Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Som sagt Sverige kanske har gått på en scam :D

”Många försöker sko sig
på den nya influensan”

Det är många aktörer som försöker sko sig på den nya influensan. Om vi börjar med de tre stora företag som tillverkar det nya vaccinet mot den nya influensan så har de tagit ut ett pris som är avsevärt högre än för det vanliga influensavaccinet trots att tillverkningsproceduren är i stort sett densamma, låt vara tillkommet under stor tidspress.

Vad priset kommer att bli för vår regering och därmed svenska skattebetalare vet vi inte för däri ingår också hemliga garantisummor till industrin.

Det rör sig om en jätteleverans, inte som vid det vanliga influensavaccinet i endosförpackningar, utan med det för företaget billigare, men för vaccinatörerna dyrare och omständligare, flerdosförpackningarna.

Just innan årets vaccin (Vaxigrip) mot den vanliga säsonginfluensan kommer ut lanseras ett dubbelt så dyrt italienskt vaccin (Inflexal) också mot säsonginfluensan där kunderna av vissa privata vaccinatörer inbillas att det visserligen inte ersätter det kommande vaccinet mot den nya influensan men ändå ger ett 30-procentigt skydd mot densamma, en uppgift det inte finns belägg för.

Till sist gäller det ersättningen för att ge vaccinet mot den nya influensan. Alla vaccinatörer erhåller vaccinet gratis mot att de ger vaccinet och dataför uppgifterna om den vaccinerade. För detta ersätter landstinget vaccinatören med 65 kronor per vaccinerad.

Det hindrar tydligen inte giganten inom företagshälsovården, Previa, att belasta sina kunder med 135 kronor per vaccination och det lär ändå inte vara det högsta uttaget.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3543919.svd

Jag förstår inte hur man kan få detdär till att Previa skor sig. Antagligen behöver Previa plockan in personal på dyr övertidstid för att hinna med vaccinationsmottagningarna. För att vaccinera behövs beredskap för att hantera allergiska reaktioner, id-kontroller, journalföring (med batchnummer dessutom) och allt annat som behövs för god vård av hög kvalitet.

Hur lång tid är det rimligt att en vaccination tar? Jag skulle tippa på att det hinns med 6-10 vaccinationer per timma och syster under förutsättning att patienterna inte frågar något, och det är klart att dom har frågor att ställa.

Därefter tillkommer förstås annat. Ett organiserat väntrum och hantering av vaccinen innan och hantering av skräpet efteråt. Stickande, skärande och läkemedelsrester är dyra sopor. Låter inte som nåt som Previa kommer göra grova pengar på i alla fall.

nån fler än jag som reagerat på att de inte skrivs nått i tidningar eller talas om influensan i tv längre!?

nån fler än jag som reagerat på att de inte skrivs nått i tidningar eller talas om influensan i tv längre!?

Hypen är över. Dom hade hoppats på ett scenario där lastbilar med pa-system fick åka runt och skråla: Bring out your dead!

Fast det verkade inte bli något av det.

Källhänvisning?

Det finns massor. Bland annat CBS 60 minutes inslaget som länkats till tidigare i tråden, det har nämnts i ett antal medicinska tidsskrifter också och om du googlar lite så hittar du också en del även om man måste tillämpa en del källkritik på det man hittar på nätet.

Hypen är över. Dom hade hoppats på ett scenario där lastbilar med pa-system fick åka runt och skråla: Bring out your dead!

Fast det verkade inte bli något av det.

precis! sen sitter sverige snart på 14 miljoner doser vaccin som dom inte har nån nytta för.. man kanske blir tvingad o ta det iaf bara för dom ska bli av me skiten:huvet

precis! sen sitter sverige snart på 14 miljoner doser vaccin som dom inte har nån nytta för.. man kanske blir tvingad o ta det iaf bara för dom ska bli av me skiten:huvet

Det e lugnt. Vi är väl typ en halv milion arbetslösa som ändå bara kostar pengar och är i vägen. Vi kan ta 28 doser var i vetenskapligt syfte. :tummenupp

Som jag skrev förut kan man ha otur och bli smittad av den även om man är vaccinerad. Ju fler som är sjuka desto större risk för detta, ganska logiskt. Det är INTE alls roligt att i stort sett behöva isolera sig bara för att folk inte har vett att stanna hemma när de är sjuka och inte försöka stoppa smittspridningen. Jag kan ju tycka att det är de som absolut måste trotsa och inte hjälper till att försöka få stopp på det här som ska få sitta isolerade för att inte riskera att smitta riskgrupperna. Men det är ju min personliga åsikt.

Va fint det känns med den här "sköt dig själv och skit i andra" -mentaliteten. :yoparty

Jag håller inte med om att det är "sköt dig själv och skit i andra".
För min egen del så är sannolikheten att jag blir sjuk relativt liten då jag brukar klara mig (Har aldrig behövt sjukskriva mig).
Jag träffar inte någon som tillhör några riskgrupper tillvardags.
Sannolikheten att jag om jag blir sjuk får några svåra följdeffekter är väldigt liten.
Mot den bakgrunden har jag helt enkelt inte några starka skäl för att vaccinera mig baserat på att jag med största sannolikhet inte kommer att smitta någon som tillhör en riskgrupp om jag mot förmodan blir sjuk.
Då väger den lilla risk som faktiskt finns med vaccinering över för min del.
Vaccinering av mig medför inga eller mycket små fördelar för mig och min omgivning.

Naturligtvis hade jag troligen tänkt annorlunda om jag hade personer tillhörande någon av riskgrupperna i min omgivning eller om jag av något annat skäl kunde bedömas orsaka en risk för mig eller någon annan genom att avstå från vacinering.

Min situation kan givetvis inte jämföras med någon som jobbar i vården och där mer eller mindre garanterat kommer att komma i kontakt både med smittan och med personer som tillhör riskgrupperna. Där finns det belägg för att om dom avstår från vaccination så kommer dom att innebära en ökad risk för dom patienter man har som tillhör riskgrupperna.

Det finns massor. Bland annat CBS 60 minutes inslaget som länkats till tidigare i tråden, det har nämnts i ett antal medicinska tidsskrifter också och om du googlar lite så hittar du också en del även om man måste tillämpa en del källkritik på det man hittar på nätet.
Tyvärr, jag godkänner inte CBS 60 minutes som objektiv fakta. Inte heller hänvisning till google-sökningar.

Jag håller inte med om att det är "sköt dig själv och skit i andra".
För min egen del så är sannolikheten att jag blir sjuk relativt liten då jag brukar klara mig (Har aldrig behövt sjukskriva mig).
Jag träffar inte någon som tillhör några riskgrupper tillvardags.
Sannolikheten att jag om jag blir sjuk får några svåra följdeffekter är väldigt liten.
Mot den bakgrunden har jag helt enkelt inte några starka skäl för att vaccinera mig baserat på att jag med största sannolikhet inte kommer att smitta någon som tillhör en riskgrupp om jag mot förmodan blir sjuk.
Då väger den lilla risk som faktiskt finns med vaccinering över för min del.
Vaccinering av mig medför inga eller mycket små fördelar för mig och min omgivning.

Naturligtvis hade jag troligen tänkt annorlunda om jag hade personer tillhörande någon av riskgrupperna i min omgivning eller om jag av något annat skäl kunde bedömas orsaka en risk för mig eller någon annan genom att avstå från vacinering.

Min situation kan givetvis inte jämföras med någon som jobbar i vården och där mer eller mindre garanterat kommer att komma i kontakt både med smittan och med personer som tillhör riskgrupperna. Där finns det belägg för att om dom avstår från vaccination så kommer dom att innebära en ökad risk för dom patienter man har som tillhör riskgrupperna.

Så du träffar ingen från någon riskgrupp?
Du har inga gamla far eller morföräldrar som du tänker besöka?
Du har inga vänner som har småbarn eller som är gravida?
Du arbetar ensam utan kollegor?
Du går inte och handlar i affären? För jag lovar det gör vi som tillhör riskgrupper och jag lovar vi har ingen stämpel i pannan så du kan se vem som tillhör en riskgrupp. Det finns många av oss som ser lika friska ut som ni andra.
Du vet inte om du te.x möter mig i kön på systemet. Där du står och nyser och sprider dina baciller.
Du måste inte utveckla influensa för att vara smittbärare.
Så just de resonemangen köper jag inte!

Tänk er in i situationen att antingen ni själva eller någon ni tycker väldigt mycket om (om det nu finns någon sådan förutom er själva) tillhör en riskgrupp och absolut inte får bli smittad. Det första ni skulle inse var att ju fler som blev smittade desto fler smittbärare finns det som springer omkring ute i samhället och sprider smitttan vilket medför stora risker att bli smittad. Det andra ni skulle inse eller greppa var just den frustration jag känner när folk på ren jävla trots ger fan i att ta sprutan. Sen skulle ni också inse hur jävla tråkigt det är att behöva isolera sig från andra människor bara för att folk inte kan tänka längre än till sig själva.

Jag förstår att SH-are är skitnödiga över hur stor/farlig sprutan är. Men är inte ni samma häftiga killar som varje dag trotsar faran och kör på bakhjulet trots att svensson står och skriker att det är skitfarligt att köra hoj?
Jag tar influensavaccin varje år och har ALDRIG märkt av någonting. ALDRIG fått ens en liten biverkan från sprutorna. Å för att lugna er så DET GÖR INTE ONT OCH SPRUTAN ÄR JÄTTELITEN! Varför vill man inte försöka hjälpa till att begränsa smittan så gott det går? Jag lovar ni känner ALLA någon som tillhör en riskgrupp.

Nej den här influensan är inte farligare än den vanliga influensan som kommer varje år. Men det farliga i den här influensan är att så många fler kommer att bli smittade och alltså kommer det finnas många fler smittbärare också. För någon som tillhör en riskgrupp är även en vanlig influensa farlig och igen jag lovar det är INTE något bra att bli smittad av den här heller. Varför ska det vara så svårt att hjälpas åt och tänka längre än till sin egen person?

självklart inte... formalin och kvicksilver nej tack!

Inte farligare influensa än tidigare, faktiskt lindrigare. Sen att en massa tattare dött är inget ovanligt, precis som "växthuseffekten" spelar "forskarna" och media på 2 saker

okunskap
rädsla

Tyvärr funkar det

Spruta, nej tack!

Legat hemma nu brakförkyld sen i söndagskväll... hurvida det är svininfluensa eller ej vet jag inte.

Men har jag fått stå ut med skiten ska fan alla andra gör det också!!:arsele

gäller ha koll på spriten

Den nya influensan har gjort handsprit till en storsäljare. Men nu varnas för att spriten, som är mycket lättantändlig, kan orsaka både personskador och bränder.

http://svtplay.se/v/1705494/handspriten_potentiell_brandfara

En sjuksköterska i Norrbotten som i måndags tvättat sig med handsprit
fick se sin vänstra hand antändas när hon tog i en metallvagn. En teori är att statisk elektricitet fått spriten att börja brinna.

-Jag har aldrig stött på något liknande, säger Åsa Sjöström vid Arbetsmiljöverket till Norrländska Socialdemokraten.

Sköterskan, som arbetar på ett äldreboende i Vittangi i Kiruna kommun, klarade sig med lättare brännskador. Hon släckte själv elden med hjälp av en jeansväst.

Brann med blå låga
Innan spriten började brinna med blå låga på hennes hand hade hon klappat en hund och haft besök av en vårdtagare med syntetbyxor. Det är faktorer som ligger bakom antagandet att statisk elektricitet fick handspriten att börja brinna.

http://svt.se/2.22620/1.1701967/handsprit_antandes_pa_skoterskehand

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...