TRX-tråden

Är det någon som har konverterat en TRX till insprutning?
Ja, det har gjorts. Inte av mig uppenbarligen, men har för mig nån i FB-gruppen kör 850 med insprutning. Det byggdes även några på forumet tidigare, med microsquirt tror jag? En dansk håller på med kammar just nu, men han har en komplett 900-motor med tillhörande insprutning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:
Ja, det har gjorts. Inte av mig uppenbarligen, men har för mig nån i FB-gruppen kör 850 med insprutning. Det byggdes även några på forumet tidigare. En dansk håller på med nåt just nu, men jag är rätt säker på att de utgår från en hoj med 900-motor.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det skulle ju vara ett sätt att slippa renovera förgasare, är det en stor operation?
 
Hej !

Jag sökte runt lite om kända problem på TRX/TDM och en sak som kom upp var problem
med växellådan.

Det brukar ju stå i tester att växellådan är lite klonkig men jag har inte tidigare hört att
det ska vara hållbarhetsproblem med den. Missljud, växlar som trillar ur, krökta shiftgafflar,
treans drev som tröttar på tillvaron... Någon som vet något om det? Hur stort är problemet?

/ Mikael
 
Det skulle ju vara ett sätt att slippa renovera förgasare, är det en stor operation?
Ja, du behöver förutom injektorer och trottelhus även pump, tillhörande reläer för att hantera trycket, ny ECU som matchar och slangar. Såvitt jag förstår funkar det inte riktigt rakt av med TDM 900-grejer även om ett komplett sånt system troligen är enklaste utgångspunkten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Hej !

Jag sökte runt lite om kända problem på TRX/TDM och en sak som kom upp var problem
med växellådan.

Det brukar ju stå i tester att växellådan är lite klonkig men jag har inte tidigare hört att
det ska vara hållbarhetsproblem med den. Missljud, växlar som trillar ur, krökta shiftgafflar,
treans drev som tröttar på tillvaron... Någon som vet något om det? Hur stort är problemet?

/ Mikael
Nej, det är inget stort problem. Första generationen TDM (3VD) kan det möjligen vara som dyker upp, de var känt klonkiga och med åren tenderar vissa att hoppa ur läge. Så finns ett kit till dem från FactoryPro.

Lådorna är idiotsäkra annars, kan inte ens komma ihåg att jag under 15 år läst om nån som rasat lådan i en TRX. Veven brukar vara det som går...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Ja, du behöver förutom injektorer och trottelhus även pump, tillhörande reläer för att hantera trycket, ny ECU som matchar och slangar. Såvitt jag förstår funkar det inte riktigt rakt av med TDM 900-grejer även om ett komplett sånt system troligen är enklaste utgångspunkten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Då blir det till att fortsätta med förgasarrenovering...:hihi
 
... jag gjorde ett par förra veckan. Keyster-kit.

De är iaf lättare hålla på med än de nyare förgasarna i TDM 99-01, där finns inte ens några kit.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag köpte ett original Mikuni renoveringskit, där fick man tom. med tätningarna till rören mellan förgasarna, tror att jag ska ta och köra förgasarna i ultraljudstvätten också...
 
Ja, det har gjorts. Inte av mig uppenbarligen, men har för mig nån i FB-gruppen kör 850 med insprutning. Det byggdes även några på forumet tidigare, med microsquirt tror jag? En dansk håller på med kammar just nu, men han har en komplett 900-motor med tillhörande insprutning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kommer inte ihåg hans namn men en el wizard från AUS gjorde ett megasquirt på sin trix....alla på UK forum följde detta slaviskt ett tag men sedan försvann han.
.....found him on a google "quan-time"......
 
Kommer inte ihåg hans namn men en el wizard från AUS gjorde ett megasquirt på sin trix....alla på UK forum följde detta slaviskt ett tag men sedan försvann han.
.....found him on a google "quan-time"......
Jepp, tråden kom aldrig i mål. Vet inte hur det blev med hojen?

Har för mig nån annan gjort det i FB-gruppen mer nyligen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Tack för svaret på min fråga om växellådorna.

Jag plockade upp en TDM igår och det känns alltid lite osäkert när det inte går att
provköra innan köp. Men som sagt, det låter som man inte behöver vara speciellt
orolig för växellådan så länge man inte misshandlar grejerna.

/ Mikael
 
Tack för svaret på min fråga om växellådorna.

Jag plockade upp en TDM igår och det känns alltid lite osäkert när det inte går att
provköra innan köp. Men som sagt, det låter som man inte behöver vara speciellt
orolig för växellådan så länge man inte misshandlar grejerna.

/ Mikael
Du kan nog vara helt lugn på den punkten, antar att det var 2:a generationen alltså en 4TX, så växellådan är det minsta du behöver oroa dig för. Det är vanligare att vevlager går pga ägare inte fattar hur man håller koll på oljenivån... :D
 
Jag köpte ett original Mikuni renoveringskit, där fick man tom. med tätningarna till rören mellan förgasarna, tror att jag ska ta och köra förgasarna i ultraljudstvätten också...

Jo, man fick med tätningarna till rören mellan förgasarna, men inte alla o-ringarna, är det någon som har lyckats köpa en KOMPLETT förgasarrenoveringssats, och i så fall var? Kan ju säga att jag börjar bli fan så less på att köpa renoveringskit och skruva förgasare...BB55A19E-DE57-412C-AD5A-80C7D2357F40.jpeg
 
Jo, man fick med tätningarna till rören mellan förgasarna, men inte alla o-ringarna, är det någon som har lyckats köpa en KOMPLETT förgasarrenoveringssats, och i så fall var? Kan ju säga att jag börjar bli fan så less på att köpa renoveringskit och skruva förgasare...View attachment 466985

Om det är Mikuni finns det på EBay. Köpte packningssats med nålar samt flottörer. Inga problem.
 
Jag sökte på Mikuni BDST 38. Jag sökte runt en hel del men till slut beställde jag packningskit. Bytte även flottörerna. Nålarna till flottörerna är lite klena och fjädern inne i nålen kan kärva.
Var handlade du någonstans? :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top