Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Tar man det här vaccinet nu o så håller de sig 1-2 år sen måste man ta de igen. nä tror de blir en ond cirkel låter det ha sin gång sen e man imun för livet när man hafft de en gång...

om de sen muterar o heter h2n1 eller nått. ska man då vaccinera sig för bägge då!?

(är ingen läkare el dyl så har ju ingen aning hur de funkar bara tankar)

Vaccinet innehåller kvicksilver i konserveringsmedlet vilket egentligen är förbjudet numera då vi kommit på att kvicksilver inte är bra för människor.
Anledningen till att det gått igenom är ovan nämnda hysteri.

Det gör mitt amalgam i käften med. Märkligt nog lever jag än om än lite nervdarrande. Så det där med lite kvicksilver har ingen dött av....:gnissla

Det där med att inte ta vaccin, så tänker en del om sprutor för små barn och mässlingen. Föräldrar låter dem hellre plågas några veckor istället med ev. komplikationer, för det kan ju vara farligt med vaccin. Det kan ju ge skador...:rolleyes:

Ett hörnstenskriterie för att kunna definiera en argumentation som just argumentation är att man diskuterar och argumenterar.
Ifrågasätt andras konkreta argument istället för att ingonera dem fullständigt och tjoa vidare om att alla är dumma i skallen och egoistiska.

Det gör mitt amalgam i käften med. Märkligt nog lever jag än om än lite nervdarrande. Så det där med lite kvicksilver har ingen dött av....:gnissla

Kvicksilver är en tungmetall och lagras i kroppen, så fyll du på med mer! :tummenupp Någon gång kommer det i och för sig säga stopp. Om inte annat så för att du kommer väga 1000 kg med allt kvicksilver i dig. :hihi

En liter kvicksilver väger ca 13,6 kg och samma mängd vatten ca 1 kg. :)

Ett hörnstenskriterie för att kunna definiera en argumentation som just argumentation är att man diskuterar och argumenterar.
Ifrågasätt andras konkreta argument istället för att ingonera dem fullständigt och tjoa vidare om att alla är dumma i skallen och egoistiska.

För det första har jag inte sagt att alla är dumma i skallen. Lägg inte ord i min mun tack.

Jag ignorerar inte alls de andras argument och åsikter. Jag läser och inser att vi tycker olika helt enkelt.

Ifrågasätta andras konkreta argument?? :va Jag ifrågasätter helt enkelt varför man inte kan se längre än till sig själv och sin närmaste omgivning. Varför man inte kan se ett större perspektiv? Konkreta argument om vad sprutan innehåller och hurvida detta skulle vara farligt eller inte har jag svårt att gå in i vidare diskussion om eftersom jag inte har en aning om personen bakom skärmen bara spekulerar, läst sig till det på nätet eller på nåt annat tveksamt sätt fått informationen. Så just det ser jag ingen anledning till att diskutera när man inte har säker info.
Jag grundar mina egna åsikter på den infon jag har fått från mitt team på sjukhuset. Jag tror inte att de vill mig nåt illa och jag litar på deras kunskap. Hur alla andra gör är upp till dem.

Sen har jag lärt mig efter ett antal år på det här forumet att det är ingen större idé att argumentera sig trött, eftersom alla har ju alltid rätt. Jag har skrivit min åsikt och svarat på en del inlägg som jag ansåg var värda att svara på.

Jag skrev även att var och en står sig själv närmast och man avgör ju själv hur man gör.

Det där med att inte ta vaccin, så tänker en del om sprutor för små barn och mässlingen. Föräldrar låter dem hellre plågas några veckor istället med ev. komplikationer, för det kan ju vara farligt med vaccin. Det kan ju ge skador...:rolleyes:

Jovisst. Men grejen är att så länge som amalgamet är gjort på rätt sätt så läcker inte kvicksilver ut i kroppen och då är det ofarligt. Injicerar du det så är det i kroppen.

Det är dessutom så att just det konserveringsmedlet som man använder i det här vaccinet har det varit ganska mycket debatt om då det misstänks för att ha orsakat autism hos ett antal barn.
Det är också det som är anledningen till att man inte rekommenderar vaccinationer till små barn trots att dom tillhör riskgruppen.
För övrigt så hade man några fall av ett liknande virus i USA -76. Det var ett svininfluensa A(H1N1) som den här och var delvis genetiskt identisk med den här. Man befarade en pandemi och tog fram ett prototypvaccin. Ett antal äldre dog av vaccineringen och ett antal yngre personer rapporterades ha fått Guillain-Barrés syndrom (Som ger symptom liknande polio) av vaccineringen. Av den anledningen avbröts vaccinationsprogrammet den gången men det blev ändå ingen pandemi.

