Trygghansa ett skämt?

vbg_snake skrev:
2692341 Men du har väl hemförsäkring där också? Tyckte dom sa att man behövde det.

Vad äre för årsmodell på din? För min yttefjytte ville dom ha 30 000 på trygghansa helår/hel

Trygghansa har jag betalat 15.000 halv / helår (dock avställningsbar) på min r6a. Har tänkt köpa ny hoj nu och började kolla upp lite försäkringar. En gsxr 1000 k3a kostar 9.900kr halvförsäkring / helår på salusansvar. So what om du måste ta en hemförsäkring som kostar 100kr / månad?

vbg_snake skrev:
2692341 Men du har väl hemförsäkring där också? Tyckte dom sa att man behövde det.

Vad äre för årsmodell på din? För min yttefjytte ville dom ha 30 000 på trygghansa helår/hel

jo men hemförsäkringen kostar 500 kr per år mannen..... det e strunt summor med va man får betala annars för annan försäkringen.... min års modell står vid min avtar alltså en 2005....

chukabowa skrev:
2692744 nån som hört att det skulle vara billigt o försäkra en motard??

jag blev lite förvånad när länsförsäkringar ville ha 56000kr hel/hel av mej när jag hämta ut en spljas ny ktm 525. året därpå hade dom sänkt med 51000kr.
teckna en halvförsäkring hos dom då för 2043 kr om året för en halvförsäkring.

edit: får tillägga att hojen kosta 80 bananer...

efter höjningen som stundar så kommer LF att vilja ha ca 55 "bananer" av mig (zx7r -96) vilket blir ett jävla högt kilopris med tanke på att vi snackar en trafikförsäkring! och då lyckades jag nästa hejda henne att inte fortsätta berätta vad en helförsäkring kommer att gå lös på men hon lyckades berätta ändå! ca 80 bananer, ska även tillägga att jag är HELKUND så jag har alla rabatter man kan få enligt tanta jag pratade med:gnissla

I mitt fall så är Trygghansa betydligt billigare än de andra bolagen:
5700Hel/hel för en FZR, och då bor jag i dyraste området.

Kollade lite med Folkskam men inte ens deras smc-försäkring (den där man ändå får betala allt vid en olycka) så blev det lika låg premie...

Vill man åka sporthoj så får man räkna med att det kostar och det kommer bli ännu dyrare!

Om största delen av kostnaden ska täcka personskador, dvs trafikförsäkr delen, så borde den väl vara ganska lika för alla?
Ok, att följa statistik på vilka hojar som är inblandade i mest olyckor. Men ökar verkligen olycksrisken i takt med effektökningen?

Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå varför det skiljer så mycket på ex, Ducati 748 och 996, det är ju samma kostnad på personskador, och det är ju nästan samma pengar på reparation av hojen då alla kåpor tank, etc, är samma...
Är risken att krascha med 996:an så mycket större då eller...?

Last edited:
vbg_snake skrev:
2692080 Jodå Swedie, jag vet ju att det nästan inte har någonting med priset på motorcykeln att göra egentligen. Men 30 000 för helförsäkring, känns som gata börjar suga rejält nu. Önskar jag hade någon polare i närheten som gillade att köra bana. Då hade jag satsat. Önskar också på att jag kunde mecka rejält :).

Jag ställde av min motorcykel sista augusti (osmart beslut märker jag nu) ;).
Så TFF borde inte komma och tjata på mig :) Jag skall försöka ringa runt och mejla och se.

Kanske kan få halvförsäkring för 16 000 / år och köra 6 mån. Själva slutsumman blir dock inte 8000.

tja om du vill köra bana så e det ju inte långt hit till fbg banan!!! de e bara och komma å köra!!! och känna någon behöver du inte heller göra, vi är många som redan är där och jag lovar att dom flästa är trevliga och pratglada hehe de e alltså bara och dyka upp:tummenupp

MinnieF1Mouse skrev:
2693479 Om största delen av kostnaden ska täcka personskador, dvs trafikförsäkr delen, så borde den väl vara ganska lika för alla?
Ok, att följa statistik på vilka hojar som är inblandade i mest olyckor. Men ökar verkligen olycksrisken i takt med effektökningen?

Jag faktiskt väldigt svårt att förstå varför det skiljer så mycket på ex, Ducati 748 och 996, det är ju samma kostnad på personskador, och det är ju nästan samma pengar på reparation av hojen då alla kåpor tank, etc, är samma...
Är risken att krascha med 996:an så mycket större då eller...?

Håller med!

En annan sak jag funderat på är följande; (och idiotförklara mig gärna nu, för jag kan ha missat ngt väsentligt) men vad är det egentligen som motiverar att just TRAFIK delen är så satans dyr? :va

Rätta mig om jag har fel nu, men trafikförsäkringen är väl i förstahand till för att täcka upp motpartens kostnader i en olycka där jag som hojåkare är vållande, eller hur?

Och hur många MC olyckor sker årligen där mc:n är vållande och någon annan drabbas? Det mesta är väl singel krasher där trafikförsäkringen ändå inte gäller samt bilisiter som svänger vänster, bryter mot väjningsplikt etc, etc,för att dom inte "ser" mc:n eller är detta bara en myt?
Att delkasko och helförsäkring kostar pengar kan jag ju förstå, men är det nån som vet varför det är såhär egntligen, förutom att FB ska tjäna pengar då..:rolleyes:

Mikey skrev:
2691972 Tänk på att om du avslutar dina försäkringar bör du ju ha en ny direkt!
Annars kostar det väl 70kr/dag om ja inte minns fel...
Möjligtvis 70 kr för bil men förra året låg det för hoj på 178 kr. :huvet :huvet :huvet

Lx3 skrev:
2693511 Håller med!

En annan sak jag funderat på är följande; (och idiotförklara mig gärna nu, för jag kan ha missat ngt väsentligt) men vad är det egentligen som motiverar att just TRAFIK delen är så satans dyr? :va

Rätta mig om jag har fel nu, men trafikförsäkringen är väl i förstahand till för att täcka upp motpartens kostnader i en olycka där jag som hojåkare är vållande, eller hur?

Och hur många MC olyckor sker årligen där mc:n är vållande och någon annan drabbas? Det mesta är väl singel krasher där trafikförsäkringen ändå inte gäller samt bilisiter som svänger vänster, bryter mot väjningsplikt etc, etc,för att dom inte "ser" mc:n eller är detta bara en myt?
Att delkasko och helförsäkring kostar pengar kan jag ju förstå, men är det nån som vet varför det är såhär egntligen, förutom att FB ska tjäna pengar då..:rolleyes:
Trafikförsäkringen står även för en del av skadekostnaderna på dig som förare och din passagerare.

från www.tff.se
"Trafikförsäkringen täcker skador utanför ditt fordon, såväl sak- som personskador. Oavsett vem som har orsakat skadan täcker din försäkring också personskador på passagerare och förare i ditt fordon."

vbg_snake skrev:
2691885 Ringde precis Trygghansa där jag har min motorcykel försäkrad och undrade lite om nästa års premier.

Min premie hade gått upp med 1000:-, halvförsäkring på 16000:- nu istället. Känns som ett skämt på en hoj som är värd 50 000:-. Trafikförsäkring låg på 12000:-.

Sa åt honom att avsluta mina försäkringar där direkt. Skall ringa runt och titta på lite andra ställen nu. Någon som kan rekomendera något?

Funderar på att ta en trafikförsäkring och installera ett GPS-larm i motorcykeln. Men då vill jag inte ha en trafikförsäkring som överstiger 9-10 000/år. Kanske önsketänkande.

/Martin

Kolla med salusansvar...det var en tråd igår (togs bort rätt snabbt dock) om riktigt bra premier om man även hade hemförsäkring där. Jag kunde komma ned 2000 kr på en halv/hel för spettan och nästan 1500 per år på hemförsäkringen :)

Dock så kan det ju vara så att SalusAnsvar försöker plocka kunder och sedan höjer mer än det bolag man hade innan...man ska alltid läsa det finstilta.

Yepp TH är ett skämt va de gäller alla slags försäkringar...

Jag blev som sagt påkörd 2 Nov av en äldre dam, hon tog på sig och hon hade TH och jag IF. Eftersom det var hennes fel så skullle TH betala för reparation av min kombi. Det slutade med att verkstan påstog att reparationen skulle uppkomma till värdet för bilen ca 30K, då bestämmer sig TH för att lösa in bilen för 17K nästan halva värdet bara.. jag fick ta fajt å kunde krama ur 3K till, så tillslut står jag där med 20K i näven och utan bil. för att hitta en likvärdig får ja gå till banken och låna 10K för att få en likvärdig bil.

motiveringen till den låga ersättningen vart att de hade hittat en lika dan bil fast en sedan på blocket för 17K som hade gått lika långt.. en enda bil.. å den tycke de ja skulle ta... 1 va inte ens en kombi 2, var äldre än min förra och inte i samma skick...

de är tacken för att man blir påkörd. ibland undrar man va de håller på med.
att damen inte fick samma ersättning för vad sin bil var värd kan jag förstå eftersom hon var vållande till olyckan..

men det är vad jag tycker å ja tycker det SKIIIT!!

Byta till BMW?

Min K 1200 S kostar hos IF (BMW-special) 5105 kr hel/hel i zon 3-7, max 7435 kr i zon 1-2.
Som det ser ut idag finns inga planer på höjning under 2007.
Jag tycker det är en lagom premie:tummenupp

SalusAnsvar

Salus ansvar har nyligen sänkt sina priser radikalt. Hemförsäkring krävs (och är billig) och det gäller endast året-runtförsäkringar. Men priserna är så bra att det helt klart är värt det.

Ha det....

Kaparn skrev:
2693690 Salus ansvar har nyligen sänkt sina priser radikalt. Hemförsäkring krävs (och är billig) och det gäller endast året-runtförsäkringar. Men priserna är så bra att det helt klart är värt det.

Ha det....

Premierna är skitbra, det skriver jag under på.

MEN...med tanke på vad som ska hända med trafikförsäkringen blir man blir liiite misstänksam när ett bolag som tidigare varit rätt små på mcförsäkringar plötsligt poppar upp med en helt ny prisbild...:confused:

Så med koppling till topic....TH höjer. Hur mkt kommer Salusansvar att höja?

fazerfun skrev:
2693703 Premierna är skitbra, det skriver jag under på.

MEN...med tanke på vad som ska hända med trafikförsäkringen blir man blir liiite misstänksam när ett bolag som tidigare varit rätt små på mcförsäkringar plötsligt poppar upp med en helt ny prisbild...:confused:

Bra fråga. Jag var i kontakt med Salus senast igår och fick löjligt låg premie på en 99:ans mille, men man vill ju helst inte sitta fast i något som kan bli tokdyrt redan om 6 månader eller när det nu höjningen kan tänkas komma.

fazerfun skrev:
2693703 Premierna är skitbra, det skriver jag under på.

Salus sänkte just för att Medvetet ta sin in på "hojmarknaden". Inga planer på höjning finns. Har man tagit en försäkring på salus gäller den i ett år. Det är ett kontrakt som bara en lagändring kan bryta. DVS att Salus inte kan höja din försäkring under ett års tid från det att den blivit aktiv.

Regeringen kan dock göra lagändringar som tvingar höjning av trafikförsäkringsdelen under pågående försäkringsår. Det är just det somo planeras till den 1/6-2007. Ingenting är ännu fastställt och det pratas just nu om att skjuta på beslutet till 1/1-2008.

Var det svar nog?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...