Som sagt Sverige kanske har gått på en scam
”Många försöker sko sig
på den nya influensan”
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3543919.svd
Oj! Det kom verkligen som en chock och jag trillade faktiskt av stolen då jag läste det.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
”Många försöker sko sig
på den nya influensan”
”Många försöker sko sig
på den nya influensan”
Det är många aktörer som försöker sko sig på den nya influensan. Om vi börjar med de tre stora företag som tillverkar det nya vaccinet mot den nya influensan så har de tagit ut ett pris som är avsevärt högre än för det vanliga influensavaccinet trots att tillverkningsproceduren är i stort sett densamma, låt vara tillkommet under stor tidspress.
Vad priset kommer att bli för vår regering och därmed svenska skattebetalare vet vi inte för däri ingår också hemliga garantisummor till industrin.
Det rör sig om en jätteleverans, inte som vid det vanliga influensavaccinet i endosförpackningar, utan med det för företaget billigare, men för vaccinatörerna dyrare och omständligare, flerdosförpackningarna.
Just innan årets vaccin (Vaxigrip) mot den vanliga säsonginfluensan kommer ut lanseras ett dubbelt så dyrt italienskt vaccin (Inflexal) också mot säsonginfluensan där kunderna av vissa privata vaccinatörer inbillas att det visserligen inte ersätter det kommande vaccinet mot den nya influensan men ändå ger ett 30-procentigt skydd mot densamma, en uppgift det inte finns belägg för.
Till sist gäller det ersättningen för att ge vaccinet mot den nya influensan. Alla vaccinatörer erhåller vaccinet gratis mot att de ger vaccinet och dataför uppgifterna om den vaccinerade. För detta ersätter landstinget vaccinatören med 65 kronor per vaccinerad.
Det hindrar tydligen inte giganten inom företagshälsovården, Previa, att belasta sina kunder med 135 kronor per vaccination och det lär ändå inte vara det högsta uttaget.
Vad är riskgrupper, gravid, hjärtproblem, ngt mer?
nån fler än jag som reagerat på att de inte skrivs nått i tidningar eller talas om influensan i tv längre!?
Källhänvisning?
Hypen är över. Dom hade hoppats på ett scenario där lastbilar med pa-system fick åka runt och skråla: Bring out your dead!
Fast det verkade inte bli något av det.
precis! sen sitter sverige snart på 14 miljoner doser vaccin som dom inte har nån nytta för.. man kanske blir tvingad o ta det iaf bara för dom ska bli av me skiten![]()
Som jag skrev förut kan man ha otur och bli smittad av den även om man är vaccinerad. Ju fler som är sjuka desto större risk för detta, ganska logiskt. Det är INTE alls roligt att i stort sett behöva isolera sig bara för att folk inte har vett att stanna hemma när de är sjuka och inte försöka stoppa smittspridningen. Jag kan ju tycka att det är de som absolut måste trotsa och inte hjälper till att försöka få stopp på det här som ska få sitta isolerade för att inte riskera att smitta riskgrupperna. Men det är ju min personliga åsikt.
Va fint det känns med den här "sköt dig själv och skit i andra" -mentaliteten.![]()
Det e lugnt. Vi är väl typ en halv milion arbetslösa som ändå bara kostar pengar och är i vägen. Vi kan ta 28 doser var i vetenskapligt syfte.![]()
då lär de ju iaf bli nån sorts svinsjuka, iaf efter dom doserna. bara o beställa mer vaccin
![]()
Tyvärr, jag godkänner inte CBS 60 minutes som objektiv fakta. Inte heller hänvisning till google-sökningar.Det finns massor. Bland annat CBS 60 minutes inslaget som länkats till tidigare i tråden, det har nämnts i ett antal medicinska tidsskrifter också och om du googlar lite så hittar du också en del även om man måste tillämpa en del källkritik på det man hittar på nätet.
Jag håller inte med om att det är "sköt dig själv och skit i andra".
För min egen del så är sannolikheten att jag blir sjuk relativt liten då jag brukar klara mig (Har aldrig behövt sjukskriva mig).
Jag träffar inte någon som tillhör några riskgrupper tillvardags.
Sannolikheten att jag om jag blir sjuk får några svåra följdeffekter är väldigt liten.
Mot den bakgrunden har jag helt enkelt inte några starka skäl för att vaccinera mig baserat på att jag med största sannolikhet inte kommer att smitta någon som tillhör en riskgrupp om jag mot förmodan blir sjuk.
Då väger den lilla risk som faktiskt finns med vaccinering över för min del.
Vaccinering av mig medför inga eller mycket små fördelar för mig och min omgivning.
Naturligtvis hade jag troligen tänkt annorlunda om jag hade personer tillhörande någon av riskgrupperna i min omgivning eller om jag av något annat skäl kunde bedömas orsaka en risk för mig eller någon annan genom att avstå från vacinering.
Min situation kan givetvis inte jämföras med någon som jobbar i vården och där mer eller mindre garanterat kommer att komma i kontakt både med smittan och med personer som tillhör riskgrupperna. Där finns det belägg för att om dom avstår från vaccination så kommer dom att innebära en ökad risk för dom patienter man har som tillhör riskgrupperna.
... Varför ska det vara så svårt att hjälpas åt och tänka längre än till sin egen person?...
[YOUTUBE-ID]lIxN0CQHOTI[/YOUTUBE-ID]
Vad är riskgrupper, gravid, hjärtproblem, ngt mer?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |