TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
De du köpte av mig renoverades 2018 och min hoj gick med dem på, om än fett. Så lägg inte ner pengar på att göra nåt åt dem, känns som du har nått annat bekymmer? Fan så krångligt det blev för dig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jo, men dom kan ju torka sönder en hel del om dom inte har använts på tre år, hur som helst så är det dom som ligger i bilen, så det är dom som får bli vinterpyssel. Det blev mycket krångligare än jag hade trott...:död:cry:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kanske någon här som ligger på lämpliga delar till cyl, topp, kammar?
//Ricky.
Sent jäkla svar, men trimkammar numera till TRX är nästan lika svårt att hitta som vettiga avgassystem. Gör du inga andra ändringar i motorn än monterar insprut är det dessutom inte så stor idé, det kostar mer än det ger.

Kent Cams är väl de som fortfarande går att få tag på nya, det händer att det dyker upp en del skoj grejer i Japan-Australien ibland som man blir förvånad över. Moto-Twins har ju nyligen slutat göra sina, kanske kan han övertygas om att göra enstaka set om du skickar in dina original. Har för mig hans kammar är baserade på Over-designen, men kan minnas fel.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jaha, ljudtalibanerna har troligen äntligen tvingat bort mig från banorna. Faller på insugsljud och med bara toppkåpa och fackverksram är det svårt att dämpa mer. Race kommer definitivt inte gå.

Så nu funderar jag löst på ställa den på gata igen och montera brett styre...



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jaha, ljudtalibanerna har troligen äntligen tvingat bort mig från banorna. Faller på insugsljud och med bara toppkåpa och fackverksram är det svårt att dämpa mer. Race kommer definitivt inte gå.

Så nu funderar jag löst på ställa den på gata igen och montera brett styre...



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Lade precis ut annons på R1 gaffel med pensionärstyre :D
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Loggade in på SH igen (många år sen sist) av någon anledning :oops:

Kul att se att denna tråden fortfarande lever och ett par bekanta ansikte (användarnamn) (y)

Ha en fortsatt nice hojsommar!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Frågar åt en kompis...som har en teedeeämm, -96 tror jag. Eftersom motorerna är någorlunda lika i allt väsentligt, (för frågorna), ställer jag dem här.

1. Han kör på 95. Kommer e10 döda motorn/förknasarna? Är e5 98 fine, så länge den nu finns?


2. Hur skillad mek behöver man vara för att byta nålar och emulsionsrör? Något mer att tänka på där, större munstycke när han nu fått på ett gammalt gpr? Stora burken borta, alltså. Går ok utan en massa smäll på avslag, som sig bör.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
TDM850 har Mikuni BDST38. Det är ett dagsverke om det är första gången och då rekommenderas även byte av alla packningar.

Pilotmunstyckena är original #45 så en ökning till #47.5 vore lämpligt. Att öka på huvudmunstyckena behövs inte - om man nu inte har full spetta flera minuter i sträck. Trottelnålarna kan man höja med en 0.5 mm bricka då ett fullt steg med C-clipset förmodligen blir för mycket.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
TDM850 har Mikuni BDST38. Det är ett dagsverke om det är första gången och då rekommenderas även byte av alla packningar.

Pilotmunstyckena är original #45 så en ökning till #47.5 vore lämpligt. Att öka på huvudmunstyckena behövs inte - om man nu inte har full spetta flera minuter i sträck. Trottelnålarna kan man höja med en 0.5 mm bricka då ett fullt steg med C-clipset förmodligen blir för mycket.
Tack för snabbt, tydligt och pedagogiskt svar! Vidarebefordrar till eieren. Pratat om det som vinterpyssel men pratar mer om att byta till en Bandit. Jag säger inte att jag är oskyldig därtill.

Inga fullgasmatningar i flera minuter, behöver sitt körkort. Kör lätt nerdrevat på knixvägar och agerar handledare åt beginners.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Frågar åt en kompis...som har en teedeeämm, -96 tror jag. Eftersom motorerna är någorlunda lika i allt väsentligt, (för frågorna), ställer jag dem här.

1. Han kör på 95. Kommer e10 döda motorn/förknasarna? Är e5 98 fine, så länge den nu finns?


2. Hur skillad mek behöver man vara för att byta nålar och emulsionsrör? Något mer att tänka på där, större munstycke när han nu fått på ett gammalt gpr? Stora burken borta, alltså. Går ok utan en massa smäll på avslag, som sig bör.
1. Nej. Och ja. Yamaha säger officiellt alla hojar från 1990 går på E10.
2. Se andersbrinks svar :)

Samma förgasare som TRX förutom att det är samma motor, skiljer i bestyckning.

Angående Bandit är jag tveksam. TDM låter bättre och är en lättare hoj att åka på men lite trött i jämförelse. Samtidigt skulle jag aldrig byta tillbaka vår 1250 mot en standard TDM. Eventuellt om jag får stoppa i min TRX-motor. :hihi
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Skaffat mig sista modellen av daytona 955i....och antagligen huvudvärk då 15 år gamla hojar behöver rätt mycket kärlek!
Kan sägas att om man tittar på vibrationer så...TRX878 minst vibrationer sedan i ordning....TDM 900 high comp....FZ-1....daytona. Tog 10min innan händerna hade vibrerat slut på blod :D
Men jävlar vilken motor....bromsarna var också guld. 162 schpänn i helförsäkring inkl olycksfall på en hoj med 149 kusar avgjorde köpet :) (+ minus 16,20 för SMC medlemskap :) )
 

Bifogat

  • triumph2.JPG
    triumph2.JPG
    119.2 KB · Visningar: 23

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Skaffat mig sista modellen av daytona 955i....och antagligen huvudvärk då 15 år gamla hojar behöver rätt mycket kärlek!
Kan sägas att om man tittar på vibrationer så...TRX878 minst vibrationer sedan i ordning....TDM 900 high comp....FZ-1....daytona. Tog 10min innan händerna hade vibrerat slut på blod :D
Men jävlar vilken motor....bromsarna var också guld. 162 schpänn i helförsäkring inkl olycksfall på en hoj med 149 kusar avgjorde köpet :) (+ minus 16,20 för SMC medlemskap :) )
Din huvudvärk är inget mot min, jag har precis skaffat tre till TRX...

Lite märkligt att den vibrerar, treorna ska ju vara snälla men antar att just Daytona inte hade fokus på det. Väldigt mycket hoj för pengarna däremot och ser ju rätt ok ut fortfarande.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Din huvudvärk är inget mot min, jag har precis skaffat tre till TRX...

Lite märkligt att den vibrerar, treorna ska ju vara snälla men antar att just Daytona inte hade fokus på det. Väldigt mycket hoj för pengarna däremot och ser ju rätt ok ut fortfarande.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Köpte du dom två på blocket för 30 papp?? :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Köpte du dom två på blocket för 30 papp?? :)
Japp.
cefbaa7a447d583ba498136dbd5708c4.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jo, det var visst fler som var lite intresserade. Trodde jag faktiskt inte, kanske hade lite (o-)tur då som var först att slanta upp för nåt jag inte sett. :hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Måste bara, eftersom den här hojen varit med "från början". Det går runt...
4923704439f1f9b4c66b679fcd17f2c3.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag håller väl lite liv i den här tråden då... :hihi

Den blå är numera reducerad till lösa delar under renovering. Motorn började dela på sig häromdagen...

Projekthojen till sambon har fått fungerande lyktor i R6-baken så det klassiska "det är bara lite el som ska kopplas" är fixat nu. :lol
 

Bifogat

  • IMG_20211003_160045[1275].jpg
    IMG_20211003_160045[1275].jpg
    4 MB · Visningar: 19

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Funderar faktiskt på att lägga ut en annons på Blocket: "Nästan färdigt projekt säljes, småfix innan besiktning."

Inte för jag har minsta intention att sälja just det här, men det var en kul tanke...
 

Bifogat

  • 20211011_171958.jpg
    20211011_171958.jpg
    3.2 MB · Visningar: 14

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Funderar faktiskt på att lägga ut en annons på Blocket: "Nästan färdigt projekt säljes, småfix innan besiktning."

Inte för jag har minsta intention att sälja just det här, men det var en kul tanke...
Är det något mer än lite elfix att göra?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top