Vaccinera sig eller inte ? svin(nya)influensan.

Ska jag vaccinera mig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Vaccinera sig ? Aldrig i livet

Jag kommer inte att ta dessa sprutor eftersom vaccinet inte är tillfullo testat.
Det dör människor i sverige dagligen av olika typer av influensa sviter.
Det är fråga om en mild influensa.
Det som fick mig att bestämma mig för att inte ta vaccinet var det faktum att tillverkaren har friskrivit sig från ansvar dvs man kan inye stämma dom om någon dör.
Varför.

Jag vet bara en person som haft den i min bekantskapskrets. Det kan kanske bero på att jag är asocial. Men det är ngt skumt med den här flunsan, väldans få som verkar drabbas.

Jag tror att det är en konspiration för att slippa friställa en massa laboratorieassistenter nu när det finns dåligt med jobb. :D

Bra betalt fick de för flunsan i alla fall.:D:näsblod

"Alla" inom sjukvården ska vaccineras mot svininfluensan.
Men inte distriktsläkare Björn Olsson, Örnäsets vårdcentral.
Han och flera kollegor ifrågasätter hela massvaccineringen.
- Inte tänker jag genomgå onödiga medicinska behandlingar, säger Björn Olsson.

Spridningen av det nya influensaviruset A/H1N1 bromsar och antalet nyinsjuknade minskar varje vecka, enligt Smittskyddsinstitutets statistik.
Nu ifrågasätts den kommande massvaccineringen av Björn Olsson och Meta Wiborg, distriksläkare vid Örnäsets och Bergnäsets vårdcentraler.
I ett gemensamt debattinlägg i Svenska Dagbladet ställer de sig kritiska till att Sverige har köpt in 18 miljoner doser av vaccinet.
- Jag har varit skeptisk hela tiden, eftersom argumenten har varit så ologiska. Vi har inte heller fått den spridning som befarades, samtidigt som statistiken visar att dödligheten är lägre än vid vanlig influensa, säger Björn Olsson.

Enligt Björn Olsson och hans medförfattare har den svenska staten förbundit sig massvaccineringen genom ett till stora delar hemligstämplat avtal med läkemedelsföretaget Glaxo Smith Kline i november 2007.
- Jag blev upprörd av att se avtalet. Sverige har förpliktat sig att köpa vaccinet utifrån ihåliga argument, men socialstyrelsen och Anders Tegnell, avdelningschefen, vill förstås inte alls prata om det.

Han pekar även på andra anledningar till att ifrågasätta massvaccineringen, bland annat med anledning av den så kallade "andra vågen".

- Om nu influensan är så lindrig, vore det snarast bra om så många som möjligt smittades. Då blir fler immuna. Det är bara onödigt att vaccinera sig om man inte tillhör någon riskgrupp.

Dessutom menar Olsson att massvaccineringen är felaktig ut-ifrån en global rättvisesynpunkt.

- Det finns många länder som inte har tillgång till något vaccin alls, Lettland till exempel. Det vore vettigare att se till att riskgrupperna i de länderna får vaccinet.

Kommer du själv att vaccinera dig?

- Nej. Att "alla" inom sjukvården ska vaccinera sig har jag tolkat som ett erbjudande - inte en order. Inte tänker jag genomgå onödiga medicinska behandlingar.
Kollegorna håller med

Delar du åsikten med dina läkarkollegor?

- Ja, de flesta jag har pratat med är i alla fall tämligen frågande till den informationskampanj som har genomförts inför massvaccineringen.

Men Socialstyrelsen betonar vikten av att alla ska vaccinera sig. Varför det?

- Om "mamma" har köpt så mycket mat är det bättre att äta upp den, än att den förfars... Det är så de resonerar, säger Björn Olsson.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4919195

Hemligt avtal styr vaccineringen

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3609341.svd

Last edited:
Tror inte det blir något vaccin för mig.. har hört att om det blir lag på det så blir det raka vägen till Danmark.. eller ja.. söderut.. ( För mig alltså )

Med argumentet " Man vet aldrig vad de sätter i de där sprutorna "

Tror inte det blir något vaccin för mig.. har hört att om det blir lag på det så blir det raka vägen till Danmark.. eller ja.. söderut.. ( För mig alltså )

Med argumentet " Man vet aldrig vad de sätter i de där sprutorna "

har du någon källa på det? lag på det kan de nog se sig i stjärnorna om....

en artikel

Världens främste expert på vaccin, Tom Jefferson, visade nyligen att inga bevis finns för att influensavaccin har någon som helst effekt. Klara besked gavs häromveckan i en intervju i Financial Times.

http://inte-pk.blogspot.com/2009/10/influensavaccinet-har-ingen-verkan.html

Last edited:
har du någon källa på det? lag på det kan de nog se sig i stjärnorna om....

en artikel

Världens främste expert på vaccin, Tom Jefferson, visade nyligen att inga bevis finns för att influensavaccin har någon som helst effekt. Klara besked gavs häromveckan i en intervju i Financial Times.

http://inte-pk.blogspot.com/2009/10/influensavaccinet-har-ingen-verkan.html

Läste så vitt jag vet " i slutet av Oktober ska alla riskpersoner börja vaccineras och sedan resten av befolkningen " något liknande..

kan ha tolkat det fel.. men tyckte jag läste lag med.. men som sagt ett tag sedan..

Jag tillhör riksgruppen iom att jag har astma & allergi men jag ställer mig högst tveksam till att ta vaccinet eftersom jag har ett immunförsvar som inte beter sig som det ska och det verkar ju vara flera som blivit sjuka av vaccinet. Har bekanta som blivit dåliga så det är inte bara det som står i kvällspressen.

Trycker i mig medicin på daglig basis och inte fan går det obemärkt förbi. Att då trycka i mig en inte helt testad spruta lockar inte speciellt kan jag lova.

Jag har aldrig tagit en influensa vaccin tidigare och har klarat mig alldeles utmärkt undan tidigare kräksjukor och annat skräp.

Va o tog vaccinet idag.
Ska resa utomlands på fredag och va borta i 5 månader så det kändes bra att ta det.
Får väl se om det händer nåt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...