Sjuksköterskan hade inte reagerat på att det var två olika burkar, så hon kollade lite mera noggrant och det visade sig att vaccinet mot svinunfluensan består av två burkar. Den ena är vaccinet och den andra är ett tillsatsmedel som ska göra att vätskan med vaccinet inte stannar där man fått sprutan, utan sprids i kroppen. Och det var viktigt att man blandade vätskorna noga. Har man inte det i kunde man få kompliaktioner som extra kraftig svulnad och värk där man tagit vaccinet.

Nu kunde det ha varit så att han fått vaccin utan tillsatsmedel och därmed varit vaccinerad men med en kraftigt svulnad i armen.

Men det var tvärt om. Han och ca 200 andra patienter hade fått det svulnadsdämpade medlet i armen utan att få något vaccin.

:arsele:arsele:arsele

Mannen som är anti mot allt, tror då du på allt du hör eller. Är ju självklart nån som känner nån som drabbas.:tummenupp

Last edited:
Självklart ska man vaccinera sig. Jag fick alla biverkningar, ont i kroppen, halsen och feber i 3 dagar.

Mannen som är anti mot allt, tror då du på allt du hör eller. Är ju självklart nån som känner nån som drabbas.:tummenupp

Det är skillnad på att vara mot allt, och att ifrågasätta allt.

Frågan är väl egentligen inte om man ska vaccinera sig för sin egen vinning utan för att hindra att människor i riskområderna att bli smittad, skulle du kunna leva med att veta att de va du som smittade någon i släckten eller vänskapskretsen som sedan dog pga influensan...?

skulle du kunna leva med att veta att de va du som smittade någon i släckten eller vänskapskretsen som sedan dog pga influensan...?

influensan är lindrigare än de tidigare, har aldrig vaccinerat mig tidigare så vore konstigt ifall jag skulle vaccinera mig mot denna, man kan inte lasta sig för allt som händer här i världen.

Jag förstår inte.

Om din tjej är i riskgruppen och vaccinerar sig så att hon inte ska smittas.
Vad hjälper det då henne om du vaccinerar dig?
Om du blir smittat och hon är vaccinerad så ska ju inte hon bli smittad av dig i alla fall.
Men om vaccinet inte funkar och hon kan bli smittat även om hon vaccinerat sig så hjälper det väll inte om ni båda tagit ett vaccin som inte fungerar.

Jag går nog och bygger en foliehatt jag med.

Hmm, think one step further my dear friend :gnissla
Det är ju så att barnet är i riskgruppen också när det föds, även därför man vaccinerar tjockisar SAMT att de har sämre lungkapacitet när allt är upptryckt av den elaka dvärgen där inne.
Därför ska även jag vaccineras, för att ungen inte ska bli sjuk när den föds, och föds den för tidigt med dåligt utvecklade lungor så var det tydligen riktigt farligt :brinnerup

Hmm, think one step further my dear friend :gnissla
Det är ju så att barnet är i riskgruppen också när det föds, även därför man vaccinerar tjockisar SAMT att de har sämre lungkapacitet när allt är upptryckt av den elaka dvärgen där inne.
Därför ska även jag vaccineras, för att ungen inte ska bli sjuk när den föds, och föds den för tidigt med dåligt utvecklade lungor så var det tydligen riktigt farligt :brinnerup

Riskgrupp för vad då???
För att få en sjukdom som är nästintill ofarlig?

Har du inte förstått?
Den enda faran med svininfluensan är att många skulle kunna bli sjuka samtidigt. och ligga hemma i sängen och äta nyponsopa med glass. och drämed så kan det vara svårt att få lokaltrafik, sjukvård, polisarbete, brandkår mm att fungera som det ska. och det kan i sin tur skapa fara vid tex brand eller olyckor om det inte finns någon personal.

Man blir inte sjukare av svininfluensan, man dör inte lättare, men får inga bestående men för livet. Gämnfört med en vanlig förkylning eller den vanliga influensan som kommer varje år.

Däremot så finns det en fara med all typ av vaccin, antibiotika, läkemedel mm.

Om man riskerar ev kraftig förskylning för att skydda sig mot cancer, eller HIV eller något så förstår jag det.

Men att riskera en kraftig förskylning, försämrat immunförsvar, risitenta baktrier mm för att vaccinera sig mot en.... förskylning. Ja det fattar jag bara inte.

Jag var på min vårdcentral idag för att slåss om ett frikort med häxorna i receptionen.

Jag var inte den enda.

TROTS att det varenda jävla kvadratmeter vägg var täckt med skyltar om att "VACCINET ÄR SLUT" så stod folk och grinade illa över att de "MÅSTE ha vaccin". NU. "Kan inte bara jag få då?". "NÅGOT MÅSTE NI JU HA KVAR!!!!". Facking leeches.

Nu svettas jag som en jude i duschen också; något skit får man alltid med sig från vårdinrättningarna. Inget frikort dock. :Bugar

Åhhhhh...nu är jag i det där jävla valet och kvalet. :huvet

Måste bestämma mig idag, för det kommer en sjuksyrra till jobbet och vaccinerar.

Spontant känner jag emot, men OM man skulle bli sjuk så blir det väl ett jävla liv för att man inte tog.

Men samtidigt känner jag att eventuella biverkningar kan vara lika illa som själva influensan. Och varför ska man hålla på att manipulera kroppens eget försvar.

Vaffan...det får väl bli krona eller klave som avgör. :rolleyes:

//M

Åhhhhh...nu är jag i det där jävla valet och kvalet. :huvet

Måste bestämma mig idag, för det kommer en sjuksyrra till jobbet och vaccinerar.

Spontant känner jag emot, men OM man skulle bli sjuk så blir det väl ett jävla liv för att man inte tog.

Men samtidigt känner jag att eventuella biverkningar kan vara lika illa som själva influensan. Och varför ska man hålla på att manipulera kroppens eget försvar.

Vaffan...det får väl bli krona eller klave som avgör. :rolleyes:

//M
Se det som ett nationellt prov för immunförsvaret. Fixar du det är det nice. Om inte, får du gå i särskola.

"Det är bara en själv man lurar när man fuskar".

Jag tillhör som sagt både riskgrupp och vårdpersonal men har ännu inte vaccinerat mig. Står också i valet och kvalet och bombaderas med ny information dagligen. Nu är det så att jag borde prioritera pneumokockvaccin och säsongslinfluensa så nu börjar det bli lite tajt med tid/vaccinationerna kommer för nära inpå. Har ingen lust att "chocka" immunförsvaret med tre olika vaccin. :brinnerup. Hade jag haft nedsatt lungkapacitet hade valet varit enkelt men nu är lungorna utmärkta.

Last edited:
Jag har inte bestämt mig för om jag ska vaccinera mig eller inte. Känns som det blivit lite mycket hysteri kring det här. Folk dör av sjukdomen som ligger i riskzonen. Folk som tagit vaccinet verkar också dö av samma anledning.

Vet inte vad man ska tro?

En sak som kan få mig att känna mig lite illa till mods är ifall vaccinet skulle ge biverkningar längre fram i livet. Man har ju hört talas om sådant förr.

Någon som har några kommentarer kring detta?

Riskgrupp för vad då???
För att få en sjukdom som är nästintill ofarlig?

Har du inte förstått?

Men att riskera en kraftig förskylning, försämrat immunförsvar, risitenta baktrier mm för att vaccinera sig mot en.... förskylning. Ja det fattar jag bara inte.

Ok.... Eftersom du uppenbarligen inte vet vad du talar om så lämnar vi den diskussionen, ingen mening med att jag ska ödsla energi på att förklara något för någon som vägrar upplysa sig själv eller lyssna på någon annan.

Ok.... Eftersom du uppenbarligen inte vet vad du talar om så lämnar vi den diskussionen, ingen mening med att jag ska ödsla energi på att förklara något för någon som vägrar upplysa sig själv eller lyssna på någon annan.

Jag har ganska bra koll på vad jag pratar om.
Du har bara gått på säljarsnacket från dom som vill prongla ut vaccin.

Jag har ganska bra koll på vad jag pratar om.

Ja, självklart :rolleyes: Det läste du på cornflakes-paketet, eftersom du har så bra koll antar jag. Så du påstår även att lungsjuka inte är en riskgrupp som behöver vaccin alltså? Intressant, med tanke på att de har ansetts vara en riskgrupp sedan slutet av 70-talet när man kom på att viruset går hårt åt lungorna.

Ja, självklart :rolleyes: Det läste du på cornflakes-paketet, eftersom du har så bra koll antar jag. Så du påstår även att lungsjuka inte är en riskgrupp som behöver vaccin alltså? Intressant, med tanke på att de har ansetts vara en riskgrupp sedan slutet av 70-talet när man kom på att viruset går hårt åt lungorna.

Är det då bra att spruta in viruset i kroppen så att man med 100% säkerhet får i sig det? :confused:

Lungsjuka personer kan drabbas hårdare av tex influensor än vad fullt friska personer gör.
Men om det då är rätt att vaccinera sig och utsäta sig för den risken som ett obeprövat vaccin utgör, är jag väldigt osäker till om det verkligen är en bra lösning.

Om inte svininfluensan hade varit på tappeten, hade ni då vaccinerat er mot vanliga influensan (som är betydligt farligare)?
Eller har ni vaccinerat er för att ni blivit uppskrämda av media?

Är det då bra att spruta in viruset i kroppen så att man med 100% säkerhet får i sig det? :confused:

Pressis. :tummenupp

Last edited:
Ja se här kan vi inte ens skilja en säck potatis från en påse med spädbarn.

Varför hålla på att kritisera en blivande pappas beslut att värna om sitt barn?

Är du en fullt frisk individ som lever ensam utan att påverka individer i en riskgrupp så är det väl fan bara att skippa vaccineringen.

Är du däremot fet, ful, spädbarnsförälder eller i en annan utsatt situation så kan det vara en bra tanke att fixa den där sprutan.

Sedan kan man skita i vaccinet även om man riskerar att bli en smittspridare och ta livet av någon svag stackare, men då kan man också hålla käften och respektera andra människors beslut. Varken du eller ducatimannen sitter inne på ens hälften av det ni anser vara korrekt information.

Du också vännen, kika på skattesedeln ;)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...