För övrigt så hade man några fall av ett liknande virus i USA -76. Det var ett svininfluensa A(H1N1) som den här och var delvis genetiskt identisk med den här. Man befarade en pandemi och tog fram ett prototypvaccin. Ett antal äldre dog av vaccineringen och ett antal yngre personer rapporterades ha fått Guillain-Barrés syndrom (Som ger symptom liknande polio) av vaccineringen. Av den anledningen avbröts vaccinationsprogrammet den gången men det blev ändå ingen pandemi.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4420763&postcount=88 :fakta

För det första har jag inte sagt att alla är dumma i skallen. Lägg inte ord i min mun tack.

Jag ignorerar inte alls de andras argument och åsikter. Jag läser och inser att vi tycker olika helt enkelt.

Ifrågasätta andras konkreta argument?? :va Jag ifrågasätter helt enkelt varför man inte kan se längre än till sig själv och sin närmaste omgivning. Varför man inte kan se ett större perspektiv? Konkreta argument om vad sprutan innehåller och hurvida detta skulle vara farligt eller inte har jag svårt att gå in i vidare diskussion om eftersom jag inte har en aning om personen bakom skärmen bara spekulerar, läst sig till det på nätet eller på nåt annat tveksamt sätt fått informationen. Så just det ser jag ingen anledning till att diskutera när man inte har säker info.
Jag grundar mina egna åsikter på den infon jag har fått från mitt team på sjukhuset. Jag tror inte att de vill mig nåt illa och jag litar på deras kunskap. Hur alla andra gör är upp till dem.

Sen har jag lärt mig efter ett antal år på det här forumet att det är ingen större idé att argumentera sig trött, eftersom alla har ju alltid rätt. Jag har skrivit min åsikt och svarat på en del inlägg som jag ansåg var värda att svara på.

Jag skrev även att var och en står sig själv närmast och man avgör ju själv hur man gör.

Jag tänker längre än mig själv när jag säger att jag inte vill vaccinera mig.
Dels för att svininfluensan huvudsakligen inte är ett hälsoproblem utan ett sammhällsekonomiskt. Anledningen är att man befarar att det finns en risk att många blir sjuka. Dock är den lindrigare än en vanlig säsongsinfluensa och har betydligt lägre dödlighet.

Problemet är alltså att man befarar att många blir sjuka och är hemma från jobbet och får sjukpenning istället vilket kan göra det svårt för vissa verksamheter.
Jobbar man inom vården så kan det kanske vara idé att vaccinera sig just för att dom som går till vårdcentral eller sjukhus gör det just för att dom är sjuka och följdaktligen tillhör antingen gruppen redan smittade och insjuknade alternativt att dom redan är försvagade pga att dom är sjuka av något annat. Dessutom utsätts ju sjukvårdspersonal i mycket högre grad för smitta än många andra yrkesgrupper och en hög sjukfrånvaro får stora konsekvenser på andra delar av samhället.

Dock ska man vara medveten om att det är ett prototypvaccin som följdaktligen inte är så vältestat.
Den typ av vaccin det rör sig om har gett följder hos en del personer tidigare. I en del fall allvarliga.
Konserveringsmedlet misstänks ha orsakat autism hos barn varför man inte rekommenderar vaccination av små barn.
Nu vet jag inte hur stora riskerna är då vaccinet som sagt är relativt otestat.

Vet man om detta och kommer fram till att det finns en poäng att vaccinera sig så varsågod. Men kommer man fram till att det är bättre att låta bli så är det så.

Jag har inte att göra med personer som tillhör riskgrupperna i någon större utsträckning och om jag blir sjuk så är jag hemma där jag inte kan smitta någon annan så därför ser jag inte någon anledning att utsätta mig för den iofs troligen lilla risken för följdeffekter av vaccinering.

Det betyder inte att jag är självisk. Det betyder att jag inte ser några större fördelar för någon annan om jag vaccinerar mig och därför väljer jag att inte utsätta mig för vaccinet.

