TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Så... Dött batteri och död soppapump? Eller åtminstone vacuumslangar som inte längre är täta?
Nja, slangarna har jag bytt, men batteriet kan ju vara dött.. Kan det ha påverkat så mycket?
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Då har jag satt batteriet på laddning, jag hoppas att det blir skillnad... En fundering jag har, kan pumpen ha beckat igen efter att ha stått så länge?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Då har jag satt batteriet på laddning, jag hoppas att det blir skillnad... En fundering jag har, kan pumpen ha beckat igen efter att ha stått så länge?
Det, eller torkat så den inte är tät. Jag har bytt, för den gamla funkar visserligen men läcker soppa tillbaka i insuget via vacuumslangen när den står. Nåt den lärde sig på 4 år i trädgårdsboden hos mellanägaren.

Köpte den ersättningspump från Kina. Så här långt är den tätare än resten av hojen...

Jag har bytt kranen också, till en vanlig för tidig R1a. Den gamla dog i samma skjul.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Det, eller torkat så den inte är tät. Jag har bytt, för den gamla funkar visserligen men läcker soppa tillbaka i insuget via vacuumslangen när den står. Nåt den lärde sig på 4 år i trädgårdsboden hos mellanägaren.

Köpte den ersättningspump från Kina. Så här långt är den tätare än resten av hojen...

Jag har bytt kranen också, till en vanlig för tidig R1a. Den gamla dog i samma skjul.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Då får det bli en ny pump också, jag vill verkligen få ordning på hojen, nu ser jag hur mycket det straffar sig att hojen står i flera år...:(
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Ny pump var det ja, undrar om jag skulle ta och köpa en ny termostat också när jag ändå håller på...
 

RickyBalboa

Ny medlem
Gick med
1 May 2021
Hoj
1996 Yamaha TRX850
Hej, är ny här på forumet.
Riktigt kul att hitta en egen TRX avdelning.?
Jag har haft min TRX ett antal år och kan inte riktigt släppa taget om den.
Varje gång jag funderar på att sälja den så räcker det med en liten runda och den får vara kvar.?
Min hoj har under åren kontinuerligt uppgraderats och blir bara roligare och roligare att köra.
Lite rensad samt uppdaterad gaffel, fått bluespots fram+Spunna slangar.
Senaste uppdateringarna var ett nytt avgassysten och en Sigma slipperclutch.
Kör på Metzler RR och tycker hojen sköter sig bra.
Nästa steg blir att flytta upp/bak fotpinnarna en aning och så till vintern planeras byte från förgasare till insprutning.
Suger i mig allt ni har skrivit tidigare i tråden.?

Bästa bilden jag har på hojen är när lilltjejen lånade den.?

Mvh.
Ricky
 

Bifogat

  • 066A3AEF-E8D5-43C4-842B-2164744D2EEE.jpeg
    066A3AEF-E8D5-43C4-842B-2164744D2EEE.jpeg
    317 KB · Visningar: 28

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det hjälpte inte heller, nu börjar det bli ont om idéer...:huvet:confused::cry:
Bär mig emot, men tändsystemet kan ju ha tröttnat så spolarna/kablarna/stiften inte gör det de ska. Ta hit den till Uppsala så spånar vi? Eller så hämtar jag er, har ju buss.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Bär mig emot, men tändsystemet kan ju ha tröttnat så spolarna/kablarna/stiften inte gör det de ska. Ta hit den till Uppsala så spånar vi? Eller så hämtar jag er, har ju buss.
Det vore otroligt snällt och hjälpen skulle vara mycket uppskattad men just nu måste det bli stopp på investeringar...
 

