Vågar man handla online på fc-moto.de?

Idag fick jag mitt skinnställ som jag beställde för ca 6 veckor sen, rätt strl o rätt färg mkt nöjd. Mail kontakten har varit lite sisådär men telefonkontakten helt ok! Så med andra ord så kommer jag utan tvekan att beställa där igen

Hej där.

Jag som många andra sitter fast i "vänta på att nått ska hända på FC-moto"-fällan. Jag beställde en Schubert-hjälm 1:a feb och det har ännu inte hänt något. Tyvärr var jag så osmart att jag betalade den på en gång i tron om att det skulle fortare då.
Nu har jag skickat ett mail om dagen och det ger ju tyvärr inget alls. Dem svarade en gång på ett mail och sa att hjämlen skulle komma i slutet av februari men det var ju uppenbarligen bullshit. Jag försöker ringa på de nummren som finns på deras hemsida. Det ena fungerar inte (+49 241 9108784) och det andra är det ingen som svarar på (+49 241 4639472).

Är det någon som har lyckats få kontakt med denna firma? Finns det något annat nummer som man kan nån dem på?

Nu vill jag bara få tillbaka mina pengar och köpa hjälmen här i Sverige istället. Visst det kommer ju kosta 2000 mer men jag vill ju ha hjälmen till april när det är dags att åka.

Behöver jag tilllägga att jag ALDRIG kommer att handla nått mer på FC-moto!!

Ring till banken/kreditkortsföretaget och be de spärra betalningen. Sen surfar du till http://helmetcity.co.uk/ och beställer därifrån. troligen billigare också.

Tack för tipset. HelmetCity hade samma pris på hjälmen fast i pund, så den blir ju lite dyrare. Fast igengäld så kanske man får den :)

Behöver dock fortfarande få tag i FC-moto för att klara ut ekonomin......

Har åter igen beställt saker från fc-moto. Beställde en xr-1100. Tog 2 dagar innan den skickades från jag beställde. Räknar med att få den på måndag och då har det tagit 8 dagar. Längsta tid det tagit för mig att få saker därifrån vilket jag anser är ett bra betyg.
Aldrig haft problem med fc-moto. Nog beställt 10-15 ggr. :tummenupp

Vart en hjälm från Helmetcity istället. Fick tag i dem på FC-Moto efter tre dagars ringande. Dem var helt oförstående till att dem borde tagit kontakt med mig och talat om att hjälmen inte skulle komma förens i mitten på april! Med andra ord så avbeställde jag hjälmen hos dem.

Enligt mig så är god service att man kontaktar kunden om det blir förseningar i leveransen. Fast vad vet jag, man kanske ska finna sig i att vänta tre månader på att få en hjälm eller att behöva tjata på firman för att få ett svar när den kan tänkas dyka upp.

Dem funkar säkert jättebra när dem har saker hemma, men jag har nu lärt mig att det är en god idé att kolla med dem om dem har sakerna hemma INNAN man beställer.

Se detta nu inte som ett avrådande till att handla där utan mer som ett tips hur man kan göra för att få det att gå smidigt.

MM det funkar bra när de har saker i lager. Jag FRÅGADE om stl 44 i Sidi Mega är lika stort som 44 i Puma, och FICK HEM Sidi stövlarna efter några dagar. smaka på den. Ska du skicka tillbaka kostar det dig 500 kr.

Fick hem min hjälm i fredags.Inga problem med fc-moto.Den gick iväg dagen efter beställning.Dock så sög UPS getpung med sin leverans.Fick ringa och tjata på dom i fre.Efter att paketet legat 2,5 dygn på deras lager i Västerås.

Beställde en Contour GPS från fc-moto för två veckor sedan. Dock blev det till att "hota" med att avbeställning för att få besked om ungefärlig leveranstid. Så förra veckan fick jag besked om att kameran skulle SKICKAS i slutet av denna vecka. Men kameran blev LEVERERAD idag. "Snabba ryck! Gött!" tänkte jag.... Men när jag öppnar lådan så är det uppenbart att orginalförpackningen varit öppnad tidigare.... Efter en första inspektion konstaterar jag följande:
1. En av de förseglade påsarna där ett fäste ligger i är öppnad :confused:

2. Skruven som ska hålla locket för linsglaset ligger löst i förpackningen. Och detta är inte så konstigt eftersom gängan är totalt sönderdragen. :mad:

3. Hela optiken förefaller ligga lite väl löst i kamerahuset. Snäppfunktionen för som ska hålla linsen i 0, +90 och -90 grader glappar flera mm :mad:

4. Hela montaget ser "rackigt" ut innanför luckan. "plasthalvorna" i kamerahuset linjerar inte alls upp med varandra. :mad:

5. Har man väl stoppat in batteriet så är det nästan omöjlit att ta ut det pga av den dåliga passningen. :gnissla

Jag har skrivt ett argt mail till fc-moto med samma info som ovan. Återkommer när fc-moto har svarat.

/Hh

Har beställt ett Berik Enigma nu. Och även skickat förfrågan på SIDI-stövlar och lite annat gott. Dom brukar svara mig dagen efter. Har skickat kanske 4-5mail till dem. Inga problem. Förra året beställde jag en HJC-hjälm, kom som den skulle. Bra.

Har precis fått mitt nya skinnställ! Beställde i torsdags och fick det alltså idag tisdag. Så snabbt och smidigt!

För övrigt så blev det ett Arlen Ness storlek 56 till mig som är 193cm och 95kg tung. Provade nyss och det sitter som en smäck! Att jag dessutom betalade mindre än halva priset mot vad det hade kostat är känns ju inte helt fel...

Tja! Hur är det med längden i armarna för dig? Jag är också 193/95 och spekulerar i att beställa på nätet men tycker det är skumt och inte prova först. Lite segt och gå i butiker o prova utan och köpa tycker jag personligen

Är det någon som har erfarenhet av att handla med Cash on delivery på fc-moto? När jag beställde min hjälm igår kom aldrig alternativet att betala med kort upp när jag lade ordern (jag gjorde säkert någon miss).

Betalar man UPS-killen i dörren, eller hur går det till? Jag tänkte ringa UPS imorgon, men jag tänkte någon här kanske har någon erfarenhet.

Är det någon som har erfarenhet av att handla med Cash on delivery på fc-moto? När jag beställde min hjälm igår kom aldrig alternativet att betala med kort upp när jag lade ordern (jag gjorde säkert någon miss).

Betalar man UPS-killen i dörren, eller hur går det till? Jag tänkte ringa UPS imorgon, men jag tänkte någon här kanske har någon erfarenhet.

Ja, du betalar budet. Kom ihåg att ha jämna pengar för du får ingen växel tillbaka. Har bara betalat i svenska kronor. Vet ej om det går med någon annan valuta.

Storlek?

Tjena alla!!
Jag undrar lite om storlekar på dam skinnställ.
Jag funderar på att beställa från fc-moto och ska nog ha i svensk storlek 38. Men vilken storlek ska jag ha om jag ska beställa därifrån?
Kom igen nu grabbar och hjälp mig!! :tuttar

Helt omöjligt att säga utan en bikinibild först ! Nä men det ska vara samma storlek, jag har inte hört nått annat i alla fall...

Fick hem mina stövlar idag, passar som de ska och är till belåtenhet, precis som förväntat.

8/3: Beställde
11/3: Skickat
15/3: Första leveransförsöket: UPS-budet förmår inte läsa innantill på fraktsedeln och kommer inte in i huset.
16/3: Andra leveransförsöket: Efter argt telefonsamtal och särskilt förtydligande (eller helt enkelt ett annat bud, denna gång med huvudet på skaft) hittar budet fram med paketet.

Slutsats: Bra pris, bra vara, sämre leverans.

Last edited:
Sverige och tyskland har samma storleks-standard, dock så är tex deras alpinestars-ställ italienska storlekar påstår dom.
Och vi översätter olika. När jag frågade om min tjejs storlek (36) så ville FCmoto att jag skulle beställa en EUR42 av dom. Och när jag sedan lyssnade på Lelles och beställde en 36 av dom, så fick jag en EUR44 som var för stor. Såå. Jag skulle frågat dom, men just Alpinestars Stella Julie EUR44 är lika med D38 i sverige om jag får bestämma.

Dock skulle bikini-bilden hjälpa avsevärt och röja alla tvivel :tuttar

Hej på er! I lördags så beställde jag lite grejer från fcmoto och i början stod det viwed på orderstatus. i 3dagar nu har det stått in process på orderstausen. Min undran e om det kommer ändras till sent (i orderstatus) när det skickas eller om in process menas med att det e skickat. blir lite fundersam, tycker dom borde skicka grejerna om dom har dom hemma och börjar misstänka att det inte finns i lagret. om ngn vet hur det är får ni gärna berätta! =)

Hej på er! I lördags så beställde jag lite grejer från fcmoto och i början stod det viwed på orderstatus. i 3dagar nu har det stått in process på orderstausen. Min undran e om det kommer ändras till sent (i orderstatus) när det skickas eller om in process menas med att det e skickat. blir lite fundersam, tycker dom borde skicka grejerna om dom har dom hemma och börjar misstänka att det inte finns i lagret. om ngn vet hur det är får ni gärna berätta! =)
På min beställning står det: Order was received - Viewed - In process - Dispatched och slutligen Invoiced.

Jag skulle tro att din order ännu inte är skickad från Fc-moto förrän det står dispatched. Jag tycker priserna och sortimentet överlag är bra, men även jag irriterades lite över att man inte kan se lagerstatus. Det är trots allt 2011 även i Tyskland.

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats