Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Självklart är det ingen som kan TVINGA någon att vaccinera sig:va men för egen del så är redan immunförsvaret ansträngt och det tär på mig redan med dem infektionerna (virus där penicillin inte biter) jag brukar få på höst/vinterhalvåret. Jag hade influensasymptom så sent som i början av augusti och har precis återhämtat mig från den.:gnissla

Jag har tidigare år aldrig vaccinerat mig mot influensa (bara pneumokock)och hade från början inte tänkt vaccinera mig men nu ser situationen lite annorlunda ut, bland annat det faktum att jag sedan augusti och framåt jobbar på en "svininfluensavårdcentral".

Eftersom du jobbar på en svininfluensavårdcentral vet säkert du att det utöver handskar och förkläde är munskydd och visir som gäller för kontakt med misstänkt smiddad patient, och ni läkarsekreterare brukar väl inte ha så mycket patientkontakt?

Jag ser det som en liten skatteåterbäring. Hit me vaccinet, det är mitt !!
Jag har redan betalt via skattsedeln.:tummenupp

kyrkan tar ställning mot influensan :D

Nu kan man dricka starkvin vid nattvarden i vissa kyrkor, rapporterar flera medier. Förhoppningen är att starkvinet ska kunna ge ett bättre skydd mot spridning av svininfluensan i bägaren än lättvin eller alkoholfritt.

- Vi ska ha en kyrkoherdesamling där frågan kommer att diskuteras. Allt talar för att vi då kommer att ta beslut om att införa starkvin samband med nattvardsgång, säger kontraktsprost Stieg Berggren till Piteå-Tidningen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/starkvin-mot-svininfluensan-i-kyrkan-1.946718

Eftersom du jobbar på en svininfluensavårdcentral vet säkert du att det utöver handskar och förkläde är munskydd och visir som gäller för kontakt med misstänkt smiddad patient, och ni läkarsekreterare brukar väl inte ha så mycket patientkontakt?

Jag sitter inte inåst 8 timmar på rummet om man säger så, väntrum, kassa, lab o det faktum att det är många människor på en liten yta ökar självklart risken

Som bemaning ersätter jag sjuk personal, blir "vi" sjuka har man inga ersättare.

(söker personal med ljus o lykta)

Last edited:
verkar ju lysande........

Maths Berlin, professor emeritus i miljömedicin, tycker inte att man ska ge svininfluensavaccinet till gravida och barn upp till tio år, på grund av att det innehåller kvicksilver.

– Jag skulle inte ge det till mina barnbarn.

Han menar nämligen att det finns en risk för att hjärnutvecklingen blir hämmad hos barn och foster och att det kan leda till adh och autism.

– De första åren är känsliga. Hjärnan växer och utvecklas hela tiden, i vuxen ålder också, men upp till tio år etablerar den primära funktioner.

Liliemark menar att vaccindoserna innehåller ungefär lika mycket kvicksilver som en portion Östersjöfisk.

– Då pratar vi om ett upprepat intag. Här pratar vi bara om två doser av ett vaccin. Det är väldigt goda marginaler till att nå nivåer som skulle innebära risker.

Men Berlin menar att kvicksilvret i vaccinet, etylkvicksilver, är mycket giftigare än det i fisken, metylkvicksilver.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5750185.ab

Last edited:
Dricka!? prova äta östersjö-fisk . Lite adhd och damp dör man inte av.:rolleyes:

Kvicksilver är en tungmetall vilken under vår levnadstemperatur förhåller sig till flytande form. :mattias
Jag ska börja skylla alla mina tillkortakommanden på min tidigare regelbundna konsumtion av östersjöfisk. :banana :galen

Glöm inte att sälja hojen också. ;)

Att köra hoj ligger under min kontroll:gnissla:rolleyes::).
Att få svininfluensa och dess effekter är det inte, förutom en vaccinsspruta;)

Dock tyder pollen på att SH-medlemmar är livrädda för sprutor, för det sunda förnuftet finns där väl:gnissla:tungan

:huvet sicken hysteri, nu börjar pressbyrån vid tågstationen sälja handsprit.

Tillhör man inte riskgrupp, vaccinera ej. Punkt!

Jag funderar allvarligt på att köpa aktier i läkemedelsföretag.

Jag gör tvärt om. Eftersom så många verkar välja att inte vaccinera sig kommer behovet av medicinskteknisk utrustning att öka. Aktier i Getinge kommer funka bättre. :)

Hehe, bra med lite fakta där men du kanske fattade poängen, ja jag vet att virus och bakterier inte är samma sak jag menade att det blir nog inte så bra när man ska massvaccinera för en så fjantig grej, har du ex. kollat på pressreleaserna?, världen är galen men det har den ju inte varit förr :D
Bra att du förstått. :krama
Men själv är jag för massvaccinering. Jag är övertygad att om man vaccinerade mot allt som går att vaccinera mot så skulle vi få betydligt lägre vårdkostnader i det här landet.

Vaccinet innehåller även squalene som tros vara orsaken till gulfkrigssyndromet ifall man går på vaccinationsorsaken och det verkar nästan vara den mest troliga orsaken.

Hade inte en tanke på att vaccinera mig, nu berättade företaget idag att dom skulle vaccinera så fort det bara gick och undrade vilka som var med.

Jag var lite skeptisk och satte mig som vakant.
Jag menar 27år, frisk och pigg inga hjärtproblem vad jag vet, ingen övervikt och jag är i övrigt en dröm för arbetsgivare då jag har ca 5-10 sjukdagar (beror på hur man definerar dom) på dom senaste 8 arbetsåren.

Bör jag vaccinera mig ? Dom började skrämmas med att jag skulle smitta massa släkt och vänner etc etc :va

Låt höra era argument och bestäm om dom ska få sticka mig.
Jobbar du inom något där du kommer i kontakt med riskgrupper så är vaccineringen mer till för att skydda dem än dig.

Men i ditt fall är det jämnt ut ifall du vaccinerar dig eller inte.

Håll en god (hand)hygien så har du kommit nästan lika långt som de som vaccinerar sig.

Och nej, jag har inte läst hela tråden så vet inte vad som redan sagts/inte sagts. Så sorry för saker ifall de redan varit uppe.

Men själv ska jag vaccinera mig av den förstnämnda anledningen, är på sjukhus hela tiden, vill inte vara orsaken till de sjukas död. Iaf inte redan nu...

Blev det en storm i ett vattenglas och 2 miljarder i sjön?

så lite att tala om att man skjuter upp presskonferensen.........

ska ni fortfarande vaccinera er :tungan

Färre influensafall än väntat

Smittspridningen går långsammare än väntat och trycket på vården väntas inte bli så kraftigt som befarat.

Som en signal om att det inte direkt brinner i influensaknutarna har den presskonferens som brukar hållas om tisdagarna, med folkhälsominister Maria Larsson och företrädare för de ansvariga myndigheterna, skjutits upp till torsdag.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3526603.svd

Tycker hajpen avtagit avsevärt de senaste, säg 10 dagarna.
Fler som upplevt detta?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...