Jo. Jag såg länken men här där jag sitter så kan jag inte öppna den sidan så jag visste följdaktligen inte om vad som stod på sidan.:gnissla

Last edited:
Ifrågasätta andras konkreta argument?? :va Jag ifrågasätter helt enkelt varför man inte kan se längre än till sig själv och sin närmaste omgivning. Varför man inte kan se ett större perspektiv?

..Och jag tycker likadant om det du skriver. Att panikvaccinera och skapa resistenta bakterier för att råda bot på problemet är kortsiktigt. I sann kristelig lära offrar man gärna tusentals framtida potentiella människoliv för att rädda ett fåtal namngivna diton i presens.

Samhället lägger ner miljarder på ett människoliv och dör det några tusen på vägen så är det värt det för att rädda denna stackare...:näsblod

Folk dör LiXoM och man borde ju har rätt att inte vilja trycka i saker i sin egen kropp. Ska man känna skuld för det? :kristendom

Gäller detta även alla andra vaccin? Måste alla nu helt plötsligt ut och mätta sina lekamen med samtliga vaccin på marknaden för att inte skuldbeläggas om någon, någonstans dör, kanske inte enbart av en sjukdom utan en kombination av denne och ett av andra orsaker nedsatt immunförsvar?

..Och jag tycker likadant om det du skriver. Att panikvaccinera och skapa resistenta bakterier för att råda bot på problemet är kortsiktigt. I sann kristelig lära offrar man gärna tusentals framtida potentiella människoliv för att rädda ett fåtal namngivna diton i presens.

Samhället lägger ner miljarder på ett människoliv och dör det några tusen på vägen så är det värt det för att rädda denna stackare...:näsblod

Folk dör LiXoM och man borde ju har rätt att inte vilja trycka i saker i sin egen kropp. Ska man känna skuld för det? :kristendom

Gäller detta även alla andra vaccin? Måste alla nu helt plötsligt ut och mätta sina lekamen med samtliga vaccin på marknaden för att inte skuldbeläggas om någon, någonstans dör, kanske inte enbart av en sjukdom utan en kombination av denne och ett av andra orsaker nedsatt immunförsvar?

Slängde ut innan en kommentar ang. Mässlingen, där det förr fördes liknande diskussion som SH för i denna tråden. Finns fortfarande folk som vägrar vaccinera sina barn t ex pga denna äldre debatt.

Saxat från Vårdguiden angående vaccin i allmänhet:

En del menar att riskerna med vaccinering är för stora. Andra argument är att vaccinationerna bidrar till ökade allergier, reumatiska sjukdomar, diabetes, autism, DAMP, multipel skleros med mera. Det finns dock inga hållbara vetenskapliga bevis för detta.

Rapporter som talar om risk för att vaccinet leder till autism och andra mycket allvarliga tillstånd har till och med motbevisats i upprepade vetenskapliga studier. De svenska vaccinationerna ger en mycket god skyddseffekt och har inga eller få nackdelar och risker. Det finns många bevis på att risken att få allvarliga bestående men och handikapp som till exempel blindhet, dövhet och andra svåra hjärnskador har minskat genom vaccination.

Men i sann SH anda så vet ingen annan mer än SH. Vetenskap är bara larv...

Att jämställa alla vacciner är inte vetenskapligt, kollade du på dailymotion 1976?

Framställning av vaccin sker med vetenskapliga metoder. Prövning av vaccin sker med vetenskapliga metoder. Att jämställa vaccins effekter, dess verkan, bieffekter möjliggörs genom detta, dvs vetenskapligt.
Dock, sker här nu en "gräddfil" i form av snabbbehandling. Är detta en risk? Blir väl snarare frågan.' För det okända, har väl alltid människan varit rädd

Gogglade och fann detta högst upp när det gäller dailymotion 1976:va

http://www.dailymotion.com/video/x4rghc_1976-finland-fredi-friends_music

Framställning av vaccin sker med vetenskapliga metoder. Prövning av vaccin sker med vetenskapliga metoder. Att jämställa vaccins effekter, dess verkan, bieffekter möjliggörs genom detta, dvs vetenskapligt.
Dock, sker här nu en "gräddfil" i form av snabbbehandling. Är detta en risk? Blir väl snarare frågan.' För det okända, har väl alltid människan varit rädd

