Unga som kör MC

Fluxir skrev:
jag började oxå när jag va 16, å märker fortfarande av det, tre år senare...
Kan ju vara att läget har förändrats eftersom du började köra 5-6 år senare än mig. Sista tiden har mc-olyckorna varit en del i rampljuset.

Eller så tar du åt dig lätt.

Man ser ju hur snabbt en hoj rör sig emot dig, du gör en bedöming helt enkelt. Tycker du att det är jävligt fort han närmar sig dig så är det nog inte så smart att byta fil. Och sen som sagt. Är du ute och kör så skiter många i att man inte får köra om på insidan. Finns nog många här som gör det.

Sen när någon är ute och kör fort, och du tänker, nej nu ska jag lyda lagen och byter fil, till den filen idioten hade tänkt att köra om på. Då är du inte så glad när du får en MC i bagage luckan. Eller har jag fel?

P-E skrev:
Har inte körkort än, och det är fortfarande min åsikt, min bedömning. Bevisa att du är så gammal som du är och respektera min åsikt, bedömning istället för att tjaffsa som en jävla snorunge.
Oki! Har du inget körkort så är du förlåten. Men t.o.m. du har tydligen den förutfattade meningen att alla sporthojsåkare kör om på fel sida i 200+. Det är det bara en liten del som gör. Vi andra väntar på att svenson skall flytta på sig.

P-E skrev:
Man ser ju hur snabbt en hoj rör sig emot dig, du gör en bedöming helt enkelt. Tycker du att det är jävligt fort han närmar sig dig så är det nog inte så smart att byta fil. Och sen som sagt. Är du ute och kör så skiter många i att man inte får köra om på insidan. Finns nog många här som gör det.

Sen när någon är ute och kör fort, och du tänker, nej nu ska jag lyda lagen och byter fil, till den filen idioten hade tänkt att köra om på. Då är du inte så glad när du får en MC i bagage luckan. Eller har jag fel?

det är inte min sak att avgöra var han tänker köra om mig, det är hans sak att avgöra var han kan köra om mig, byter jag fil å han kör på mig får han tamig fan skylla sig själv.
nu lämnar vi det här då det inte har med tråden att göra.

Fluxir skrev:
när det gäller dig spelar inte åldern någon roll.

är du säker på att det va höjden mellan huvet å tårna jag menade??
ilken längd menade du annars?? i så fall är det nog du som ska svara... :7peta

fast jag vill nog inte veta...

Elgasen skrev:
Det är bara att säga: " -Det kan ni glömma, jag kommer köra hoj tills jag dör..."

Japp har sagt det, sa att jag heller dör på en hoj än på något annat sätt. Vilket är sant. Jag är beredd på att det kan hända något. Men hellre det, än att skita i något du verkligen älskar. Kan inte tänka mig ett liv utan bilar och MC's, och då har jag bara testat en 125:a. Men ett liv utan MC filmer, utan SH det skulle inte gå! Skulle inte ens klara mig utan en cykel.

mb skrev:
Kan ju vara att läget har förändrats eftersom du började köra 5-6 år senare än mig. Sista tiden har mc-olyckorna varit en del i rampljuset.

Eller så tar du åt dig lätt.

jag kanske tar åt mig lätt, jag vet inte, men det är en "allmän" uppfattning jag har fått hos många av de som är lite äldre å har mer "livserfarenhet"

Besserwisser skrev:
Oki! Har du inget körkort så är du förlåten. Men t.o.m. du har tydligen den förutfattade meningen att alla sporthojsåkare kör om på fel sida i 200+. Det är det bara en liten del som gör. Vi andra väntar på att svenson skall flytta på sig.

Men jag har övningskört(bil) sen i April och kan så gott som teorin, om det räknas? :tungan

Nej men OM det kommer en sån, som kör om i 200. Man ska inte chansa när det gäller sånt.(tycker jag) :)

Miss_Orchidee skrev:
ilken längd menade du annars?? i så fall är det nog du som ska svara... :7peta

fast jag vill nog inte veta...

nu är du OT i min fina tråd... nu var det omkretsen på huvet jag menade, så nu kan vi lämna det... :brinnerup

P-E skrev:
Men jag har övningskört(bil) sen i April och kan så gott som teorin, om det räknas? :tungan

Nej men OM det kommer en sån, som kör om i 200. Man ska inte chansa när det gäller sånt.(tycker jag) :)
200 är ingen märkvärdig fart. Dom som är vaken och använde backspegeln hinner i god tid gå in i högerfilen. Den hojåkare som inte räknar med att bilarna ska byta fil till högerfilen ligger risigt till.

jag kanske bara har haft tur men jag tycker inte att folk har varit SÅ avigt inställda till mitt intresse för tvåhjulingar, allra minst mina föräldrar iom att dom tvingade det på mig... däremot så har jag blivit behandlad som skit av bilister i trafiken... "Bilen är motorcyklisten största fiende"

Mr. Red skrev:
jag kanske bara har haft tur men jag tycker inte att folk har varit SÅ avigt inställda till mitt intresse för tvåhjulingar, allra minst mina föräldrar iom att dom tvingade det på mig... däremot så har jag blivit behandlad som skit av bilister i trafiken... "Bilen är motorcyklisten största fiende"

det beror nog väldigt mkt på vilka kretsar man umgås i, jag träffar mkt folk som normalt sett inte är intreserade av varken bilar eller motorcyklar så det kan ju vara därför jag stött på detta fenomen.

det första farsan sa till mig när ja fått hojkortet va "komihåg att bilister är som älgar, fast dom är fler!"

Besserwisser skrev:
200 är ingen märkvärdig fart. Dom som är vaken och använde backspegeln hinner i god tid gå in i högerfilen. Den hojåkare som inte räknar med att bilarna ska byta fil till högerfilen ligger risigt till.

Okej, jadu, inom några år lär jag både kört 200+(Självklart på bana :tummenupp) så jag vet hur fort det går. Och även kanske se någon i backspeglen som kör fort.

Hände en gång när jag körde, var på en 50 väg. Hade precis svängt av från E4:an in till sjävla "samhället" kollade backspeglarna och innerspegeln precis efter för att kolla att ingen kom bakifrån, sen kollade jag frammåt, eftersom det var en korsning där och utfart från Statoil, direkt efter korsningen skulle jag kolla igen men hann inte ens förens jag blev omkörd av en stor offroad, typ Varandero eller Tramsvalp, sen körde idioten mot rött och tillbaka på cykelvägen. Kan ha varit en civilare när man tänker på det. :)

Vad det gäller att besvara folk som ifrågasätter ens hobby, iaf om dom ifrågasätter det med argument som "kör som en idiot i stan" "kör om på fel sida i 200++" mm mm.
Det bästa sätte att besvara sånt med lär ju vara ett moget och samlat svar i stil med "Det är inget jag sympatiserar med eller gör själv, jag kör hoj för frihetskänslan och för det otroligt sköna lugn som sprider sig i min kropp på en kurvig landsväg"
Kostar inte många sekunder att säga ngt liknande ist för att få fortsatt trista blickar.
Sedan är det ju ett faktum att vi har en klick hojåkare som sabbar för oss som sköter oss.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Vad det gäller att besvara folk som ifrågasätter ens hobby, iaf om dom ifrågasätter det med argument som "kör som en idiot i stan" "kör om på fel sida i 200++" mm mm.
Det bästa sätte att besvara sånt med lär ju vara ett moget och samlat svar i stil med "Det är inget jag sympatiserar med eller gör själv, jag kör hoj för frihetskänslan och för det otroligt sköna lugn som sprider sig i min kropp på en kurvig landsväg"
Kostar inte många sekunder att säga ngt liknande ist för att få fortsatt trista blickar.
Sedan är det ju ett faktum att vi har en klick hojåkare som sabbar för oss som sköter oss.
//Tobbe

det brukar va något i den stilen jag försöker med, endel nöjer sig där, men det finns dom som tyvärr spinner vidare på det.
men det är väl inte mkt mer att göra än att acceptera det som det är å sköta sitt...

P-E samt andra, lugna er lite.

Kommer någon i 200+ och du själv kör lagligt, tror jag knappast någon här reagerar "Åh vad kul med en som vill gasa". Kanske någon ligger kvar lite längre o påpekar att "Sakta ner lite". Själv skulle jag gå sakta åt höger direkt med blinkers (om jag låg i vänsterfil på dubbelfilig motorväg), mest för att slippa påkörning, samt inte riskera att hojåkaren gör fel val, att t.ex köra om på höger sida när jag är påväg ditåt.

Fluxir skrev:
Jag har reagerat över att många "äldre" inte hojåkare utan "vanligt folk" ofta verkar kolla lite snett på en när man säger att man åker hoj.
ungefär som att de tänker "du är för ung för sånna farliga saker" eller "aa, en sån där som kommer körandes i 300km/h på motorvägen å kryssar mellan bilar typ"

hur kommer det sig att de verkar tänka så? är det för att de är avundsjuka för att de inte hade möjligheten att åka hoj när de va i 19års åldern? eller är det helt enkelt så att de aldrig gjort något fel? :3freak

hur det än är så är jag trött på att folk "ser ner på mig" bara för att jag åker hoj å lägger större delen av mina pengar på detta.

någon som kan förklara detta för mig??

någon annan som upplevt samma sak?

Vem orkar bry sig vad nån gammal kalkhög tycker? Kör och var glad :banana

Vi hade en världsmästare på jobbet ett tag som var bäst på allt (enligt honom själv) och hatade allt (speciellt motorcyklar), han var rolig att reta upp i fikarummet med lite överdriva rövarhistorier om hur det är att åka motorcykel :hihi Jag tror han hatade mig.

ja hade en livlig diskussion i sommras om det där...
så kan de va...
kör o va gla!

sedär ett litet rim!
Skitsamma vad de tycker!
Ride until you die, får man ta bågen med sig in i himlen?

:tummenupp

Fluxir skrev:
det brukar va något i den stilen jag försöker med, endel nöjer sig där, men det finns dom som tyvärr spinner vidare på det.
men det är väl inte mkt mer att göra än att acceptera det som det är å sköta sitt...
Ja drygskallar finns det ju alltid, men då kan man kontra med frågan om dom tror alla som kör H-D är skuldindrivare med knallpåk och knogjärn i bakfickan.
Då ligger ju inte problemet hos dig utan hos just dessa människor som tror att alla som kör en typ av fordon eller har ett visst plagg beter sig som drägget av den gruppen han/hon "tillhör".
Jag är livrädd för grannens pudel, man har ju hört att alla som har hund är galna och tränar dom till blodtörstiga kamphundar :rolleyes:

//Tobbe

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...