Tvätta nya däck

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Det gör både ont och blir dyrt. Därav frågeställningen. Sen ska du komma ihåg att jag kör inte med slicks eller renodlade bandäck på gata, det är jag för snål för. Då blir det extra viktigt att skapa optimala förutsättningar innan man (jag) börjar pressa.:tummenupp

Menar du allvar eller driver du med oss?! :näsblod
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nu är det ju inte det vi diskuterar utan bästa sättet att få bort "nyhinnan". Om jag så vill köra med rondell på mina nya däck så låt mig göra det. Jag är inte intresserad av spekulationer på släpp vs inte släpp eftersom jag upplever släpp med nya däck. Tråden gäller bästa/skonsammaste sättet att ta bort hinnan, inget annat.:tummenupp

Men på dom fåtalet däckmärken som har en nyhinna så är den ju borta långt innan däcken är varma... Det finns inget problem...

Menar du allvar eller driver du med oss?! :näsblod

han måste driva med oss... tror vi lägger ner den här tråden
 
Last edited:

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Det tar längre tid att läsa den här tråden än det tar att köra bort vaxhinnan. Min rekomendation: INGA kemikalier. De kan knappast vara bra för däcken. Om du nu måste bort med hinnan innan du kör får du nog slipa och offra dyrbar körtid med att slipa istället.
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Sen ska du komma ihåg att jag kör inte med slicks eller renodlade bandäck på gata, det är jag för snål för. Då blir det extra viktigt att skapa optimala förutsättningar innan man (jag) börjar pressa.:tummenupp

Ok, jag skulle lägga ned. Men det där kräver replik.

Att köra med bandäck på gata om något är helt vansinnigt och du kommer garanterat få släpp. Även om du kör som en vettvilling på gata kommer du aldrig komma upp i den temperatur som ett bandäck kräver, det finns helt enkelt inte kurvor/marginaler/tillfällen att pressa så pass hårt överallt.

Gummiblandningen i gatdäck är lämpade för gata för att ge optimalt grepp/hållbarhet och våtgrepp, bandäck är lämpade för bana där man har mer marginaler och faktorerna i väder/temperatur är smalare och du kan således pressa däcket hårdare.

Nu la jag ned, på riktigt :)
 

Dark_Messenger

Guest
Gummiblandningen i gatdäck är lämpade för gata för att ge optimalt grepp/hållbarhet och våtgrepp, bandäck är lämpade för bana där man har mer marginaler och faktorerna i väder/temperatur är smalare och du kan således pressa däcket hårdare.

Jag har helt klart bättre erfarenheter av bandäck även på gata, om inte annat för de värms upp otroligt mycket fortare än sk gatdäck. Sen får du säga vad du vill om verkningstemperaturer o annat tekniskt. :)

Drömmen är att hitta en bra kompromiss på livslängd kontra grepp men tyvärr har jag inte hittat den ännu. Precis av samma anledning är jag intresserad av frågeställningen i tråden. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är möjligt och sannolikt att racedäcken inte har just ngn hal hinna. Men jag kan av egen erfarenhet säga att vanliga ickeradialdäck i sport/touring och customsegmentet kan vara sjukt hala i början, (och det är bara sådana däck som finns i mina hjuldimensioner, 18 resp 19"). Detta vet och varnar många seriösa däckverkstäder dessutom sina kunder för innan de lämnar däckverkstaden med nya däck, av erfarenhet. Sist lade jag på ett par Metzeler Lazertec fram och Metzeler 550 bak, det var förra sommaren. De var löjligt hala i början, gick att både låsa framhjulet och göra roll on-burnisar i 90 på motorvägen till Vaxholm. På sådana däck ser man tydligt den vaxiga hinnan succesivt försvinna när man torkar med en vit bommullstrasa och bensin.

Såna här begynnelsehala däck har jag råkat på många gånger under de 22 år jag åkt tung hoj. Det är ingen myt.

Burna sidorna är ju en klassisk metod, men det hjälper ju inte fram.

/J
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Skit i tvätten kör en lugn runda på 7-10 mil, själv körde jag in ett par (off-road) däck förra fredan med en runda på 14 mil.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men för att återgå till topic, bensa på nya sulor är the shit med andra ord!?
När min returslang till insprutningen hoppade av förra året skvätte det bensin på baksulan. Jävlar va halt det blev :näsblod Det krävdes en sprint till Gelleråsen i regn å 1 banpass innan däcket va sig själv igen! Så det är säkert jättebra att gnussa in bensin i däck :tummenupp
 

Dark_Messenger

Guest
När min returslang till insprutningen hoppade av förra året skvätte det bensin på baksulan. Jävlar va halt det blev :näsblod Det krävdes en sprint till Gelleråsen i regn å 1 banpass innan däcket va sig själv igen! Så det är säkert jättebra att gnussa in bensin i däck :tummenupp

Dubbla bud på det alltså. :gnissla
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
om nu hinna försvinner när man kör av värmen så måste de ju gå med en Varmluftstpistol???

Värma hela däcket med pistolen. dock inte så att gummit smälter men hetta upp de lite så denna hinna försvinner!!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
1: Bli av med släppmedlet:
-Torka av däcken med bräkleen. Tänk på att släppmedlet fyller trasan fort så du inte bara smetar runt släppmedlet på däcket.

2: Bomba direkt med hårda nedlägg mm på kalla racedäck, släppmedel eller inte...resultatet blir garanterat detsamma. Gäller ju även gatdäck.
Men är bomba för dig att dra en wheelie så...tja...go for it.

3: Att rejsdäck skulle nå sin arbetstemperatur fortare än gatdäck vid gatkörning = Bullshit. Du får åka fett hårt (med allas mått mätt) för att ens komma upp i rätt arbetstemperatur på gatan med ett racedäck.
Däremot kan jag lätt hålla med om att när racedäcken väl är i rätt temp så är de överlägsna gatdäck....i torrt.

Race hard!

om nu hinna försvinner när man kör av värmen så måste de ju gå med en Varmluftstpistol???

Värma hela däcket med pistolen. dock inte så att gummit smälter men hetta upp de lite så denna hinna försvinner!!

Det är inte värmen hinnan försviner av...utan mekanisk nötning(eller då kemisk upplösning/avtorkning). Men har du kört däcket varmt så nöts ju hinnan bort + att gummit under hinnan blir mer greppigt vartefter däcket blir varmt och ju mer du lägger ned ju fortare nöts hinnan bort.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
1: Bli av med släppmedlet:
-Torka av däcken med bräkleen. Tänk på att släppmedlet fyller trasan fort så du inte bara smetar runt släppmedlet på däcket.

2: Bomba direkt med hårda nedlägg mm på kalla racedäck, släppmedel eller inte...resultatet blir garanterat detsamma. Gäller ju även gatdäck.
Men är bomba för dig att dra en wheelie så...tja...go for it.

3: Att rejsdäck skulle nå sin arbetstemperatur fortare än gatdäck vid gatkörning = Bullshit. Du får åka fett hårt (med allas mått mätt) för att ens komma upp i rätt arbetstemperatur på gatan med ett racedäck.
Däremot kan jag lätt hålla med om att när racedäcken väl är i rätt temp så är de överlägsna gatdäck....i torrt.

Race hard!

1. :tummenupp

2. ;) Jag menar inte en uiilie, det går ju rakt fram eller i värsta fall på sniskan. Jag pratar om nerläggningar. Jag låter också mina däck nå vettig temp innan jag börjar "bomba".

3. Di/ni har säkert rätt i att man inte når optimal temp på rejsdäcken även fast man kör fort på gata, men de klättrar ändock i graderna betydligt fortare än motsvarande för gata. Jag kan förf*n inte vara unik som har däck som blir varmare än övriga hojvärldens! :) Så fort mina sulor börjar bli lite kletiga så är jag nöjd och börjar stå på lite. Regndiskussionen kan vi lämna därhän. Jag avser tort fint underlag.

Bra svar f.ö!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När min returslang till insprutningen hoppade av förra året skvätte det bensin på baksulan. Jävlar va halt det blev :näsblod Det krävdes en sprint till Gelleråsen i regn å 1 banpass innan däcket va sig själv igen! Så det är säkert jättebra att gnussa in bensin i däck :tummenupp

Blöter man ner ett däck med bensin blir det garanterat halt. Det ska man inte göra. Man kan däremot använda bensin till att fukta en bomullstrasa och torka med, om man vill slippa köra bort skiktet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Blöter man ner ett däck med bensin blir det garanterat halt. Det ska man inte göra. Man kan däremot använda bensin till att fukta en bomullstrasa och torka med, om man vill slippa köra bort skiktet.
Jo, det är ju skillnad på gnussning och marinering :hihi
Fast med tanke på att folk här inte har tid/ork att köra lugnt 2km så finns väl risken att man tar en 5-litersdunk och duschar däcket... :rolleyes:
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top