Gogglade och fann detta högst upp när det gäller dailymotion 1976:va

http://www.dailymotion.com/video/x4rghc_1976-finland-fredi-friends_music

Jovisst testas dom vetenskapligt. Men i just det här fallet så är det ett prototypvaccin som snabbgodkänns. Det har inte testats i den omfattning som normalt krävs och det är inte dokumenterat på den nivå som normalt krävs. Så man vet därmed betydligt mindre om fördelar och nackdelar med just det här vaccinet än man normalt gör.
Jag anser att det är en ganska kraftigt ökad risk när man "gräddfilar" vaccinet.

Kommer du exempelvis ihåg katastrofen med kliniska försök i England härom året? Den där försökspersonernas huvud svällde till dubbla storleken på några timmar och folk dog?
Det var under fas 3 prövning. Dvs sista försöken som ett läkemedel måste genomgå innan det slutgiltigt kan registreras och godkännas för försäljning.
Just den prövningen har inte det här vaccinet genomgått på det sätt det normalt skulle göra. Jag anser att det här är en risk.

Nu var ju visserligen inte det försöket ett influensavaccin men det var fortfarande ett läkemedel som påverkade immunförsvaret och det var just det som gjorde att det blev så fruktansvärda följder. Immunförsvaret löpte amok. Och ett influensavaccin påverkar också immunförsvaret.

Sen är det ju faktiskt ett känt faktum att just det konserveringsmedlet som är i det här vaccinet faktiskt inte får användas numera men i just det här fallet är det tydligen OK.

Vaccintypen som det är frågan om har dessutom tidigare i en del fall gett ganska tråkiga biverkningar så att säga att vaccinet är riskfritt är nog fel.

Däremot är det nog så att om viruset är så smittsamt som man som värst befarar så är det sammhällsekonomiskt lönsamt att massvaccinera då färre blir sjukskrivna vilket minskar produktionsbortfallet (som påverkar BNP) och minskar kostnaderna för försäkringskassan.
Att man vill massvaccinera är inte huvudsakligen för att folk skulle dö då den här influensan bara är en bråkdel så allvarlig som en vanlig säsongsinfluensa.

Slängde ut innan en kommentar ang. Mässlingen, där det förr fördes liknande diskussion som SH för i denna tråden. Finns fortfarande folk som vägrar vaccinera sina barn t ex pga denna äldre debatt.

Saxat från Vårdguiden angående vaccin i allmänhet:

En del menar att riskerna med vaccinering är för stora. Andra argument är att vaccinationerna bidrar till ökade allergier, reumatiska sjukdomar, diabetes, autism, DAMP, multipel skleros med mera. Det finns dock inga hållbara vetenskapliga bevis för detta.

Rapporter som talar om risk för att vaccinet leder till autism och andra mycket allvarliga tillstånd har till och med motbevisats i upprepade vetenskapliga studier. De svenska vaccinationerna ger en mycket god skyddseffekt och har inga eller få nackdelar och risker. Det finns många bevis på att risken att få allvarliga bestående men och handikapp som till exempel blindhet, dövhet och andra svåra hjärnskador har minskat genom vaccination.

Du kan inte jämföra mässlingen med en lindrig influensa. Det är inte alls samma dödlighet på dom två sjukdomarna. Sjukdomsförloppet är inte alls lika svårt och efterverkningarna inte jämförbara.

Att det inte finns några rapporter som bevisar något samband mellan exempelvis allergier eller autoimmuna sjukdomar och vaccinationer är jag medveten om men faktum är att allergier och autoimmuna sjukdomar nästan uteslutande finns i I-länder där man har hög hygienisk standard och massvaccinationer mot dom flesta barnsjukdomarna.

Personligen är jag tveksam till att man kommer att få fram någon sådan men det är inte för att jag tror att det är fel. Det är helt enkelt väldigt svårt att göra några sådana studier då det är helt omöjligt att utesluta ett oräkneligt antal andra störande faktorer som exempelvis matvanor, klimat och en massa annat. Om man inte låser in ett antal personer under en mycket lång tid så man är säker på att det är likartade förhållanden då.
Det blir nämligen mer eller mindre omöjligt att dra några riktigt bestämda slutsatser om man inte kan utesluta andra riskfaktorer som kanske kan spela in. Ännu värre blir det om man kollar på specialfallet autism som diskuterats. Där är nämligen incidensen så pass låg att minsta lilla störande faktor gör det helt omöjligt att dra några slutsatser alls.

Det man däremot vet helt säkert är att vi med vår sjukvård håller på att fucka upp kriget mot virus och bakterier totalt. I längen har vi nog svårt att vinna den.
Vårt penicillin botar förvisso en massa infektioner men det sker på bekostnad av att vårat överdrivna användande av detsamma skapar resistenta bakterier som tål penicillin.
I just den här frågan är inte läkarkåren särskilt trovärdig heller. Först står dom och säger att man ska vara restriktiv med förskrivning av penicillin och sedan står dom själva nästa stund i medicinskåpet och plockar åt sig en kur Kåvepenin för att dom känner sig lite rassliga i halsen och kanske eventuellt skulle kunna tänkas ha en bakteriell infektion men det är väl mest troligt en vanlig förkylning.

Jag tror på att man ska försöka vaccinera mot allvarliga sjukdomar som har hög dödlighet eller har hög risk för allvarliga följdeffekter eller bestående men.
Influensa hör inte till dom enligt mig. I alla fall inte i dagsläget. Det vore en annan sak om det vore en väldigt svår influensa men den vi pratar om idag är mycket lindrigare än en vanlig.

Du kan inte jämföra mässlingen med en lindrig influensa.

Det kan jag och gör jag, eftersom retoriken och argumentationen är likartad samt konsekvenser med att vaccinera vs. icke vaccinera. Att det är av olika grad när det gäller konsekvenser är inte relevant.

Det du övrigt poängterar är jag rätt så överens med, men inom sannolikhetslära så finns det alltid ytterligheter och dess konsekvenser.

Ang. Penicillin håller jag fullständigt med. Dock tog jag en hästdos nu, men det var efter en släng av borellia. En del tar det för en vanlig förkylning och tror att det hjälper och är nödvändigt:död

Får väl lyfta den här tråden inför nästa höst och se facit över hur det gick med "gräddfilsvaccinet":)

.................

Jag har aldrig hävdat att vaccinet skulle vara farligt. Det är säkert jetebra att vaccinera sig mot en sportigare version av förkylningen. Det jag ifrågasatte var hurvida jag ens har rätt att avgöra själv hur jag vill göra. Får jag bestämma över min kropp eller är den uppköpt av resterande befolkning som hos ett aktiebolag?

Resistenta bakterier finns och det är en effekt av vaccinationer vilket enligt mig leder fram till att vi inte ska slösa med vaccinbrukandet på mildare åkommor.

Just förkylningsviruset är jäkligt nära besläktat med HIV vad beträffande uppträdande och är något vi ALDRIG kommer utrota då det hela tiden muterar, dock här i en betydligt mindre aggresiv form.

Om en människa dör och denne har detta virus så är det enligt kvällspressen just viruset som har dödat människan. Om personen haft lågt immunförsvar, taskiga lungor eller andra åkommor som i sig gjort personen sårbar för influensavirus framkommer inte. Sen tar 1.500 pers livet av sig för att de har ångest samtidigt som man hetsar på med vaccinsprutan i högsta hugg och skuldbelägger folk som inte vill ha skiten.

Låt bli mej!:mad:

Last edited:

Jag ska iaf inte tafsa.... Dock är det så, att din konservativa inställning mot vaccin och övrig medicinering, bruka ofta argumenteras och skötas av religiösa anhängare än ateister.
Liten intressant iakttagelse bara:)

Märkligt hur många här avfärdar vaccinationen p.g.a. "hypen" om influensan som kvällspressen ligger bakom, medan man använder samma kvällspress som källa att vaccinet skulle vara farligt p.g.a. kvicksilver...
Här får ni hemskt gärna läsa på innan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal_controversy

Resistenta bakterier finns och det är en effekt av vaccinationer vilket enligt mig leder fram till att vi inte ska slösa med vaccinbrukandet på mildare åkommor.
Ja men för i helvete Teo...
Vacciner har INGENTING med resistensutveckling att göra! Om du tror det har du verkligen missuppfattat hur resistensutveckling går till och hur vaccinationer fungerar!
Om du fortfarande tvekar så förklarar jag gärna. :krama

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...