RickyBalboa

Ny medlem
Gick med
1 May 2021
Hoj
1996 Yamaha TRX850
Jag menar att jag såg ett inlägg som listade upp olika kammar med spec till trx850 men kan inte hitta tillbaks till inlägget..
Någon som har den infon eller vet var inlägget ligger?
Tänkte i servicesyfte ändå lyfta topp och cylindrar inför insprutningsbygget och då kan det ju vara läge att fundera på ett kambyte då man ändå är på gång.
Kanske någon här som ligger på lämpliga delar till cyl, topp, kammar?
//Ricky.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Att prova med att sätta tillbaka originalförgasarna som jag har monterat renoveringskit på gav det resultatet att hojen gick ÄNNU sämre...:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet nu vetefan om jag ska köpa ett nytt renoveringskit för att renovera förgasarna jag köpte, eller om det är ett strålande tillfälle att uppgradera med flattisar, alternativt tjöpa en annan hoj, men det senare känns som att det är fel tajming...:huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ja och filtret är nytt.
Original ljuddämpare? Ivfsh är lufttempen just nu inte optimal för "sommarbestyckning". Med rätt inställd luftskruv för tomgången, rätt flottörhöjd och trottelnålarna i rätt läge - blir det bättre om du shimsar upp trottelnålarna med en eller två M3-brickor eller om nålarna har ställbart läge så du kan höja dem?
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Original ljuddämpare? Ivfsh är lufttempen just nu inte optimal för "sommarbestyckning". Med rätt inställd luftskruv för tomgången, rätt flottörhöjd och trottelnålarna i rätt läge - blir det bättre om du shimsar upp trottelnålarna med en eller två M3-brickor eller om nålarna har ställbart läge så du kan höja dem?
Nej, det sitter slipon på den, precis som det har gjort ända sedan jag köpte den 2005. Nålarna går att justera, jag har satt dom i mitten, flottörhöjden har jag inte rört...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
flottörhöjden har jag inte rört...
Vet du att flottörnivån är rätt? Med öppnare ausgepöff bör du höja nålen ett snäpp eller två dvs sätta clipset längre ned på nålen. Går den bättre varm än kall? Hur den går kall är inget man ska "justera bort" när det gäller förgasare. Använd choke. Alla vakumanslutningar för synk är pluggade?
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Vet du att flottörnivån är rätt? Med öppnare ausgepöff bör du höja nålen ett snäpp eller två dvs sätta clipset längre ned på nålen. Går den bättre varm än kall? Hur den går kall är inget man ska "justera bort" när det gäller förgasare. Använd choke. Alla vakumanslutningar för synk är pluggade?
Nja, jag har ju inte rört flottörnivån, och den gick ju bra när jag ställde hojen för alla år sen... Jag har inte märkt någon skillnad i hur den går varm/kall, och när jag startade den igår så hann jag aldrig märka någon skillnad eftersom jag inte separerade förgasarna när jag monterade renoveringskittet så sprutade soppan ut när den gick igång... Dom enda slangarna som inte är pluggade är för bränsle...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du verkligen gjort rent förgasarna från gammal oxid och bröte, med tanke på att den puffar och uffar?

Det finns nog ett antal fasta munstycken man inte kan skruva loss som man lär rensa med hjälp av kopparkardel från strömkabel. Använd INTE ståltråd då det repar den mjuka mässingen.

T.ex. markerat med rött (bild från TDM850):
tdm850-rulerplacement.jpg
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Har du verkligen gjort rent förgasarna från gammal oxid och bröte, med tanke på att den puffar och uffar?

Det finns nog ett antal fasta munstycken man inte kan skruva loss som man lär rensa med hjälp av kopparkardel från strömkabel. Använd INTE ståltråd då det repar den mjuka mässingen.

T.ex. markerat med rött (bild från TDM850):
Jag körde den i ultraljudstvätt, jag tänkte att det borde räcka, men jag får åtgärda det när jag river den andra uppsättningen förgasare som ligger i bilen, om inte annat så får jag övning i att renovera förgasare!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
De du köpte av mig renoverades 2018 och min hoj gick med dem på, om än fett. Så lägg inte ner pengar på att göra nåt åt dem, känns som du har nått annat bekymmer? Fan så krångligt det blev för dig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top