Unga som kör MC

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Jag har reagerat över att många "äldre" inte hojåkare utan "vanligt folk" ofta verkar kolla lite snett på en när man säger att man åker hoj.
ungefär som att de tänker "du är för ung för sånna farliga saker" eller "aa, en sån där som kommer körandes i 300km/h på motorvägen å kryssar mellan bilar typ"

hur kommer det sig att de verkar tänka så? är det för att de är avundsjuka för att de inte hade möjligheten att åka hoj när de va i 19års åldern? eller är det helt enkelt så att de aldrig gjort något fel? :3freak

hur det än är så är jag trött på att folk "ser ner på mig" bara för att jag åker hoj å lägger större delen av mina pengar på detta.

någon som kan förklara detta för mig??

någon annan som upplevt samma sak?

Vi MC förare uppmärksammas inte när vi gör något bra, bara när vi gör ngt dåligt som kör för fort förbi dagis, GR etc...

Till och med jag kan bli irriterad när man ligger kör bil, tittar i backspegeln ser en MC som närmar sig snabbt, tänker byta fil men pang så har han kört om på "fel" sida...

Mvh
Peter

Hmm

Haha inte speciellt konstigt om du kollat på försäkringsstatistiken...medelåldern på folk som klotat sina hojjar är relativt låg vad jag vet =S

Sen brukar ju ofta folk tänka att yngre har sämre trafikvett och omdöme, men det är ju bara skitsnack det vet väl alla :D

Last edited:
en annan vinkling som iof ja förstår helt klart är att äldre hojåkare inte tror en yngling kan hantera sitt lilla effektmonster, vilket de inte kan enligt statistiken. Så länge alla kör med förnuftet så skiter jag personligen i vikket.

Och om man skall följa statistiken så är ju mer än hälften fulla/inget körkort/mojjen av de som drar i...

OlleSthlm skrev:
Haha inte speciellt konstigt om du kollat på försäkringsstatistiken...medelåldern på folk som klotat sina hojjar är relativt låg vad jag vet =S

Sen brukar ju ofta folk tänka att yngre har sämre trafikvett och omdöme, men det är ju bara skitsnack det vet väl alla

unga har i allmänhet det ja, men vad säger att jag har det oxå?

jag blir dragen över en kant för sådant som jag kanske inte gjort?
inte för att jag är guds lilla gossebarn, men inte förtjänar jag att folk (ofta kompisars föräldrar) verkar se ner på mig som att jag vore en sämmre människa för att jag kör hoj.? ?

Som tjej är det ungefär likadant som att nån säger: "Är den där motorcykeln inte lite stor för dej?"

OlleSthlm skrev:

Stämmer verkligen det där? Rent logiskt borde det vara så men jag är lite tveksam.

Statistiken är iaf sådan att de flesta som dör är medelålders, om jag inte minns helt fel, detta har det varit reportage om på tv bl.a.

//@

Emmi skrev:
Som tjej är det ungefär likadant som att nån säger: "Är den där motorcykeln inte lite stor för dej?"

den reaktionen har jag oxå fått några gånger då jag är ganska liten, förstår inte varför. det handlar ju inte om styrka utan teknik, omdömme och logiskt tänktande.
är det så svårt å förstå?

Fluxir skrev:
unga har i allmänhet det ja, men vad säger att jag har det oxå?

jag blir dragen över en kant för sådant som jag kanske inte gjort?
inte för att jag är guds lilla gossebarn, men inte förtjänar jag att folk (ofta kompisars föräldrar) verkar se ner på mig som att jag vore en sämmre människa för att jag kör hoj.? ?
vem orkar bry sig? är det dina förebilder så sälj hojen. Klart de är oroliga de vill väll inte att du ska skjutsa omkring på deras söner/döttrar...

d1ce skrev:
Stämmer verkligen det där? Rent logiskt borde det vara så men jag är lite tveksam.

Statistiken är iaf sådan att de flesta som dör är medelålders, om jag inte minns helt fel, detta har det varit reportage om på tv bl.a.

//@
Nja, jag har för mig att de flesta som dör är unga men att medelålders är den grupp som ökar mest. Vilket är illa nog.
Men jag kan ha fel, detta är vad jag minns och sånt ska man inte lita på. :D

Robban_C skrev:
detta är vad jag minns och sånt ska man inte lita på. :D

Mitt meddelande har ungefär samma värde av trovärdighet. Vettifanken var jag hört det men jag hade för mig att det var så. :näsblod

//@

Emmi skrev:
"Är den där motorcykeln inte lite stor för dej?"
Då skall du bara svara: Jag gillar att ha stora saker mellan benen :hihi
(med tanke på ditt intresse "supa, kn**la, stampa & köra hoj..."

Emmi skrev:
Men är inte den där motorcykeln för stor för dig? :rolleyes:

;)

Det är inget som jag märkte av fastän jag började köra vid 16.

d1ce skrev:

//@

För det första nämde jag aldrig att det var fler yngre som dog...vilket inte skulle förvåna mig om det också stämde utan att det var fler yngre som klotat.

www.scb.se där borde det stå hur många som dött och av vilken orsak?

Emmi skrev:
Det behöver man inte vara tjej för att få höra ;) Brukar ibland svara med "jag kör fortare än dig på rakan", det brukar få tyst på de flesta :tummenupp

Det beror ju på vad för hojtyp man väljer också, kommer man på en tyst custom så gillar folk en ;) Vi bär nog ansvar för det allihopa (som åker sporthoj), att det är såhär.

Last edited:
Näe, tvärtom faktiskt.

"Jag körde också hoj..." och liknande har jag fått höra många gånger.

Fluxir skrev:
hur det än är så är jag trött på att folk "ser ner på mig" bara för att jag åker hoj å lägger större delen av mina pengar på detta.

någon som kan förklara detta för mig??

någon annan som upplevt samma sak?

Du det där har jag aldrig upplevt, snarare tvärtom. Visst sa min morbror "det där är ju ingen hoj utan en scrudmissil" men det var ju kul. Kanske att du hakar upp dig på fel grejer bara.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti