Trygghansa ett skämt?

Halogen skrev:
2693735 Bra fråga. Jag var i kontakt med Salus senast igår och fick löjligt låg premie på en 99:ans mille, men man vill ju helst inte sitta fast i något som kan bli tokdyrt redan om 6 månader eller när det nu höjningen kan tänkas komma.

Kolla vad trafikdelen kostar. Plussa sen på 34% höjning på den och du kommer ligga ruskigt nära premien som kommer 070701.

Premierna ni får nu är inte de med "skatten" inbakad

080101 då smackar det till ordentligt men fram tills dess kan man ju ha kul :yoparty

blackis skrev:
2693601 Min K 1200 S kostar hos IF (BMW-special) 5105 kr hel/hel i zon 3-7, max 7435 kr i zon 1-2.
Som det ser ut idag finns inga planer på höjning under 2007.
Jag tycker det är en lagom premie:tummenupp

26.500:- skulle TH ha för att hela min Hornet 600 -06 i zon 1-2.
30 bast utan en enda trafikincident och man får sådana skiterbjudande! :huvet

På IF-Honda betalar jag idag 6900:- för samma. Ska bli spännande och se hur märkesförsäkringarna kommer bli nu med förändringarna.

Ska kolla om de vågar säga något om en höjning 07!

Anderzzon skrev:
2693745 Kolla vad trafikdelen kostar. Plussa sen på 34% höjning på den och du kommer ligga ruskigt nära premien som kommer 070701.

080101 då smackar det till ordentligt men fram tills dess kan man ju ha kul :yoparty

Trafikdelen på förslaget jag fick är enligt han jag pratade med nyss på ~2800 spänn. Även om de höjer trafikdelen med 100% så blir det inte så jävla illa i slutändan ändå. :banana

Anderzzon skrev:
2693745 Kolla vad trafikdelen kostar. Plussa sen på 34% höjning på den och du kommer ligga ruskigt nära premien som kommer 070701.

Vadå 34% höjning på trafik. Hur vet du det? Inget är ju ännu fastställt och var man har försäkringen blir ju den procentuella höjningen densamma. Så om salus är billigare....måste ju det vara bättre.

goba skrev:
2692318 ring 08-55545223!!! ringde idag och teckande helförsäkring på min hoj, håll i dej nu: 2300kr i månaden, 23 år bor i storstad,haft körkort i några veckor bara!!! 128kw på 200kg tjänstevikt!! det e sjukt bra premie!!! vissa andra bolag ville ha över 100 000kr för samma försäkring!!! för halvförskring på mej ville de bara ha typ 1200kr per månad! det e ju sanslöst billigt!!

Var det inte nån ruskig självrisk med den försäkringen ?

Nån sa i nått tidigare inlägg att man kunde ringa 0855545000 så kollar dom försäkringar, är det till samma ställe som du ringde till?

Edit: Ringde dit för att kolla pris och jag skulle få betala 7200 (hel/hel) plus att jag måste skaffa en hemförsäkring hos dom. Det ger att det är hela 2000:- dyrare än vad jag betalar hos bilsport mc

Blir ingen deal för mig .. Kanske bara går att spara pengar om det är nån värre sporthoj?

Last edited:
enchanter skrev:
2693787 Var det inte nån ruskig självrisk med den försäkringen ?

Nån sa i nått tidigare inlägg att man kunde ringa 0855545000 så kollar dom försäkringar, är det till samma ställe som du ringde till?

självrisk 3000 vid stöld och 6000 och du kraschar. ring numret du skrev, det andra går direkt till mig...vilket gör det lite orättvist mot andra säljare på Salus.

TryggHansa var riktigt dyra när jag sökte ett billigt f-bolag, 900kr ville de ha per månad medan Länsförsäkringar nöjde sig med 331kr:tummenupp Detta gäller då min 1L Gixxer och endast trafik, egentligen ville nog inget av bolagen jag kollade med försäkra min MC:confused:

Har aldrig haft någon skada och har haft KK i många år, slutsatsen jag drog av prisnivåerna kontra MC-värdet blev att en trafikförsäkring var det enda vettiga alternativet för mig, att avsaknaden av vagnskadeförsäkring gör mig till en "säkrare" förare kanske bara är inbillning men än så länge har jag sparat en rejäl summa pengar:D Blir det skrot av Gixxern nästa år så kostar det inget att lämna den i diket eftersom jag då sparat in värdet genom att jag bara kört trafikförsäkrat(det kan ju bli DYRT också men det känns som om utdelningen på detta spelande är troligare än en lotto vinst).

Kaparn skrev:
2693773 Vadå 34% höjning på trafik. Hur vet du det? Inget är ju ännu fastställt och var man har försäkringen blir ju den procentuella höjningen densamma. Så om salus är billigare....måste ju det vara bättre.

Att det ska tas ut en skatt av staten på 34% är klart och fastställt. FB administrerar denna "skatt" åt staten, det är alltså inte Fb som får tillgodoräkna sig den.

2008 däremot då kanske privatiseringen av trafikförsäkringen går igenom med en ev. 100% höjning på trafikpremien tillföljd av att FB får stå för hela trafik kalaset själva.

Alltså 2007: 34% skatt på trafikförsäkringspremien som staten vill ha för redan skedda olyckor.

2008: Privatisering av trafikförsäkringen, staten subventionerar alltså inte kostnaderna längre utan försäkringsbolagen får kirra detta själva med en nästan garanterad höjning av premien på trafikdelen.

Sen tillkommer ju givetvis de höjningar som bolagen kan tänkas göra iaf pga skadeutfall, ändrade tariffer osv osv

Det skulle alltså kunna bli såhär 2008

Trafikpremie xxxxx:- + 34% skatt + 100% privatiseringshöjning + 15% skadeutfallshöjning. Fränt va?

Det kostar att ligga på topp eller att vara försäkringsbolag åt sporthojar :tummenupp

Last edited:
cleaner skrev:
2692726 Det där bevisar tyvärr hur inkompetenta salusansvar är.

Varför? Jo, för att jag (37 år) har en SV650-00 som samma bolag skall ha
32000 för helförsäkring på.

Va?? Jag ringde nyss och kollade försäkringen på min hoj, jag fick 7200:- till svar! Skumt ..

Jag använder Trygghansa... Billigaste för mig. Ringde runt till en massa bolag och blev lika besviken varje gång. Det vanligaste svaret var 24.000:- om året för trafik försäkring. Ringde Trygghansa och blev imponerad... 4900:- i trafik och 15.000:- i hel/helår. Med andra ord är jag rätt nöjd:tummenupp

Kaparn skrev:
2693743 Salus sänkte just för att Medvetet ta sin in på "hojmarknaden". Inga planer på höjning finns. Har man tagit en försäkring på salus gäller den i ett år. Det är ett kontrakt som bara en lagändring kan bryta. DVS att Salus inte kan höja din försäkring under ett års tid från det att den blivit aktiv.

Regeringen kan dock göra lagändringar som tvingar höjning av trafikförsäkringsdelen under pågående försäkringsår. Det är just det somo planeras till den 1/6-2007. Ingenting är ännu fastställt och det pratas just nu om att skjuta på beslutet till 1/1-2008.

Var det svar nog?

Absolut :tummenupp Jag gillar alla som vill ge mig lägre premier men inser samtidigt att det kan vara svårt rent kommersiellt för ett f-bolag och att det aldrig kommer att bli billigt att åka sporthoj...i Spettans fall skulle jag iofs vara villig att betala det tredubbla...:D

Halogen skrev:
2693735 Bra fråga. Jag var i kontakt med Salus senast igår och fick löjligt låg premie på en 99:ans mille, men man vill ju helst inte sitta fast i något som kan bli tokdyrt redan om 6 månader eller när det nu höjningen kan tänkas komma.
Tecknar du en försäkring på ett år kan de ju inte höja premien innan ett år har gått! Gör de det har du rätt att säga upp försäkringen :pannkyss

wonderwizard skrev:
2691922 säger bara en sak.... FOLKSAM ...

R1 -04

halv/helår = 9300:-

efter BKK (Broms & kurvkurs) = 7500:- halv/helår

efter augusti (jag 35 år) 6000-6500:- / halv helår

ålder e iofs svårt att påverka :D

Kan inte annat än instämma Folksam är kanon :)

9100 halv/helår på en R1 05 inte så pjåkigt med tanke på att man bara är 23 :tungan

HerrTigen skrev:
2694346 det beror oxo på vikken hoj du har jag fick betta 195 kr/dag
det sved på decemberlönen

åkte oxå på detta.... fick en räkning på nästan 800kr på 4 dagar....med start fr lördagen...inte fan visste jag det... det sved...

där fick jag för att jag tog tid på mig att leta en bra försäkring :huvet
å att jag inte visst att man kunde försäkra på en helg...:huvet

Skämt #2

För MC med regnr XXXXXX, på denna tar vi bara trafik
Pga den höga effekten.
Då är helårspremien 14.292 kr, halvårspremien 7.360 kr.

Höga effekten? 82KW eller vad jag har på min 600. Trode faktiskt att Länsförsäkringar skulle vara lite bättre.

Denna djungeln..

devo81 skrev:
2694386 åkte oxå på detta.... fick en räkning på nästan 800kr på 4 dagar....med start fr lördagen...inte fan visste jag det... det sved...

där fick jag för att jag tog tid på mig att leta en bra försäkring :huvet
å att jag inte visst att man kunde försäkra på en helg...:huvet

Det berodde ju på att den var påställd, ställ av när du säjer upp försäkringen så kan du leta en ny försäkring i lugn och ro:tummenupp

vbg_snake skrev:
2694602 Skämt #2

För MC med regnr XXXXXX, på denna tar vi bara trafik
Pga den höga effekten.
Då är helårspremien 14.292 kr, halvårspremien 7.360 kr.

Höga effekten? 82KW eller vad jag har på min 600. Trode faktiskt att Länsförsäkringar skulle vara lite bättre.

Denna djungeln..
Där är jag benägen att hålla med dig!
LF ger mig inget annan än en trafikförsäkring. Detta pga av jag är under 40:va
Någon annan i Närke-området som lyckats få en halv- eller helförsäkring hos LF:confused:
Men de är billigast på mitt boende och cabben...:va

Niklasinorr skrev:
2694737 Det berodde ju på att den var påställd, ställ av när du säjer upp försäkringen så kan du leta en ny försäkring i lugn och ro:tummenupp
...utan stöld/brand försäkring:rolleyes:

Last edited:
Mikey skrev:
2694787 Där är jag benägen att hålla med dig!
LF ger mig inget annan än en trafikförsäkring. Detta pga av jag är under 40:va
Någon annan i Närke-området som lyckats få en halv- eller helförsäkring hos LF:confused:
Men de är billigast på mitt boende och cabben...:va

...utan stöld/brand försäkring:rolleyes:

Man skulle ju kunna börja leta försäkring innan förfallodagen på den gamla...typ?:tummenupp

Och om man missar det så kan man ta en tillfällig garageförsäkring. Poängen var ju att slippa betala dyra pengar till TFF...Men du tycker kanske det är okej med 190 spänn om dagen för en simpel garageförsäkring?:rolleyes:

Jag kollade min precis,jag har fått min sänkt 1000:- :D Med andra ord 6000:- Hel/helår :tummenupp Somsagt,T-H funkar bra för mej ialf...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT