Trygghansa ett skämt?

Försäkringsbolagen tycker att min hoj är stöldbegärlig. Men det blir inte billigare för att jag har larm, samt har hojen inlåst i privat och larmat garage. Exakt samma premie som att ha den ståendes hela vintern mitt inne i city, bara jag har godkända lås!! Finns här någom som kan komma med en vettig förklaring? Flickorna på försäkringbolagen tycker också det är konstigt.

vbg_snake skrev:
2691885 Ringde precis Trygghansa där jag har min motorcykel försäkrad och undrade lite om nästa års premier.

Min premie hade gått upp med 1000:-, halvförsäkring på 16000:- nu istället. Känns som ett skämt på en hoj som är värd 50 000:-. Trafikförsäkring låg på 12000:-.

Sa åt honom att avsluta mina försäkringar där direkt. Skall ringa runt och titta på lite andra ställen nu. Någon som kan rekomendera något?

Funderar på att ta en trafikförsäkring och installera ett GPS-larm i motorcykeln. Men då vill jag inte ha en trafikförsäkring som överstiger 9-10 000/år. Kanske önsketänkande.

/Martin

ring 08-55545223!!! ringde idag och teckande helförsäkring på min hoj, håll i dej nu: 2300kr i månaden, 23 år bor i storstad,haft körkort i några veckor bara!!! 128kw på 200kg tjänstevikt!! det e sjukt bra premie!!! vissa andra bolag ville ha över 100 000kr för samma försäkring!!! för halvförskring på mej ville de bara ha typ 1200kr per månad! det e ju sanslöst billigt!!

Last edited:
Vet du vad jag tror! Ute i hooden bor det bara väskryckare, här inne i city bor det blott hederliga samhällsbärare. :tungan ;)
/J
scud skrev:
2692285 Försäkringsbolagen tycker att min hoj är stöldbegärlig. Men det blir inte billigare för att jag har larm, samt har hojen inlåst i privat och larmat garage. Exakt samma premie som att ha den ståendes hela vintern mitt inne i city, bara jag har godkända lås!! Finns här någom som kan komma med en vettig förklaring? Flickorna på försäkringbolagen tycker också det är konstigt.

Jörgen Karlsson skrev:
2692320 Vet du vad jag tror! Ute i hooden bor det bara väskryckare, här inne i city bor det blott hederliga samhällsbärare. :tungan ;)
/J
Fan har du vaknat för året också :)
Joo, det är väl så va? :D

scud skrev:
2692322 Fan har du vaknat för året också :)
Joo, det är väl så va? :D

Ja jag fick frigång i år med.
Så bäva för sothoran. Nar hon nu blir klar *host*
/J

goba skrev:
2692318 ring 08-55545223!!! ringde idag och teckande helförsäkring på min hoj, håll i dej nu: 2300kr i månaden, 23 år bor i storstad,haft körkort i några veckor bara!!! 128kw på 200kg tjänstevikt!! det e sjukt bra premie!!! vissa andra bolag ville ha över 100 000kr för samma försäkring!!! för halvförskring på mej ville de bara ha typ 1200kr per månad! det e ju sanslöst billigt!!

Men du har väl hemförsäkring där också? Tyckte dom sa att man behövde det.

Vad äre för årsmodell på din? För min yttefjytte ville dom ha 30 000 på trygghansa helår/hel

vbg_snake skrev:
2692341 Men du har väl hemförsäkring där också? Tyckte dom sa att man behövde det.

Vad äre för årsmodell på din? För min yttefjytte ville dom ha 30 000 på trygghansa helår/hel

salusansvar funkar har en gixxer -01 är 22 år 12500:- hel/år

Maciej EVO VI skrev:
2691984 inte om hojjen är avställd
Nej det förståss :tummenupp

Förövrigt så börjar JAG att tröttna på alla dessa trådar om hur dyrt det är att köra hoj och att dä och dä FB:et är så jävla dyra...

Kan informera om att TH blev det billigaste alt. och därmed mitt val av FB i år: 6924:- /år för en halvförsäkring.
Men jag kommer bara ställa på när jag skall köra så slutsumman kommer nog ligga runt 2-3000kr! Vilket är helt OK :tummenupp

My 2 cent

forrest skrev:
2692386 salusansvar funkar har en gixxer -01 är 22 år 12500:- hel/år

Det där bevisar tyvärr hur inkompetenta salusansvar är.

Varför? Jo, för att jag (37 år) har en SV650-00 som samma bolag skall ha
32000 för helförsäkring på.

nån som hört att det skulle vara billigt o försäkra en motard??

jag blev lite förvånad när länsförsäkringar ville ha 56000kr hel/hel av mej när jag hämta ut en spljas ny ktm 525. året därpå hade dom sänkt med 51000kr.
teckna en halvförsäkring hos dom då för 2043 kr om året för en halvförsäkring.

edit: får tillägga att hojen kosta 80 bananer...

Men gå en BKK med smc så har ni fin premie hos folksam, dock kan man inte ställa av och självrisken är rörlig. Ger 1344kr i mån/hel på min zx10r -04.

Eureka skrev:
2692086 13.100 SEK för helförsäkring / Året runt försäkring, En R1 av 2006 års modell... Tycker det är riktigt bra pris, inte kommer den gå upp särskilt mkt heller enligt mitt försäkringsbolag.
29 år, KK i 7 år

Vilket bolag?! ( Pm:a gärna tack! )

chukabowa skrev:
2692744 nån som hört att det skulle vara billigt o försäkra en motard??

jag blev lite förvånad när länsförsäkringar ville ha 56000kr hel/hel av mej när jag hämta ut en spljas ny ktm 525. året därpå hade dom sänkt med 51000kr.

Hmm..Har själv LF på motarden o betalar 2148:- hel/hel med 3000:- i självrisk. Helt ok.....

hittebarn skrev:
2692758 Men gå en BKK med smc så har ni fin premie hos folksam, dock kan man inte ställa av och självrisken är rörlig. Ger 1344kr i mån/hel på min zx10r -04.

Ställa av kan du väl ändå? (vägverket lär inte neka avställningen) Det är bara det att försäkringen kostar samma i vilket fall som, så det enda du sparar vid avställning är skatten....

goba skrev:
2692318 ring 08-55545223!!! ringde idag och teckande helförsäkring på min hoj, håll i dej nu: 2300kr i månaden, 23 år bor i storstad,haft körkort i några veckor bara!!! 128kw på 200kg tjänstevikt!! det e sjukt bra premie!!! vissa andra bolag ville ha över 100 000kr för samma försäkring!!! för halvförskring på mej ville de bara ha typ 1200kr per månad! det e ju sanslöst billigt!!

Vilket försäkringsbolag är det?

Marie L skrev:
2692885 Ställa av kan du väl ändå? (vägverket lär inte neka avställningen) Det är bara det att försäkringen kostar samma i vilket fall som, så det enda du sparar vid avställning är skatten....

Vad han menar är säkert att ändra försäkringen ifrån helförsäkring till garageförsäkring över vintern.... Med en konventionell försäkring kan du ställa av o på som du vill o jag förstår ärligt talat inte varför folk går på en sån nit ??? Jag hade sporthojen inreggad i somras , i Folksam , med en konventionell försäkring. Jag ställde av o på säkert 20 ggr under sommaren..:tungan . Är i den sitsen att jag har mina 2 barn varannan veckan då får hojarna vila , så varför ska jag betala dyra föräskringspengar då ?

Påställning görs via datorn på vägverkets hemsida , går på 2 sekunder. Så fort hojen är påställd går försäkringen automatiskt över ifrån garageförsäkring till helförsäkring. Ställer av gör jag på samma sätt o försäkringen ändras automatiskt till garage igen. Betalar bara för de dagar jag kör....

Förra säsongen kostade mig bara snäppet mer än en helårsförsäkring på motarden , drygt 2000:-. Hade aldrig ett skattemärke på hojen , för det hann aldrig komma innan jag ställde av den igen !:D

Folkezx9r skrev:
2692946 Vad han menar är säkert att ändra försäkringen ifrån helförsäkring till garageförsäkring över vintern.... Med en konventionell försäkring kan du ställa av o på som du vill o jag förstår ärligt talat inte varför folk går på en sån nit ??? Jag hade sporthojen inreggad i somras , i Folksam , med en konventionell försäkring. Jag ställde av o på säkert 20 ggr under sommaren..:tungan . Är i den sitsen att jag har mina 2 barn varannan veckan då får hojarna vila , så varför ska jag betala dyra föräskringspengar då ?

Påställning görs via datorn på vägverkets hemsida , går på 2 sekunder. Så fort hojen är påställd går försäkringen automatiskt över ifrån garageförsäkring till helförsäkring. Ställer av gör jag på samma sätt o försäkringen ändras automatiskt till garage igen. Betalar bara för de dagar jag kör....

Förra säsongen kostade mig bara snäppet mer än en helårsförsäkring på motarden , drygt 2000:-. Hade aldrig ett skattemärke på hojen , för det hann aldrig komma innan jag ställde av den igen !:D

Gjorde så förra året på min dåvarande CBR1000-04, den kostade 1800 i månaden påställd och Folksams dyra garageförsäkring låg på 540,- per månad. I år införskaffades en ny ZX10-06 men jag tog SMC:s sporthojsförsäkring och betalar 700,- per månad, utan avställning då, helt ok på en ny 1000 tycker jag:tummenupp

Men jag har hört en liten fågel viska om att Folksam skall släppa en riktigt dejlig försäkring på MC-Mässan... kan vara värt att kolla upp innan ni börjar försäkra inför 2007...

jag hörde mig för idag på en ny försäkring..

21 år
Gsxr 750 '00
12100 hel/helår

tyckte det var et riktigt bra pris!

:tummenupp
chukabowa skrev:
2692744 nån som hört att det skulle vara billigt o försäkra en motard??

edit: får tillägga att hojen kosta 80 bananer...

Jag betalar 1400 halv/hel...

20 år och 3400.- halv/hel på TH. OK enl mig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT